Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovaiset ja hedelmöityshoidot

Vierailija
12.10.2006 |

Toiseen ketjuun viitaten: monet perustelevat kielteisen kantansa naisparien hedelmöityshoitoihin sillä, että jumala ei ole niin tarkoittanut.

Haluaisin ihan provosoimatta ja mielenkiinnosta kysyä, suhtaudutteko kielteisesti kaikkiin hedelmöityshoitoihin?

Siis, jos mies ja nainen eivät luonnonmenetelmällä saa lapsia, jumala ei ole sitäkään tarkoittanut ja hedelmöityshoito on väärin? Minä ainakin ymmärtäisin tuon logiikan juuri näin. Mitä olette itse mieltä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se onkin seikka, jonka takia en arvosta monien uskovaisten hoito- ja nimenomaan ehkäisykieltoa lainkaan. Koska siinähän siitä on kyse, että ei Jumalan tahdosta piitata lainkaan, vaan tehdään niinkuin nähdään sopivaksi ja mikä sopii uskonnon " pirtaan." Eiköhän se nyt ole minkä tahansa järjenjuoksun ja logiikan vastaista, että jos ehkäisyä ei saa käyttää, koska Jumala ei ole tarkoittanut niin, niin eiköhän se ole vielä selvempi merkki, että Jumala ei ole tarkoittanut pariskunnalle lapsia, jos ei niiitä luontaisest tule.

Vierailija
2/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Jumala ole kieltänyt käyttää lääkäreitä ja heidän viisauttaan avuksi sairaustapauksissa. Toki Jumala voi myös parantaa ja tehdä ihmeen, myös lapsettomuudessa. Mutta edelleenkään en usko, että Jumala haluaa, että ihminen poikkeaa hänen luomis-suunnitelmastaan ja alkaa " tehtailemaan" lapsia luonnottomilla keinoilla luonnottomille yhtälöille = nainen+nainen mies+mies ihminen+eläin

Tämä minun kantani ja näkemykseni. Olen itse uskovainen ja joskus käynyt tutkimuksissa lapsettomuuden takia. Sain luomulapsen ja uskon Jumalan auttaneen minua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen ja tiedän monia uskovaisia, jotka ainakin päällisin puolin ilman mitään problematiikkaa ovat valmiit käyttämään hedelmöityshoitoja saadakseen lapsen, mutta samassa suvussa ehkäisyä ei sallita vaikka uusi raskaus on hengenvaarallinen äidin terveydelle, jaksamisesta nyt puhumattakaan.

Vierailija
4/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän heteroiden lapsettomuudessa läheskään aina OLE kyse mistään sairaudesta (ellei lapsettomuutta sinänsä pidetä sairautena).

Aika yleinen syy on esim. se, että naisen immuunijärjestelmä ei hyväksy ko. miehen spermaa tai alkiota. Miehen vaihto voi silloin auttaa. Tai luovuttajan sperma.

Vierailija
5/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noinhan asia on.

Ja se ehkäisykielto, josta ap puhui. Raamatusta en löydä sille perusteita, ja mielestäni Jumala on antanut ihmisille - myös uskoville- järjen sitä varten että sitä käytettäisiin. Itse asiassa mua kiinnostaisi tietää, mihin esim. lestadiolaiset perustavat ehkäisykieltonsa.

t. uskis

Vierailija
6/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin jokin minussa taistelee sen eettisyyttä vastaan.

Mieheni sanoo, että katotaan nyt mitä lääkärit sanovat ja että tuskin meillä nyt edes olisi varaakaan niihin kalliimpiin hoitoihin. Katotaan nyt nämä lääkekuurit yms. hormonihoidot ensin läpi, jos sitten ei ala tärppiä tulemaan, katsomme tilannetta uudelleen. :/

" To be, or not to be"

Vierailija
7/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minä ainakin uskon todellakin, että Jumala sallii oman järjen käytön, myös ehkäisyasioissa. Eli jos äidin henki on vaarassa tai perhe ei muuten jaksa enempää lapsia, en voi millään uskoa, että Jumala vaatii perhettä hankkimaan lisää lapsia. Mutta tämä on todellakin vain minun kantani, voin olla myös väärässä. Mutta olen oppinut uskomaan oikeudenmukaiseen ja rakastavaan Jumalaan, joka tahtoo vain lastensa parasta kaikessa!

Vierailija
8/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 6

Vierailija
9/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nimenomaan valtaosassa lapsettomuustapauksia sille ei löydy mitään syytä. Ei siis sairautta tms. niin äidin kuin isänkään puolelta. Eiköhän silloin uskovaisten logiikan mukaan kuuluisi olla aika selvää johdatusta, että Jumala ei ole tarkoittanut lapsia ko. pariskunnalle.

Vierailija
10/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se mikä sopii omaan arvomaailmaan on hyväksyttävää, riippumatta mistään korkeammasata tahosta?

Vierailija
11/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että nimenomaan valtaosassa lapsettomuustapauksia sille ei löydy mitään syytä. Ei siis sairautta tms. niin äidin kuin isänkään puolelta. Eiköhän silloin uskovaisten logiikan mukaan kuuluisi olla aika selvää johdatusta, että Jumala ei ole tarkoittanut lapsia ko. pariskunnalle.

ELi siis tulee keskenmenoja yms. kohtukuolemia.

Oikaiskaa toki jos olen väärässä!!!

Vierailija
12/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heidän tieto/taitoaan. eli jos lasta ei kuulu heteroparille, lääkäriin vaan ja selvittämään tilanne. Ja onhan se mahdollista, ettei lasta kuulu hoidoista huolimattakaan ja silloin voi olla, että Jumalalla on ko. parille joku muu tarkoitus ja tehtävä. Sitä voi olla vaan vaikea huomata ja hyväksyä sen surun keskellä.

3 siis tässä taas

Vierailija
13/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siitäkin huolimatta monet yrittävät ja yrittävät kerta toisensa jälkeen, tuntuu välillä että koko muu elämä unohtuu siitä ympäriltä. Tiedän myös ns. uskovaisen parin, joka näin tekee.

Vierailija
14/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja loppuun asti yrittää kamppailla sitä lopullista tietoa vastaan. kuten esim lapsettomuus asiassa. eli uskoakin koetellaan joskus todella rajustikin!! 3 taas

Vierailija
15/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni juuri se on sitä oikeaa uskoa. Miksi monet uskovaiset ovat niin jäykkiä ja rajoittuneita, ja oikeastikin vaikuttaa että omien aivojen käyttö ei ole sallittua, ihan kuin Jumala olisi jotenkin kieltänyt sen?

Vierailija
16/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovaisuus ei vielä määritä edes uskontokuntaa...

omasta evankelisluterilaisesta näkökulmastani, jota olen siis sydänjuuriani myöten (lue: protestantti) hedelmöityshoidoille ei ole estettä

Jeesus ei maininnut hedelmöityshoidoista mitään tähän päivään sovellettavaa tai ymmärrettävää vinkkiä, mutta noin yleisesti ottaen Raamattu on lapsimyöhteinen hengeltään. Näin ymmärrän lasten olevan tervetulleita Jumalan silmissä tänne mitä reittiä hyvänsä.

Nämä teesit, jotka perustuvat siihen, etteivät naisparit lisäänny, on totta, eivät keskenään, mutta eihän sitä ole kukaan vaatinutkaan, että kahden naisen tulisi saada biologinen lapsi.

Jos puhutaan luonnollisuudesta ja sen " itsestään selvyyksistä" olisi kaiketi myös niin, että jos ruuan valmistus ei ota onnistuakseen, on Jumala tarkoittanut, ettei äiti ruoki lapsiaan.

Olen uskovainen, olen feministi, olen äiti, olen hedelmöityshoitojen puolella ja koen olevani Jumalan oma

Vierailija
17/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsien tulisi antaa jokin vakuus ennen syntymäänsä, että ovat moraalisesti hyviä aikuisena?

Mikähän sikiödiagnostiikka tuon mahdollistaisi.

Olisiko niin, että jos hedelmöityshoidot sallittaisiin vain avioliitossa eläville, meiltä poistuisi perimän kautta ja opittuna toimintamallina homoseksuaalisuus, yksineläminen ja huono moraali, mikäli hoidot olisivat tarkoitettu vain sitoutuneille heteroille?

Lennokasta suorastaan

Vierailija
18/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsimme lapsettomuudesta. Menimme hoitoihin ja lääkäriin ja Jumalan avulla neljäs hoito onnistui. Uskon, että tämä kaikki kuului Hänen suunnitelmaansa ja kiitän Herraa lapsestani, en lääkäriä vaikka osuutensahan oli hänelläkin :)

Vierailija
19/19 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltävät ehkäisyN. Protestantit eivät. Raamatussakin kehoitetaan ihmisiä koettelemaan kaikki ja pitämän mikä on hyvää. Hedelmättömyyshoito on todella hyvä apu lapsettomille (hyväksi koettu!) ja ehkäisy on auttanut esim. Afrikassa elintason nousuun ja ruuan riittämiseen. Jumala ei turhaan antanut järkeä. Miten lestadiolaiset perustelevat ehkäisykantansa? Eihän kaikki lapset koskaan synny, koska sperma sisältää miljoonia siittiöitä. Olen iloinen, etten enää olen lain alla, vaan vapaa!