Mikä/mitä/miten millään saan alkoholin käyttämistäni vähenemään??
Tai jopa loppumaan?? En jaksa enää.
Olen jo yli 50-v ja koko ikäni opiskeluajoista asti olen juonut. Kaveripiiri juo, aina kun tavataan jossain, otetaan jotain. Jos vietetään joulua, juhannusta, mennään viikonlopuksi johonkin pikalomalle vaikka Köpikseen, niin gt:llä aloitetaan.
Koronan takia muutettiin kokonaan kakkosasunnollemme mies ja minä. Kellarissa pullokaupalla juomia viileässä odottelemassa.
Juominen on lisääntynyt huimasti: ei tarvitse nähdä ketään eikä mennä mihinkään niin sitähän voi olla jo iltapäivällä pienessä sievässä. Ja illalla ihan katollaan.
Tätä noin 2päivän välein.
En osaa sanoa että joko näkyy habituksesta. Pyrin olemaan 5-7 päivää juomatta kun tiedän että olemme lähdössä kaupunkiin asioille pariksi päiväksi.
Mutta kuitenkin.
Nyt suorastaan hirvittää kun kesä alkaa: vieraita tulee käymään, ajellaan kesäpäivänä veneellä pizzalle jonnekin terassille kaikkeen liittyy juominen.
MIKÄ oli se ajatuksen kirkas hetki kun lopetitte? Kertokaa.
Ja olen ollut kuukauden , pari -kolme viikkoa juomatta useaan kertaan. Enkä huomaa mitään ihania vaikutuksia: en laihtunut, en muuttunut iloisemmaksi, en jaksanut paremmin, olin vaan juomatta ja tiesin joka päivä että tulen vielä juomaan. Eli ei mitenkään se juominen jäänyt pois päästä.
Kommentit (22)
Noin kaksi vuotta sitten yksinkertaisesti lopetin. Päätin, että tätä ei enää tarvitse tehdä, eikä tässä ole MITÄÄN järkeä.
Sitä ennen olin viimeisen 20 vuoden ajan juonut vähintään viikottain, välillä lähes päivittäin. Enemmän tai vähemmän. Mutta kerrasta se meni kuitenkin poikki.
En tarvinnut mitään sen kummempaa syytä kuin sen, että halusin vain lopettaa. Ja pidin päätöksestäni: en ole ottanut mitään kenenkään tarjoamana tai ostanut itselleni alkoholia (puolisolle joskus).
Mutta kukaan ei ole tullut alkoholia kaatamaan kurkustani alas, eikä kukaan ole loukkaantunut siitä, että en ole ottanut.
- Sanot ettet jaksa enää, mutta mitkä on ne konkreettiset syyt miksi haluat vähentää tai lopettaa? Eikö juominen ole enää kivaa, etkö jaksa krapuloita, oletko sekoillut juoneena tms? Listaa ihan juomisen plussat ja miinukset itsellesi.Motivaatiota ei synny, ellet ole varma että juomisen muuttamisesta seuraa enemmän hyötyä kuin haittaa.
- Kun olet varma että haluat tehdä jotain, päätä haluatko lopettaa kokonaan vai vähentää.suunnittele itsellesi tai hanki valmiina suunnitelma, jolla lähdet tavoittelemaan tätä. Myös repsahdusten varalle selviämissuunnitelma, niin ettei yksi repsahdus muutu huomaamatta viikon tai kahden putkeksi.
- Mieti miten voit vähentää kiusauksia ja jos et voi välttää niitä, miten voit välttää repsahdusta niistä huolimatta. Esim. jospa menisit tilaisuuksiiin autolla ja olisit kuskina, jolloin on luontaista ottaa alkoholittomia juomia.