Tein itse kebapin, helppoa ja hyvää!
Kumoain kaksi kiloa jauhelihaa yleiskoneeseen ja vaivasisin sitä puoli tuntia, joukkoon vain 50 grammaa perunajauhoja ja sopivasti suolaa ja mustapippuria. Sitten muotoilun tankomaiseksi ja 12 h jääkaapissa, sitten 5 tuntia 100 asteisessa uunissa folioon käärittynä ja tunti pihalla grillissä pienellä savuavalla hiilloksella.
Ihanaa, lastuja saa juustohöylällä, kannattaa kokeilla!
Tein myös tulisen tomaatti-valkosipuli kastikkeen.
Tosi helppo ruoka mutta vie toki aikaa, tuo rakenteen muokkaus yleiskoneella tärkeää tehdä tarpeeksi pitkään.
Laittakaa erikoisvinkkejänne, aion jatkossa tehdä näitä kebaptankoja jos on enemmän ihmisiä grillaamassa!
Kommentit (9)
Kebapit on boikotissa - ainoastaan sianlihasta tehtyä gyrosta voi boikotin aikana syödä.
Aivan turhan monimutkaista, googlella löytää paljon paremman ohjeen, itse olen tehnyt monta kertaa näin: 2kg ohje: Riittää kun vaivaa käsin 10min ja maustaa samalla. Uunissa 100 asteessa 4-5h tiukasti folioon käärittynä ilmat puristeltuna pois. Annetaan jäähtyä ja sitten olla jääkaapissa yön yli. Aamulla saa juustohöylällä siivuja.
Mua vaan kiinnosti mitä on kebap 🤷 Kebab on kyllä tuttu.
https://www.xn--mttmestari-q5a2t.fi/resepti/kebabliha-ohje/
Tuo on hyvä ohje, melkein sama toki kuin AP.n ohje.
Mies nykyään katsoo minua eri tavalla kun olen tehnyt tätä kebua ja parempaa kuin missään muualla saa tehtyä, itse käytän juuri tuota aromisuolaa ja salaisena ainesosana perunajauhojen tilalta desin kuivattua mustikkaa-kuivattu mustikka tekee jauhelihaan erittäin sileän ja leikkaamista kestävän, notkean rakenteen.
Tosiaan yksi parhaista grillattavista mutta onnistuakseen kunnolla vaatii ison annoksen tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa, tylsyykö viila pilkkuja viilatessa.
Vierailija kirjoitti:
Kebappi on sitä moskaa mitä karvakäsipaikat tarjoaa.
Lampaan/karitsanjauhelihaa sekaan ja ehkä maustaakin voisi vähän enemmän?
Yrttejä, valkosipulia, chilejä?
Itse tykkään kreikkalaistyyppisestä gyros-lihasta tuollaista döner-tyyppistä massaa enemmän.
Ja aikaa hyvä blandis tuli myos kun pistin kerran luuttoman lampaanpaistin ja ison possun etuselkäpalan uunivuokaan sipulin, valkosipulin, savupaprikan, jeeran ja ihan perus pizzamausteen + suolan ja pippureiden kera.
Miedolla n. 150 asteella yön yli haudutus folion alla ja oli mureeta.
Rasvainen possu antoi mehevyyttä lampaalle.
Kelpasi pitaleipään revittynä ja myös vielä pannulla uudelleen rapasakaksi paistettuna.
Eipä siihen pitaan tarvinnut enää muuta kuin tomskua, raakaa sipulia ja hyvä valkosipulikermaviilikastike. Täydellistä.
Mä katoin kun tehtiin kanan jauhelihasta kebabbia.
Kokeiluun menee!