Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökille ujuttautujat

Mökkimörkö
20.05.2022 |

Nyt on taas se aika alkukesästä kun kaverit alkavat innokkaasti kysellä koska olemme mökillä ja ettei vain mikään viikonlopuista x sopisi tulla kylään?

Miten torpedoitte ovelimmin kavereiden kyselyt? Ap kaipaa nasevia vastauksia "kesäkavereille", sekä tarinoita siitä miten teidän kesäkaverinne toimivat muutenkin!

Pahimpia ovat tietysti ne täyhoitoa odottavat, mutta tarkoitan nyt kaikkia jotka yrittävät ujuttautua vieraiksi muiden mökeille ihan vain minkä tahansa tekosyyn nojalla.

Ystäviä kutsumme tietysti, mutta heistä kukaan ei yritäkään väkisin tunkea kylään.

Kommentit (2108)

Vierailija
2021/2108 |
20.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata myöskään kertoa jos on auto koska silloin joutuu kuskiksi tai jos on rahaa niin joutuu lainaamaan jne. Kaikki haluavat vain hyötyä muista ihmisistä.

Tää on  kyllä todella omituisten ihmisten ketju, tai siis ihmisten, joilla on todella omituisia tuttavia. 

Minulla on auto, mutta koskaan en ole joutunut kuskiksi ja minulla on rahaa, mutta koskaan kukaan ei ole pyytänyt sitä lainaamaan ja minulla on myös mökki, mutta koskaan sinne ei ole kukaan työntynyt yllättäen ilman kutsua ja vaatinut täyttä palvelua.

Ihminen yleensä hakeutuu samanlaiseen seuraan, kuin mitä itse on, tai siis ystävät valitaan  sen mukaan, joiden kanssa on hyvaä olla ja he ovat  samanalaisia, kuin mitä itse on. 

Valitakaa hyvät ihmiset seuranne tarkaan. 

Niin no ilmiselvästi sinun seuraasi ei pahemmin kaivata.

Vierailija
2022/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso suku ja siihen kuuluu yhteensä 4 perhettä (suurin osa samaa sukuhaaraa), jotka ovat mökkilokkeja. Käyttävät muiden mökkejä ihan kuin se olisi oletus, että heille lainataan. Nykyään eivät enää joka mökille pääse mutta röyhkeitä ovat kaikessa muussakin.

Pahin lokki on "harras uskovainen", joka kävelee törkeästi "meidän pakanoiden" yli joka tilanteessa.

Tekisi mieli lyödä raamatulla päähän ja pyytää lukemaan sieltä muiden ihmisten kohtelusta, varastamisesta, kymmenestä käskystä ym ym...

Muiden mökkilomiakin voi varastaa vaikka ei edes omista mökkiä. Menee vaan toisen antamalla vara-avaimella lomalle ja olettaa että omistajan jälkeläinen väistyy. Minä en väistä, jos omalle kohdalle osuu niin soitan poliisin paikalle kotirauhahäirikköä häätämään.

Avaimet  Annettu  Etukä

Avainten antaja ei ollut tämä henkilö itse, vaan toinen sukulainen. Toesitkö, että vanhoja abloy avaimia jotkut teettivät ihan vaan itselleen kun ei paljoa maksanut ja oli kerran saanut lainaan...

No nykyään on lukot vaihdettu eikä tuo enää onnistu.

Törkimys on kuitenkin mielestäni se, joka lokkeilee muiden mökeillä eikä edes lupaa kysy... Mökin omistajan vika ei ole toisen härski luonne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2023/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotiimme (okt maaseudulla) tuli juhannukseksi kerrostalossa asuva sukulaispariskunta. Oltiin kyllä kutsuttu juhannuksena KÄYMÄÄN. Tulivat jo torstaina ja lähtivät vasta sunnuntaina illalla. Mitään eivät tuoneet tullessaan, mihinkään (ruuanlaitto, saunan lämmitys yms) eivät osallistuneet. Meiän oluet maistui kyllä myös.

Oletin tosiaan että tulevat perjantaina tai lauantaina päiväselti käymään ja jatkavat sitten matkaansa. Piti vähän soveltaa ruokien kanssa että riitti.

Oli oikeasti kiva nähdä heitä ja olivat kyllä toivottuja vieraita mutta en ymmärrä missä vaiheessa heille on syntynyt se mielikuva, että me tarjoamme kaiken.

No ensi juhannuksena vuokraamme mökin emmekä kutsu ketään. Näille edellisille kerromme jatkossa tarkemmin mistä päivästä puhutaan jne.

Otimme opiksemme

Vierailija
2024/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeily on persiistä, en pilaa päivääni mökkeilyllä vaikka kutsuttais.

Vierailija
2025/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso suku ja siihen kuuluu yhteensä 4 perhettä (suurin osa samaa sukuhaaraa), jotka ovat mökkilokkeja. Käyttävät muiden mökkejä ihan kuin se olisi oletus, että heille lainataan. Nykyään eivät enää joka mökille pääse mutta röyhkeitä ovat kaikessa muussakin.

Pahin lokki on "harras uskovainen", joka kävelee törkeästi "meidän pakanoiden" yli joka tilanteessa.

Tekisi mieli lyödä raamatulla päähän ja pyytää lukemaan sieltä muiden ihmisten kohtelusta, varastamisesta, kymmenestä käskystä ym ym...

Muiden mökkilomiakin voi varastaa vaikka ei edes omista mökkiä. Menee vaan toisen antamalla vara-avaimella lomalle ja olettaa että omistajan jälkeläinen väistyy. Minä en väistä, jos omalle kohdalle osuu niin soitan poliisin paikalle kotirauhahäirikköä häätämään.

Avaimet  Annettu  Etukä

Luepa uudelleen ja kommentoi sitten vasta

Vierailija
2026/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei varmasti mene pyytämättä / yllättäen toisen kesämökille. Ei mene edes sukulaisten mökille ilman kutsua. En usko siihen. 

Vierailija
2027/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nuoruudessani näitä oli enemmän, osa oli omaa syytäni sikäli että tarjoilin syötävää ja juotavaa avokätisesti, koska olin itse varsin vieraanvaraisesta kodista peräisin, ja tapana oli että aina vieraille piti keksiä jotain tarjottavaa. Niinpä kaverit tupsahtelivat kylään tuon tuostakin , aivan liian useinkin siinäkin mielessä  että  olimme silloin rakastunut nuoripari, ja olisi haluttu kahdestaankin viettää enemmän aikaa yhdessä. Oltiin  liian nuoria ja arkoja sanomaan ei. Kaverit istuivat iltaa niin pitkälle kuin tarjottavaa riitti. Juuri kukaan ei koskaan tuonut mitään mukanaan.

Sittemmin aloimme puolisoni kanssa matkustaa enemmän, vuokrasimme mökinkin silloin tällöin (ilman että kerroimme sijaintia )  ja lopulta veneilyharrastus pelasti meidät ainakin kesäisin siltä osin ,että silloin ei enää kukaan pystynyt "piipahtelemaan" silloin tällöin. Ennen vakio repliikki näillä kävijöillä oli, että no niin ajateltiin tulla piipahtamaan ja katsomaan , oletteko te kotona. Tämä oli siis aikana ennen kännyköitä joskin puhelin toki oli keksitty. Kerran muistan sellaisenkin että eräs "ei niin mukava " pariskunta soitti ja ilmoitti  että nähtiin päivällä  että teidän auto oli pihassa , tullaan vartin päästä kahville.

No siinä sitten hätävalheena sanoin, että ei  olla kotona  kun ollaan muualla kyläilemässä ja ystävät haki meidät heidän autolla.  Tiedettiin tämä lokkipari kuitenkin aika sinnikkäiksi ,niin ei muuta kuin talosta valot pimeäksi ja sitten mentiin lattialle  makaamaan paikkaan johon ei näy  (matalahko 70-luvun omakotitalo, jossa isot ikkuna matalalla).Siellä sitten maattiin (vähän kyllä naurattikin) ja hetken päästä jo ropisi askeleet soralla ja siellähän nuo kävivät ikkunoiden takana kurkkimassa, kuulin toisen sanovat toiselle että "ei ne oikeasti taidakaan olla kotona "

Saatiin sitten loppuilta viettää ihan rauhassa ja säästyttiin monen tunnin kahvittelulta erittäin tylsässä seurassa. Myöhemmin tämä muisto on huvittanut  ja vieläkin vähän hymyilyttää nyt yli parin vuosikymmenen jälkeen.

