IS: "Luke: Ruokalasku voi kasvaa tänä vuonna yli 500 eurolla - näihin tuotteisiin hinnan nousu iskee seuraavaksi"
"Energian ja lannoitteiden hinnan nopea nousu iskee maatilayritysten kannattavuuteen. Tänä vuonna maatalousyrittäjän työtunnille jää palkkaa noin seitsemän euroa."
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Homogenoimaton luomumaito noussut 1.29€ --> 1.99€.
Oman lehmän osto käy kohta kannattavaksi.
Ehkä ihmiset voisivat syödä vähemmän ja laihtua. Yli puolet on lihavia jo.
Yksi kuppi kahvia riittää päivässä. Aamulla kaurapuuro itse kerätyillä pakastemarjoilla. Päivällä kasvisruoka. Juurekset eivät ole kalliita syksylläkään. Soijarouhe vaikka triplaisi hintansa on halpaa. Vesi ruokajuomana. Illalla vihreä tee ja pala leipää salaatilla, kanamunalla ja retiisillä. Kesällä salaatit ja retiisit voi kasvattaa itse. Leivän voi leipoa itse. Eli ei ruokaan nyt niin rahaa mene, ellei halua.
Reissumiestä pakaste täyteen. Check.
Meillä kahden hengen taloudessa maksetaan S-tilille 500/kk. Se on riittänyt ruokaan ja päivittäistavaroihin tähän saakka ja aina on kertynyt vuoden loppuun mennessä "ylimääräistä" n. 1000, jotka on käytetty ravintolassa syömiseen kotimaassa ja ulkomailla. Kunnes tänä vuonna. Ei kerry enää. Ylimääräinen osuus näyttää koko ajan hupenevan.
Wolt-annos neljään osaan. 1 annos n. 2,50. Siinä meidän säästöhommat. Vähemmän tehdään ruokaa itse, saatikka lihasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä tosi pieneltä tuo 500 e vuodessa. Jo pelkästään kahvin hinta noussut 3 eurosta 5 euroon (ja tämäkin edellyttää että osuu tarjous kohdalle, usein voi olla 6-7 euroakin) eli pelkästään kahvista tulee 100-200 euroa vuodessa, jos juo paketin viikossa. Kaikki muukin on kallistunut tosi paljon. Tuntuu, että hinnat nousee joka kerta kun käy kaupassa. Ja kai tämä on vasta alkua, pelkään että tästä tahti vielä kiihtyy.
Jos juo kupin päivässä, mikä on siis terveellinen määrä, juo 15 pakettia vuodessa. Ja rahaa menee noin 50 euroa enemmän vuodessa kahviin kuin ennen. Ei vie konkurssiin.
Joo'o. Vielä kestää tämän nousun. Viime vuoden ruokalasku per kk 495 ja nyt ollut noin 515.
Tuloni on 502e kk. Toimeentulotuki. Ei muita tuloja tai tukia.
Olenkohan tänä vuonna kuukauden syömättä.
Pitää vaan tehdä sitten valintoja. Meillä meni tänään 66 euroa lidlissä kolmen hengen viikon ruokiin. Ei paha minusta. Ollaan kaikki liikunnallisia, normaalipainoisia ja syödään kasvispainotteisesti. Ei maitotuotteita, alkoholia, virvoitusjuomia, vehnähöttöä
Vierailija kirjoitti:
Niin ja menen heti töihin kun olen fyysisesti terve. Nyt en ole. Toivottavasti paranen pian.
Laskeskelin, että jos jätän nikotiinin (Zonnic) pois, niin säästän n. 150 euroa kuukaudessa.
Pelkästään tuolla saa kompensoitua hinnannousua ainakin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja menen heti töihin kun olen fyysisesti terve. Nyt en ole. Toivottavasti paranen pian.
Lisään vielä, että en käytä alkoholia. Siksi, kun toimeentulotukilaisesta kuitenkin joku ajattelee, että on laiska ja juo sen 500e kk. Siitä menee suurin osa ruokaan.
