Miksi merinopaita haisee hielle?
Ostin merinopaitoja siinä luulossa, että tuulettaminen riittää. Näinhän nuo kaikki kaupat mainostavat, tuuletus riittää ja hajut ei pinty kiinni. Pese mahdollisimman vähän.
Parin päivän käytön jälkeen kainaloissa on kuitenkin selkeä hien haju, eikä se lähde pois vaikka pidän paitaa parvekkeella yön yli. Pakko on siis pestä. Kyseessä ihan laadukkaita paitoja, pääosin merinoa mutta myös silkkiä. Toisissa bambua. Ei siis mitään tekokuituja. Mitähän oikein teen väärin?
Kommentit (14)
Neulepaidan alla kannattaa aina käyttää aluspaitaa. Ihosta irtoaa aina kuolleita ihosoluja, ihotalia ja hikeä. Jonkun laamapaidan pesee helpommin kuin neuleen.
Ne merinovillaiset Ullmaxin alusvaatteet jotka minulla on sisältävät kyllä myös polyesteria joka on kudottu niin että polyesteri on ihoa vasten koska merinovilla kutittaisi paljasta ihoaa siinä kuin villakin.
Ohuen aluspaidan pesulapussa lukee hämäävästi
- päällinen 100% merinovilla
- sisäpuoli 100% polyesteri.
Vaikka koko vaate on ohutta yksinkertaista kangasta niin että tuosta tulee yhteensä 200%
Polyesteri on sitä samaa keinokuitua josta kaikki pesunkin jälkeen hieltä haisevat urheilutekstiilit on valmistettu.
Toisen brändin 100% merinovillassa on 100% bambua johon hienhajun ei pitäisi polyesterin tapaan pitäisi pinttyä mutta säännöllisen pesun nuo tarvitsevat kuten kaikki alusvaatteet
Vierailija kirjoitti:
Et mitään. Mulla on sama juttu. Sille ei vaan voi mitään. Kerran pidin viikon tuulettumassa, ja silti haisivat. Sanotaan myös että baby alpakan villa, merinovilla ja silkki ei kutita. No kyllä kutittaa, ja paljon. Sanotaan myös että ovat kestäviä materiaaleja. No ei ole. Merinovilla sukkiin kului reikiä yhden talven aikana, ja olivat vieläpä laadukkaat ja hintavat sukat. Sanotaan myös että villa ei hiosta tai ei tule kuuma. No kyllä tulee kuuma ja hiostavat. Sanotaan myös että jos villa kastautuu ja ne laitetaan kosteana päälle, niin niitten pitäisi lämmittää enemmän. No eivät lämmitä, olin jäässä, kun vahingossa kastoin villapaitani. Sanotaan myös että villa on aina lämmittävä säällä kuin säällä. No ei ole edes "kuuluisa" villa ei lämmittänyt kunnolla Lapissa, vaikka lli kunnolla päällä. Seuraavalla kerralla laitan polyesteri hupparin, joka lämmittää...
Ostin tosi kalliita alushousuja ja olen nyt viikon niitä tuulettanut parvekkeella ja ne haisevat. Mitä voin tehdä, pitääkö ne tosiaan pestä.
Ostin tosi kalliita alushousuja ja olen nyt viikon niitä tuulettanut parvekkeella ja ne haisevat. Mitä voin tehdä, pitääkö ne tosiaan pestä.
Mikä ihmeen kysymys tämä oli olevinaan?
Onko joku todella siinä uskossa että hikistä ja ****** *****a hankaavat ja eritteitä imevät alushousut puhdistuvat tuulettamalla?
Ne laitetaan jokaisen käyttökerran jälkeen suoraan pesukoneeseen 60 asteeseen kuten kaikki muutkin alusvaatteet.
Viinirypäleissä ja juustoissa on arvostettuja aromeja tuottavia jalohomeita mutta niitä pikkuhousujen hiivoja ei pidä kultivoida enää yhtään enempää.
Villaan tarttuu ihan samoin kuin muihin vaatteisiin, ellei helpommin. Pesu ohjeen mukaan. Suihku, ajo ja yleensä antiperspirantti tms.
