Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö teillä (taaperoikäinen) lapsi vapaasti kaikkiin huoneisiin?

Vierailija
11.10.2006 |

Meillä on ollut miehen kanssa väittelyä siitä, mihin huoneisiin lapsemme saa vapaasti mennä. Mieheni on sitä mieltä, että voisimme pitää esim. oman makuuhuoneemme sellaisena huoneena, jonne laitettaisiin kaikki helposti särkyvät ja rikkimenevät tavarat, kodinkoneet yms. eikä sinne olisi siten reilu 1 v. ikäisellä lapsellamme asiaa. Itse en kuitenkaan halua alkaa sulkemaan jatkuvasti ovia takanani; hetken sitä kokeiltuani homma alkoi stressata liikaa. Vessaan en kyllä lasta päästä ja kylppäriinkin vain välillä ja aina niin että valvon vieressä.

Miten muissa perheissä, pääsekö lapsenne vapaasti joka paikkaan kodissanne?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan kyse hänenkin kodistaan :)

.. no 1-vuotiasta en yksin päästä vessaan

Vierailija
2/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän hän mikään koira ole, jolta rajotetaan liikkuminen.

vessa ja kylppäri on tietysti eri asia jos lattia märkä ja kun siellä on kissan hiekkalaatikko.

mielestäni tää oli jotenkin tosi hassu ja outo kysymys....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää 10kk ja kävellä tepastelee kyllä muualla asunnossa mutta meidän makkariin pääsy kielletty. tietty pääsee sinne silloin jos mekin siellä olemme mutta yksin en sinne päästä turvallisuus syistä

Vierailija
4/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Vaaralliset" tavarat ovat ylhäällä tai varastossa.

Vierailija
5/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teidän lapset kulkee yksinään eri huoneissa kuin missä itse olette, niin eikö satu vahinkoja? Mulla on 1 vuotias poika, jota ei kertakaikkiaan voi päästää silmistään... Se kiipee sängyille ja sohville ja tulee hypäten naamalleen alas. Se kääntelee hellan levyihin virtaa, uittaa käsiään pöntössä, syö roskia jne jne. Eikö tämä siis olekaan tavanomaista, että koko ajan perässä äiti kulkee? Ajattelinkin jo, että raskasta on äidin elämä muutamia kuukausia ennenkuin lapsi oppii varomaan ja ymmärtämään.

Vierailija
6/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

loitommalle kuin missä ollaan. Eivät ole ravanneet pitkin kämppää omin nokkineen siis.

Vierailija
7/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka ei voi lasta laskea silmistään. Eikö siis teidän lapset törttöile tauotta?

Vierailija
8/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole kumpikaan tauotta törttöillyt. Villejä ovat kyllä ja vilkkaita, mutta ei mitään tuhotornadoja, eivätkä esimerkiksi kiipeile yli omien taitojen ja portaissakin oppivat kulkemaan koko lailla saman tien kuin kävelemään. Pienikokoisia ja motorisesti taitavia, mikä voi olla osasyy.

Vierailija
9/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiipeää,repii ikkunalaudalta kukat, paukuttaa lasi vitriinin ovea,syö kaiken roskan mikä eteen tulee.. kuljen perässä tai jos teen kotihommia keittiössä niin ylensä istuu syöttötuolissa vieressä pieniä hetkiä..sit taas mennään leikkimään..

t:se jolla 10kk lapsi

Vierailija
10/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyl nyt täytyy sanoa et toi sun miehen ehdotus on joko provo tai sitten ihan HULLUUTTA. Eli sinne roudaisitte kodinkoneet??? päivittäin ja keittiöön tarvittaessa ja kaikki helposti rikki menevät tavarat?? Eli olkkaristako sit kaikki kulhot ja maljat makuuhuoneeseen riviin? Aika hassunnäköistä mun mielestä. Ja miten lapsi oppisi ikinä miten elää tavaroiden kesken jos hänen sallistuista huoneista tehdään tyhjiä tiloja? Mulla 4 lasta enkä ole yhtään kulhoa tms siirtänyt paikoiltaan kertaakaan ja summana mitä on mennyt rikki on yksi aaltomaljakko.

Vierailija
11/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina silloin kun on pakko äidin päästä esim vessaan tai tiskata. Muuten mennään ihan pojan ehdoilla. Eli kovasti koheltaa. Pidän jatkuvasti " hätiinsyöksyetäisyydellä" .

Vierailija
12/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kulkea vapaasti. Yleensä tulee hiljaista kun tekee jotain kielettyä. Osaa jo myös viestittää jos esim portti auki, huutelee ennenkuin lähtee ylöspäin. Putosi tänään sohvalta kun oli kiivennyt eikä veli kerinnyt ottaa kiinni. Toisaalta olen sitä mieltä että kaikkea ei voi estää. Mutta meillä on siis todella pieniä aikoja niin etten koko ajan vahdi. On vaan niin pirun nopea että vaikka olisin samassa huoneessa kerkeää kiivetä tai nousta johonkin.

Mutta saa siis olla kaikissa tiloissa siinä kerroksessa missä ollaan kylpyhuonetta ja wctä lukuunottamatta.

Parasta on tällä hetkellä tutin uittaminen pöntössä! ikää 1v 3kk

Vierailija
13/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö 1v3kk. makkarissa kaivaa ja syö kukkaruukusta multaa, kiipeilee joka paikkaan mihin pääsee, ei pääse itse alas, joko tippuu tai huutaa. keittiöön ei pääse koska kaivaa roskista :), kiipeää syöttötuoliin jne. ihan turvallisuussyistä siis.

Vierailija
14/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ olen 12 kanssa ihan samaa mieltä, että hullutta on antaa lapsen kuljeskella koko huushollissa itseään loukkaamassa ja pahojaan tekemässä. Meillä lapsi 13kk saa " vapaasti" kuljeskella olohuoneessa, omassa huoneessaan ja keittiössä. Vaikkakin keittiöstä roudaan kyllä mukulan aika pian takaisin muihin tiloihin jotta ei jätä sormiaan laatikoiden väliin.

MH, eteinen, vierashuone ja työhuone sekä kylppärit on ei ei ei aluetta ja ovet niihin kiinni. Vessaankin otan lapsen mukaan (siellä on syöttötuoli jossa lapsi istuu ja odottelee, että ei yksinään ollessa keksi kiivet pöydälle ja sukeltaa sieltä alas...

Ja hui. Aina siihen asti kun lapsi oli n. 10-11kk ainoa alue jossa hän sai vapaasti liikkua oli olohuone. Tuossa vaiheessa alkoi kiipeillä esteiden yli, joten tilaa piti laajentaa niin että nyt rajaamassa on vain turvalliset ovet ;).

Jos lapsi saa vaellella yksinään huoneesta toiseen, niin sitähän joutuu koko ajan juoksemaan perässä. Kun osa ovista pysyy kiinni näkee joka puolelle nopeasti ja tietää mitä lapsi tekee. Ja rajatun alueen voi pitää lapsiturvallisena niin, että hengen vievää vahinkoa ei pysty sattumaan josko vaikka hetken johonkin muuhun suuntaan sattuisi vilkaisemaan.

Vierailija
15/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ehkä tyhmä kysymys, mutta olettehanopettaneet lapsillenne kuinka niiltä sohvilta sun muilta tullaan turvallisesti alas? Meillä mies opetti heti ensimmäisellä kiipeilykerralla, että aina tullaan " perä edellä" alas, ja sen on molemmat pojat oppineet. Esikoinen on muutenkin varovainene, tämä kuopus ihan kamala kiipeilemään -mutta onneksi osaa itse tulla myös pois/jos on liian vaarallinen paikka (kuten keittiön pöytä...) niin alkaa huutamaan.

Vierailija
16/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Peppu edellä, peppu edellä" ja hyvin meni perille

Vierailija
17/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kertokaahan miten opetan 1v3kk tulemaan alas syöttötuolista...

Vierailija
18/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa hosua"

Vierailija
19/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun olivat, niin ainoastaan veski oli " Kiellettyä" aluetta ja sekin siksi, etteivät hukkuisi vessanpönttöön (tunnetusti lapsi voi hukkua vaikka 10cm matalaan veteen). Mutta muuten juu... vapaa talossa liikkumisoikeus, onhan tämä heidänkin kotinsa. Muualla kodissa oli minun hommani tehdä heidän liikkumisestaan turvallista sekä tietenkin kasvattaa lapsia (esim. maljakot pysyivät paikallaan hyllyillä lattianrajassa eikä yksikään särkynyt, kunhan jaksoin vain olla tarkkaavainen ja pitää huolta lapsista).

Vierailija
20/46 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pienehkö asunto ja pohjaltaan sellainen, että koko tila pysyy hallussa, vaikka samassa huoneessa ei oltaisikaan. Kyllä meidän 1-v. saattaa mennä yksinään vessaan potalle, menen kyllä sinne perässä, ennen kuin ehtii kaataa tuotoksensa lattialle mutta jos jotain on kesken, niin teen sen loppuun.

Kaikki vaarallinen on pois lapsen ulottuvilta, lapsi osaa itse kiivetä tuolille, sänkyyn jne. ja tulla myös alas. Mitä sitten jos joskus vähän kopsahtaa sohvalta alas, oppiipahan olemaan vähän varovaisempi. Tietenkin tuon ikäinen saattaa tutkia paikkoja ja vedellä tavaroita kaapeista ja laatikoista jne. mutta sitten siivotaan yhdessä.

Meillä lapsi on täysin tasa-arvoinen perheenjäsen, enhän minä kiellä miestäkään menemästä vaatehuoneeseen, vaikka sekin siellä usein sotkee tai jätä menemättä keittiöön, koska siellä saatan pudottaa lasin lattialle... Miksi sitten kieltäisin lastani?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi