Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö teillä (taaperoikäinen) lapsi vapaasti kaikkiin huoneisiin?

Vierailija
11.10.2006 |

Meillä on ollut miehen kanssa väittelyä siitä, mihin huoneisiin lapsemme saa vapaasti mennä. Mieheni on sitä mieltä, että voisimme pitää esim. oman makuuhuoneemme sellaisena huoneena, jonne laitettaisiin kaikki helposti särkyvät ja rikkimenevät tavarat, kodinkoneet yms. eikä sinne olisi siten reilu 1 v. ikäisellä lapsellamme asiaa. Itse en kuitenkaan halua alkaa sulkemaan jatkuvasti ovia takanani; hetken sitä kokeiltuani homma alkoi stressata liikaa. Vessaan en kyllä lasta päästä ja kylppäriinkin vain välillä ja aina niin että valvon vieressä.

Miten muissa perheissä, pääsekö lapsenne vapaasti joka paikkaan kodissanne?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai no ylä/kellarikerroksiin on turvaportit rappusissa, eli ne hidastaa vähän vauhtia. Ja miehen työhuoneessa on lukollinen ovi.

Tietty vessan/kylppärin tms ovet on kiinni, ettei sinne pääse tuhoja tekemään. Muutenkin kyllä katsotaan vähän aina lasten perään, ettei ihan pahaa sotkua tai haaveria pääse käymään, eikä antaa taaperon tuntitolkulla vaellella ympäri kämppää yksikseen.

Vierailija
22/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 kysymykseen siis vasta kysymys:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirsin lapsen tavalliselle tuolille syömään hänen opittua kävelemään. Ihan turvallisuuden tähden. Avaamaton vaippapaketti oli erittäin hyvä koroke, joka oli myös helppo putsata. :p

Jos vaikka tulis puhelu kesken ruokailun, niin vaikka lähtis harhailemaan jonkin järkyn uutisen tähden pitkin kämppää, vaikka etsien kynää ja paperia, ei taapero olisi putoamisvaarassa tuolilta, kuten vaikka syöttötuolissa.

Vierailija
24/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin pääsee! Siksihän meillä on koti, eikä lapselle mitään erillistä häkkiä pihalla, kuten koirilla joskus =)

Vierailija
25/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta olettehanopettaneet lapsillenne kuinka niiltä sohvilta sun muilta tullaan turvallisesti alas? Meillä mies opetti heti ensimmäisellä kiipeilykerralla, että aina tullaan " perä edellä" alas, ja sen on molemmat pojat oppineet. Esikoinen on muutenkin varovainene, tämä kuopus ihan kamala kiipeilemään -mutta onneksi osaa itse tulla myös pois/jos on liian vaarallinen paikka (kuten keittiön pöytä...) niin alkaa huutamaan.

Osaa kyllä kulkea portaissa ja tulla alas sängystä ja sohvalta. Mutta jos esim istuu liian reunalle, putoaa. Ei kohella koska ei osaisi vaan siksi että ei osaa arvioda kunnolla mitä tapahtuu. Meillä vahingot ovat harvinaisia mutta mielestäni tarpeellisia koska niistä lapsi oppii hahmottamaan mitä voi tehdä ja mitä ei (toki siis valvotusti).

Vierailija
26/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä varmasti sattuis yhtä paljon kun siitä tavalliselta tuolilta putois??

Ja 1v 3kk vanha kyllä pysyy varmasti paremmin syöttötuolissa kuin tavallisessa tuolissa!!

T: kokemusta on 5:den lapsen ja 2 lapsenlapsen verran

Vierailija
27/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuu syöttötuolissa valjaissa jottei pääse sieltä pois.

Vierailija
28/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän vain vahtia silmä tarkkana, ettei vahinkoja pääse tapahtumaan.

Kukat ja muut särkyvät/ vaaralliset on siirretty pois taaperon ulottumattomille. Sohvalle kiipeäminen ja siellä hyppiminen/ wc:n tutkiminen/ laatikoiden ja kaappien penkominen (varsinkin keittiössä) on tällä hetkellä taaperon lempipuuhaa.

Yritämme tehdä kodista mahdollisimman lapsiystävällisen, sillä tämä koti on myös taaperon koti ja turhien rajoitusten tekeminen ei tunnu hyvältä.

