Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
1901/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta yleensä mökkivieraat tuovat jotain mukanaan. Eivät ole lokkeja. 

Mutta aika vähän suhteessa siihen, mitä "palveluja" käyttävät. Olipa kyse ruoka-, juoma- tai kahvitarjoiluista, sekä oman vuosikymmenten havainnoinnin että median ja tämän palstan keskustelujen perusteella vieraat harvoin tuovat oikeasti sen, minkä syövät ja juovat + ekstraa päälle.

"Palveluun" kuuluu myös tunnelmallinen sisätila tai terassi, auringonottomahdollisuus, ehkä sauna ja uinti, ei pelkästään ruokailut ja juomailut. 

Itse olen miettinyt asiaa siltä kannalta, paljonko pitäisi maksaa Lomarenkaan tmv. vuokramökistä ko. ajasta.

Eli ehdotan, että kaikkien muiden kuin nopeiden kahvivieraiden (jotka tuovat sen kahvin, pullan ja ehkä jotain muutakin) kannattaisi aina ennen reissuun lähtöä katsoa ko. paikkakunnan mökkivuokrausten hinnat ja laskea sen perusteella tuntihinta omalle vierailulle. Ja tuoda tuliaisia tai lahjakorttia vähintään sen verran, toki niiden perusviemisten lisäksi, koska sehän on mökin omistajien aikaa ja vaivaa, kun pitää ryhtyä vieraita kestitsemään. 

Asia on tietenkin erilainen, jos suhteet ovat lämpimät ja vastavuoroiset, mutta tämän ketjun aiheena onkin lokkeilu, niin otan kantaa vain ns. epätasa-arvoisiin mökkeily- ja muihin vierailuihin. 

Itselläni ei ole mökkiä, eikä todennäköisesti tule koskaan olemaankaan, mutta tykkään päästä "luonnon rauhaan", ja olen siksi miettinyt asioita sekä omasta että mahdollisen mökki-isännän/-emännän näkökulmasta. Vienyt aina vähintään 2-3 kertaa ruokaa ja juomaa suhteessa siihen, mitä oletan itse syöväni, ja jotain käyttökelpoista ei-ruokaa myös (kynttilöitä, servettejä, jne.). Olen jonain vuonna kysellyt myös täältä palstalta vinkkejä ja neuvoja vieraat tervetulleiksi toivottavilta mökinomistajilta, mitkä ovat hyvät tuliaiset sekä kauppakassin sisällön että määrän suhteen. Sain hyviä neuvoja - kiitos niistä palstalaisille! - mutta tietenkin palstan laadun huomioon ottaen myös kamalasti haukkuja siitä, miten olen idiootti ja kysyn typeriä ja miten kaupunkilainen ei omaa yhtään järkeä jne. Vähän samaan tyyliin kirjoitettuja kuin valitukset lokeista... Mutta haarukoimalla vastaukset olen saanut hyvät viemispaketit aikaiseksi - mikä on tietenkin minun subjektiivinen mielikuvani, koska harva mökki-isäntä tai -emäntä sanoo suoraan, että tuliaiset olivat typerät. 

Viime vuosina olen halunnut itse päästä vähemmällä ja tullut aina asiaa mietittyäni siihen lopputulokseen, että vuokraan mökin mieluummin Lomarenkaan tai muun vastaavan kautta, niin ei tarvitse miettiä tuota lokkeiluaspektia. Jos menee samalle paikkakunnalle kuin tuttavilla on mökit, voi hyvin käydä vierailulla päiväseltään - toki viemisten kanssa.

Vierailija
1902/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja monet ystävistäni pidämme kiusallisena näitä , tänä kesänä teidän täytyy tulla meidän mökille kutsuja ! Kärsiikö jotkut tosiaan mökille väkisin tulijoista ? 

No puuh, kuka haluaa oikeesti toisten nurkkiin ?

Usein mökeillä on ulkohuussit, ja  mökin ympärillä lemuaa metsäkusi.

Astiat ovat valmiiksi pinttyneitä, ja jopa rasvaisia , johtuen ilmeisesti järvivedessä tiskaamisesta. Jos mökillä ei ole kaivoa, juomavesi haetaan vanhalla haisevalla muovikanisterilla , parhaassa tapauksessa marketin seinähanasta, ja pahimmassa tuodaan kaupungista, jolloin se on ollut tuntikausia autossa, ja valmiiksi juomakelvotonta. 