Sittemmin avioerot, muutot ja paikkakunnan vaihdot ja kännyköiden keksiminen on normalisoinut elämää siltä osin, että nykyään kestitsen vain niitä etukäteen sovittuja vierailuja ja itselleni mieluisia vieraita. Ja ikä ja kokemus on kyllä vahvistanut kykyä sanoa ei ja selkeästi nk.lokit karsin elämästäni varsin nopeaan tahtiin. Suosittelen muillekin.

Vierailija
2028/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ihmeessa haluaa mennä toisten mökkinurkkiin, kutsun kanssa tai etenkin ilman? Jopa kutsun kanssa se on aina niin vaivaannuttavaa olla toisten nurkissa, et tiedä miten paljon apuasi kaivataan, eikä "laiskotella" uskalla jos emäntä häärää keittiössä. Lisäki, olet riippuvainen toisten luomista aikatauluista ja ruoka-ajoista, nukkua ei kehtaa kovin paljon pidempään kuin isäntäväki. Ei kiitos, mieluummin lähden lomamatkalle, jonka olen itse maksanut, ja saan ollajuuri niinkuin itse haluan, oman aikatauluni mukaan. 

Vierailija
2029/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ihmeessa haluaa mennä toisten mökkinurkkiin, kutsun kanssa tai etenkin ilman? Jopa kutsun kanssa se on aina niin vaivaannuttavaa olla toisten nurkissa, et tiedä miten paljon apuasi kaivataan, eikä "laiskotella" uskalla jos emäntä häärää keittiössä. Lisäki, olet riippuvainen toisten luomista aikatauluista ja ruoka-ajoista, nukkua ei kehtaa kovin paljon pidempään kuin isäntäväki. Ei kiitos, mieluummin lähden lomamatkalle, jonka olen itse maksanut, ja saan ollajuuri niinkuin itse haluan, oman aikatauluni mukaan. 

Minustakin on tullut tällainen. Muiden nurkissa EN halua olla. Jos saan oman vierasmajan tai aitan niin sitten voin harkita kutsun vastaanottamista, mutta mikäs sen kiusallisempaa kuin anopin seurassa illalla telkkaria katsoa kun hän pilkkii viinilasinsa kanssa siinä. Ja se jäykistely, että kuuluuko tässä nyt auttaa vai mitä saatanaa...

Ennen toki oli hauskaa mökkeillä porukalla milloin missäkin, ikä näköjään tehnyt tehtävänsä ja epämukavuutta ei enää vaan jaksa.

Vierailija
2030/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilimme aikoinaan erään puolison sukulaisen mökillä useana juhannuksena. Meidät kutsuttiin joka kerta.

Me yövyimme piharakennuksessa (aitta tms), osa nukkui parvella, osa makuuhuoneessa ja osa teltoissa.

Sovittiin, että grilli lämpiää tiettyyn kellon aikaan ja jokainen paistakoon omat eväänsä.

Kaikilla oli omat ruuat ja juomat, ei ongelmia ollut koskaan. Saunan lämmitys ja grillin tulet olivat vuorotellen jonkun vastuulla ja vuorot sovittiin ennakkoon.

Tämä päättyi vasta kun osa porukasta perheellistyi ja jotkut pariskunnista erosivat.

Yhteismökkeily siis onnistuu kunhan säännöt ja muut tarpeelliset sovitaan etukäteen.

Vierailija
2031/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa, että teillä alkaa nyt illalla ryhmäseksipileet useiden parien kanssa ja kesken. Jos kiinnostaa voi jäädä sekstailemaan porukan kanssa.

Siinä kohtaa alkaa hymy hyytyä, kun Sirpa-täti vetäisee kassista puolimetrisen sträpärin ja Keijo-enokin alkaa rasvailemaan omaa tattiaan.

Vierailija
2032/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmoisia varten tein työvuorolistan, laadin kaupassakäyntivuorot, lukitsin saunan, upotin veneen, latasin haulikon ja miinoitin uimapaikan. 

Mistä sait miinoja? Ottawan sopimusta ei ole vielä virallisesti peruttu. 

Liukumiinoja, torvi.

Vierailija
2033/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata myöskään kertoa jos on auto koska silloin joutuu kuskiksi tai jos on rahaa niin joutuu lainaamaan jne. Kaikki haluavat vain hyötyä muista ihmisistä.

