Millaisia kysymyksiä poliisi kysyy, kun hankit uutta passia eikä sinulla ole vanhaa passia, millä osoittaa henkilöllisyys?
Minulla on vain ajokortti, jota ei voi tässä tilanteessa käyttää virallisena henkkarina. Tällöin ilmeisesti poliisi kysyy lisätietoja, joiden avulla henkilöllisyys voidaan vahvistaa. Millaisia kysymyksiä nämä ovat, tietääkö kukaan? Luin jostain, että vanhempien syntymäajat ja -paikat ilmeisesti.
Onko kenelläkään kokemuksia?
Kommentit (45)
Nehän on ottaneet sormenjäljen siihen edelliseen passiin. Miksei sitä käytetä edes osana tunnistautumista? Sen lisäksi voisi sit kysyä pari kysymystä.
Hain uuden passin viime kesänä, mulla oli vanha passi, mutta sitä ei kysytty. Eikä kysytty kysymyksiäkään. Muistaakseni näytin ajokorttini. En ilmeisestikään näyttänyt huijarilta. He voivat kysyä joitain väestörekisteristä näkyviä tietoja vanhemmista ja lapsista ja tietysti myös sinusta itsestäsi. Vanhempien syntymäkotikunnat ja syntymäajat olisi hyvä tietää, samat tiedot omista lapsista. Asuinpaikkoja ja osoitteita. Ei mitään ihmeellistä. Jos et muista jotain niin ne kysyy sitten jotain muuta. Ei ole kovin vaikea tuosta selvitä. Väestötietojärjestelmästä löytty omat henkilötietosi, vanhat osoitteesi, omistamasi kiinteistöt. Samat tiedot alaikäisistä lapsistasi, joihin sinulla on huoltosuhde. Vanhemmista on vain syntymä- ja kuolinajat (et näe muita, kosk aheihin ei yleensä ole huoltosuhdetta). Vanhempien nimiä ja kotipaikkoja et voi täältä luntata, koska niitäe t näe. Et myöskään näe, kumpi vanhemmista on isä ja kumpi äiti, koska sitä ei sanota, lukee vain "vanhempi" eikä henkilötunnuksen loppuosakaan näy.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin sitä, pitääkö muistaa kaikki entiset osoitteet. Opiskeluaikoina, melkein 30 vuotta sitten, muutin muutaman vuoden aikana kuusi kertaa. En enää edes muistanut näistä osoitteista tarkasti kuin yhden, mutta kuten joku aiemmin neuvoi, kävin maistraatin sivuilla katsomassa, ja siellähän ne kaikki oli. Selvisi siis sekin, kiitos avusta.
Miten voisikaan muistaa. Muutin ekakerran 2v ja useasti jo ennen kouluikää. Ei ole minkäänlaista muistikuvaakaan niistä paikoista kun parista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe ilmiannettu, älkää vastatko! Kyseessä tietoturvariski mm toisen henkilöllisyyden kaappaamiseen
Häh? En mä halua kenenkään henkilötietoja tietää. Vain niitä mahdollisia kysymyksiä.
Kysymyksiin osaat vastata jos olet se ketä väität olevasi. Jos haluat ennakkoon tietää kysymyksiä, oletettavasti haluat selvittää nämä tiedot siitä henkilöstä ketä aiot esittää!
Älkää kertoko!!
Vierailija kirjoitti:
Nehän on ottaneet sormenjäljen siihen edelliseen passiin. Miksei sitä käytetä edes osana tunnistautumista? Sen lisäksi voisi sit kysyä pari kysymystä.
Edellinen passi voi olla ajalta, jolloin sormenjälkiä ei vielä otettu. En tiedä, koska sormenjälkiä alettiin ottaa, mutta vanhassa vuoden 1998 passissani ei sellaisia ainakaan vielä ole.
Multa on ehkä hävinnyt passi. Pitäiskö huolestua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainoa sormenjäljen antanut on tuo teini. Aikuiset hakivat viimeisimmän sillon kun ei mitään jälkiä vielä otettu.
Siis kaikki keskustelut poistetaan, mutta rikolliset saavat jäädä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihe ilmiannettu, älkää vastatko! Kyseessä tietoturvariski mm toisen henkilöllisyyden kaappaamiseen
Häh? En mä halua kenenkään henkilötietoja tietää. Vain niitä mahdollisia kysymyksiä.
