Lapsen kakan panttaaminen
Taapero on kuivaksi opettelun yhteydessä alkanut pantata kakkaansa. Yhden kerran maha kerkesi mennä kovaksi, jolloin kakkaaminen sattui ja nyt on siitä asti pidättänyt viimeiseen asti. Kaksi kertaa on jouduttu nyt avittamaan peräruiskeella kakka tulemaan ja kehuttu suorituksesta paljon. Istuu kyllä potalla silloin, kun tuntuu, että kakka tulee, mutta mitään ei saa ulos.
On syönyt viikon ulostetta pehmentävää lääkettä (pegorion) ensin normaalilla annostuksella ja nyt 2 vrk tehostetulla annostuksella, joten massan ei pitäisi enää olla kovaa.
Ei suostu siis tekemään enää vaippaan mitään suosiolla, eikä vaippaa enää edes halua pitää. Vaikka vaipan saisikin lapselle päälle, niin ei suostu tekemään siihen mitään kehoituksista huolimatta. Selkeästi tuntuu kuitenkin, että kakka on tulossa, mutta saa sen jotenkin puristettua takaisin sisään.
Ruokavaliolla ollaan kokeiltu hoitaa nyt viikkoja. Lisätty kuituja, vettä, luumua, päärynää yms. Mikään ei tunnu auttavan. Tämä ongelma on varmaan enemmän psyykkinen.
Onko muilla ollut samaa ja kuinka olette päässeet tämän vaiheen yli? Vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (5)
Tuskin panttilainaamot ovat kovin innoissaan.
Kyse voi olla kahdesta asiasta, psyykkisestä tai fyysisestä ongelmasta. Mulla on kokemusta jälkimmäisestä. Jos kyseessä on ensimmäinen vaihtoehto, neuvolapsykologista on apua. Ystäväni työskenteli puheterapeuttina perheneuvolassa, ja hän sanoi, että psykologilla käy jatkuvasti "kakkaajia", eli niitä, joilla on esim. tuota kakan panttausta.
Minun lapseni kohdalla kyse oli kuitenkin fyysisestä ongelmasta, ja siihen sain samaiselta kaveriltani neuvon (jonka olen jakanut palstallakin lukuisia kertoja). Minun lapseni kohdalla kyse oli ummetuksesta, jota en tunnistanut ummetukseksi, nimittäin siitä, että ilmeisesti lapsen kakka oli jotenkin tahmeaa ja siksi kakkaaminen oli jollain tavalla vaikeaa. Tähän liittyy epäsäännöllinen suolen toiminta. Lapsellani oli jo vauvana suolistovaivoja, ja niitä on edelleen, mutta nyt säännöllinen kaurapuuronsyönti auttaa. No, mutta tuossa kuivaksiopetteluvaiheessa annoin siis lapselleni parin viikon kuurin Movicolia. Kakka alkoi tulla säännöllisesti ja lapsi alkoi kakata pottaan/pönttöön.
Hän pidätti siis kakkaa myös, jos ei ollut vaippaa, ja kakka saattoi sitten tulla ihan "räjähtämällä". Missään nimessä ei uskaltanut kakata pönttöön tai pottaan. Tuon parin viikon Movicol-kuurin jälkeen lapsi ei enää tarvinnut vaippaa muuta kuin nukkuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyse voi olla kahdesta asiasta, psyykkisestä tai fyysisestä ongelmasta. Mulla on kokemusta jälkimmäisestä. Jos kyseessä on ensimmäinen vaihtoehto, neuvolapsykologista on apua. Ystäväni työskenteli puheterapeuttina perheneuvolassa, ja hän sanoi, että psykologilla käy jatkuvasti "kakkaajia", eli niitä, joilla on esim. tuota kakan panttausta.
Minun lapseni kohdalla kyse oli kuitenkin fyysisestä ongelmasta, ja siihen sain samaiselta kaveriltani neuvon (jonka olen jakanut palstallakin lukuisia kertoja). Minun lapseni kohdalla kyse oli ummetuksesta, jota en tunnistanut ummetukseksi, nimittäin siitä, että ilmeisesti lapsen kakka oli jotenkin tahmeaa ja siksi kakkaaminen oli jollain tavalla vaikeaa. Tähän liittyy epäsäännöllinen suolen toiminta. Lapsellani oli jo vauvana suolistovaivoja, ja niitä on edelleen, mutta nyt säännöllinen kaurapuuronsyönti auttaa. No, mutta tuossa kuivaksiopetteluvaiheessa annoin siis lapselleni parin viikon kuurin Movicolia. Kakka alkoi tulla säännöllisesti ja lapsi alkoi kakata pottaan/pönttöön.
Hän pidätti siis kakkaa myös, jos ei ollut vaippaa, ja kakka saattoi sitten tulla ihan "räjähtämällä". Missään nimessä ei uskaltanut kakata pönttöön tai pottaan. Tuon parin viikon Movicol-kuurin jälkeen lapsi ei enää tarvinnut vaippaa muuta kuin nukkuessaan.
Iso kiitos vastauksestasi! Tuosta Movicolista olen kuullut hyvää, kun olen lueskellut netistä. Se on ilmeisesti vain lääkärin määräyksestä vai saako sitä ilman reseptiä? Huomenna pitää varmaan taas antaa peräruiske kun menee kipeäksi :( Toivottavasti maanantaina saataisiin lääkäriltä vaikka tuo Movicol kokeiluun.
Ap
Nosto