Paljonko 16-17v lapsesi tekee tänä kesänä töitä?
Kommentit (52)
Oma lukiolainen tekee osa-aikatöitä koulun ohella ympäri vuoden. Me vanhemmat ollaan hyvätuloisia eikä todellakaan olla pakotettu häntä töihin. Mutta muistan kyllä omastakin nuoruudesta kuinka kivalta tuntui tienata itse rahaa. Tyttö on ostanut omilla rahoillaan sellaisia kalliimpia merkkijuttuja mitä ei ehkä meiltä olisi saanut kuin korkeintaan joulu/synttärilahjaksi. Teki myös yhden laskettelureissun Lappiin kavereiden kanssa, siihen annoimme vähän avustusta mutta suurimman osan maksoi itse. Elokuussa on lähdössä samojen ystävien kanssa Kreikkaan ja maksaa sen kokonaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Oma lukiolainen tekee osa-aikatöitä koulun ohella ympäri vuoden. Me vanhemmat ollaan hyvätuloisia eikä todellakaan olla pakotettu häntä töihin. Mutta muistan kyllä omastakin nuoruudesta kuinka kivalta tuntui tienata itse rahaa. Tyttö on ostanut omilla rahoillaan sellaisia kalliimpia merkkijuttuja mitä ei ehkä meiltä olisi saanut kuin korkeintaan joulu/synttärilahjaksi. Teki myös yhden laskettelureissun Lappiin kavereiden kanssa, siihen annoimme vähän avustusta mutta suurimman osan maksoi itse. Elokuussa on lähdössä samojen ystävien kanssa Kreikkaan ja maksaa sen kokonaan itse.
Meille rehtori sanoi vanhempainillassa, että työntekoa lukuvuoden aikana ei suositella. Eikä kyllä tod ehtisikään!
Kesäkuussa ensimmäinen työ 30h/vk, heinäkuussa toinen työ vähintään 10h/vk sopparilla.
17v, joka asuu omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille rehtori sanoi vanhempainillassa, että työntekoa lukuvuoden aikana ei suositella. Eikä kyllä tod ehtisikään!
No ei sitä oikein voi estääkään jos nuori itse haluaa. Täytti helmikuussa 18v ja luotan että pystyy itse arvioimaan jos käy liian raskaaksi. Monilla saman ikäisillä on aikaavieviä vaativiakin harrastuksia lukion lisäksi, yksikin lapseni ystävä harrastaa urheilulajia tavoitteellisesti. Luulisin että se on raskaampaa kuin 1-2 työpäivää iltaisin tai viikonloppuisin, mutta jaksaminen on tietysti yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sitä oikein voi estääkään jos nuori itse haluaa. Täytti helmikuussa 18v ja luotan että pystyy itse arvioimaan jos käy liian raskaaksi. Monilla saman ikäisillä on aikaavieviä vaativiakin harrastuksia lukion lisäksi, yksikin lapseni ystävä harrastaa urheilulajia tavoitteellisesti. Luulisin että se on raskaampaa kuin 1-2 työpäivää iltaisin tai viikonloppuisin, mutta jaksaminen on tietysti yksilöllistä.
Ei mutta minusta tuo on hyvä viesti koululta, ettei tule sellaista kuvaa nuorillekaan, että on jotenkin luuseri, kun ei jaksa käydä töissä. Meidän esikoisen mielestä "kaikki muut" oli töissä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tekemään tuossa iässä yhtään. Nuorten kesätyöt ovat duunariperheille tai alemmassa yhteiskuntaluokassa eläville.
Ilman kesätöitä cv:ssä ei kannata olla, se hankaloittaa myöhempää elämää ja töiden saantia.
t. talousneuvoksen tytär
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Mistään mansikanpominnasta, lehtien jakamisesta jne. ei ole mitään iloa. Jos pääsee oikeisiin töihin eikä hanttihommiin niin sitten voi olla jotain etua. Suurin osa duuneista tulee suhteilla joten..
Minä, 50v, en ole saanut yhtäkään työpaikkaa vanhempien tai suvun suhteilla. 1 on tullut opiskelukaverin myötävaikutuksella ja toinen entisen pomon kautta. 15v lapseni sai ekan työpaikkansa ihan vastaamalla ilmoituksiin (toki minä niitä hakemuksia ja cv:tä hänen kanssaan kirjoitin). Hänellä ei ollut laittaa ekaan cv kuin harrastukset, jotka eivät liity työelämään mitenkään ja hygieniapassi, mutta tarjoiluhommiin on nyt menossa.
