Miksi kukaan ei halua ottaa kolmea alle 5 v lasta hoitoon? Miksiköhän?
Törmäsin eräässä ryhmässä ihmettelyyn, kun uusioperheen äiti valitteli, miten heillä on 7 lasta. Isoimmat ovat osan ajasta toisten vanhempiensa luona, mutta pienimpiä ei kuulemma kukaan halua ottaa hoitoon, jotta vanhemmat saisivat lapsivapaata. Nuorin oli reippaasti alle vuoden ikäinen noista alle 5-vuotiaista. Miksiköhän kukaan ei halua ottaa hoitoon? Yhdessäkin pienessä on paljon hoitamista, varsinkin jollekin perheen ulkopuoliselle. Jos sattuu olemaan vaikka 9 kk, 2 v ja 4,5 v lapset, niin ovat niin eri ikävaiheissa, että sekin tekee vahtimisesta hankalaa. Eri juttu, jos lapset olisivat isompia ja voisivat tehdä yhdessä. Ymmärrän täysin, että kenelläkään ei kiinnosta ottaa kolmea alle 5-vuotiasta hoidettavaksi, varsinkaan mihinkään lastenhoitorinkiin, jossa saisit katsoa oman lapsen/lasten lisäksi noin montaa muuta lasta.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä naapureilta, työpaikalta, harrastuksista yms. ihan sellaisiltakin ihmisiltä joita ei tunne juuri lainkaan. Varmasti joku suostuu pientä korvausta vastaan hoitamaan. Esimerkiksi tahattomasti lapsettomia lapsirakkaita ihmisiä tai sellaisia joiden omat lapset ovat jo isoja on paljon, ja monikin varmasti haluaisi kokeilla elää hetken lapsiperhe-elämää.
Kun omat lapset ovat isoja, ei todellakaan tee mieli kokeilla hetki lapsiperhe-elämää. Nuorin on nyt 11v ja tuoreessa muistissa on vielä. Kummilapsen tai veljen lapset voisin ottaa, mutta en ikinä jonkun random naapurin lapsia ilmaiseksi.
Kyllä minä voisin tuommoisen porukan ottaa pariksi-kolmeksi tunniksi omien 4v ja 7v lasten lisäksi. Siis jos saisi sitten vaikka vastavuoroisesti nuo omat sinne toisinaan. Joo onhan tuon ikäiset vielä pieniä ja on siinä oma hommansa, mutta usein lapset on kuitenkin vähän vieraskoreita ja omatkin olisi ehkä riitelemättä jos olisi kavereita kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa kaikkea, myös lastenhoitoa. Ilmeisesti ei huvita maksaa.
Minusta on jännä, miten oletetaan, että pikkulapsiperheessä on varaa maksaa lastenhoidosta. Olen hoitovapaalla ja käteen jää kuussa n. 300 euroa. Maksan osuuteni vuokrasta tuolla ja mies maksaa muuten kaiken elämisen. Normaalisti siis ollaan kumpikin töissäkäyviä. Ei tässä tilanteessa ole vara maksaa lastenhoidosta, joten ollaan ilman.
Tästä syystä päiväkotien tulisi olla vapaaehtoisten maksutta pyörittämiä. Ei lasten vanhemmilla ole varaa maksaa, joten miksi varhaiskasvattajalle maksetaan palkkaa? Lapsiperheellä on hurjasti kuluja ilman, että vielä hoidostakin pitää maksaa.
Varhaiskasvatus on pikkulasten koulu jossa tutkimustietoon pohjautuen kehitetään lasten erilaisia taitoja, kuten tunnetaitoja, hienomotorisia taitoja ja kognitiivisia taitoja. Se ei ole mikään hoitopalvelu.
Ennen kun meidän kaksoset syntyivät, kaikki sukulaiset ja tuttavat kilvan tarjoutuivat auttamaan ja hoitamaan lapsia. Sittemmin ääni kellossa muuttui: "Ehkä kun he ovat vähän vanhempia. En kyllä uskalla ottaa kahta vauvaa/ yksivuotiasta/ kaksivuotiasta/ kolmevuotiasta... hoitooni..." Eipä silti, pärjättiin me ihan hyvin kahdestaankin, mutta eipä vuosiin vietetty mitään kahdenkeskistä parisuhdeaikaa :).
Yksin ja lapsiin tottumattomana olisi kyllä aika mahdoton homma. Kaksi isointa varmaan saisi hoitoon ja vauva nyt on suht helppo ottaa mukaan melkein minne vaan. Eihän se nyt sama ole kuin täysin kahdestaan, mutta yksi vauva on kuitenkin paljon helpompi kuin vauva, taapero ja leikki-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jännä, miten oletetaan, että pikkulapsiperheessä on varaa maksaa lastenhoidosta. Olen hoitovapaalla ja käteen jää kuussa n. 300 euroa. Maksan osuuteni vuokrasta tuolla ja mies maksaa muuten kaiken elämisen. Normaalisti siis ollaan kumpikin töissäkäyviä. Ei tässä tilanteessa ole vara maksaa lastenhoidosta, joten ollaan ilman.
Tästä syystä päiväkotien tulisi olla vapaaehtoisten maksutta pyörittämiä. Ei lasten vanhemmilla ole varaa maksaa, joten miksi varhaiskasvattajalle maksetaan palkkaa? Lapsiperheellä on hurjasti kuluja ilman, että vielä hoidostakin pitää maksaa.
Varhaiskasvatus on pikkulasten koulu jossa tutkimustietoon pohjautuen kehitetään lasten erilaisia taitoja, kuten tunnetaitoja, hienomotorisia taitoja ja kognitiivisia taitoja. Se ei ole mikään hoitopalvelu.
No minä jo mietinkin, miksi 9 kk ikäisellä on aina märkä vaippa, kun haen päiväkodista. Sehän ei todellakaan ole hoitopalvelu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä jo mietinkin, miksi 9 kk ikäisellä on aina märkä vaippa, kun haen päiväkodista. Sehän ei todellakaan ole hoitopalvelu!
Miksi kukaan laittaa 9 kk ikäisen vauvan päiväkotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulet myöhemmin kiittämään päiväkotia, kun lapsellasi on hyvät tunnetaidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on neljä alle 5v hoidossa. 2v, 3v, 4v ja 4v. Toki siitä mulle maksetaan yli 3000e/kk. :)
Miten tämä onnistuu? Kuka maksaa
Olen yksityinen perhepäivähoitaja. Vanhemmat maksavat hoitomaksuna, joka koostuu kunnan maksamasta palvelusetelistä ja vanhempien maksuosuudesta. Hoitomaksuni on 800e/kk/lapsi.
Eli yhteiskunta maksaa suurimman osan ns. yksityisen pph:n palkasta. Kumma vaan, että kunnalliset pph:t saavat palkkaa alle 2000 euroa .
Kunnalliset päivähoitajat saavat saman verran kuin yksityiset, koska ei he palkastaan maksa hoitolasten ruokia tms.
Maksaahan ihan itse. Vai ajattelitko, että jostain keskuskeittiöltä ne ruuat hakevat? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla on neljä alle 5v hoidossa. 2v, 3v, 4v ja 4v. Toki siitä mulle maksetaan yli 3000e/kk. :)
Miten tämä onnistuu? Kuka maksaa
Olen yksityinen perhepäivähoitaja. Vanhemmat maksavat hoitomaksuna, joka koostuu kunnan maksamasta palvelusetelistä ja vanhempien maksuosuudesta. Hoitomaksuni on 800e/kk/lapsi.
Eli yhteiskunta maksaa suurimman osan ns. yksityisen pph:n palkasta. Kumma vaan, että kunnalliset pph:t saavat palkkaa alle 2000 euroa .
Kunnalliset päivähoitajat saavat saman verran kuin yksityiset, koska ei he palkastaan maksa hoitolasten ruokia tms.
No ei todellakaan saa! Itse olin kunnallinen pph vielä 3v sitten pääkaupunkiseudulla ja palkka oli 1850. Sen päälle tuli kulukorvaus noin 300, vaihteli kuukausittain kuinka paljon lapset oli olleet paikalla. Materiaalikorvausta sai vuodessa alle 200. Aika kauaksi jää yksityisen pph tienesteistä. No siirryin päiväkotiin opettajaksi ja palkka tonnilla, noin 2800. Tässä näkee kuntien arvostuksen perhepäivähoitajiaan kohtaan, ei todellakaan kannata alkaa kunnalliseksi perhepäivähoitajaksi.
Niin, se on tosiaan parasta olla ilman jos ei ole varaa maksaa. Pitäähän sen onnettoman lastenhoitajankin jostain palkka saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset hoitajaa, jos kerran itse olet hoitovapaalla? Jos sinulla on joku meno, niin mies kyllä hoitaa lapset sen aikaa.
En alkaisi ilmaiseksi hoitajaksi siinä ollen myös kamala vastuu, koska ei ole itsellänikään ole koskaan tullut mieleenkään tehdä lapsilaumaa alkaen vaatimaan keneltä tahansa ilmaista hoitamista jos ei ole halukkaita isovanhempia siihen hommaan. Ei muita ihmisiä voi pitää minään vapaaehtoistyöntekijöinä ellei joku sitten ehdottomasti halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tarvitset hoitajaa, jos kerran itse olet hoitovapaalla? Jos sinulla on joku meno, niin mies kyllä hoitaa lapset sen aikaa.
Jos pitää päästä yökerhoon ja saada nukkua seuraavana päivänä rauhassa pitkään.
Ei yhdessä lapsessa ole juuri mitään vaivaa.
Kahdessa vähän enemmän.
Kolme pientä on yhdelle aikuiselle jo vilkasta vahdittavaa.
T. Kolmen pienen (2, 3, 5v) isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää päästä yökerhoon ja saada nukkua seuraavana päivänä rauhassa pitkään.
Minua ei ole koskaan kiinnostanut yökerhot ja pitkään nukkumiset, eikä kiinnosta nyt pikkulapsiarjessa. Eiköhän suurin osa haaveile siitä, että saisi kahdestaan aikuisten kesken käydä esim. kahvilla tai syömässä. Ettei tarvitse vahtia lasten syömisiä ja saa seurustella rauhassa aikuisten kesken.
Pedot hoitaa lapsiasi ilmaiseksi, jos ovqt söpöjä voivat jopa maksaa sinulle laatuajasta lastesi kanssa.
Itse nuorena hoidin paljon veljien lapsia. Hain autolla kahdesta perheestä eri paikkakunnilla lapset luokseni viikonlopuksi. Minulla oli jopa 5 lasta 3-7 vuotiaita ja käytin heitä uimassa, leikkipuistoissa jne. Mutta olenkin aina tykännyt lapsista paljon.
Itsellä kolme lasta pienellä ikäerolla. Ehkä kerran vuodessa saatiin lapset yökylään mummoloihin niin että yksi vietiin eri mummolaan kuin toiset. Mummot kyllä hoitivat mielellään mutta olivat sen verran vanhoja jo ettei haluttu usein viedä lapsia heille. Eikä tosiaan kummallekkaan mummolle haluttu viedä kolmea lasta kerralla hoitoon mutta joskus hoitivat meidän kotona kolmea tunnin tai kaksi niin että kaikki vessatettu, vaipatettu, syötetty jne juuri ennen lähtöä eli mahdollisimman vähän mitään pakollista tekemistä.