Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko 16-17v lapsesi tekee tänä kesänä töitä?

Vierailija
20.05.2022 |

Omani 2x 2 viikkoa, tuo on mielestäni sopiva.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lukiolainen tekee osa-aikatöitä koulun ohella ympäri vuoden. Me vanhemmat ollaan hyvätuloisia eikä todellakaan olla pakotettu häntä töihin. Mutta muistan kyllä omastakin nuoruudesta kuinka kivalta tuntui tienata itse rahaa. Tyttö on ostanut omilla rahoillaan sellaisia kalliimpia merkkijuttuja mitä ei ehkä meiltä olisi saanut kuin korkeintaan joulu/synttärilahjaksi. Teki myös yhden laskettelureissun Lappiin kavereiden kanssa, siihen annoimme vähän avustusta mutta suurimman osan maksoi itse. Elokuussa on lähdössä samojen ystävien kanssa Kreikkaan ja maksaa sen kokonaan itse.

Meille rehtori sanoi vanhempainillassa, että työntekoa lukuvuoden aikana ei suositella. Eikä kyllä tod ehtisikään! 

No ei sitä oikein voi estääkään jos nuori itse haluaa. Täytti helmikuussa 18v ja luotan että pystyy itse arvioimaan jos käy liian raskaaksi. Monilla saman ikäisillä on aikaavieviä vaativiakin harrastuksia lukion lisäksi, yksikin lapseni ystävä harrastaa urheilulajia tavoitteellisesti. Luulisin että se on raskaampaa kuin 1-2 työpäivää iltaisin tai viikonloppuisin, mutta jaksaminen on tietysti yksilöllistä.

Meillä toinen lukiolainen treenaa viitenä iltana viikossa ja kisat on noin kerran kuussa viikonloppuna. Toinen taas tekee silloin kun haluaa vuoroja mäkkärissä, korkeintaan kaksi vuoroa viikossa. Meillä kyllä työssäkävijällä on paljon rennompaa elämä kuin tällä tavoitteellisesti urheilevalla. Mutta vaikeahan noita olisi kumpaakaan estää, ja olen vaan iloinen siitä, että ties missä notkumisen sijaan on molemmilla jotain järkevää tekemistä.

Vierailija
42/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti ei yhtään, nuorimmaista siskoaan kyllä hoitaa jos tarve.

Tyttö 16v opiskelee hoitoalaa, lähihoitajaksi nyt ensin. Sairaanhoitajan tai sosionomin tutkinto tähtäimessä.

Taloudellisesti ei ole tarvetta tehdä kesätöitä ja eipä tuo varmaan tulevaisuudessa työnsaantiinkaan vaikuta millään tavalla vaikka ei nyt tänä kesänä töitä tekisikään.

Ens kesänä varmaan jo haluaakin tehdä kesätöitä.

Ihanaa antaa hänen olla vielä hetken lapsi, kesän lapsi.

m41

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoruuden kesiä ei saa enää takaisin, töissä taas ehtii olla vaikka 100-vuotiaaksi asti. Nuorilla pitää olla vapaata luppoaikaa kesällä.

Ehtii siinä sitä luppoaikaakin olla, 15-16v on kai useimmiten sen 2 viikoa tai 1 kk töissä. Luppoaikakin on kivampaa kun on taskurahaa.

Vierailija
44/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoruuden kesiä ei saa enää takaisin, töissä taas ehtii olla vaikka 100-vuotiaaksi asti. Nuorilla pitää olla vapaata luppoaikaa kesällä.

Ehtii siinä sitä luppoaikaakin olla, 15-16v on kai useimmiten sen 2 viikoa tai 1 kk töissä. Luppoaikakin on kivampaa kun on taskurahaa.

Taskurahat meillä tyttö saa meiltä vanhemmilta, yleensä 50€-100€/viikossa.

Ja minä maksan mopokoulut, perusvaatetuksen(kengät,takit jne) ja muut isot hankinnat.

m41

Vierailija
45/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 viikkoa, tekee sen kokemuksen, ei rahan takia. Urheilee aktiivisesti ja enempi olisi jo hankala järjestää niin että perheenkin kanssa ehtii muutaman viikon lomailla. 

Vierailija
46/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta nämä vanhemmat, joiden mielestä tuon ikäisen kuuluu vain lusmuta koko kesä eikä saisi opetella jo tienaamaan omaa rahaa. No nämä vanhemmat ovatkin niitä, jotka ostavat lapselleen kaiken valmiina ja antavat päälle vielä käyttörahaa eivätkä vaadi näiltä mitään. Se ei tiedä hyvää jatkossa.

Vierailija
47/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vk

Vierailija
48/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lukiolainen tekee osa-aikatöitä koulun ohella ympäri vuoden. Me vanhemmat ollaan hyvätuloisia eikä todellakaan olla pakotettu häntä töihin. Mutta muistan kyllä omastakin nuoruudesta kuinka kivalta tuntui tienata itse rahaa. Tyttö on ostanut omilla rahoillaan sellaisia kalliimpia merkkijuttuja mitä ei ehkä meiltä olisi saanut kuin korkeintaan joulu/synttärilahjaksi. Teki myös yhden laskettelureissun Lappiin kavereiden kanssa, siihen annoimme vähän avustusta mutta suurimman osan maksoi itse. Elokuussa on lähdössä samojen ystävien kanssa Kreikkaan ja maksaa sen kokonaan itse.

Meille rehtori sanoi vanhempainillassa, että työntekoa lukuvuoden aikana ei suositella. Eikä kyllä tod ehtisikään! 

Eikä sanonut 💜

Vierailija
49/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän nuoret onnistuivat työllistymään? Meillä (13 ja 16v. tytöt) haettiin useaan paikkaan ja silti jäätiin ilman. Näin Helsingissä. 

Harmittaa nuorten puolesta, koska olivat ihan innoissaan hakiessaan. Monesta paikasta (esim. ketjukaupat) ei edes vastattu mitään.

Vierailija
50/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teidän nuoret onnistuivat työllistymään? Meillä (13 ja 16v. tytöt) haettiin useaan paikkaan ja silti jäätiin ilman. Näin Helsingissä. 

Harmittaa nuorten puolesta, koska olivat ihan innoissaan hakiessaan. Monesta paikasta (esim. ketjukaupat) ei edes vastattu mitään.

Kaupoista tuli mieleen. Meillä tyttö oli tet-harjoittelussa kaupassa ja tykkäsi siitä kahdesta viikosta. Hänestä myös pidettiin siellä, joten haki nyt heti ensimmäiseksi kesätöitä samasta paikasta.

Kauppias kertoi että siellä jo työssä olevat 2 osa-aikaista työntekijää saavat kesäksi lisätunteja, eikä siksi haeta kesätyöntekijää. Kaupoissa on paljon osa-aikaisia, tuossakin voi olla syy jos ei kesätyöhön oteta.

Ja hakijoita on todella paljon. Ketjuilla voi olla jotenkin keskitetty käsittely nuorten hakemuksille. Ainakin s-ryhmällä oli verkkosivuilla tehtäviä ym valmennusta harjoitteluun tuleville: https://s-ryhma.fi/tyopaikat/koululaiset-ja-ammattiin-opiskelevat Lisäksi voi myös auttaa työnhaussa, jos nuori on saanut kokemusta työstä vapaaehtoisena jossain järjestössä.

Mutta vielä ei ole kiire, sillä jos työtä ei nyt noin nuorena saanut, se ei näytä jatkossa ollenkaan poikkeukselliselta! Minusta kuitenkin joka kesä kannattaa yrittää, ehtii onnistua ennen kuin alkaa olla ikää ja myöhemmin opinnotkin vaikeutuvat.

Kurjaa ettei edes vastausta kuulunut. Meidän tytölle tieto tuli tältä tutulta kauppiaalta niin ajoissa, että hän ehti hakea muualle. Täytti netissä monia hakemuslomakkeita ja osallistui mm. kunnan kesätyöpaikka-arvontaan. Arvonta ei tärpännyt, mutta kuitenkin lopulta haku toi tulosta. Kesätyötä on 6 viikkoa. Pääkaupunkiseutu.

Vierailija
51/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pääsi 16v Mäkkärille Helsingissä. Piti ensin selvittää mihin Mäkkäreilke otetaan alle 18v töihin. Haki sitten, ja jo tammikuussa. Pääsi ryhmähaastatteluun, vastaili siellä järkevästi (kertoi kotona, että osan vastaukset oli ihan hölmöjä, tyyliin kysyttiin mitä vuoroja voi tehdä niin vastaus oli, että voin tulla vain klo 8-14 välillä).

Yllätyin kyllä itsekin kun olin kuullut tutuilta, että turha edes hakea kun mihinkään ei pääse. Mutta kyllä kannattaa hakea ensi vuonna uudestaan!

Vierailija
52/52 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

K-kaupoista, niistä jotka vaivautui vastaamaan, tuli viestiä että ei alle 18v. Samaa tuli monesta muustakin. Mansikanmyyjiksi haettiin minimissään 16 tai 17v. Ne ilmoitukset roikkuu edelleen haussa, vois kysästä joko 15v kelpaa. Kaveri linkkasi yhden jätskikiskan mikä haki työntekijöitä vain ja ainoastaan facebookissa, omituinen sekin.

S-ryhmällä oli haastattelussa ihan oikeisiin kesätöihin, mutta sai lopulta tutustu ja tienaa -paikan.

Lidlin haku oli hassu, yritettiin myös mökkipaikkakunnalle, niin netti ilmoitti että ei onnistu olet jo hakenut... joo kyllä, haettiin kotipaikkakunnalle. Eli sai hakea 3 myymälään koko suomessa?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme