Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain lähetteen ammatinvalinnan ohjaajalle. Osaavatko auttaa?

Vierailija
23.05.2022 |

Kysynkin täällä, että onko kukaan muu käynyt ammatinvalinnan ohjaajan vastaanotolla? Itse en ole käynyt aiemmin. Kertokaa kokemuksia, oletteko saaneet hyviä neuvoja? Olen ollut vuosia työttömänä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse tiedä mistä olet kiinnostunut, missä olet hyvä, mitä pystyisit tekemään tai mitkä asiat muuten ovat ammatinvalinnan kannalta tärkeitä, niin ammatinvalinnanohjaaja ei osaa auttaa.

Ammatinvalinnanohjaajan tehtävänä on yrittää kysyä oikeita kysymyksiä. Eikä siis tarjota vastauksia.

Vierailija
2/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiinni siitä, onko sinulla mitään motivaatiota mihinkään. Osaavat auttaa, jos olet täyspäinen ja haluat oikeasti töihin, mutta jos haluat lorvia ja mietit ja emmit seuraavatkin 5 vuotta, niin apua ei ole tarjolla. Mistään.

Olen 62-vuotias, joten minulla ei olisi aikaakaan lorvia seuraavaa viittä vuotta. Kieltämättä, en ole hirveän motivoitunut, mutta käyn joka tapauksessa juttelemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiinni siitä, onko sinulla mitään motivaatiota mihinkään. Osaavat auttaa, jos olet täyspäinen ja haluat oikeasti töihin, mutta jos haluat lorvia ja mietit ja emmit seuraavatkin 5 vuotta, niin apua ei ole tarjolla. Mistään.

Olen 62-vuotias, joten minulla ei olisi aikaakaan lorvia seuraavaa viittä vuotta. Kieltämättä, en ole hirveän motivoitunut, mutta käyn joka tapauksessa juttelemassa.

Suorita 3-vuotinen perustutkinto.

Vierailija
4/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt. Ehdottelivat ammatiksi tanssijaa tai kultaseppää. Ammatteja joihin minulla ei ymmärrykseni/sairauteni/taiteellisuuden puutteen takia olisi mitään mahdollisuuksia. Eli aivan täysin turha.

Vierailija
5/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perhepäivähoitajan tutkinto ehkä olisi hyvä? Se on vain lyhyt kurssi ja sillä kyllä työllistää itsensä muutamaksi vuodeksi vaikka palkka ei päätä huimaa.

Vierailija
6/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt. Ehdottelivat ammatiksi tanssijaa tai kultaseppää. Ammatteja joihin minulla ei ymmärrykseni/sairauteni/taiteellisuuden puutteen takia olisi mitään mahdollisuuksia. Eli aivan täysin turha.

Mitä nahdoitkaan vastata niihin rasti ruutuun kysymyksiin?

Vierailija
7/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienellä varauksella. Ei ne pelasta ellei ole motivaatiota pelastautua

Vierailija
8/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut mitään apua. Ehdotukset olivat sellaisia ettei töitä olisi ollut lähimaillakaan.

Vierailija
9/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On 100% varmaa että ammatinvalinnanohjaaja tai psykologi ei "ehdottele ammatiksi" sinulle yhtään mitään. Olet vastannut valmiiseen kyselyyn tod.näk. tietokoneella ja omien valintojesi perusteella ohjelma on näyttänyt millaisiin ammatteihin mieltymyksesi viittaavat. Omat mieltymykset taas on 1 asia, varsinainen soveltuvuus ja realismi kokonaan toinen. Ammatin realistisuutta mikään kyselytesti ei mittaa.

Vierailija
10/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko touhu perustuu siihen mikä sinua itseäsi kiinnostaa + mikä sitten on käytännössä mahdollista. Ammatinvalinnanohjauksesta ei todennäköisesti löydy apua jos omaa kiinnostusta ei ole.

Vierailija
11/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran työkkärin kautta ja tämä asiantuntija alkoi huutamaan naama punaisena, miten kehtaan olla työtön ja antaa muiden elätää itseäni. Olin 18 ja kesälomalla.

Vierailija
12/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran työkkärin kautta ja tämä asiantuntija alkoi huutamaan naama punaisena, miten kehtaan olla työtön ja antaa muiden elätää itseäni. Olin 18 ja kesälomalla.

Harvinaisen typerä valhe.

Vierailija
13/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen typerä valhe.

Tämä tarina on tosi.

Vierailija
14/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae lipuntarkastajaksi busseihin tai juniin. 

Vierailija
15/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sellaisella kymmenisen vuotta sitten. Olen edelleen (pitkäaikais)työtön.

Vierailija
16/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen vastuulla on kouluttautua esim. lähihoitajaksi jotta voi työllistyä, vaikka se ei kauheasti kiinnostaisikaan. Monelle työttömälle tulee yllätyksenä se, että työelämässä ei ole tarkoitus pitää hauskaa vaan siellä on tarkoitus tienata elanto ja kantaa oma kortensa yhteiseen kekoon.

Vierailija
17/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroaako siellä käyminen paljonkin mollin avo-testistä?

Vierailija
18/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta siellä tehtiin joku avo-testiä vastaava, ellei sama testi, ja monia muita.

Ei kysytty mitään, istui lähinnä hiljaa ja hymähteli, tarkoitus olisi kai että sillä hiljaisuudella asiakas rupeaisi puhumaan. Sain jotain kotitehtäviä myös, ja toisella käynnillä katseli että testien mukaan minulle sopisi juristin, tutkijan tai fyysikon työ. Oli myös joku korunvalmistaja ja poliisi, josta jälkimmäiseen totesi, että "ei susta sellaiseen oo". 

(Ja kun merkitsin yhteystietoja kalenteriini, hän yhtäkkiä kommentoi että käytän vielä paperikalenteria, mikä tuntui erikoiselta.)

Ihan mukava oli tehdä nuita testejä kyllä, mutta en koe hyötyneeni käynneistä (tähän sisältyi kaksi käyntiä). 

Vierailija
19/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen vastuulla on kouluttautua esim. lähihoitajaksi jotta voi työllistyä, vaikka se ei kauheasti kiinnostaisikaan. Monelle työttömälle tulee yllätyksenä se, että työelämässä ei ole tarkoitus pitää hauskaa vaan siellä on tarkoitus tienata elanto ja kantaa oma kortensa yhteiseen kekoon.

Ei kuule kaikista ole hoitajaksi. Miksi aina oletetaan että työtön soveltuu joka alalle?

Vierailija
20/28 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka olisi hoitajaksi, ei kaikilla ole rahaa lähteä opiskelemaan.

En kyllä usko, että kukaan luuleekaan että kaikki voisivat hoitajiksi mennä, on jotain tarvetta vain osoittaa kuvitteellista paremmuuttaan, veikkaan että on itsekin työtön tuollainen ehdottelija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi