Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkaverin mies kuoli äkillisesti ja työkaveri on sen jälkeen ollut useita kuukausia sairauslomallla

Vierailija
22.05.2022 |

kahteen eri otteeseen. Syynä tuo miehen äkillinen kuolema. Miten voi olla mahdollista saada tuolla syyllä noin pitkät "sairaus"lomat?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä onkin oiva syy olla kateellinen

Totta. Yllättävä kuolemantapaus on asia, joka vie läheisiltä tolkuttomasti henkisiä voimavaroja. Surun musertama ihminen voi näyttää päälle päin täysin terveeltä. Mutta siltikään lähimuisti ei toimi kunnolla ja/tai ajatukset harhailevat. Siinä tilassa tekee töissään helposti sutta ja sekundaa satojen eurojen edestä joka työpäivä. On työnantajankin etu, että sairas on sairauslomalla kuin töissään sähläämässä.

Vierailija
22/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö se hyvää mielenterveydelle lopettaa normaalit rutiinit ja omistautua surussa vellomiselle?

Kuka meistä on kenenkään voimavaroista tietämään? Yhdelle sopii heti töihin paluu, toinen ei todellakaan ole työkuntoinen. Jokainen suree ja toipuu yksilöllisesti. Ja vaikuttaahan siihen myös, onko turvaverkkoa ympärillä.

Ihmisellä, joka palaa heti töihin ja alkaa suorittaa, romahdus voi tulla vielä paljon myöhemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää silti vähän vaikea asia, kun oma työterveyslääkäri sanoi vain, että suru ei ole sairaus. Hautajaispäivä sentään on palkallinen vapaa, kuolinpäivä ei. Että näinkin voi olla.

Vierailija
24/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tää silti vähän vaikea asia, kun oma työterveyslääkäri sanoi vain, että suru ei ole sairaus. Hautajaispäivä sentään on palkallinen vapaa, kuolinpäivä ei. Että näinkin voi olla.

Ei se pelkkä suru olekaan sairaus. Itse heräsin vainajan vierestä aikanaan. Olin täysin sekaisin ja shokissa pitkään. Se ei ollut surua.

Vierailija
25/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison kuolema on kuin revittäisi raaja tai pari irti. Pitää opetella uudestaan elämään.

Vierailija
26/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairasloma tule puolison kuolemasta, vaan siitä miten siihen reagoi ja miten se vaikuttaa työkykyyn. Vaikea elämäntilanne voi laukaista tai pahentaa myös fyysisiä sairauksia, koska ihminen on kokonaisuus ja asiat vaikuttavat toisiinsa. Toki jossain vaiheessa tulee myös se tilanne, että työ antaa muuta ajateltavaa ja siten auttaa toipumisessa. Lääkäri sen arvioi, mikä on missäkin tilanteessa parasta. Työ ei kuitenkaan voi olla pelkkää ajankulua, vaan siellä pitäisi saada myös jotain hyödyllistä aikaiseksi.

Vierailija
27/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni apn aloitus on aivan turha ja tyhmä. Ei ole hänen asiansa ihmetellä ja kirjoitella työkaverin sairaslomasta.

Vierailija
28/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pelkkä suru olekaan sairaus. Itse heräsin vainajan vierestä aikanaan. Olin täysin sekaisin ja shokissa pitkään. Se ei ollut surua.

Tuo on kaikki vaikeinta henkisesti, toinen on siinä fyysisesti vielä läsnä, mutta henkisesti ei palaa koskaan.

Vierailija
29/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein: Suru ei ole sairaus. Mutta surusta aiheutuva stressireaktio on. Lääkärintodistukseen kirjoitetaan koodiksi F43.0 tai F43.1 (reaktiot vaikeaan stressiin).

Parin läheisen menetyksen myötä olen päässyt omakohtaisesti tutustumaan siihen, miten suru vie työkyvyn. Ei siinä tilanteessa mennä töihin numeroita pyörittämään, jos lähikaupassa ei pysty edes hedelmiä punnitsemaan. Tai ei pysty tekemään valintaa kahden eri tyyppisen leivän väliltä.

Vierailija
30/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisen törppö lääkäri.

Vierailija
31/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miten tämä kuuluu sinulle?

Vierailija
32/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisimmät sairaslomat nimenomaan tulee psyykkisistä syistä. Jos pääkoppa ei ole kunnossa, ei ole mitään.

Vierailija
33/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolinpäivä on kyllä aika monessa Tes:ssä palkallinen vapaa. Kuten sanottua suru ei ole sairaus, mutta työkyvytöntä ei voi töihin laittaa.

Minkä vuoksi tästäkin osa vetää herneet nenään. Eikö se ole hyvä asia, että tästäkin puhutaan. Ihmetystä voi aiheuttaa niin moni asia, johon itse reagoi toisella tapaa.

Vierailija
34/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli äiti kuollut edellisenä yönä, en ollut nukkunut, vaan itkenyt koko yön, ja olin ihan sekaisin, ja menin työterveyteen kysymään sairaslomaa, niin työterveyshoitaja sanoi, että toisen ihmisen kuolema ei ole syy antaa sairaslomaa.

Vierailija
35/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö sä tätä oikeasti tosissas?? Osaatko yhtään ajatella, miltä työkaveristasi mahtaa tuntua? Minä ihmettelisin enemmän, jos työkaveri olisi töissä puolison tai muun läheisen menettämisen jälkeen. Erityisesti jos kuolema on tapahtunut yllättäen. En pystyisi itse tekemään varmaan mitään, edes ehkä syömään tai nukkumaan, jos oma mieheni yhtäkkkiä kuolisi. 

Vierailija
36/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli äiti kuollut edellisenä yönä, en ollut nukkunut, vaan itkenyt koko yön, ja olin ihan sekaisin, ja menin työterveyteen kysymään sairaslomaa, niin työterveyshoitaja sanoi, että toisen ihmisen kuolema ei ole syy antaa sairaslomaa.

Hyi kuinka kylmä ja tunteeton hoitaja! Varsinkin kun kyseessä on oma äiti. Meillä oli juuri yksi työkaveri onneksi saikulla kun häneltä kuoli isä aivan yllättäen, muttei ollut kuukausia. Ikävä kyllä, olen kuullut juttuja ettei kaikki ole saanut läheisen kuolemasta saikkua...

Vierailija
37/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kun mies kuoli en kolmeen viikkoon oikeastaan tehnyt muuta kuin makasin sikiöasennossa ja join keskiolutta. Tuijotin seinään. En edes syönyt juuri mitään ja laihduinkin lähemmäs kymmenen kiloa. Sitä katsotaan posttraumaattiseksi stressireaktioksi.

ja siitä hyvästä työnantajan kuuluu maksaa sinulle palkkaa?

Vierailija
38/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös se Matti Nykäsen leskikin ollut vuosia pois töistä surulomalla?

Suru ei ole sairaus vain onko ilokin.

..

Voiko läheisen kuoleman takia saada sairauslomaa? EK:n asiantuntijalääkäri: Suru ei ole sairaus

Suru ei ole sairaus, mutta joskus suru voi olla niin voimakasta, ettei töiden tekemisestä tule mitään. Silloin poissaolosta on mahdollista sopia työnantajan kanssa muilla kuin sairausperusteilla, sanoo Elinkeinoelämän keskusliiton asiantuntijalääkäri Jan Schugk.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201805092200929724

Vierailija
39/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla, että ap:n aivokapasiteetilla varustettuja ihmisiä liikkuu ihan vapaana tässä yhteiskunnassa 

Ei psykopatia ole peruste laittaa talteen ennen kuin on tehnyt jotain ikävämpää sen ajamana. Ap esimerkiksi saattaa saada päähänsä ottaa hengen puolisolta kun riittävästi ketuttaa työkaverin laiskanloma. Kun ei itse surua tunne eikä ymmärrä, niin ei ole kateudellekaan rajaa.

Vierailija
40/49 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduit sitten aapeen juttusille siellä. Kai vaadit viisaamman mielipiteen.