Tää on  kyllä todella omituisten ihmisten ketju, tai siis ihmisten, joilla on todella omituisia tuttavia. 

Minulla on auto, mutta koskaan en ole joutunut kuskiksi ja minulla on rahaa, mutta koskaan kukaan ei ole pyytänyt sitä lainaamaan ja minulla on myös mökki, mutta koskaan sinne ei ole kukaan työntynyt yllättäen ilman kutsua ja vaatinut täyttä palvelua.

Ihminen yleensä hakeutuu samanlaiseen seuraan, kuin mitä itse on, tai siis ystävät valitaan  sen mukaan, joiden kanssa on hyvaä olla ja he ovat  samanalaisia, kuin mitä itse on. 

Valitakaa hyvät ihmiset seuranne tarkaan. 

Niin no ilmiselvästi sinun seuraasi ei pahemmin kaivata" 

Jotenkin outo kommentti. Jos joku ei yritä hyötyä minusta, niin se tarkoittaa sitä, että minun seuraani ei kaivata??????

Tarkoitatko siis, että nämä ihmiset, jotka täällä kertoo juoksevansa parhaita ystäviään (joita pitävät  kuitenkin lokkeina) karkuun pitkin metsiä, kun nämä "ystävät" yrittävät tulla kylään, ovat sitten suosittuja? Minusta he vaikuttavat hieman epäilyttäviltä. 

En kyllä haluaisikaan olla kovin suosittu seurassa, jossa vain yritetään hyötyä ystävistä/tuttavista. 

Onneksi ystäväni eivät ole sellaisia.  

Vierailija
2034/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeily on persiistä, en pilaa päivääni mökkeilyllä vaikka kutsuttais.

Okei. Tämä oli todella tärkeä tieto. Ja nyt, haista vi##u.

Vierailija
2035/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos, ei. Uudelle mökillemme kutsuimme aikoinaan tuttavia koska halusimme kahviseuraa. Tiesin,että saan kutsun myös heille. Miehen nuoremmat sukulaiset alkoivat ängetä meille kutsumatta , tai miehen kehoituksesta. Hän ei varmasti tee mitään vieraiden eteen. Pistin stopin ,koska he eivät kuitenkaan kutsuneet vastavierailulle. En halua passata heitä.

Nykyisin ovat tajunneet pysyä pois .

Vain kutsutut ovat tervetulleita.  

Vierailija
2036/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka menisi mökille ihan kutsuttuna ja toivottuna vieraana, kuuluu siellä yöpyä kaksi yötä, ihan maksimissaan kolme, jos tulee illalla ja lähtee aamulla. Tärkeää on myös kommunikoida ja kysyä suoraan ruokailupolitiikat. Nytkin juhannuksena vietiin kutsuttuna 200 eurolla ruokia ja juomia mökille. Osa tietysti jäi heille käyttöön, mutta me sentään saimme muutoin ilmaiseksi mökkeillä.

Vierailija
2037/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on todella vaikea ymmärtää, että jotkut ihmiset ylipäätään jaksavat viettää aikaansa jollakin alkeellisella mökillä. Voisin ehkä päiväseltään käväistä semmoisessa, jos olisi pakko. Yöksi en jäisi vaikka aseella uhattaisiin! Saati sitten, että lähtisin palloilemaan jonkun puolitutun reviirille... ?!

Halpa loma

Ehkä  halpa, mutta ainaki todella alkeellinen ja ankea loma.  Monella tuntuu olevan surkea ulkohuussi joka sitten näillä vierailla tyhjennytetään ja vieraat joutuu kaivonpesuun ym ym. Enpä pitäisi tuota lomana. En edes halpana lomana, vaan työleirinä. 

Kuka haluaisi viettää lomansa noi jossain tuttujen murkissa? Aika epätoivoinen pitää kyllä olla. 

Mielummin kai sitä on kotonaan omassa rauhassa (ja ennenkaikkea omassa hyvässä seurassa. )

Vierailija
2038/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöisiä toisten mökeille väkisellä tunkevia lokkijoukkoja ole enää olemassakaan.. Joskus voinut ollakkin, mutta eiköhän jokainen nykypäivänä ole jo sisäistänyt sen, että jokainen viihtyköön omissa nurkissaan, ja ei tupata kun ei tykätä mentaliteetin ihan jo äidin maidossa. No kunhan on joku aihe mistä länkyttää av palstalla. 

