Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luotatko siihen, että perheesi ja ystäväsi huolehtivat sinusta, kun tulet vanhaksi ?

Vierailija
24.05.2022 |

Luotattko ja uskotko siihen, että jos ja kun olet vanha ja jos sairastut vaikkapa dementiaan yms. (tai vaikka nuorempanakin, jos vammaudut pysyvästi) että perheesi ja/tai ystäväsi pitävät huolta sinusta ja hoitavat asiasi kunnolla, niin että saat tarvitsemasi avun ja hoidon.

Tässä nimittäin itse tajusin, että minulla ei ole ketään niin läheistä sukulaista tai ystävää, jonka uskoisin olevan halukas tuohon yllämainituun.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes odota sellaista. Olen tehnyt hoitotahtoni kanta.fi palveluun ja siellä vaadin, että minua hoidetaan ammattilaisten toimesta hoitolaitoksessa. En halua läheisteni joutuvan omaishoitajiksi, kun olen nähnyt läheltä millaista työtä se on.

Vierailija
2/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, luotan lapsiini, muihin sukulaisiini, ystäviini ja naapureihinkin. Luotan myös kotikuntani sosiaalitoimeen.

Olen jo iäkäs ja ollut monta vuotta itseäni vanhempien tai huonokuntoisempien tukena lähipiirissäni. Käyn palvelutalossa, vien ulkoilemaan, kyyditän autollani ja pidän seuraa jopa puhelimessa, vaikka inhoan itse puhelimessa puhumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään. Lapseni asuu ihan eri puolella Suomea, en ole koskaan ajatellut, että hänen kuuluisi uhrata oma elämänsä minun takiani. Puoliso on minua vanhempi ja jo nyt huonommassa kunnossa.

Edunvalvontavaltuutus pitäisi saada aikaiseksi tehdä lapselle, ne asiat hän voi hoitaa etänäkin. Mutta minun hoitamiseni jää kyllä täysin yhteiskunnan vastuulle.

Vierailija
4/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotan, että vanhempani tai mieheni huolehtii. Lapsenikin, jos asuvat lähellä. En vaadi kyllä mitenkään.

Eniten toivon, että eutanasia on silloin jo luvallista Suomessa.

Jollei, niin sitten se on suisidin paikka.

Vierailija
5/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon ja luotan siihen, että lapseni kyllä pitävät minusta huolta. Meillä on hyvät välit ja he ovat myös saaneet meiltä vanhemmiltaan ja isovanhemmiltaan sen mallin, että sukulaisista pidetään huolta. Mutta en tietenkään toivo, että lapseni joutuisivat pitämään minusta huolta. Olen nyt reilu nelikymppinen ja panostan paljon siihen, että pysyisin mahdollisimman hyvässä kunnossa mahdollisimman pitkään. Vaikka en hoitoalalla olekaan, työni vuoksi olen hyvin perillä siitä, millainen on todellisuus erilaisissa hoivalaitoksissa tällä hetkellä. Enkä usko, että asiat tulevaisuudessa ainakaan paranevat. Teen siis kaiken, mitä itse voin tehdä, että välttyisin joutumasta tuollaiseen paikkaan. Huolehdin itsestäni ja toivon parasta. Sen enempää en voi tehdä. 

Vierailija
6/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo kirjattuna kanta.fi hoitotahdossa, ettei saa elvyttää, jos näyttää pahalta. En halua jäädä letkuihin vammaisena makaamaan vihaisten hoitajien vaipattamaksi. Säästöä yhteiskunnalle ja kunniaa ihmisenä minulle.

Vierailija
7/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
8/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luotan, että huolehditaan.

Vierailija
9/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota tai edes odota. Ystävät nyt on aika outo vanhuudenturva - hehän ovat vanhoja silloin kun minäkin. Minulla on hyvät suhteet lapsiin, mutta heidän tehtävä on lentää maailmalle kun aika. Toki he varmasti osaavat ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen sitten kun itsellä alkaa kytkin luistaa, mutta ei huolehtiminen heille varsinaisesti kuulu. 

Vierailija
10/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotan, että vanhempani tai mieheni huolehtii. Lapsenikin, jos asuvat lähellä. En vaadi kyllä mitenkään.

Vanhempasi ja miehesi huolehtii, kun olet vanha? Meinaat, että vanhempasi elävät ikuisesti? Mies toki, mutta puolison varaan laskeminen on aina vähän hankalaa, koska ei voi tietää, kumpi sairastuu ensin. 

Vierailija
11/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että jos ennenaikaisesti menen siihen kuntoon niin isoveljeni huolehtii minusta (ja olenkin laittanut asiasta maininnan hoitotahtooni, että hän saa tehdä hoitooni liittyvät päätökset). Jos vanhenemme normaalisti niin luultavasti kumpikaan meistä ei pysty toista hoitamaan eikä ole oikein muita sitten jotka hoitaisi. Toivon kyllä että kuolen nukkuessani mieluiten viimeistään siinä 60 ikävuoden tienoilla. Olisin valmis jo nyt tosin.

Vierailija
12/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ja miehesi huolehtii, kun olet vanha? Meinaat, että vanhempasi elävät ikuisesti? Mies toki, mutta puolison varaan laskeminen on aina vähän hankalaa, koska ei voi tietää, kumpi sairastuu ensin. 

No kun sitä voi sairastua/vammautua nuorenakin. Ei tarvita kuin aivoveritulppa tai onnettomuus.

Vierailija
13/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään luota. Enhän hoitanut omiakaan vanhempiani, vaan dumppasin laitokseen. Lapsia ei ole. 

n52

Vierailija
14/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaapissa Beretta sitä varten.

Vierailija
15/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani tuo olisi mahdoton ajatus, sillä lapsia minulla ei ole eikä tule, joten kaikki sukulaiseni ovat järjestään minua vanhempia - ja ystäväni samanikäisiä, joten eiköhän heillä ole omat ongelmansakin.

Toki jos esim. vammautuisin näin vanhempieni ollessa vielä työikäisiä, varmasti äiti tai joku huolehtisi. Mutta tilanne on vähän eri joskus 50 vuoden päästä...

Vierailija
16/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista huolehtimista te odotatte läheisiltä tai joltakin muulta?

Vierailija
17/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua edes huolehtivan.

Vierailija
18/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni huolehtii ruumiin pois talosta, jos kuolen ennen häntä. Muuhun en luota.

Vierailija
19/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin laitokseen kuin toisten vaivoiksi.

Vierailija
20/33 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että jos ennenaikaisesti menen siihen kuntoon niin isoveljeni huolehtii minusta (ja olenkin laittanut asiasta maininnan hoitotahtooni, että hän saa tehdä hoitooni liittyvät päätökset). Jos vanhenemme normaalisti niin luultavasti kumpikaan meistä ei pysty toista hoitamaan eikä ole oikein muita sitten jotka hoitaisi. Toivon kyllä että kuolen nukkuessani mieluiten viimeistään siinä 60 ikävuoden tienoilla. Olisin valmis jo nyt tosin.

60 ikävuoden tienoilla? :-DDD Minkä ikäinen olet nyt ja miksi ihmeessä haluaisit kuolla noin nuorena? Tämähän on ihan mahtavaa aikaa elämässä!

N59

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi