Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan ei halua ottaa kolmea alle 5 v lasta hoitoon? Miksiköhän?

Vierailija
20.05.2022 |

Törmäsin eräässä ryhmässä ihmettelyyn, kun uusioperheen äiti valitteli, miten heillä on 7 lasta. Isoimmat ovat osan ajasta toisten vanhempiensa luona, mutta pienimpiä ei kuulemma kukaan halua ottaa hoitoon, jotta vanhemmat saisivat lapsivapaata. Nuorin oli reippaasti alle vuoden ikäinen noista alle 5-vuotiaista. Miksiköhän kukaan ei halua ottaa hoitoon? Yhdessäkin pienessä on paljon hoitamista, varsinkin jollekin perheen ulkopuoliselle. Jos sattuu olemaan vaikka 9 kk, 2 v ja 4,5 v lapset, niin ovat niin eri ikävaiheissa, että sekin tekee vahtimisesta hankalaa. Eri juttu, jos lapset olisivat isompia ja voisivat tehdä yhdessä. Ymmärrän täysin, että kenelläkään ei kiinnosta ottaa kolmea alle 5-vuotiasta hoidettavaksi, varsinkaan mihinkään lastenhoitorinkiin, jossa saisit katsoa oman lapsen/lasten lisäksi noin montaa muuta lasta.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannattais hankkia niin monta, jos ei jaksa hoitaa pääasiassa itse

Vierailija
2/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on miehen kans 1 lapsi, ei tukiverkkoja arjessa. Lähtökohta meillä on, että itse hoidetaan. Tottakai jokainen kaipaa joskus lepoa ja vaikka parisuhdeaikaa, mutta ei sitä jatkuvasti kuulu pikkulapsivaiheessa olla.

Eikös nuo isommat lapset ole kuitenkin päiväkodissa/koulussa, niin sekin helpottaa arkea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut vaikea saada yhtä lasta pariksi tunniksi hoitoon isovanhemmille pari kertaa vuodessa, niin en ihmettele, että isompaa lapsikatrasta ei saa hoitoon. En minäkään haluaisi ottaa kolmea lasta kotiini pyörimään vastineeksi siitä, että omani kävisi tuon perheen luona pari tuntia vastineena. Kolmessa on iso työ.

Vierailija
4/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa kaikkea, myös lastenhoitoa. Ilmeisesti ei huvita maksaa.

Vierailija
5/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jännä, miten oletetaan, että pikkulapsiperheessä on varaa maksaa lastenhoidosta. Olen hoitovapaalla ja käteen jää kuussa n. 300 euroa. Maksan osuuteni vuokrasta tuolla ja mies maksaa muuten kaiken elämisen. Normaalisti siis ollaan kumpikin töissäkäyviä. Ei tässä tilanteessa ole vara maksaa lastenhoidosta, joten ollaan ilman. 

Vierailija
6/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kysellä naapureilta, työpaikalta, harrastuksista yms. ihan sellaisiltakin ihmisiltä joita ei tunne juuri lainkaan. Varmasti joku suostuu pientä korvausta vastaan hoitamaan. Esimerkiksi tahattomasti lapsettomia lapsirakkaita ihmisiä tai sellaisia joiden omat lapset ovat jo isoja on paljon, ja monikin varmasti haluaisi kokeilla elää hetken lapsiperhe-elämää.

Vierailija
7/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en itse olisi perheellinen, niin voisinkin auttaa satunnaisesti jonkun perheen kanssa, jossa on hyvin käyttäytyvät lapset. Nämä uusioperheet, joissa on lapsia joka suuntaan, ei kuitenkaan houkuta. 

Vierailija
8/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen usein hoitanut kolmea lapsenlastani. Heillä reilun vuoden ikäerot.

Ovat jopa olleet mökillä ilman vanhempiaan, kun olivat 2, 3 ja 4 v ja sen jälkeen usein josku jopa viikon.

Vierailija
9/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on se, että vie kaksi isompaa eri paikkaan kuin sen nuorimmaisen, tai jopa kaikki kolme eri paikkoihin. 

Vierailija
10/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on neljä alle 5v hoidossa. 2v, 3v, 4v ja 4v. Toki siitä mulle maksetaan yli 3000e/kk. :)

Vierailija
11/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jännä, miten oletetaan, että pikkulapsiperheessä on varaa maksaa lastenhoidosta. Olen hoitovapaalla ja käteen jää kuussa n. 300 euroa. Maksan osuuteni vuokrasta tuolla ja mies maksaa muuten kaiken elämisen. Normaalisti siis ollaan kumpikin töissäkäyviä. Ei tässä tilanteessa ole vara maksaa lastenhoidosta, joten ollaan ilman. 

Ja ongelma on mikä? Eihän ilmaista siivousta tai ikkunanpesuakaan saa, vaikka olisi lapsiperhe. Mikä peruste se on erilaisten ilmaispalvelujen saamiseen?

Vierailija
12/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on neljä alle 5v hoidossa. 2v, 3v, 4v ja 4v. Toki siitä mulle maksetaan yli 3000e/kk. :)

Miten tämä onnistuu? Kuka maksaa

Vierailija
13/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksityinen perhepäivähoitaja. Vanhemmat maksavat hoitomaksuna, joka koostuu kunnan maksamasta palvelusetelistä ja vanhempien maksuosuudesta. Hoitomaksuni on 800e/kk/lapsi.

Vierailija
14/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijaisvanhempi saa helposti tuon verran ja paljon enemmänkin. Ihan vinkiksi vaan, että sijaisvanhemmista on iso pula. ;)

Vierailija
15/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa hoitajaan kerran kuussa, ei kyllä ole varaa lapseenkaan. Järjetöntä lisääntyä, jos joku satasen lisäkulu kuussa olisi täysin mahdotonta.

Vierailija
16/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yksityinen perhepäivähoitaja. Vanhemmat maksavat hoitomaksuna, joka koostuu kunnan maksamasta palvelusetelistä ja vanhempien maksuosuudesta. Hoitomaksuni on 800e/kk/lapsi.

Eli yhteiskunta maksaa suurimman osan ns. yksityisen pph:n palkasta. Kumma vaan, että kunnalliset pph:t saavat palkkaa alle 2000 euroa .

Vierailija
17/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole varaa hoitajaan kerran kuussa, ei kyllä ole varaa lapseenkaan. Järjetöntä lisääntyä, jos joku satasen lisäkulu kuussa olisi täysin mahdotonta.

Satanen kuussa on iso raha. Meillä on esikoinen ja kaikki tarvikkeet on hankittava, kun mitään ei ennestään ole. Lähipiirissä ei ole ketään, keneltä saisi kierrätettynä ja monet asiat maksaa todella paljon, kun pienistä puroista kertyy iso joki.

Vierailija
18/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin! Mutta rakastan lapsia, olen neuvolaterkka ja omani ovat turhan paljon isällään (eli normaalisti) :) Lapset on parhaita!

Vierailija
19/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirpparilta löytyy tavaraa vauvalle. Tuttuni ei ole ostanut mitään uutta noin. 2 vuotiaalleen.

Vierailija
20/53 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä päiväkotien tulisi olla vapaaehtoisten maksutta pyörittämiä. Ei lasten vanhemmilla ole varaa maksaa, joten miksi varhaiskasvattajalle maksetaan palkkaa? Lapsiperheellä on hurjasti kuluja ilman, että vielä hoidostakin pitää maksaa.