Siis täh? Onko muka laillista maksaa palkkaa joka on alle TES:sin?
Miten tää voi olla mahdollista. Mulle joku väitti että on laillista maksaa alle minimin eli alle TES:sin palkkaa? Olin aina luullu ettei olisi. Voitteko kertoa pitääkö paikansa. Esim. jos joku ei ole koulutettu siihen työhön jossa palkkana on TES, mutta silti hänet palkataan siihen, niin ei kai voida sillä perusteella evätä kuitenkaan sitä TES palkkaa häneltä?
Kommentit (7)
Ihan laillistahan tuo on. Ei opiskelijalle tai ammattikouluttamattomalle tarvitse maksaa täyttä palkkaa, TES sisältää usein ns. harjoittelijan palkan.
Monissa tesseissä voi maksaa koululaisen/harjoittelijan palkkaa, jos ei ole alan koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta. Esim. kaupan alalla voi maksaa vuoden ajan harjoittelijan palkkaa, joka on 85% ensimmäisen vuoden taulukkopalkasta.
On pakko maksaa. Poikkeuksena opiskelijat, joilla ei ole oikeutta tehdä kaikkia töitä. Juuri hoitoala ja lääkeluvat
Provisiopalkat ilman alarajaa on ainakin yksi porsaanreikä.
Sitten on jotain huvipuisto ja marjanpoimintahommia joissa jotain ihan omia sääntöjään.
Sitten yksi filippiiniläinen teki tietämättään 12h siivousaluetta 8h palkalla, että keino se on tämäkin.
Osa työnantajista taas jättää vaan härskisti kaikkea palkasta pois, ylitöitä, sairauslomia, iltalisiä ym ja saa näin palkkaa alemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Monissa tesseissä voi maksaa koululaisen/harjoittelijan palkkaa, jos ei ole alan koulutusta tai aikaisempaa työkokemusta. Esim. kaupan alalla voi maksaa vuoden ajan harjoittelijan palkkaa, joka on 85% ensimmäisen vuoden taulukkopalkasta.
Mutta eikös tämä ole sitten kuitenkin TES:n mukainen harjoittelijapalkka? Siis jos TES:ssä on mainittu ne palkat ja erikseen harjoittelijapalkka vaikka sen 85% vastaavan tehtävän palkastan, niin silloinhan mennään TES:n mukaan.
Eri asia, jos tuota mainintaa ei TES:ssä olisi.
(puskista kai minä tässä tosin huutelen, kun työskentelen alalla, jossa ei ole TES;iä)
Jos työnantaja noudattaa jotain tessiä niin tottakai sen mukaan on mentävä. Ei siitä voi poiketa työntekijän harmiksi. Toinen asia sitten on että jos yrityksellä ei ole tessiä käytössä, mutta ilmeisesti on?
En tiedä, miten nykyyisin on, mutta kun aikoinaan olin vielä sairaanhoitajaopiskelija, mulle maksettiin (tein siis keikkaa sairaanhoitajana) 80% TES:in mukaisesta palkasta. Ei siis täyttä TES:in mukaista palkkaa, koska mulla ei ollut vielä sairaanhoitajan tutkintoa suoritettuna.