Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtä/ammatteja olet tehnyt joita ei enää nykyään ole olemassa?

Vierailija
23.05.2022 |

?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhden kesän pankkitoimihenkilönä kassalla. Onhan näitä edelleen mutta työ lienee ihan erilaista, eikä kassoja ole enää pitkää riviä odottamassa asiakkaita. Työtehtäväni olivat laskujen maksu ja käteisen jakaminen. Joillekuille asiakkaille oli tärkeää käydä saattamassa pankkikirja ajantasalle eläkkeenmaksupäivänä. Kassalla oli kone, joka ruksutti kirjaan tilitapahtumat. Ja oli asiakkaita, jotka tulivat konttorista nostamaan sata markkaa joka toinen päivä. Vuosi oli 1991.

Vierailija
2/25 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaiheompelija suuressa vaatetustehtaassa. Sellaisia ei ole enää Suomessa, ehkä jossain vaiheessa taas tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu normaali kansalainen.

Vierailija
4/25 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinlaitoksen lähetti. Toimittelin papereita ympäri kaupunkia fillarilla. Vuosi oli jotain 1990.

Vierailija
5/25 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelivaihteenhoitaja.

Vierailija
6/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄhetti ja valokuvauslaborantti

Vierailija
7/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennuspiirtäjä

Vierailija
8/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut nuorena yli vuosikymmenen verran normaaleissa toimistohommissa, tiiättekö semmoisissa kun hoidettiin palkanlaskenta ja kirjanpito ja kahvinkeitto ja järkättiin henkilökunnan juhlia ja ostettiin tavaraa ja tehtiin windowsiin omia ohjelmia ja valikoita (oli muuten taulukkolaskentakin jo silloin)  ja kuljetettiin vieraita paikasta toiseen ja takaisin. Lähetettiin telefaxeja ja jopa telexejä jonnekin venäjälle ja tilattiin ulkomaille puheluita. Nuo kaikki hommat siis samalle ihmiselle ja tein ohjekirjojen käännöksiä myös tarvittaessa ja hoisin varastokirjanpitoakin ja tullausjuttuja myös . Ihan yo-merkonomin koulutuksella, silloin ei ollut tradenomeja. Nykyisin mulla ei noihin hommiin riitä kokemus eikä koulutus, kun en ole tradenomi. Ei auta, vaikka somejutut hallinnassa ja tietotekniikkataidot loistavat

Vierailija
9/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pari kesää tehtaalla lähettinä ja puhelinvaihteenhoitajana

Vierailija
10/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhdessä lentoyhtiöstä reikänauhan lävistäjänä latomossa.

Vierailija
11/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut nuorena yli vuosikymmenen verran normaaleissa toimistohommissa, tiiättekö semmoisissa kun hoidettiin palkanlaskenta ja kirjanpito ja kahvinkeitto ja järkättiin henkilökunnan juhlia ja ostettiin tavaraa ja tehtiin windowsiin omia ohjelmia ja valikoita (oli muuten taulukkolaskentakin jo silloin)  ja kuljetettiin vieraita paikasta toiseen ja takaisin. Lähetettiin telefaxeja ja jopa telexejä jonnekin venäjälle ja tilattiin ulkomaille puheluita. Nuo kaikki hommat siis samalle ihmiselle ja tein ohjekirjojen käännöksiä myös tarvittaessa ja hoisin varastokirjanpitoakin ja tullausjuttuja myös . Ihan yo-merkonomin koulutuksella, silloin ei ollut tradenomeja. Nykyisin mulla ei noihin hommiin riitä kokemus eikä koulutus, kun en ole tradenomi. Ei auta, vaikka somejutut hallinnassa ja tietotekniikkataidot loistavat

Mikset päivitä tutkintoa tradenomiksi? Onnistuu etäopiskeluna työn ohessa.

Vierailija
12/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovinisti rasisti homofobikko pomo.

Vierailija
13/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhdessä lentoyhtiöstä reikänauhan lävistäjänä latomossa.

Olen lävistänyt reikänauhaa ja käyttänyt reikänauhaa ohjelmien lataamiseksi työstökoneisiin 1990-luvun puolivälissä.

Yhden syksyn nostin perunaa KÄSIN, siis pelkät kumihansikkaat työvälineenä eräässä valtion laitoksessa.

Vierailija
14/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan tätä työtä ei ole enää olemassakaan, mutta olen koonnut Mobira Talkmaneihin dublex-suodattimia (komponentti, joka teki puhelimesta puhelimen eikä radiopuhelinta, eli mahdollistaa sen, että yhtä aikaa voi puhua ja kuunnella eikä vuorotellen).

Kaikissa matkapuhelimissa lienee nykyäänkin tuollainen, mutta huomattavasti pienempi kuin tuo n. 15x5x2 cm kokoinen kapistus, mitä minä tein.

Vierailija
15/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinvaihteen hoitaja Helsingin kaupungilla

Vierailija
16/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiersin 80-luvulla monta kesää maaseudulla ja kaupunkien liepeillä tuuraamassa postiasemanhoitajia heidän kesälomillaan. Istuin tiskin takana odottelemassa asiakkaita, joita ei aina riittänyt edes joka päiväksi. Pesin aikani kuluksi lattioita ja hoitelin toimiston viherkasveja. Ja luin paljon kirjoja. Eläkkeenmaksupäivän tienoilla oli vastaavasti kunnon hulinaa ja jonoa. Päivän päätteeksi laskin rahat, postimerkit, lippuset ja lappuset, täyttelin valtavan kassakirjan kosmoskynällä ja valmistelin paketin seuraavan aamun kuljetukseen pääkonttoria kohti. Aamulla saapui postiauto, jossa oli joskus kaksikin kuljettajaa tuomassa puolityhjää postisäkkiä. Lähes kaikki kuskit muuten olivat tosi mukavia, vähän kuin vanhan ajan konduktöörit.

80-luvun lopulla alkoi ATK valua syrjäisille postiasemille, ja minut koulutettiin hoitamaan myös koneellista kirjanpitoa. Töitä oli näin laaja-alaiselle tarjolla moninkertaisesti enemmän kuin pystyi tekemään. Ja nyt ei ole postikonttoreita, postiasemia eikä oikein edes postilaatikoita missään.

Vierailija
17/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ATK-tallentaja.

Vierailija
18/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystymittausta ja leimausta. Metsäala on koneellistunut niin että muitakin töitä on hävinnyt. Ah ne nuoruuden kesät metsätöissä... Ei niin suurella kaiholla muistele paarmoja eikä palanutta ihoa kuin kaikkea muuta.

Vierailija
19/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut plännärinä

Vierailija
20/25 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin videovuokraamossa ja oli muuten kivoin työ mitä olen tehnyt! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi