Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla kolme lasta tai enemmän? Tutkimus kertoo, että ikäännyt vuosia muita nopeammin

Vierailija
22.05.2022 |

Tutkimuksen mukaan vähintään kolmen lapsen vanhempien kognitiiviset taidot heikkenivät 6,2 vuotta nopeammin kuin niillä, joilla on kaksi lasta. Lapsiluvun vaikutus ajattelutaitoihin oli suurinta Pohjois-Euroopassa. Tulokset olivat yhteneväisiä niin miehillä kuin naisillakin.
https://yle.fi/uutiset/3-12453138

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia vaatii jatkotutkimusta. Vaikuttaa nimittäin siltä, että tuo työelämän haasteiden puuttuminen on yksi iso tekijä.

Vierailija
2/5 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tuo näkyy Afrikassa ja Lähi-idässä, missä on isot perheet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon tämän täysin. Olen kolmen aikuisen lapsen maisteriäiti. Kaikken stressaavinta on olleet vuodet, kun lapset ovat tulleet täysi-ikäisiksi. Nyt edelleen nuorin ongelmineen vie minulta lopunkin terveyden ja jaksamisen. Onneksi isommilla asiat hyvin, mutta traumat on heidänkin vaikeuksista jääneet. Olen auttanut js tukenut paljon. Varmaan dementoidun aikaisin.

Ja myönnän, olen katkera, muiden nuoret selviävät hienosti aikuisuuden alussa, niin selvisin itsekin.

Vierailija
4/5 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän soppaan kun lisätään kilpirauhasen vajis niin oon valmis eläkkeelle. T: 53v., neljän äiti

Vierailija
5/5 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö elämä ole mukavampaa, kun ei ihan kaikkea enää tajua eikä jaksa ajatella? Omalla mummollani oli seitsemän lasta, ja vielä se 90-vuotiaana oli ihan yhtä veemäinen kuin parhaina päivinäänkin. Hänen kohdallaan lapset pitivät mielen virkeänä, kun aina oli joku, jolle oli enemmän tai vähemmän syytä naljailla. Toki hän tylsistyi kun joutui lonkkaleikkauksen jälkeen laitokseen, ja kuoli varmaan ainakin osittain juuri tylsyyteen 92-vuotiaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi