millenniaali! koetko että boomerit veti nenästä?
Y-sukupolvi tai toiselta nimeltään millenniaalit (1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntynyttä sukupolvet)
Tuntuuko että 90 luvun lama ei ole vieläkään loppunut ja lähtökohdat saada vähintään samanlainen elämä kuin boomereilla ei ole mahdollista?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu epäreilulta esim. se, että vanhempani ostivat talon v 2000 ja nyt talon arvo on tuplaantunut ilman että ovat edes remontoineet. Sama isovanhemmat ostivat niin ikään 2000-luvun alussa mökin ja myivät sen kolminekrtaisella hinnalla 15 vuotta myöhemmin tekemättä mitään. Ei meillä tule olemaan tällaisia arvonnousuja, päin vastoin.
Kaikki on kallista, ilmastokriisi, muovikriisi, lamat jne jne jne. Verovähennyksiä ei enää saa lapsista, ei kuntalisää lapsista, ei asuntolainojen korkovähennyksiä jne. Kaikki edut on viety ja kaikki maksaa aivan sairaasti. Töitä ei tahdo saada edes tuplamaisterit ja jos saa niin pitää raataa ja olla käytettävissä 24/7. Tekemällä kovasti töitä ei enää saavuta mitään, työnantaja siirtää voitot omaan taskuun sen sijaan että antaisi omilleen eli työntekijöille. Ahneus, ankeus ja kituuttaminen on meidän elämän tähänastiset teemat.
korkeat verot syö palkkaa joka on valmiiksi matala. ainakin itse 36 vuotiaana koen olevani ansassa suomessa kun pois lähtöönkin tarvitsee pienoisen omaisuuden. onneksi olen asepalveluskelvoton joten on julma tunnustaa että sotaa toivoisin niin ehkä pääsis pois toiseen maahan p#kolaiseksi ja kokeilemaan jospa siellä pääsisi leivän kylkeen kiinni.
Tämä pakolaisjuttu oli outo, mutta siitä olen samaa mieltä, että etenkin korkeasti koulutetut on palkkakuopassa suomessa, mutta täältä lähteminen tarkoittaisi alusta aloittamista jossain muualla vuokralla. Ei houkuta.
-78 syntynyt. Kyllä, vetivät nenästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu epäreilulta esim. se, että vanhempani ostivat talon v 2000 ja nyt talon arvo on tuplaantunut ilman että ovat edes remontoineet. Sama isovanhemmat ostivat niin ikään 2000-luvun alussa mökin ja myivät sen kolminekrtaisella hinnalla 15 vuotta myöhemmin tekemättä mitään. Ei meillä tule olemaan tällaisia arvonnousuja, päin vastoin.
Kaikki on kallista, ilmastokriisi, muovikriisi, lamat jne jne jne. Verovähennyksiä ei enää saa lapsista, ei kuntalisää lapsista, ei asuntolainojen korkovähennyksiä jne. Kaikki edut on viety ja kaikki maksaa aivan sairaasti. Töitä ei tahdo saada edes tuplamaisterit ja jos saa niin pitää raataa ja olla käytettävissä 24/7. Tekemällä kovasti töitä ei enää saavuta mitään, työnantaja siirtää voitot omaan taskuun sen sijaan että antaisi omilleen eli työntekijöille. Ahneus, ankeus ja kituuttaminen on meidän elämän tähänastiset teemat.
Ja edelleen boomerit säätää lakeja omaksi edukseen, ylivoima kun on. Esimerkkinä leskeneläke, he saavat sitä loppuelämänsä ja heidän lapsensa 10 vuotta.
Miten lapsellista argumentointia. Ei ihme jos on nenästä vedettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen boomerit säätää lakeja omaksi edukseen, ylivoima kun on. Esimerkkinä leskeneläke, he saavat sitä loppuelämänsä ja heidän lapsensa 10 vuotta.
Miten lapsellista argumentointia. Ei ihme jos on nenästä vedettävä.
Sanoo hän joka ei perustele omaansa, hah.
Vierailija kirjoitti:
En usko. Kukaan ei enää tulevaisuuteen ja poliittiset päätökset tehdään omassa ajassaan sen hetkisten tarpeiden mukaan.
Boomereiksi mainittu sukupolvi on syntynyt vuosina 19451960. Perinteinteiset suuret ikäluokat on rajattu elokuusta 1945 elokuuhun 1950. Tällä hetkellä Suomessa suurin ikäluokka on 1983 syntyneet, joten perinteiset suuret ikäluokat väistyivät työelämästä jo vuosia sitten ja pienen erin heidän ikäluokkansa pienee luonnollisen poistuman kautta pois.
Kukaan ei osannut heidän työaikanaan ennustaa, että tulevat sukupolvet tulevat olemaan vuodesta toiseen pienempiä ja pienempiä. Suuret ikäluokat töihin tullessaan mahdollistivat nykyisen eläkejärjestelmän kautta omien vanhempiensa toimeentulon vanhuudessaan. Tuolloin ihmiset elivät myös lyhyemmän aikaa, kuin nykyiset ikäluokat.
Eläkejärjestelmä on siis rakennettu olettamaan, että huoltosuhde tukisi sitä vuosikymmeniä eteenpäin.Toki sosiaaliturvan rakennetta tulisi ylipäätään muuttaa rankalla kädellä. Nykyinen eläkejärjestelmä ei ole millään muotoa enää tasapuolinen, ja harvat vanhemmat ikäluokat olisivat halunneet perillisilleen nykyistä tilannetta, missä he nyt ovat.
Alhainen syntyvyys vaivaa työeläkejärjestelmää, mutta työkyvyttömyyden vuoksi eläkkeellä on yhä harvempi – Varman toimitusjohtaja: nuorten aikuisten eläkkeissä silmiinpistävä trendi
Vierailija kirjoitti:
En usko. Kukaan ei enää tulevaisuuteen ja poliittiset päätökset tehdään omassa ajassaan sen hetkisten tarpeiden mukaan.
Boomereiksi mainittu sukupolvi on syntynyt vuosina 19451960. Perinteinteiset suuret ikäluokat on rajattu elokuusta 1945 elokuuhun 1950. Tällä hetkellä Suomessa suurin ikäluokka on 1983 syntyneet, joten perinteiset suuret ikäluokat väistyivät työelämästä jo vuosia sitten ja pienen erin heidän ikäluokkansa pienee luonnollisen poistuman kautta pois.
Kukaan ei osannut heidän työaikanaan ennustaa, että tulevat sukupolvet tulevat olemaan vuodesta toiseen pienempiä ja pienempiä. Suuret ikäluokat töihin tullessaan mahdollistivat nykyisen eläkejärjestelmän kautta omien vanhempiensa toimeentulon vanhuudessaan. Tuolloin ihmiset elivät myös lyhyemmän aikaa, kuin nykyiset ikäluokat.
Eläkejärjestelmä on siis rakennettu olettamaan, että huoltosuhde tukisi sitä vuosikymmeniä eteenpäin.Toki sosiaaliturvan rakennetta tulisi ylipäätään muuttaa rankalla kädellä. Nykyinen eläkejärjestelmä ei ole millään muotoa enää tasapuolinen, ja harvat vanhemmat ikäluokat olisivat halunneet perillisilleen nykyistä tilannetta, missä he nyt ovat.
tuo sukupolvi on ollut pioneeri naisten työelämään saamisessa. siksi on aika naivia väittää etteivät voineet olettaa sen myötä syntyvyyden laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
korkeat verot syö palkkaa joka on valmiiksi matala. ainakin itse 36 vuotiaana koen olevani ansassa suomessa kun pois lähtöönkin tarvitsee pienoisen omaisuuden. onneksi olen asepalveluskelvoton joten on julma tunnustaa että sotaa toivoisin niin ehkä pääsis pois toiseen maahan p#kolaiseksi ja kokeilemaan jospa siellä pääsisi leivän kylkeen kiinni.
Tämä pakolaisjuttu oli outo, mutta siitä olen samaa mieltä, että etenkin korkeasti koulutetut on palkkakuopassa suomessa, mutta täältä lähteminen tarkoittaisi alusta aloittamista jossain muualla vuokralla. Ei houkuta.
olen asunut 20 vuotta vuokralla, 17 asunnossa ja 8 kaupungissa joten on tässä aloitettu alusta kerran jos toisenkin.
-21/30 viestinkirjoittaja
Boomerihullut aktivoituneet!
Hälsningar fron Ryssland!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo sukupolvi on ollut pioneeri naisten työelämään saamisessa. siksi on aika naivia väittää etteivät voineet olettaa sen myötä syntyvyyden laskua.
Eläkejärjestelmässä on kuitenkin myös ongelmansa, joista isoin on Murron mukaan yhä vähenevä syntyvyys. Vuodesta 2010 alkanut syntyvyyden lasku näyttää jatkuvan, vaikka pari koronavuotta lisäsivät syntyvyyttä.
Syntyvyyden aiheuttamat haasteet näkyvät vasta kolmenkymmenen vuoden kuluttua, mutta tuottavat kestävyysvajetta vuosikymmenien päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te kolmekymppiset itkette!
Tehän peritte vanhempienne varallisuuden. Ai niin, kun se pitäisi saada heti-mulle-tänne-kaikki-nyt. 😑En ole aito boomeri, mutta olen avustanut ja avustan edelleen aikuisia lapsiani.
Siksi kolmekymppisellä pojallani on hulppea omakotitalo (velkainen), mutta vaimon, lapsen ja auton suhteen minulla ei ole osaa eikä arpaa. Molemmat ovat hyvissä töissä, joissa palkka ei päätä huimaa, mutta työpaikka on jokseenkin taattu.
Ai niin, olen itse eläkkeellä ennen aikojani. Keksin tämän, kun totesin, että mieluummin teen mitä tykkään, kuin haalin mammonaa.Ai peritään, milloin? kun ollaan itse 70v? joopa joo, sillon sitä rahaa tarviikin kun on talolainaa ja perhettä eiku.. Boomereille on myöskin tyypillistä asenne "ite pitää pärjätä", joten eivät he myöskään auta lapsiaan. Ihan huuhaata sun kommentti.
boomereiden vanhemmat olivat vakaasti sitä mieltä että risu savottoon pitää mennä ja jopa maksaa siitä metsänomistajalle! ei mikään ihme että boomereille on tullut erikoinen näkemys työelämään.
siksi olen (harvinaista kyllä) YLPEÄ Z-sukupolvesta että sanovat etteivät tee orja työtä.
Porsikaa kärsästä vedettävät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmässä on kuitenkin myös ongelmansa, joista isoin on Murron mukaan yhä vähenevä syntyvyys. Vuodesta 2010 alkanut syntyvyyden lasku näyttää jatkuvan, vaikka pari koronavuotta lisäsivät syntyvyyttä.
Syntyvyyden aiheuttamat haasteet näkyvät vasta kolmenkymmenen vuoden kuluttua, mutta tuottavat kestävyysvajetta vuosikymmenien päähän.
Ateismi.
Vierailija kirjoitti:
kun isäni oli 30 vuotias hänellä oli vaimo, 2 lasta, omakotitalo, yritys, 2 autoa ja paljon velkaa sekä 90 luvun lama niskassa.
nyt olen 30 vuotias minulla ei ole kuin 3 ammattitutkintoa taskussa jos teen niillä aloilla töitä en saa edes lainaa ajokorttia varten. jos saan töitä ne on kuitenkin määräaikaisia.
ei vaimoa, ei lapsia, ei omaa kotia, vaan vuokralla, lainaa ei myönnetä kun ei ole tuloja...
kyllä sellainen pieni basgan maku suussa on....
Synnyin 1972. Me ja edellisenä vuonna syntyneet olemme niitä, joilta vietiin oikea työelämä vuosiksi.
Lama ei lopu koskaan, mutta alkoi hellittää vasta n.10 vuotta sitten.
Työelämän tahallinen, saita ja kyykyttävä kurjistaminen/väkisin samaan muottiin antaminen alkoi jäädä taakse, ainakin suuremmassa mittakaavassa. Mutta kun verotus on suunniteltu väärin, pääoma myyty ja pieni ja keskisuuri teollisuus on ahdingossa, se ei ole täysin tervehtynyt. Isoilla yrityksillä on liikaa valtaa.
(Tosin on sanottava että ilmapiiri on kuitenkin entisaikaa raikkaampaa. Joihinkin töihin oli helppo päästä, mutta niissä oli paskamaista olla. )
Ap milleniaali sai kaiken liian helpolla niin ei ikinä päässyt kasvamaan omaa kunnianhimoa ja nyt sitten 30+:na kun nuoruus on hukattu on pakko löytää syntipukki omalle itseinholleen
Vierailija kirjoitti:
kun isäni oli 30 vuotias hänellä oli vaimo, 2 lasta, omakotitalo, yritys, 2 autoa ja paljon velkaa sekä 90 luvun lama niskassa.
nyt olen 30 vuotias minulla ei ole kuin 3 ammattitutkintoa taskussa jos teen niillä aloilla töitä en saa edes lainaa ajokorttia varten. jos saan töitä ne on kuitenkin määräaikaisia.
ei vaimoa, ei lapsia, ei omaa kotia, vaan vuokralla, lainaa ei myönnetä kun ei ole tuloja...
Kuka sinusta on päävastuussa oman elämän suunnasta ja omasta onnellisuudesta?
En ole kumpikaan vaan 70-lukulainen. Ja kyllä, meitä kusetettiin. Koulutuksesta ja ahkeruudesta piti saada vakituinen ja kohtuupalkkainen työ. Ja kissanpskat.
Vierailija kirjoitti:
Tulot 80k vuodessa. Ylempi korkeakoulututkinto. Vene, kaksi autoa, omakotitalo pk-seudulla. Puoliso, lapset. En valita, vaikka paremminkin voisi olla. Olen 34-vuotias ja molemmat vanhemmatkin ovat elossa ja terveitä. Töitä joutuu välillä tekemään paljon, onneksi viikonloput on aina vapaat.
Eräs eläkkeellä oleva duunari kertoi, että poika tienaa saman alan esimiehenä saman kuin hän aikoinaan - jos jaksaa tehdä kellon ympäri.
Vierailija kirjoitti:
En ole kumpikaan vaan 70-lukulainen. Ja kyllä, meitä kusetettiin. Koulutuksesta ja ahkeruudesta piti saada vakituinen ja kohtuupalkkainen työ. Ja kissanpskat.
Arveletko, että kouluttamattomana laiskana olisi mennyt paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Olet valinnut väärät ammatit. Tiedät varmasti itsekin , millä aloilla on työvoimapula.
Olen lähes boomeri ja aikoinaan osasin valita alan, jolle varmasti työllistyy. Ei ollut minun intohimoni, mutta ansaitsin sillä hyvin elantoni.
Eläkejärjestelmä on siis rakennettu olettamaan, että huoltosuhde tukisi sitä vuosikymmeniä eteenpäin.
Toki sosiaaliturvan rakennetta tulisi ylipäätään muuttaa rankalla kädellä. Nykyinen eläkejärjestelmä ei ole millään muotoa enää tasapuolinen, ja harvat vanhemmat ikäluokat olisivat halunneet perillisilleen nykyistä tilannetta, missä he nyt ovat.