Olen oikeasti huolissani muistakin köyhistä, etenkin kaikista joilla on terveydessä jotain vialla, minkä johdosta ei voi korjata tilannetta "ryhdistäytymällä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki ei riitä mihinkään. Aina kun saan palkkatukityön niin ostan vaatteita, lakanoita ja muuta tarvittavaa, koska työmarkkinatuella ei pysty ostamaan kuin ruokaa.
työmarkkinatuella oleva kaverini tilasi juuri itselleen siirrettävän ilmastointilaitteen, maksoi hieman yli 300euroa. ostaa ruokansakin itse eikä esim. käy missään ilmaisruokajakelussa
Varmaan edellisen kuukauden ruokaostoksia jäljellä. Yksin kaikki on helpompaa, mutta ei perheen kanssa. Kasvavat lapset tarvitsevat vaatteita eikä kirpputorilla ole oikeita kokoja ja toisella lapsista syömishäiriö ja toisella allergia eli kaikki ruoat ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki ei riitä mihinkään. Aina kun saan palkkatukityön niin ostan vaatteita, lakanoita ja muuta tarvittavaa, koska työmarkkinatuella ei pysty ostamaan kuin ruokaa.
työmarkkinatuella oleva kaverini tilasi juuri itselleen siirrettävän ilmastointilaitteen, maksoi hieman yli 300euroa. ostaa ruokansakin itse eikä esim. käy missään ilmaisruokajakelussa
Varmaan edellisen kuukauden ruokaostoksia jäljellä. Yksin kaikki on helpompaa, mutta ei perheen kanssa. Kasvavat lapset tarvitsevat vaatteita eikä kirpputorilla ole oikeita kokoja ja toisella lapsista syömishäiriö ja toisella allergia eli kaikki ruoat ei käy.
Kun lapset kasvavat niin raha-asiat helpottavat. Pärjään kaalilaatikolla ja muilla halvoilla ruoilla.
Täytyy sitten vain vähentää kulutusta ja ostaa halvempaa. Ikävä kyllä se halpa on ulkomaalaista sekä epäterveellisempää joten aikanaan se näkyy sitten taas terveydenhoidossa yms
Nykyään maataloutta suomessa pidetään kai yllä lähinnä huoltovarmuuden vuoksi se on aivan valtava tukimiljardien aukko joka pitäisi kyllä perata MTK:n koneistosta alkaen maajusseihin asti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin. hän on ollut viisas ja pikkuhiljaa tehnyt itselleen varastoa ruokatarvikkeista, mutta kyllä sen ylläpitämiseenkin menee sitten rahaa - muutenhan varasto loppuisi. Hänelläkin on allergioita, jotka rajoittavat ruokavaliota. Lasten hankinta on valinta, siihen ei pidä ryhtyä, jos ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kyllä tosi pieneltä tuo 500 e vuodessa. Jo pelkästään kahvin hinta noussut 3 eurosta 5 euroon (ja tämäkin edellyttää että osuu tarjous kohdalle, usein voi olla 6-7 euroakin) eli pelkästään kahvista tulee 100-200 euroa vuodessa, jos juo paketin viikossa. Kaikki muukin on kallistunut tosi paljon. Tuntuu, että hinnat nousee joka kerta kun käy kaupassa. Ja kai tämä on vasta alkua, pelkään että tästä tahti vielä kiihtyy.
Jos juo kupin päivässä, mikä on siis terveellinen määrä, juo 15 pakettia vuodessa. Ja rahaa menee noin 50 euroa enemmän vuodessa kahviin kuin ennen. Ei vie konkurssiin.
Veditkö kenties peräaukostasi tuon terveellisen määrän kahville?
https://i.dailymail.co.uk/1s/2022/03/22/09/55648777-0-image-a-3_1647943…
Lämmitän vanhaa kahvia jo. Paketti kestää näin pidempään. Tähän ollaan tultu. Myös jätän kallistuneet erikoistuotteet hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Lämmitän vanhaa kahvia jo. Paketti kestää näin pidempään. Tähän ollaan tultu. Myös jätän kallistuneet erikoistuotteet hyllyyn.
Mistä saat sitä vanhaa kahvia?
Lisää kuluja tulee lämmittämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanieinesten hinta nousee 200 %:lla. Erityisesti tofu, levä ym tuontituotteet.
Jauheliha kallistuu 400 % ja makkara 900 %.
Aitoa A-luokan vegaanimakkaraa tiskin alta. Sertifioitua vegaaninlihaa.