Ilmiö: juhliin kutsutaan ihminen yksin, puolisoa/perhettä ei kutsuta
Tätä on alkanut tulla vastaan enenevissä määrin: juhlat eivät ole enää koko perheen juhlia, vaan juhliin kutsutaan yksittäinen ihminen, eikä puolisoa/perhettä kutsuta. Sen ymmärrän, että jos vaikka häihin kutsuu joukon työkavereita, niin ei tarvitse kutsua työkaverien puolisoita (joita ei todennäköisesti tunne lainkaan). Työkavereilla on häissä seuraa toisistaan eli eivät joudu olemaan yksin. Mutta sitä en ymmärrä, miksi moniin juhliin kutsutaan ihminen yksin niin, ettei puolisoa/perhettä saa ottaa mukaan ja juhlissa joutuu olemaan yksin?
Minusta on kohteliasta kutsua esimerkiksi ystävä häihin/ristiäisiin tms puolisonsa kanssa. Ei se hääpari tai kastettavan vanhemmat ehdi seurustella yksittäisen vieraan kanssa koko aikaa. Lisäksi tuntuu loukkaavalta ne tilanteet, joissa esimerkiksi hääpari tuntee ystävänsä puolison ja ovat vaikka nähneet useamman kerran, mutta puoliso jää hääkutsun ulkopuolelle.
Miksi tällainen ilmiö on yleistynyt? Ainakin oman mieheni kanssa olemme todenneet, että usein jää menemättä juhliin, jos kutsu on vain toiselle meistä. Ei huvita istua pitkää iltaa jossain häissä yksin, kun muita juhlista ei tunne kuin hääparin.
Kommentit (37)
Oletko huomannut, että kaikki on kallistunut ihan äly paljon? Haluan kutsua ne joiden seurassa oikeasti viihdyn. Jos tämä on jollekin ongelma se on hänen ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko huomannut, että kaikki on kallistunut ihan äly paljon? Haluan kutsua ne joiden seurassa oikeasti viihdyn. Jos tämä on jollekin ongelma se on hänen ongelmansa.
Kannattaa järjestää pienemmän juhlat, jos ei ole vara aveceille maksaa ruokia.
Näinkö äkkiä se unohtuu, että viimeiset kaksi vuotta on eletty eristyksissä globaalin pandemian keskellä?
Mä olen usein ollut juhlissa vieraana yksin, mutta en silti ole joutunut seisoskelemaan yksinäni jossain nurkassa.
Kaikki on kallista ja rajallista, joten ymmärrän että juhliin kutsutaan vain lähipiiriä, eikä mitään satunnaisia seuralaisia. Avioparit tai vakiintuneet parit yleensä kyllä kutsutaan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista ilmiötä ole olemassakaan. Omassa kuplassani se on ollut päinvastoin: minut on kutsuttu puolisoni avecina sellaisen ihmisen häihin, joita en ollut edes tavannut; kahden lähiomaisen hautajaisiin vaikka vasta seurustelimme ja heistäkään toista en ollut edes tavannut ja yksiin ristiäisiin, vaikka olin tavannut lapsen vanhemmat vasta kerran. Mihinkään näistä en osallistunut.
Jos sinun kuplassasi näin ei ole tapahtunut, niin ehkä silloin tämä aloitus ei koske sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitäisi maksaa juhlavieraiden aveceille ruokia, elleivät he tunne toisiaan? Kyllä mä mieluummin juhlin useamman ystäväni kanssa, kuin pienemmässä porukassa niin että jokaisella on avec mukana, jota kukaan ei pahimmassa tapauksessa edes tunne. Puolisot kutsutaan mikäli ne on tuttuja, paikkarajatut juhlat ei ole sitä varten että ystävien puolisoihin aletaan tutustumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin aveceille olisi varaa maksaa, mutta heidän seura ei oikein nappaa. Meidän juhlat, meidän vieraslista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haloo, juuri se että jättää avecit kutsumatta voi olla se tapa pitää pienemmät juhlat, jos juhlija sellaiset haluaa
Voi olla kostoksi menemättä jos puoliso / perhe kuuluu Omaan pakettiin. Nyt valitaan tarkkaan.
No lapsia ainakaan yhä harvempi haluaa ymmärrettävistä syistä kutsua.
Niin...
Ja jos juhliin menee yksin, niin siellähän on pakko kököttää yksin ja puhua vain niille, ketkä tunnet jo entuudestaan.
Äiti jo lapsena opetti ettei tuntemattomille saa puhua.
Jos on läheisriippuvainen/ei kykene menemään yksin juhliin, niin sitten jää kotiin. Hyvin yksinkertaista.
Jos on laaja tuttavapiiri, niin ehkä vierasmäärää halutaan rajata, kyllähän se että puoliso ja perhe tulee mukaan lisää varsinaista vierasmäärää kaksin- tai kolminkertaiseksi. Jos tuttavapiiriin kuuluu paljon ihmisiä, joiden puolisoita tai perheitä ei tunne, niin on tasapuolisempaa rajata ne pois kaikkien kutsuista kuin pelkästään siltä osalta joita asia varsinaisesti koskisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaista ilmiötä ole olemassakaan. Omassa kuplassani se on ollut päinvastoin: minut on kutsuttu puolisoni avecina sellaisen ihmisen häihin, joita en ollut edes tavannut; kahden lähiomaisen hautajaisiin vaikka vasta seurustelimme ja heistäkään toista en ollut edes tavannut ja yksiin ristiäisiin, vaikka olin tavannut lapsen vanhemmat vasta kerran. Mihinkään näistä en osallistunut.
Jos sinun kuplassasi näin ei ole tapahtunut, niin ehkä silloin tämä aloitus ei koske sinua?
No ei kannata puhua yleisestä ilmiöstä.
Toisaalta korona-aikaan ei ole käyty missään juhlissa.
-ohis
Juhlien järjestäjä kutsuu juhliin ne jotka haluaa. Kutsun saaneet taas päättävät haluavatko osallistua kutsussa määriteltyllä kokoonpanolla vai jättävätkö menemättä. Tämähän on täysin selvä peli.
No ei ole kyllä tuttu ilmiö mulle.
Minut on "yksin" (ilman puolisoa) kutsuttu ainoastaan työporukan juhliin, joihinkin tyttökavereiden tai harrastusporukan illanistujaisiin tai jonkun kaverin tupaantuliaisiin, jos kaveri siis on semmoinen, joka ei edes juuri tunne puolisoani. Samoin mieheni käy ilman minua samantapaisissa juhlissa. Mutta esimerkiksi häissä ja hautajaisissa olen käynyt, vaikka en ole tuntenut ketään koko porukasta, kun mies on minut aveccina sinne raahannut ja kiltteyttäni olen mennyt.
Vuosikymmeniä sitten edellisessä avioliitossani silloinen puolisoni oli töissä firmassa, jonka pikkujouluristeilylle kutsuttiin myös puolisot. Siellä sitten vuosittain sain risteillä ja kyllästyä kuoliaaksi, kunnes päätin lopettaa koko edustusrouvan leikkimisen.
Ilmiötä voisi kutsua nimeltä! Orgiat!
Itsellä jäisi vain menemättä siinä tapauksessa koska ei ole varaa lapsen vahtiin. No big deal
Se joka juhlan järjestää sillä on oikeus kutsua ne ihmiset ketkä haluaa. En tosin muutenkaan ole mikään juhla ihminen niin en osaa siitä loukkaantua