Kysymyksiin osaat vastata jos olet se ketä väität olevasi. Jos haluat ennakkoon tietää kysymyksiä, oletettavasti haluat selvittää nämä tiedot siitä henkilöstä ketä aiot esittää!
Älkää kertoko!!
Älä nyt hyvä ihminen saa sydäriä tällaisen asian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää kertoko!!
Poliisikin antaa omilla sivuillaan muutaman esimerkin näistä kysymyksistä, joten relax.
Minä todistin henkilöllisyyden ajokortilla, eivätkä esittäneet mitään kysymyksiä. Tarkistivat ajokortin tiedot koneelta omasta järjestelmästä.
Taidettiin kysyä ainakin edellistä osoitetta.
Passi saapui r-kioskille (tästä on jokunen vuosi aikaa) josta sitä taas ei saanut ilman todistettua henkilöllisyyttä mitä mulla ei ollut. Sitten valtakirja sukulaiselle joka kävi sen hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, ap. on vasta hankkimassa passia, eikä hänellä entistä passia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se poliisi kysele vaan poliisilaitoksen virkailija. Minulta ei muistaakseni kysytty kuin nimi ja osoite. Näin yli viisikymppisenä olisi ollut kummallista, jos vanhempien tietoja oltaisiin kysytty.
Nimi ja osoite, ja näillä todistettiin että sinä olet sinä, jos ei henkilötodistusta ollut? Olisin huolissani.
En minäkään muista tarkkaan vanhempieni syntymä- tai kuolinpäiviä, mutta ei se kaadu jos ei kaikkea muista tarkkaan.
Minulla oli mukanani yli 10 vuotta aiemmin vanhaksi mennyt passi ja pahvinen ajokortti, jonka kuvassa olin 17-vuotias. Periaatteessa kumpikin oli merkityksetön henkilöllisyyden todistamisessa. Olin kyllä itsekin hämmästynyt, kun kuvittelin, että siellä kysellään vaikka mitä.
Äidin sukunimea, vanhaa osoitetta noin kymmenen vuoden päästä, sisarukseni lasten nimiä, lapseltani kysyttiin isovanhempien etunimiä, minun entistä sukunimeä jne.
Äidin tyttönimeä, syntymäpaikkakuntaa.
Omaa asuinkuntaa vuonna 2007, vaimon toista nimeä, isoäidin kuolinvuotta.
Ja muita vastaavia hyvin pikkutarkkoja kysymyksiä.
Kaikkiin en osannut edes vastata, mutta läpi meni silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se poliisi kysele vaan poliisilaitoksen virkailija. Minulta ei muistaakseni kysytty kuin nimi ja osoite. Näin yli viisikymppisenä olisi ollut kummallista, jos vanhempien tietoja oltaisiin kysytty.
Miten sun ikäsi muka olisi tehnyt noista kysymyksiä kummallisia?
Muutin pois lapsuudenkodistani 1980-luvun puolivälissä, niin siksi tuntuu kummalliselta. Kas kun heiltä ei kysytty, voiko minulle myöntää passin.
Vierailija kirjoitti:
Minulta kysyttiin syntymäpaikkakunta sekä päivä, äidin ja isän nimet + syntymäpäivät, mummien ja pappojen nimet sekä syntymäpäivät, siskon nimi ja syntymäpäivä ja nykyinen asuinpaikka
Tuo on mielestäni kohtuutonta. Kaikki eivät tunne omia vanhempiakaankaan, niin kysyminen jonkun jo ehkä ennen omaa syntymää kuolleen isovanhemman syntymäpäivästä ei pitäisi kuulua näihin kyselyihin.
En muista mitä kaikkea minulta kysyttiin, mutta ainakin erään entisen kodin osoitetta. En ollut asunut siellä melkein 20 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sun ikäsi muka olisi tehnyt noista kysymyksiä kummallisia?
Muutin pois lapsuudenkodistani 1980-luvun puolivälissä, niin siksi tuntuu kummalliselta. Kas kun heiltä ei kysytty, voiko minulle myöntää passin.
Sun vanhemmathan ne edelleen on vaikka olisit milloin muuttanut pois. Niistä kysyminen on vain yksi osa henkilöllisyyden varmentamisessa, ei se liity mitenkään siihen että tarvitsisit vanhemmiltasi luvan tms.
Eli siis me kaikki siellä käyneet voidaan varastaa jonkun henkilöllisyys, kun tiedetään kysymykset? No höpsis.