Saako koira haukkua kerrostalossa?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin kyylämummo kävi vähän väliä kurkkimassa postiluukusta sisään, jonka jälkeen vielä kehtasi valittaa, kun koira haukkuu. Totta kai se varoittaa haukkumalla, jos ulkopuolinen ihminen kyttää monta kertaa päivässä postiluukusta sisään!
sinusta se on ok mutta muista ei.
sinä päätät miten koirasi toimii.
sama kun joku omistaja pitää normaalina että koira puree vieraita. jotain pitäis tehä mutta vika on muka muissa.
Eri mutta kyllä minäkin ärähtäisin jos joku kehtaa kolkutells postiluukkua monta kertaa päivässä ja kyttäillä. Joten tuossa tilanteessa on ihan oikein että koira haukkuu.
minulla on bullmastiffi ja se ei saa haukkua eikä hauku vaikka vieras ihminen tulee asuntoon enkä ole paikalla. lisäksi olen kouluttanut sen siten että menee aina omalle paikalle kun kuule jonkun tulevan eikä ole eteisessä edessä.
Kiva juttu. Silti en koe, että muuten koulutettu, hiljainen koirani pitäisi olla hiljaa tuollaisessa tilanteessa, kun tuntematon ihminen kyttää postilaatikosta. Esimerkiksi postin tullessa ei hauku, tunnistaa ainostaan tuon mummon. Kyllä koira silloin saa "suojella" minua ilmoittamalla parilla haukahduksella, että kotiamme häiriköidään. Eri asia jos en olisi kotona tai jos olisi ihmisiä tulossa kylään. Mutta yhtään sympatiaa ei saa kyylämummo, joka kokee oikeudekseen kytätä toisis postiluukusta monta kertaa päivässä.
Satunnaisesti voi koira haukkua, mutta jokapäiväisesti ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurin kyylämummo kävi vähän väliä kurkkimassa postiluukusta sisään, jonka jälkeen vielä kehtasi valittaa, kun koira haukkuu. Totta kai se varoittaa haukkumalla, jos ulkopuolinen ihminen kyttää monta kertaa päivässä postiluukusta sisään!
sama kun joku omistaja pitää normaalina että koira puree vieraita. jotain pitäis tehä mutta vika on muka muissa.
Toki, päätin, että kun kotirauhaani näin räikeästi rikotaan, niin koirani saa parin haukahduksen ajan siitä ilmoittaa, että taas tuo mummo kyylää. Vai sinunko mielestä kuka tahansa saa kytätä postiluukusta, eikä häntä saa näissä toimissa häiritä?
Oliko tästä mummosta jotain näyttöä? Vai oliko kyseessä perinteinen "ihan varmasti joku käy kolistelemassa postiluukkua, kun ei meidän Fifi koskaan häiritsisi naapureita ilman syytä"-keissi?
Oli, hän siis sieltä huuteli aina, että etkö ole töissä (olin etätöissä) tai onko sinulla vieraita (öö ei, puhuin asiakkaan kanssa puhelimessa...) jne. En ollut ainoa jolle teki tätä. Joutui hoitokotiin tai jonnekin puolen vuoden jälkeen.
Meillä naapurissa oli asiallinen hiljainen nainen. Sillä pieni näyttelykoira, josta huolehdittiin ja oli koulutettu. Mutta se ulvoi , ulisi ja haukkui kaikki yksinoloajat. Ei voinut muuta kuin laittaa valitusta valituksen perään sille. Nainen muutti tai sai häädön. Luultavasti muutti. Sai joku muu sen ulisijan naapuriksi. Ei kukaan jaksa kuunnella tuntikausia koiraa joka ulisee kun sillä olisi isompikin hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, päätin, että kun kotirauhaani näin räikeästi rikotaan, niin koirani saa parin haukahduksen ajan siitä ilmoittaa, että taas tuo mummo kyylää. Vai sinunko mielestä kuka tahansa saa kytätä postiluukusta, eikä häntä saa näissä toimissa häiritä?
ihan sama mitä siellä ovella tapahtuu mutta minä päätän haukkuuko minun koira vai ei.
no, ei saa akka nalkuttaa, kuonokoppa semmoiselle!
Vierailija kirjoitti:
Saako vauva itkeä kerrostalossa? Saako naapureilta kuuloa ääniä kerrostalossa?
Aina voi muuttaa korpeen
kyse ei ollut vain äänistä vaan äänen lähteen kuulumisesta kerrostalossa. aloituksessa erityisesti kiinnitettiin huomio äänen lähdön olleen koira.
