Itsepalvelukassa hälytti myyjän ENERGIAjuomasta?
Poika 17v tuli kotiin ja sanoi aika hämillään noin käyneen.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomissa on ikäraja eikä se itsepalvelukassa näe sun ikää,joten myyjä sen tarkastaa.
Energiajuomien ostamiselle ei ole ikärajaa, mutta Suomessa erinäiset vanhempainyhdistykset ovat antaneet omia suosituksiaan kauppiaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Jos ruoasta saanut energia ei riitä pitämään hereillä, niin olisiko aika mennä lääkäriin? Nuo energiajuomat voisi puolestani kieltää kokonaan.
Kalorit ja kofeiini ovat keskenään vähän eri asia...t. itse juon vain sokerittomia
Joule on ainut oikea energian mittayksikkö. Kalori on epätarkka ja epämääräinen yksikkö, vähän kuin poronkusema pituusmittana.
Sokerittomissa "energia"juomissa ei ole energiaa.
Miksi pojallasi oli myyjän energiajuoma?
Lähikaupan itsepalvelukassa hälyttää aoina myyjän kun yrittää ostaa muovikassia. Kerran kysyin miksi, niin sinne on kuulemma ohjelmoitu vaan se peruskassi. No mitähän vittua mä sitten yritin ostaa kun ihan siitä normipinosta sen otin?
Ei minulla vaan koskaan ole hälyttänyt, vaikka juon Ediä yövuorossa. Aina olen päässyt itsepalvelukassan läpi tölkkeineni joutumatta vaivaamaan myyjää.
Vierailija kirjoitti:
Ihonalainen siru kertoisi laitteelle ikäsi ja noloilta tilanteilta vältyttäisiin.
Se 666 siru on tulossa jokaiselle oikeaan käteen tai otsaan piakkoin.
Vierailija kirjoitti:
Energiajuomissa on ikäraja eikä se itsepalvelukassa näe sun ikää,joten myyjä sen tarkastaa.
Kysytäänkö energiajuomista lappuja minkä ikäisiltä? Olen yli 30v ja minulta kysyttiin lappuja kun ostin energia juoman, olen näitä ostanut jo kymmeniä vuosia ja oli ensimmäinen kerta. Ei ole siis provo vaan ihmettelin kysytäänkö oikeasti myös 30v lappuja energia juomista nykyään.
Mua ihmetytti yksi päivä, kun noin kolmekymppinen nainen näytti henkkarit ostaessa energiajuomaa. En edes tiennyt, että ne on nykyään ikärajattuja. Ps. Voisko lopettaa henkkarien vaatimisen 30v näköisiltä. Se raja on vedettävä vaikka niin että alle 20v näköisiltä saa pyytää henkkarit.
Minulla alkoi kerran hälyttämään simasta. Ei tarvinnut näyttää henkkareita. Myyjä vain kuittasi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla vaan koskaan ole hälyttänyt, vaikka juon Ediä yövuorossa. Aina olen päässyt itsepalvelukassan läpi tölkkeineni joutumatta vaivaamaan myyjää.
Riippuu käsittääkseni kaupasta. Joissakin kaupoissa on vedetty se linjaus, että energiajuomia ei myydä alle 15-vuotiaille. Lakihan tämä ei ole, vaan suositus. Jos lähellä on yläkoulu niin sitä todennäköisemmin kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihonalainen siru kertoisi laitteelle ikäsi ja noloilta tilanteilta vältyttäisiin.
Ottaisin varmaankin tuollaisen sirun jos ilmaiseksi saisi ottaa.
10v tästä eteenpäin ja se on pakollinen kaikille.
Minulle hälyytti kun yritin ostaa kiljuhiivaa. Ja sitten edes paikalle tullut myyjä ei voinut kuitata että olisin voinut ostaa. Melko alkeellista.
No ei. Eihän se kone kaiketi "tiennyt" tuossa alkuperäisessä energiajuomaesimerkissäkään minkä ikäinen asiakas oli. Mutta asiaan, meille ei siis tullut mieleen että tulitikut olisivat ikärajoitettu tuote - jos olisimme tajunneet, olisimme suunnanneet ihmiskassalle.