Näistä täälläkin kerrotuista jutuista suurin osa on varmaan sattunut parikymmentävuotta sitten ja osa luultavasti keksittyjäkin. 

Kukaan ei enää nykyään edes kyläile missään saatika, että tunkisi jonkun puolitutun mökille ja kuka niistä tuttavien mökeistä edes on niin kiinnostunut, että tietäisi missä ne on. 

Ne jotka haluaa mökkeillä ovat hakkineet itse omat mökkinsä ja loppuja ei kiinnosta. 

Meitä ainakin on kutsuttu useille mökeille vuosikymmenten saatossa vaikka kuinka usein, mutta koskaan ei ole käynyt edes mielessä mennä. Pelkkä ajatuskin kauhistuttaa. 

Lomailkoot jokainen omassa rauhassaan.

Vierailija
2039/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kotiimme (okt maaseudulla) tuli juhannukseksi kerrostalossa asuva sukulaispariskunta. Oltiin kyllä kutsuttu juhannuksena KÄYMÄÄN. Tulivat jo torstaina ja lähtivät vasta sunnuntaina illalla. Mitään eivät tuoneet tullessaan, mihinkään (ruuanlaitto, saunan lämmitys yms) eivät osallistuneet. Meiän oluet maistui kyllä myös.

Oletin tosiaan että tulevat perjantaina tai lauantaina päiväselti käymään ja jatkavat sitten matkaansa. Piti vähän soveltaa ruokien kanssa että riitti.

Oli oikeasti kiva nähdä heitä ja olivat kyllä toivottuja vieraita mutta en ymmärrä missä vaiheessa heille on syntynyt se mielikuva, että me tarjoamme kaiken.

No ensi juhannuksena vuokraamme mökin emmekä kutsu ketään. Näille edellisille kerromme jatkossa tarkemmin mistä päivästä puhutaan jne.

Otimme opiksemme

Eikö sitä voi olla vaan kotonaan, mutta olla kutsumatta sinne ketään?

En usko, että kukaan tulee toisen kotiin kutsumatta viettämään juhannusta(tai joulua tai mitään muutakaan juhlaa)

Nämäkin vieraat kuitenkin tuli kutsuttuina. 

Vierailija
2040/2108 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun nuoruudessani näitä oli enemmän, osa oli omaa syytäni sikäli että tarjoilin syötävää ja juotavaa avokätisesti, koska olin itse varsin vieraanvaraisesta kodista peräisin, ja tapana oli että aina vieraille piti keksiä jotain tarjottavaa. Niinpä kaverit tupsahtelivat kylään tuon tuostakin , aivan liian useinkin siinäkin mielessä  että  olimme silloin rakastunut nuoripari, ja olisi haluttu kahdestaankin viettää enemmän aikaa yhdessä. Oltiin  liian nuoria ja arkoja sanomaan ei. Kaverit istuivat iltaa niin pitkälle kuin tarjottavaa riitti. Juuri kukaan ei koskaan tuonut mitään mukanaan.

Sittemmin aloimme puolisoni kanssa matkustaa enemmän, vuokrasimme mökinkin silloin tällöin (ilman että kerroimme sijaintia )  ja lopulta veneilyharrastus pelasti meidät ainakin kesäisin siltä osin ,että silloin ei enää kukaan pystynyt "piipahtelemaan" silloin tällöin. Ennen vakio repliikki näillä kävijöillä oli, että no niin

Nykyään monet haikailee enenvanhasen kyläilykulttuurin perään, mutta eipä sekään ole herkkua ole ollut. Isäntäväki joutuu makoilemaan omassa kodissaan lattoilla piilossa vierailta. Toisessa jutussa mökin omistajat pinkoi pitkin metsiä hyviä ystäviään karkuun, kun nämä yritti kylään.  Parasta olis, jos kaikki vaan pysyy kotonaan. Koskaan kun ei voi kuitenkaan tietää, halutaanko ketään oikesti  kylään, vaikka olisi kuinka mielinkielin pyydetty käymään"kun kuljette täällä päin". 

Onneksi itse on aina ollut kotona viihtyvää sorttia, eikä ole lähtenyt kyläilemään/mökkeilemään, vaikka kuinka on pyydetty.

Täältä nyt sais lukea, miten huono vieras on ollut :D