Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmiö: juhliin kutsutaan ihminen yksin, puolisoa/perhettä ei kutsuta

Vierailija
21.05.2022 |

Tätä on alkanut tulla vastaan enenevissä määrin: juhlat eivät ole enää koko perheen juhlia, vaan juhliin kutsutaan yksittäinen ihminen, eikä puolisoa/perhettä kutsuta. Sen ymmärrän, että jos vaikka häihin kutsuu joukon työkavereita, niin ei tarvitse kutsua työkaverien puolisoita (joita ei todennäköisesti tunne lainkaan). Työkavereilla on häissä seuraa toisistaan eli eivät joudu olemaan yksin. Mutta sitä en ymmärrä, miksi moniin juhliin kutsutaan ihminen yksin niin, ettei puolisoa/perhettä saa ottaa mukaan ja juhlissa joutuu olemaan yksin?

Minusta on kohteliasta kutsua esimerkiksi ystävä häihin/ristiäisiin tms puolisonsa kanssa. Ei se hääpari tai kastettavan vanhemmat ehdi seurustella yksittäisen vieraan kanssa koko aikaa. Lisäksi tuntuu loukkaavalta ne tilanteet, joissa esimerkiksi hääpari tuntee ystävänsä puolison ja ovat vaikka nähneet useamman kerran, mutta puoliso jää hääkutsun ulkopuolelle.

Miksi tällainen ilmiö on yleistynyt? Ainakin oman mieheni kanssa olemme todenneet, että usein jää menemättä juhliin, jos kutsu on vain toiselle meistä. Ei huvita istua pitkää iltaa jossain häissä yksin, kun muita juhlista ei tunne kuin hääparin.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenenkään pippaloihin ole mikään pakko mennä.

Jos jo kutsun sisältö närästää, niin kannattaa jäädä suosiolla kotiin ja tehdä näin palvelus muille juhlijoille.

Vierailija
22/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-aika on opettanut ihmisille, että on ihan OK pitää juhlat pienemmällä porukalla. Vieraslistat on ehkä laadittu kun on ollut vielä koronarajoituksia. Siinä on mietitty tarkkaan, ketä voidaan rajoitusten puitteissa kutsua. Kutsuja lähetettäessä vielä epävarmuus siitä, tuleeko rajoitukset takaisin. Niitähän on veivattu edes ja takaisin viimeisen 2v aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt vastaavaan ilmiöön.

Vierailija
24/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja avecini emme mielellämme lähde toistemme sukujuhliin. Avecini ei viihdy minun sukulaisteni seurassa enkä minä avecini sukulaisten seurassa. Joten meille sopisi vallan hyvin se, että vain se läheisempi kutsutaan.

Vierailija
25/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tunne ketään ennestään niin aina voi tutustua.

Vierailija
26/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varaa kutsua kaikkia. Jos kutsuu visi kaveriaan ja se onkin yhteensä 20 ihmistä, kalliiksi tulee, lisäksi ne 20 ihmistä ei mahdu mihinkään etkä edes kenties tunne niitä ollenkaan.

Vierailija
27/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä: jos ei tunne ketään juhlista ennestään eikä halua tutustua, niin mitä se avec siinä auttaisi? Yhtä hyvin voi jäädä hänen kanssaan kotiin.

Vierailija
28/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vähintään aviopareille pitää osoittaa kutsut. (No ring no bring jotkut sanoo, esim. Pippan häät.) Itse kutsuisin myös vakiintuneet avoparit ja jos olen tavannut puolison. Vierastaisin vieraani deitin kutsua johonkin intiimiin juhlaan, kuten häät tai ristiäiset. Mutta jos on isot häät, kutsuttakoon sitten kaikki avecilla, että jokainen voi tuntea olonsa mukavaksi häissä.

Vierailija
29/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan ja tilan puute sekä etenkin häissä halu pitää pienet häät

Vierailija
30/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran häissä, joihin sain kutsun avopuolisoni avecina. Hän taas oli sulhasen kaveri. Häihin saavuttaessa morsian katsoi minua varsin epäluuloisesti ja kysyi hymyttömästi, että kuka olen? Tilanne oli kiusallinen.