Vierailija
29/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

revitty tavaraa alas pöydiltä. Silloinkin kyllä ehti vahtia hienosti ja muistaakseni ei kummankaan kohdalla ole mitään tavaroita siirrelty pois. Vuoden ikäisenä ei todellakaan syönyt kumpikaan multaa tai tuhonnut joka koloa. Mitään tarvetta liikkumisen rajoittamiseen ei 1-kerroksisessa asunnossa ole ollut...

Vierailija
30/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

OPlen opettanut taaperoa alusta asti kiipeämään ja laskeutumaan alas turvallisesti. Oppi hyvin nopeasti tulemaan oikein päin alas isomman lapsen sängystä ja sohvaltakin. Joskus tosin sattuu vahinkoja, mutta mitenkäs estät esim. sohvalle kiipeämisen?

Vierailija
31/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 9kk ja 2v. Kaksivuotiaan voi yksin jättää ilman täyttä valvontaa hetkeksi jos esim. nukuttaa pienenmpää. Yhdessä niitä ei voi jättää ilman valvontaa tai jotain sattuu varmasti tai isompi tekee pienelle jotain tyhmää ja tahallaan tai tahtomattaan satuttaa sitä jos esim. yrittää nostella sitä.

Vierailija
32/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stokkessa ilman turvakaarta tai sitten tavallisella tukevalla tuolilla tuossa vaiheessa. Oppivat heti itse menemään ylös ja tulemaan alas ja jos lähden itse muualle puhelimeen tai ovelle, on nopea napata kainaloon ja mukaan.

Itse en ymmärrä sitä syöttötuoliin köyttämistä ollenkaan.

Vierailija
33/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on tosin jo 2v10kk ja saa mennä ja tulla muuten mielensä mukaan, myös kerroksien väliä (2-kerroksinen asunto). Kun poika oli pienempi, niin sekä ylä- että alakerrassa oli portti ja poika oli siinä kerroksessa missä vanhemmatkin. Yksin ei portaisiin ollut asiaa. Nyt on puolisen vuotta viuhtonut portaissakin itsekseen.

Vierailija
34/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Itse en ymmärrä sitä syöttötuoliin köyttämistä ollenkaan.

[/quote]

En ymmärtänyt esikoisen kohdalla minäkään. Tämä toinen vaan on ihan erilainen. Jos ei ole köytettynä niin en voi tehdä muuta kuin vahtia ettei nouse pois = pöydälle. Tällä tavalla siis istuu ihan rauhassa ja syö tai katselee mitä keitiössä touhutaan.

Vierailija
35/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" myrkyt" on niin ylhäällä ettei lapsi niitä saa käsiinsä. Mitä pahaa hän siellä vessassa saisi aikaan?

Muissakaan huoneissa ei ole mitään sen kummallisempaa.

Vierailija
36/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ylivilkas tai ylikömpelö tai jonkun sortin poikkeava. Täällä tuntuu olevan niin oppivaisia ja taitavia ja fiksuja useimmat kuvatuista lapsista. Meillä on niin erilaista. Ja vessa ainakin meillä siksi kielletty paikka koska siellä lattiat kovaa laattaa, jos sinne kaatuu voi kallovamma tulla.

Vierailija
37/46 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessat, makkari, eteinen ja keittiö ovat paikkoja, joihin ei pääse yksin liikkumaan oman turvallisuutensa takia!

Vierailija
38/46 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vilivilperi tuo meidän kakkonenkin on mutta onneks fiksu, ja taitava motorisesti . Mä en oo koskaan kokenu mitenkään rasittavaks että tiedän /nään mitä pieni lapseni tekee. Nyt on vajaa 2v ja istuu edelleen syöttötuolissa!! Kiipee sinne ja kiipee alas. Sillon kun ei päässyt itse en jättänyt yksikseen ellen nähnyt kokoajan, kun kiipes ite oli fiksu ja huusi apua kun halusi pois ja nyt sitten osaa itse. Osaa istua ihan tavallisellakin tuolilla, mutta miksi pitäisi kun tuossa parempi korkeus?? Keittiössä on baaripöytä ja siellä istuu ihan vaan baarituolilla kun sopiva korkeus (meidän baarijakkarat matalampia samasta sarjasta)

Vierailija
39/46 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä osaan laittaa rikki menevät ja vaaralliset tavarat yms sellaisiin paikkoihin mihin lapsi ei pääse. Ei sen vuoksi tarvitse estää lasta kulkemasta vapaasti omassa kodissaan.

Vierailija
40/46 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessa ja kylppäri paikkoja mihin ei ole pienen tarvetta mennä yksinään, niissä ovi on ollut kiinni, vieläkin sanon ettei tarvitse mennä.

51