.
Vastauksena ap:n kysymykseen: 15-vuotiaalla 2 viikkoa tutustu ja tienaa -työtä sekä mopokorttiin autokoulua ajotunteineen. Veikkaan että mopopkortti tulee suoritettua parissa viikossa.
.
Vanhemmilla teknisen alan koulutus ja koulutusta vastaavat työt, joista riittäisi kyllä taskurahaakin. Itse näen nuo ensimmäiset työpaikat 1. kasvatuksena elämää varten, 2. motivoimassa opiskeluhaluja, 3. cv:n täytteenä ja 4. taskurahana.
Koko kesän, aloitti jo pari viikkoa sitten ilta- ja viikonloppuhommina. Juhannuksena on kuulemma yksi päivä vapaata, muuten menee tauotta. Kutsuu sitä yrittäjän arjeksi.
Mullakin 16 - vuotias on 2 viikkoa ja nyt ekaa kertaa. Itse hankki työn.
Vierailija kirjoitti:
Niitä kesätöitä riiputetaan CV:ssä sen aikaa, että alkaa saada niitä "oikeita töitä". Sitten kun on "oikeita töitä" riittävästi, voi tiputella kesätöitä CV:stä pois tai niputtaa ne jotenkin.
Mun lapsen kesätyö oli ihan oikea työ, joka auttoi sitten sen seuraavankin työn saamisessa. Hän teki 17-vuotiaana kesätyönä ohjelmallista data-analyysiä tunnetussa pörssiyrityksessä ja sai esimieheltään Linkediniin todella hyvää suitsutusta. Hänellä on nyt neljäs työpaikka menossa ja edelleen tuo ensimmäinen kesätyöpaikka 'roikkuu' CV:ssä ja Linkedinissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin ihan samaa, tavoitteellisesti treenaavan urheilulukiolaisen äitinä. Kyllä meillä ainakin tyttö on treeneissä 2 tuntia joka arki-ilta + matkat päälle ja pelit viikonloppuisin. Harva näin paljon tekee töitä opiskelun ohessa.
Ei ole tehnyt kesätöitä koskaan ja olenkin kannustanut lomailemaan. Aloittaa työt nyt kun kirjoitukset on ohi.
Aikoinaan mentiin oikeisiin töihin pysyvästi jo 16v. Eli sen ikäinen ei oikeastaan ole enää lapsi. Lapsellinen voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan mentiin oikeisiin töihin pysyvästi jo 16v. Eli sen ikäinen ei oikeastaan ole enää lapsi. Lapsellinen voi olla.
Niinku milloin? Nykyään on oppivelvollisuus.
Mun 17-v tytär tekee 38h/vk töitä hoivakodissa jossa oli syksyllä työharjoittelussa. Aloittaa 5.6. ja on töissä 24.7. asti. Töitä olis ollut vielä enemmänkin tarjolla mutta haluaa pitää vähän kesälomaakin.
16v on noin 6 viikkoa töissä. En ole käskenyt enkä pakottanut hakemaan mitään työtä. Päinvastoin, itse haki, kävi haastattelut ja sai paikan. Oikeastaan olen hänestä tosi ylpeä, koska työpaikan itselleen tuon ikäisenä järjesti ihan itse. Tuli sellainen tunne, että ihanaa kyllä se pärjää ilman äitiäkin.
Auttaa isovanhempiaan leikkaamalla nurmea jne. Viikkorahaa saa koko ajan. Töihin en halua pakottaa: olen edelleen suorastaan vihainen, että jouduin pilaamaan nuoruuden ihanat kesät itse kesätöissä jo 14-vuotiaasta alkaen.
Lapsuus on lyhyt aika elämästä ja meillä ei ennen 18v tarvitse töitä tehdä, nauttii vielä vapaista kesälomista kun voi :)
Nuoruuden kesiä ei saa enää takaisin, töissä taas ehtii olla vaikka 100-vuotiaaksi asti. Nuorilla pitää olla vapaata luppoaikaa kesällä.
Missäänhän ei lue niin.
Mutta jos sinulla on kaksi hakijaa ja toisella on työkokemusta ja toisella ei ole sitä yhtään niin kyllä se eka on etulyöntiasemassa.
Ja kun opiskelija hakee ekoja oman alan töitä, vain täysi idiootti valitsee heistä sen, joka on pelkästään käynyt koulua ja opiskellut.