Mistä te synnytyspelosta kärsivät luulette pelon tulleen? Mikä on laukaissut sen?
Kommentit (29)
joka oli täyttä katastrofia, lisänä hoitohenkilökunnan huolimattomuus, joka saattoi lapseni hengenvaaraan. Toista kertaa en suostu alakautta yrittämään ja siihen ei auta mikään pelkopoli.
Jos meille toinen tulisi, valitsisin suunnitellun sektion ja myös lääkärin sen tekemään. Suomessa ei valitettavasti ole mahdollisuutta valita leikkaavaa lääkäriä, mieluiten matkustaisin ulkomaille ja maksaisin isonkin summan rahaa jos vain saisin valita hoitohenkilökunnan itse. Saas nähdä mitä teen.
Taustalla kaksi rankkaa ja täysin erilaista synnytystä, joissa molemmissa kyllin yllätyksiä, uhkaavia tilanteita sekä vaikeita jälkikomplikaatioita molemmissa. Molemmissa myös lapsi ollut vaikeuksissa ison koon vuoksi, ja jälkimmäisessä tätä isoa kokoa ei kaikesta ennakkovaatimisestani ja ennakkotutkimuksista ja seurannasta huolimatta noteerattu tarpeeksi, vaan se oli kaikesta huolimatta kätilöille yllätys.
Eli en uskalla enää mennä uudestaan. Tämä on syy siihen, että lapsiluku on nyt tässä. Vaikka etukäteen puhuttaisiin ja suunniteltaisiin mitä, niin todellisuus on kuitenkin se, että tilanteessa olemme lapsen kanssa satunnaisen kätilön ja satunnaisen lääkärin armoilla. Nyt on kuitenkin kaksi tervettä lasta.
Vaikka etukäteen puhuttaisiin ja suunniteltaisiin mitä, niin todellisuus on kuitenkin se, että tilanteessa olemme lapsen kanssa satunnaisen kätilön ja satunnaisen lääkärin armoilla. Nyt on kuitenkin kaksi tervettä lasta.
Kyllä mäkin jännitin synnärille mennessäni, että minkähänlaista porukkaa mahtaa olla vastassa. Tunnen jonkin verran sairaanhoitohenkilökuntaa, eivätkä kyllä mitään sisarhentovalkoisia ole siviilissä... Kaiketi tekevät kuitenkin työnsä ihan tunnollisesti. Ja itselleni on sattunut tosi mukavat kätilöt, ei siinä mitään. MUTTA miettikää, miten paljon mukavammalta tuntuisi mennä synnyttämään, kun vastassa olisi ihminen, joka olisi seurannut raskautta alusta asti, tietäisi tunteesi ja pelkosi sekä synnytyshistoriasi! Sellainen ihminen, joka kohtelisi sinua ihmisenä, eikä "synnyttäjänä". :/
ensimmäinen synnytys laukaisi pelon.
repesin pahasti sisältä ja ulkoa,jouduttiin leikkaussalissa korjailemaan kun vuoto ei loppunut ja teholla vietin ekan yön.
kyllä siitä traumat jää..
Tokan kohdalla sain sitten käynnistyksen 38viikolla synnytyspelon takia,jonka takia lapsi oli pienempi ja synnytys meni tosi hyvin.
Eli se vei pois edellisen kammon,nyt voisin lähteä vaikka samantien taas synnyttämään :)
olen myös kätilö ja hoitanut itse naisia, joilta kohtu revennyt aikaisemman sektioarven takia jne. Pelkään, että joutuisin uudestaan sektioon. Luulen että olisin uhkarohkea ja jäisin kotiin synnytämään jos uuden vauvan joskus saisin :)
Ekalla kerralla kuvittelin synnyttäväni luomuna joogaillen ja hengitellen supistukset pois...Todellisuus oli pahempi kuin mitkään kuulemani synnytyskertomukset.
Toiseen sain pelkosektion.
mä en luule vaan tiedän, että se teki pelokkaaksi
että tapauksessani sen laukaisi minulle tapahtunut raiskaus.