Semmosenkin olemme kokeneet, että nuuka isäntäväki  ei raaskinut  saunaa lämmittää tarpeeksi kuumaksi, ei ollut mukavaa saunoa haaleassa saunassa, varsinkin  koleassa kesäillassa, ja peseytyä kuusitoista asteisessa järvessä.

Mökkivieraiden tuomiset ja juomiset jemmataan, ilmeisesti parempaan käyttöön, tai paremmille vieraille , sen sijaan, että niitä tarjotaan vieraille, jotka ovat ne tuoneet. Vien aina myös alkoholitonta viiniä, kuohuviiniä, ja siideriä, koska en käytä alkoholia, joudun ruokapöydässä pyytämään niistä jotain, vaikka isäntäväki tietää, että en käytä alkoholia. 

Tässäpä muutamia syitä, miksi yritän parhaan kykyni mukaan välttää mökkikutsut !

Kivaa mökkikesää muille jotka mökkeilystä tykkää ! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kerran yritti hyvä ystäväpariskunta tunkeutua mökillemme pistäytymään kun mökkimme oli sopivasti matkan varrella. No, onneksi huomasimme heidän lähestymisyrityksensä jo kaukaa. joten ehdimme mökin takana olevan metsikön suojiin. Vähän aikaa se pariskunta siinä huhuili, mutta onneksemme tajusivat kuitenkin sitten poistua. No, tajusivat sentään jättää korillisen mansikoita mökin postaille muka tervetuliaistoivotuksena."

Oli kyllä lievästi kiusallista katsella mökkiläisten pinkovan metsään. No, minkäs teet. Ei oikein peräänkään voi juosta, olet vaan kuin et olisi huomannut, ja tuliaiset terassille. Oli hieman hauskaa kotimatkalla kieltämättä. ;D

Vierailija
1904/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kerran yritti hyvä ystäväpariskunta tunkeutua mökillemme pistäytymään kun mökkimme oli sopivasti matkan varrella. No, onneksi huomasimme heidän lähestymisyrityksensä jo kaukaa. joten ehdimme mökin takana olevan metsikön suojiin. Vähän aikaa se pariskunta siinä huhuili, mutta onneksemme tajusivat kuitenkin sitten poistua. No, tajusivat sentään jättää korillisen mansikoita mökin postaille muka tervetuliaistoivotuksena."

Oli kyllä lievästi kiusallista katsella mökkiläisten pinkovan metsään. No, minkäs teet. Ei oikein peräänkään voi juosta, olet vaan kuin et olisi huomannut, ja tuliaiset terassille. Oli hieman hauskaa kotimatkalla kieltämättä. ;D

Tämähän on kuin suoraan jostain kesälomediasta. Isäntäperhe makaa kanervikossa hiljaa jottei vieraat huomaa :D

Vierailija
1905/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun niitä kutsumattomia vieraita ei haluta nurkkiin pyörimään oli niillä tuomisia tai ei. Ei kotiin eikä mökille. Jos halutaan seuraa niin kutsutaan, jos kutsua ei kuulu, niin se tarkoittaa, että teitä ei kaivata kylään kuin korkeintaan piipahtamaan kahville. 

Asia on just noin. Joillekin ei vaan mene jakeluun se kun kutsua ei tule, niin se tarkoittaa sitä, että heitä ei haluta paikalle. Tämän asian pitää jokaisen aikuisen ymmärtää. Sitkeimmät ne kutsuu itseään kerta toisen jälkeen toisten nurkkiin "käymään".

Minä jouduin pari päivää sitten sanomaan suoraan tuollaiselle itseään tyrkyttävälle jo ties kuinka monennen kerran, että EI KÄY.

Vierailija
1906/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaita on myös ihmiset, jotka ajattelevat että se heidän mökkinsä on kuin joku taivaallinen armolahja jossa vierailu pitää ansaita talkootöillä ja kalliilla tuliaisilla. Meillä on itselläkin mökki, jossa voidaan käydä vaikka joka päivä saunomassa, niin ei jaksaisi mennä toisten mökeille remonttihommia ja ylläpitotöitä tekemään, kun on huom. kutsuttuna vieraana paikalla.