Vierailija
31/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran häissä, joihin sain kutsun avopuolisoni avecina. Hän taas oli sulhasen kaveri. Häihin saavuttaessa morsian katsoi minua varsin epäluuloisesti ja kysyi hymyttömästi, että kuka olen? Tilanne oli kiusallinen.

Minä suostuin edellisessä parisuhteessani seurustelukumppanini aveciksi hänen ystäväpariskuntansa häihin, joissa hän itse oli bestmanina. Olin tavannut pariskunnan pari kertaa, mutta eiväthän he minun ystäviäni silti olleet enkä tuntenut häistä ketään muuta. Ei koskaan enää. En ole ujo eikä minulla ole ongelmia seurustella vieraiden ihmisten kanssa, sitä joudun tekemään koko ajan työssänikin (lounaat, päivälliset, muut vastaavat tilaisuudet), mutta juuri siksi, että joudun työssäni olemaan sosiaalinen, en todellakaan enää vapaa-ajalla laita itseäni vastaaviin tilanteisiin. Seurustelukumppaniani hädin tuskin näin koko aikana, kun hän toimi seremoniamestarina ja hoiti tilanteita ja ratkaisi ongelmia.

Vierailija
32/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissahan joka tapauksessa on ideana seurustella muiden ihmisten kanssa eikä nysvätä jossain nurkassa oman perheen kesken. En ole koskaan kokenut ongelmaksi käydä yksin juhlissa ja olen tutustunut niissä moniin mukaviin ihmisiin.

Vierailija
33/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu ei ole käsky. Jos ei ole avec tai lapset kutsuttu, etkä halua ilman heitä mennä, ilmoitat kohteliaasti, että kiitos kutsusta, mutta tällä kertaa en pääse tulemaan. Jos kutsuja kyselee syitä kieltäytymiseen, hän on epäkohtelias. Siihen voit vastata, että syy on hyvin henkilökohtainen.

Vierailija
34/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu juhlista. Näin kun olen jo vähän vanhempi, kutsu tulee yleensä koko perheelle. Koska ollaan yleensä tuttavapiirissä kaikki tuttuja. Työkaverin 50-vuotisjuhliin kutsu tuli minulle yksin, täysin ymmärrettävää, mieheni on nähty vain ehkä vilaukselta, ja jos koko meidän perhe olis kutsuttu, se olis lisännyt väkimäärää kuudella. Nyt juuri tuli kutsu rippijuhliin, kutsussa luki minun nimeni ja perheineen. Osallistun minä ja kaksi vanhinta lasta, me olemme tuttuja rippilapselme. Kaksi nuorinta lasta ja mies jää kotiin. Ollaan uusperhe, ja rippilapselle nämä nuorimmat ja mieheni ovat vähemmän tuttuja. Eli kyllä voi myös kutsuttu käyttää omaa harkintaa Kunnioituksesta juhlien järjestäjää kohtaa pyrin yleensä osallistumaan, oli sitten kutsu yhdelle tai kaikille. Nykyään on niin harvinaista saada kutsua mihinkään juhliin, että iloitsen kyllä kutsusta. Ja juhlat ovat juhlijan järjestämät. Vaikka olisin eri mieltä mistä hyvänsä järjestelyistä, ei ole minun asiani arvostella. Erityisen tylsää on myös se, että jotain järjestää, ja ketään ei tule.

Vierailija
35/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko huomannut, että kaikki on kallistunut ihan äly paljon? Haluan kutsua ne joiden seurassa oikeasti viihdyn. Jos tämä on jollekin ongelma se on hänen ongelmansa.

Halvaksi tulee kun ne yksin kutsututkin jättää tulematta.

Vierailija
36/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kutsu miten tahansa, jokainenhan osaa päättää itse osallistuuko vai ei. Vaikka tulisi koko perheelle kutsu, ei välttämättä koko perhe pääse.

Vierailija
37/37 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että minua ei kutsuttaisi puolisoni (minulle tuntemattomien) ystävien ja sukulaisten juhliin. Jäisin mieluusti niistä pois. Mutta menen, jos kutsutaan. Koska kuvittelen sen olevan kohteliasta. Kuten varmaan kutsujat kuvittelevat minun kutsumiseni olevan kohteliasta. Kohteliaisuuden kierre?

Toivottavasti ap:n kuvailemat kutsut yleistyvät (pian).