Pahin kokemus työssänne
Mikä se on ollut ja vaivaako tapahtuma edelleen?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Osa päihde- ja mt ongelmista kärsivät asiakkaat, jotka saattavat alkaa uhkailemaan itseni lisäksi myös perhettä. Tarkemmin en voi avata. Onneksi tällaiset tapaukset ova harvinaisia mutta näitä kuitenkin on. Työskentelen virkamiehenä.
virkanilkeille ei paljon sääliä heru...
Nuorena siivouskesätöissä ilkeät asiakkaat. Tuli todella huono maku suuhun työelämästä heti kättelyssä.
Työskentelen opettajana. Urani alussa mielenterveysongelmista kärsivä opiskelija kehitti minusta pakkomielteen ja alkoi vainota minua. Tätä jatkui lähes puoli vuotta. Silloinen esimieheni kieltäytyi käsittelemästä asiaa mitenkään. Hänen näkemyksensä oli, että liioittelin tapahtunutta. Tilanne meni lopulta niin pahaksi, että koululle jouduttiin soittamaan poliisi. Tapahtunutta ei käsitelty jälkikäteenkään. Yritin tehdä ilmoitusta työsuojeluun esimiehestäni, mutta minut painostettiin hiljaiseksi. Olin tuolloin määräaikaisena, joten jouduin taipumaan työn menettämisen pelossa. Tämä on jättänyt pysyvän trauman, joka näkyy niin, että arvaamattomasti käyttäytyvät opiskelijat ja huoltajat ahdistavat minua enemmän kuin monia kollegoitani.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen opettajana. Urani alussa mielenterveysongelmista kärsivä opiskelija kehitti minusta pakkomielteen ja alkoi vainota minua. Tätä jatkui lähes puoli vuotta. Silloinen esimieheni kieltäytyi käsittelemästä asiaa mitenkään. Hänen näkemyksensä oli, että liioittelin tapahtunutta. Tilanne meni lopulta niin pahaksi, että koululle jouduttiin soittamaan poliisi. Tapahtunutta ei käsitelty jälkikäteenkään. Yritin tehdä ilmoitusta työsuojeluun esimiehestäni, mutta minut painostettiin hiljaiseksi. Olin tuolloin määräaikaisena, joten jouduin taipumaan työn menettämisen pelossa. Tämä on jättänyt pysyvän trauman, joka näkyy niin, että arvaamattomasti käyttäytyvät opiskelijat ja huoltajat ahdistavat minua enemmän kuin monia kollegoitani.
Oma koulumaailmakokemukseni myötä olen oppinut sen, että myös erittäin huonoja opettajia on myös olemassa, eli ei ns. tehtävään soveltuvia. Heitä löytyy kiusaajista aina rankinglistan yläpäähän saakka, valitettavasti, kuten myös oppilaita ja heidän vanhempiaan, eli ei "koiraa karvoihin katsomista".
Läski, kateellinen ja tympeä kollega levittelee perättömiä väitteitä. Ja joku pelle jopa uskoo kaiken mitä sille sanotaan. Ei hlvetti, mitä hiekkalaatikkotouhua!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ihan vaan ne huårittelut ja tappouhkaukset, joita parikymppisenä ravintolatyöntekijänä saa kuulla kun keräilee tuoppeja/kahvikuppeja pöydistä.
Samaa huårittelun ja tappouhkausten vastaanottamista on myös hoitoalalla. Hyi, hitto! Onneksi kuitenkin saa ja voi vaihtaa alaa. Ainakin toistaiseksi, ennen kuin pakkotyölaki ajetaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
teollisuustyöstä jäi kammo sitä alaa kohtaan, en olisi uskonut miten kohtuuttoman fyysisesti raskasta se voi olla vielä 2000-luvulla.
Tuo on totta! Itse olin ko alalla n.38v. Todella raskasta/likaista/ terveydelle haitallista kokonaisvaltaisesti! Eipä ole tuota alaa ikävä jääny! Päinvastoin! Koen suunnatonta inhoa tuota alaa kohtaan! En ole suositellut kenellekään nuorelle ko alaa!
Vierailija kirjoitti:
Äitini kuoli, samana vuonna yt- neuvottelut, jossa jouduin irtisanotuksi. Te - toimistosta ehdotettiin lähihoitajaksi kouluttautumista, karenssin uhalla. Jouduin käymään lähihoitajan koulutuksen , vaikka inhoan alaa. En sovellu alalle. Nyt työttömänä.
Hoitoala on helvetistä. Työttömiä pakkokoulutetaan alalle vaikka väkisin. Työttömyys EI ole rikos, eikä siitä pidä rangaista !
Ps. Ainoa tapa välttää pakkokoulutus hoitoalalle lienee soveltumattomuus SORA-lainsäädännön perusteella? Jotkin oppilaitokset tosin kiertävät tätäkin, kun saavat rahaa jokaisesta uudesta uhrista hoitoalan koulutukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua potkaistiin vatsaan, kun odotin ensimmäistä lastani (hoitoala). Onneksi sain tapauksen jälkeen siirron turvallisempaan yksikköön ja tehtävään. Pelästyin kamalasti, mutta lapsi oli kunnossa.
Minkälaisessa paikassa olit töissä ja kuka potkaisi? Sori jos vaikutan tungettelevalta mutta kiinnostaa nuo hoitoalan väkivaltatilanteet ilmiönä.
Ilmiönä nämä on joissain paikoissa arkea. Minun yksikössä on mt-asiakkaita joilla myös muuta vaivaa ja asuvat siis laitoksessa. Minua yritetään lyödä ja potkia päivittäin ja vakavamman väkivallan uhka on läsnä koko ajan. Selkää ei voi kääntää hetkeksikään. Nämä lyömiset ja potkimiset tulee ihan esim. vaippaa vaihtaessa, suihkussa, ruokailutilanteessa. Eikä siinä hoitajan työ ole ensisijaisesti itseään suojella vaa asiakasta ettei putoa samalla sängystä, pöntöltö, tuolilta. Eli turvaat asiakkaan samalla kun väistät lyöntejä ja potkuja.
Joitakin asiakkaita hoidetaan vain parina, juuri tuon väkivallan takia.
Jotkut asiakkaat voi olla kuukausia Ok mutta yhdenäkin päässä napsahtaa ja saattavat tulla päälle ihan vauhkona jonkin löytämänsä aseen kanssa. Nämä aseet voi olla haarukka, mopinvarsi, tuoli jne.
Huutaminen ja sylkeminen on myös jatkuvaa.
Osa päihde- ja mt ongelmista kärsivät asiakkaat, jotka saattavat alkaa uhkailemaan itseni lisäksi myös perhettä. Tarkemmin en voi avata. Onneksi tällaiset tapaukset ova harvinaisia mutta näitä kuitenkin on. Työskentelen virkamiehenä.