Vierailija
1907/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää  kerju on kyllä siitä outo, että vieraat syyllistetään ihan pirusta seuraavaksi. Ymmärrän kyllä, että  on varmaan olemassa ihmisiä, jotka tunkee toisen mökille viettämään lomaa ja odottavat täyttä palvelua, mutta onko niitä pakko palvella, jos ei halua? 

Voisko vaan sanoa, että täällä on itsepalvelu, kun mekin halutaan viettää lomaa täällä mökillä. Eli, jos vieraat haluaa ruokaa sitä pitää itse tehdä. 

Yllätysvieraille ei tarvitse tarjota mitään, jos ei halua, mutta eihän tuo nyt suuri vaiva ole jos tuttavilleen/ystävilleen(?)  tarjoaa kahvit. Muuta ei tarvitse tarjota, jos mökille tulee yllätysvieraita. 

Jokainen varmaan ymmärtää jossain vaiheessa lähteä, jos ruokaa ei tule.  Eikä tule toista kertaa. 

Mutta, jos niitä palvellaan ja kestitään ja sitten vauvalla valitetaan, että taas ne tuli ja kahvipaketin kanssa  ja niitä piti ruokkia ja juottaa, niin varmaan tulevat uudelleenkin, koska palvelu pelasi.

Nythän tyhmä ei ole se, joka menee toisen mökille kutsumatta, vaan se joka niitä siellä viikkokausia passaa ja palvelee. 

Vierailija
1908/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla kirjoitti, että hän vei jonkun mökille mennessään 2-3 keraa enemmän ruokaa, kun mitä itse söi, mutta itse en kyllä tykkäisi, että joku kantaisi kamalat ruokamäärät meille, koska se ruoka ei välttämättä olisi sellaista mitä haluaisin itse syödä.  Ja varsinkin kylmäsäilytystilat on monesti mökillä rajalliset, niin säilyttämisen kanssa voi tulla ongelmia. 

Ainakin pitäisi isäntäväen kanssa keskustella mitä vieras voi tuoda. 

Vierailija
1909/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla kirjoitti, että hän vei jonkun mökille mennessään 2-3 keraa enemmän ruokaa, kun mitä itse söi, mutta itse en kyllä tykkäisi, että joku kantaisi kamalat ruokamäärät meille, koska se ruoka ei välttämättä olisi sellaista mitä haluaisin itse syödä.  Ja varsinkin kylmäsäilytystilat on monesti mökillä rajalliset, niin säilyttämisen kanssa voi tulla ongelmia. 

Ainakin pitäisi isäntäväen kanssa keskustella mitä vieras voi tuoda. 

Mutta ongelma on, että silloin isäntäväki voisi torpata vierailun. Ei saa kysyä mitään etukäteen, parempi soittaa kun on alle kilometrin päässä.

Tällöin isäntäväki ei ehdi karkuun metsään. 

Vierailija
1910/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkilokit <3

Itsellä on pari vuotta sitten hankittu mökki. Silloin yks tuttu antoi ymmärtää, että haluaisi käväistä. Ignoorasin sanotun ja sen jälkeen olin vuoden verran postaamatta mökkijuttuja Faceen siten, että hän näkisi (eli piilotin häneltä). Sitten elämään tuli uusi suhde, joten nyt jos hän lokkeilija sattuisi ottamaan asian esille, voin vedota, että mies on mökillä, ei onnaa (mökki tooosi pieni). Ehkä hän tajusi epäinnostukseni eikä ole palannut asiaan.

Ystäviä mielelläni pidän mökillä, kestitsen ja nautin yhdessäolosta. Mutta lokkeja en kattele.

Vierailija
1911/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää  kerju on kyllä siitä outo, että vieraat syyllistetään ihan pirusta seuraavaksi. Ymmärrän kyllä, että  on varmaan olemassa ihmisiä, jotka tunkee toisen mökille viettämään lomaa ja odottavat täyttä palvelua, mutta onko niitä pakko palvella, jos ei halua? 

Voisko vaan sanoa, että täällä on itsepalvelu, kun mekin halutaan viettää lomaa täällä mökillä. Eli, jos vieraat haluaa ruokaa sitä pitää itse tehdä. 

Yllätysvieraille ei tarvitse tarjota mitään, jos ei halua, mutta eihän tuo nyt suuri vaiva ole jos tuttavilleen/ystävilleen(?)  tarjoaa kahvit. Muuta ei tarvitse tarjota, jos mökille tulee yllätysvieraita. 

Jokainen varmaan ymmärtää jossain vaiheessa lähteä, jos ruokaa ei tule.  Eikä tule toista kertaa. 

Mutta, jos niitä palvellaan ja kestitään ja sitten vauvalla valitetaan, että taas ne tuli ja kahvipaketin kanssa  ja niitä piti ruokkia ja juott

On se tyhmä, joka änkeää kutsumatta toisen mökille. Todella rajaton ja röyhkeä se on.

Vierailija
1912/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihmiset oikeasti näin hel..tin köyhiä, että jokainen suupala lasketaan.  Missä on vieraanvaraisuus ja tuliaiset.  Ei ihme, että metsäsuomalaiset ovat yksinäisiä.

Vierailija
1913/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, kun katsoo vaikkapa Huvilaa ja Huussia tai Suomen kaunein kesämökkiohjelmaa mökkien omistajat korostaa sitä, miten ruokapöytä täytyy olla suuri ja grilli valtava, että pystytään kokoontumaan ystävien ja sukulaisten kanssa koolle ja  heidän  kanssaan halutaan viettää mökillä aikaa. 

Ainakaan vauvalla kommentoijat eivät kuulu tähän ryhmään, jotka haluaa seurustella mökeillään :D

Ja aika monissa muissakin remppaohjelmissa kantava teema tuntuu olevan se, että ruokapöytä täytyy olla vähintään 20 hengelle ja keittiöstä täytyy olla suora näkymä olkkariin, että voi kokatessa seurustella vieraiden kassa. 

Noihin ohjelmiin taitaa valikoitua aika sosiaalisia ihmisiä. 

Vierailija
1914/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaikka: "Voi, multa jäi vahingossa pyyhe kotiin. Olisko sulla lainata mulle tämän kerran?"

Vierailija
1915/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllä oleva vinkki siis tälle tarkoitettu:

Vierailija kirjoitti:

Jotain toisinpäinkin... Miesystävän yksin asuvalla tädillä mökki. Sinne usein kutsuttiin, ja mies siellä tykkäsi käydä, ja lähdin aina mukaan.

Aina ostin kassillisen ruokaa, jolla olisin yh.perheeni ruokkinut viikonlopuksi. 

Semmoista mökkeilyä, että tehtiin monta tuntia töitä. Puunhakkuuta, puun kantoa liiteriin, ison tontin nurmenleikkaus, kukkapenkkien perkausta, haravointia.... Sitten juodaan talkookaljat, vaan kun en olutta juo, olin aina ostanut omat juomani mukaan. Varsin hän jo sen tiesi, olisi voinut edes kohteliaasti ostaa vähän minullekin talkoojuomaa. Kuitenkin viikonloppuni siellä ilmaiseksi raadoin useita tunteja.

Kerran unohdin saunapyyhkeeni kotiin, ja sanoin ettei mulla nyt olekaan pyyhettä mukana, joten taitaa saunominen jäädä väliin. Tädillä oli pukuhuoneessa iso kasa siistissä pinossa Marimekon pyyhkeitä ilmeisesti rekvisiittana. Ei sitten voinut lainata pyyhettä, en kyllä pyytänytkään, vaan oli

Vierailija
1916/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkilokit <3

Itsellä on pari vuotta sitten hankittu mökki. Silloin yks tuttu antoi ymmärtää, että haluaisi käväistä. Ignoorasin sanotun ja sen jälkeen olin vuoden verran postaamatta mökkijuttuja Faceen siten, että hän näkisi (eli piilotin häneltä). Sitten elämään tuli uusi suhde, joten nyt jos hän lokkeilija sattuisi ottamaan asian esille, voin vedota, että mies on mökillä, ei onnaa (mökki tooosi pieni). Ehkä hän tajusi epäinnostukseni eikä ole palannut asiaan.

Ystäviä mielelläni pidän mökillä, kestitsen ja nautin yhdessäolosta. Mutta lokkeja en kattele.

Miksi kutsut tätä tuttuasi lokiksi kun hän ainoastaan "antoi ymmärtää että haluaisi käväistä" , eikä ole edes vuoteen ottanut asiaa uudestaan puheeksi. Mitä lokkimaista siinä on? Ei ole tunkenut kutsumatta mökille tai kerjännyt toistuvasti kutsua. 