Aivan, koira saa haukkua jonkin verran niinkuin pianoakin saa soittaa jonkin verran, mutta ei 8 tuntia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tästä mummosta jotain näyttöä? Vai oliko kyseessä perinteinen "ihan varmasti joku käy kolistelemassa postiluukkua, kun ei meidän Fifi koskaan häiritsisi naapureita ilman syytä"-keissi?
Mainittakoon nyt vielä, että koirani on muuten aina hiljaa kotona, ei hauku edes sille postille kun kolistelee. Olen panostanut koulutukseen ja tarkka siitä, ettei koira häiritse muita asukkaita. Mummolle haukkumisellakin tarkoitan siis korkeintaan kolmea lyhyttä haukahdusta, eli roimssti alle minuutin. Ainoastaan tälle mummolle. Olen hieman ihmeissäni siitä, miten ihmiset näyttävät olevan sitä mieltä, ettei monta kertaa päivässä postiluukusta kyttäävässä ja huutavassa mummossa ole mitään ongelmaa, häneen reagoivassa koirassa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan sama mitä siellä ovella tapahtuu mutta minä päätän haukkuuko minun koira vai ei.
Olen samaa mieltä. Itse päätin, että kyseiselle mummolle koira saa lyhyesti haukahtaa. Ei muissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri mutta kyllä minäkin ärähtäisin jos joku kehtaa kolkutells postiluukkua monta kertaa päivässä ja kyttäillä. Joten tuossa tilanteessa on ihan oikein että koira haukkuu.
minulla on bullmastiffi ja se ei saa haukkua eikä hauku vaikka vieras ihminen tulee asuntoon enkä ole paikalla. lisäksi olen kouluttanut sen siten että menee aina omalle paikalle kun kuule jonkun tulevan eikä ole eteisessä edessä.
Kiva juttu. Silti en koe, että muuten koulutettu, hiljainen koirani pitäisi olla hiljaa tuollaisessa tilanteessa, kun tuntematon ihminen kyttää postilaatikosta. Esimerkiksi postin tullessa ei hauku, tunnistaa ainostaan tuon mummon. Kyllä koira silloin saa "suojella" minua ilmoittamalla parilla haukahduksella, että kotiamme häiriköidään. Eri asia jos en olisi kotona tai jos olisi ihmisiä tulossa kylään. Mutta yhtään sympatiaa ei saa kyylämummo, joka kokee oikeudekseen kytätä toisis postiluukusta monta kertaa päivässä.
eli ongelma ei ole sinun koira vaan naapurin mummo. miksi sitten otit asian esille kun puhutaan koirien haukunnasta? mikset ilmoita poliisille jos kotirauhaasi rikotaan? naapuritkin kiittäis kun ei tarvitse kuunnella koirasi haukuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Itsellä kaksi koiraa kerrostaloasunnossa. Videolla seuraan, ettei hauku päivisin kun olen töissä. Toki välillä haukahtaa kerran kaksi, tai jos ovikello soi niin haukkuu ehkä minuutin kunnes rauhoittuu. Heti kuitenkin käsken lopettamaan. Onneksi shibat eivät kummemmin hauku muutenkaan, menisi hermot johonkin alati räksyttävään fifiin😅
Shiba on naurettava, ylijalostettu trendikoira.
Alkukantainen rotu, yksi vähiten jalostetuista, mutta kiva kun pääsit haukkumalla osoittamaan tietämättömyyttäsi😁
Täysin trendikoira. Korealaiset meikit, sarjat, anime, manga ja Shiba Inu.
Shiboja kun ei noin vain saada, tällä hetkellä noin kahden vuoden jonot ellet hae pentutehtailijalta rekkaamatonta yksilöä ulkomailta. Hintaakin löytyy se vähintään 1500e, eli ei nyt ihan jokaiseen talouteen sellaista löydy. On myös vaikea rotu, joten usein suomalaiset kasvattajat syynäävät ostajaehdokkaat todella tarkasti, kerta valinnanvaraa on. Pelkällä animen katselulla ja korealaisella meikillä ei shibaa heru.
Ystäväni manaa juuri koirapuistossa säännöllisesti vierailevaa kouluttamatonta shibaa, joka puree kaikkia, haukkuu vietävästi jne. Otettu ensimmäiseksi koiraksi. Shiba ei tosiaankaan sovi ihan kenelle tahansa. Se on sen verran kovakalloinen rotu, jota ei kiinnosta miellyttää omistajaansa ja näin ollen sen koulutus on haaastavaa. Älykäs ja helposti turhautuva Shiba vaatii kurinalaista koulutusta ja paljon virikkeitä purkaakseen energiaansa. Muistuttaa enemmän itsenäistä kissaa kuin pomoa seuraavaa koiraa luonteltaan.
Meillä asui yksi valittaja talossa. Hän kulki portaissa ja rämisteli niin, että sai rapun koirat haukkumaan . Ja teki niistä valituksia. Itse tein kotona töitä, ja ihmettelin uulemaani tapahtumaketjua. En millään tajunnut, että joku haluaa tahallaan ärsyttää koiria. Rapun koirat oli muuten ihan hiljaisia , vaikka yksi niistä oli tosi pelottava iso muskelikoira. Se pelottava muutti pois. Varmaan itse ajatteli, että naapuri härnää koiran äkäiseksi. Tilalle muutti suloinen joku toy-koira. Mutta räksyttävä sellainen. Olisin ottanut mielummin sen pelottavan. Se valittava naapuri sai itse häädön häiriköimisestä. Häiriköi isännöitsijääkin. Ja teki ihan rikollisia "källejä" toisille.
Saako yläkerran pariskunta nussia 23-24 välillä, niin että sängyn pääty hakkaa seinään? Mielestäni ei, nussikoon klo 20!
Saa koira haukkua kerrostalossa satunnaisesti. Eli lyhytkestoinen haukunta ja yksittäiset haukahdukset ovat ok, ja se kuuluu normaaliin elämisen ääniin ja sitä pitää sietää. Paitsi hiljaisuuden aikaan ja yöllä ei saisi haukuntaa kuulua, tässä isännöitsijällä saattaa olla matalampi kynnys puuttua asiaan jos siitä valitetaan.
Sen sijaan koiran pitkäkestoista ja jatkuvaa haukuntaa ei tarvitse sietää. Siitä kannattaa ehdottomasti valittaa isännöitsijälle ja pitää kirjaa kellonaikoineen ja päivämäärineen. Muut kyseisen koiran lähinaapurit kannattaa myös usuttaa saman asian äärelle, jotta se ratkeaa nopeammin.
Nopeimmillaan tuollaisen jatkuvasti haukkuvan koiran omistaja-asukkaan häätöprosessin vie läpi noin puolessa vuodessa, jos kyseisen koiran omistaja ei ole halukas tekemään asialle mitään. Been there done that, eli kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on myös koira, joka on koulutettu olemaan haukkumatta porraskäytävän ja hissin ääniä, oltiinpa kotona tai vieraissa. On opetettu olemaan haukkumatta sisään tulevia vieraita. Sen sijaan koiran tulee hakea jostain lelu rauhalliseksi näytiksi vieraalle, että saa purettua vieraiden huomaamisen jotenkin positiivisesti. On koulutettu siihen, että autossa odotetaan ja nukutaan, kun isäntäväki on asioilla. Vaatii säännöllistä työstämistä ja koiran kasvatukseen omistautumista.
Osa antaa koiriensa elää vähän sinne päin tai kuin pellossa, ihan kuten osa antaa lastensakin riekkua miten huvittaa ilman käytöstapoja.
Naapurini kouluttaa paraikaa aktiivisesti koiranpentua siihen, että porraskäytävässä olijoita ja ulko-oven avaajia ei tarvitse haukkua, ja takapihalla ollessa ei tarvitse ilmoittaa isäntäväelle, että tästä menee nyt ihmisiä ohi, katsokaa hei!
Vierailija kirjoitti:
saa. koirakin kuuluu normaalielämään ja jopa koira saa puhua iltahiljaisuuen jälkeen (koiralle haukkuminen on puhetta), taloyhtiö ei voi kieltää normaalielämän ääniä.
Haukkuminen ei ole IHMISEN normaalielämää. Järjestyssäännöillä tarkoitetaan ihmisen normaalielämää. Asunnon hankkivalla ihmisellä on oikeus normaalielämään ilman haukkuvia koiria.
Vierailija kirjoitti:
Saako yläkerran pariskunta nussia 23-24 välillä, niin että sängyn pääty hakkaa seinään? Mielestäni ei, nussikoon klo 20!
Ihan se ja sama, mistä ääni aiheutuu, mutta hiljaisuuden aikaan ei metelöidä.