Lammas on hikoillut, haju tulee takaisin, kun vaatteen käyttäjä itse hikoilee hiukan. Väärään vuodenaikaan villat lampaalta, ei pitäisi helteillä. Joku on vain päättänyt tehdä rahaa tavalla, joka huonontaa tuotetta, mutta ei näy päälle. Tämä on aivan melkein todella varmasti todennäköinen syy hajuun.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen kysymys tämä oli olevinaan?
Onko joku todella siinä uskossa että hikistä ja ****** *****a hankaavat ja eritteitä imevät alushousut puhdistuvat tuulettamalla?
Ne laitetaan jokaisen käyttökerran jälkeen suoraan pesukoneeseen 60 asteeseen kuten kaikki muutkin alusvaatteet.
Viinirypäleissä ja juustoissa on arvostettuja aromeja tuottavia jalohomeita mutta niitä pikkuhousujen hiivoja ei pidä kultivoida enää yhtään enempää.
Mitä teen, kun mun koneessa ei ole suoraan +60 astetta, vaan se nousee pikkuhiljaa, kyllä siinä varmaan melkein tunti menee, tai 50min. Eikös se haju vaan voimistu siinä, kun se niin hitaasti nousee +60asteeseen?
Oletkohan mennyt ostamaan luulossa muutaman numeron liian pienen?
Vierailija kirjoitti:
Villaan tarttuu ihan samoin kuin muihin vaatteisiin, ellei helpommin. Pesu ohjeen mukaan. Suihku, ajo ja yleensä antiperspirantti tms.
Ei todellakaan tartu!! Käytän pääasiassa merinovillaisia paitoja urheilussa enkä pese niitä kuin ehkä kerran kuussa. Ei sekoitetta.
Aletaanko jo laskemaan montako sekunttia tämäkään on ilmoilla enää :D
Merinovillaakin on niin montaa eri laatua. Niissäkin hinta usein kertoo laadun.
Suosittelen ap:lle paidan pesua villapesuohjelmalla, jossa tilkka etikkaa. Ei muuta oesuainetta. Paita nurinpäin ja pesupussiin, kuivaus vaakatasossa.
Merinopaita ja aito villa yleensäkin pysyy puhtaana/hajuttomana pakastamisella. Väljästi pakastimeen yön yli, hetken huoneilmassa "kuivahtaminen" ja sillä selvä. Myös ulkona pakkasyön ollut villavaate on kuin uusi ja pienellä kostealla säällä voi myös koittaa tuulettaa. Märkänä, ihon kosteana ei mitään vaatetta saa jättää mytyssä lojumaan.
Mut mikään noistakaan konsteista ei auta, jos villa on jo tuotannossa tai käyttäjällä pesty ja pyykätty pilalle. Pesu "liottimella" sekä huuhteluaineet ei todellakaan ole villalle hyväksi. Ne pesevät pois lampaan antamat luontaiset lian ja kosteuden hylkimisominaisuudet. Tahroihin sappisaippuaa.
Hankkikaa vain vastuullisesti kasvatettujen merinolampaiden villasta tehtyjä vaatteita = mulesing-vapaat. Se jo itsessään takaa tietyn laatutason.
Et mitään. Mulla on sama juttu. Sille ei vaan voi mitään. Kerran pidin viikon tuulettumassa, ja silti haisivat. Sanotaan myös että baby alpakan villa, merinovilla ja silkki ei kutita. No kyllä kutittaa, ja paljon. Sanotaan myös että ovat kestäviä materiaaleja. No ei ole. Merinovilla sukkiin kului reikiä yhden talven aikana, ja olivat vieläpä laadukkaat ja hintavat sukat. Sanotaan myös että villa ei hiosta tai ei tule kuuma. No kyllä tulee kuuma ja hiostavat. Sanotaan myös että jos villa kastautuu ja ne laitetaan kosteana päälle, niin niitten pitäisi lämmittää enemmän. No eivät lämmitä, olin jäässä, kun vahingossa kastoin villapaitani. Sanotaan myös että villa on aina lämmittävä säällä kuin säällä. No ei ole edes "kuuluisa" villa ei lämmittänyt kunnolla Lapissa, vaikka lli kunnolla päällä. Seuraavalla kerralla laitan polyesteri hupparin, joka lämmittää...