Vierailija
1917/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä voi ujona ihmisenä avata suutaan suvun matruunalle. Kun vasta tutustumassa ko. sukuun.

Vaan kun sitten kesästä toiseen sama toistui, sanoin miehelle, mene sinä vaan ihan itekses.

Ei monesti enää mennyt.

Siis vastaus 1855

Yksin asuva täti saattaa poistaa miehesi testamentistaan, kun ei huolto pelaa, ja niin nuiva rouvakin sillä Pasilla.

Vierailija
1918/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina, kun katsoo vaikkapa Huvilaa ja Huussia tai Suomen kaunein kesämökkiohjelmaa mökkien omistajat korostaa sitä, miten ruokapöytä täytyy olla suuri ja grilli valtava, että pystytään kokoontumaan ystävien ja sukulaisten kanssa koolle ja  heidän  kanssaan halutaan viettää mökillä aikaa. 

Ainakaan vauvalla kommentoijat eivät kuulu tähän ryhmään, jotka haluaa seurustella mökeillään :D

Ja aika monissa muissakin remppaohjelmissa kantava teema tuntuu olevan se, että ruokapöytä täytyy olla vähintään 20 hengelle ja keittiöstä täytyy olla suora näkymä olkkariin, että voi kokatessa seurustella vieraiden kassa. 

Noihin ohjelmiin taitaa valikoitua aika sosiaalisia ihmisiä. 

Moni haluaa viettää mökillä aikaa ihan omalla porukalla. Olla ihan rauhassa ja omalla aikataululla. Ei tarvi sovitella aikatauluja ja olla aamusta iltaan sosiaalinen. Se oma rauha! 

Vierailija
1919/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta aika vähän suhteessa siihen, mitä "palveluja" käyttävät. Olipa kyse ruoka-, juoma- tai kahvitarjoiluista, sekä oman vuosikymmenten havainnoinnin että median ja tämän palstan keskustelujen perusteella vieraat harvoin tuovat oikeasti sen, minkä syövät ja juovat + ekstraa päälle.

"Palveluun" kuuluu myös tunnelmallinen sisätila tai terassi, auringonottomahdollisuus, ehkä sauna ja uinti, ei pelkästään ruokailut ja juomailut. 

Itse olen miettinyt asiaa siltä kannalta, paljonko pitäisi maksaa Lomarenkaan tmv. vuokramökistä ko. ajasta.

Eli ehdotan, että kaikkien muiden kuin nopeiden kahvivieraiden (jotka tuovat sen kahvin, pullan ja ehkä jotain muutakin) kannattaisi aina ennen reissuun lähtöä katsoa ko. paikkakunnan mökkivuokrausten hinnat ja laskea sen perusteella t

Vuosia sitten kutsuin työkavereitani mökille. Oli 5 - 6 henkilöä. Toivat tullessaan 4 kpl pieniä kynttilöitä, joissa oli sydämen kuva kyljessä. Tarjosin kahvit ja saunan, mutta mitään makkaroita ei grillattu, koska eivät tuoneet mukanaan. Itse olin pätkätöissä ja palkka todella pieni. En kutsunut toista kertaa. Isännän työkaveri kutsui itsensä ja vaimonsa mökillemme. Tulivat kahta kättä heiluttaen, ei edes sitä kahvipakettia. Tarjosin kahvit ja pullat, en muuta. Ei lämmitetty edes saunaa, jos muistan oikein. Meillä ei lokkeilua koskaan hyväksytty. Nyt en enää omista mökkiä, vaan se on tyttären perheellä. Saan käydä siellä ja vien aina syötävää mukanani. 

Vierailija
1920/2108 |
02.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ehdotan, että kaikkien muiden kuin nopeiden kahvivieraiden (jotka tuovat sen kahvin, pullan ja ehkä jotain muutakin) kannattaisi aina ennen reissuun lähtöä katsoa ko. paikkakunnan

Jos itse oma-aloitteisesti kutsuisin 6 ihmistä mökille eikä olisi varaa tarjota syötävää, niin joko en kutsuisi ollenkaan, tai sopisin etukäteen, että käykö nyyttärimeininki. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän