Ajokortittoman kutsuminen mökille
Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla todella ulkona juhlimisasioista kun en ole ymmärtänyt että kaiken muun lisäksi juhlien järjestäjän pitäisi hankkia kyyditkin.
Enpä tiedä, ainakin niissä juhlissa joita mun kaveripiirissäni järjestetään jossain mökillä tai muuten kauempana (mukaan luettuna itse järjestämäni omat 40-vuotisjuhlani) ollaan hyvissä ajoin huolehdittu siitä, että autottomatkin pääsevät muiden kyydillä perille ja pois. Aina on löytynyt paikka, josta hakea ja jonne viedä ja joka ei ole kohtuuttoman mutkan takana. Koskaan ei kukaan ole joutunut pakosta ottamaan taksia. Eikä kukaan juhlien järjestäjä ole pahoittanut mieltään siitä, että jollakin vieraalla ei ole omaa autoa.
Mutta ehkä mun kaveripiirini sitten on poikkeus.
Näin meilläkin! Kauhean kylmää porukkaa täällä. Tottakai hakisin itselleni rakkaan mökkivieraan, jos ei mitään muuta keinoa olisi. Ja hän luonnollisesti tulisi jo vähän aiemmin, ettei kesken juhlien tarvitsisi lähteä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Autoilevana sanon, että 20 km suuntaansa ei vie kauan aikaa, tuon ajaa hetkessä. En kehtaisi jättää autotonta vierasta asemalle.
Ai mökiltä 20 km päähän ajaa hetkessä? Tiedätkö millaisessa kunnossa mökkitiet Suomessa tyypillisesti ovat? Ja kun mökkitieltä päästään "isommalle tielle", se voi olla soratie, jossa on 60 km/h rajoitus, mutta kunto sellainen, ettei sitä voi niin lujaa ajaa, särkemättä autoaan. Sitten kun päästään asfalttitielle, voi hetken aikaa päästä ajamaan jopa satasta, ennen kuin saavutaan taajamaan, missä onkin sitten 40 km/h rajoitus.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla hyvä ystävä. Ystävän hakemiselle eihän tuo ole pitkä matka. Päivittäin ajan vähintään 40 km. Miksi kutsuit, kun et oikeasti välitä.
Siksi, että halusin, että pääset arvostelemaan minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla todella ulkona juhlimisasioista kun en ole ymmärtänyt että kaiken muun lisäksi juhlien järjestäjän pitäisi hankkia kyyditkin.
Enpä tiedä, ainakin niissä juhlissa joita mun kaveripiirissäni järjestetään jossain mökillä tai muuten kauempana (mukaan luettuna itse järjestämäni omat 40-vuotisjuhlani) ollaan hyvissä ajoin huolehdittu siitä, että autottomatkin pääsevät muiden kyydillä perille ja pois. Aina on löytynyt paikka, josta hakea ja jonne viedä ja joka ei ole kohtuuttoman mutkan takana. Koskaan ei kukaan ole joutunut pakosta ottamaan taksia. Eikä kukaan juhlien järjestäjä ole pahoittanut mieltään siitä, että jollakin vieraalla ei ole omaa autoa.
Mutta ehkä mun kaveripiirini sitten on poikkeus.
Näin meilläkin! Kauhean kylmää porukkaa täällä. Tottakai hakisin itselleni rakkaan mökkivieraan, jos ei mitään muuta keinoa olisi. Ja hän luonnollisesti tulisi jo vähän aiemmin, ettei kesken juhlien tarvitsisi lähteä hakemaan.
Sinne mökkipaikkakunnallehan varmasti tulee niitä busseja tai junia niin tiheään tahtiin, että on varaa mistä valita? Voi olla, että tämä vieras on edellisenä päivänä vielä töissä, ja ainut bussi tai juna, jolla hän pääsee tulemaan sinne 20 km päähän, on siellä 20 km päässä silloin, kun juhlat ovat jo alkamassa.
Vierailija kirjoitti:
Autoilevana sanon, että 20 km suuntaansa ei vie kauan aikaa, tuon ajaa hetkessä. En kehtaisi jättää autotonta vierasta asemalle.
Autoilevana voin myös sanoa ettei sitä ajeta hetkessä. Jos vierasta ei ole kutsuttu, vaan kutsuu itse itsensä niinkuin aloituksessa puhuttiin, niin saa kyllä tulla millä tulee.
Kun ihminen viettää syntymäpäiviään, ja kutsuu sinne ystäviään, niin ne tulijat huolehtivat omasta matkastaan juhlapaikalle ja takaisin kotiinsa. Samoin menetellään kirkkohäiden kanssa eli ensin vihkiminen ja sitten hääjuhla voi olla jossain kauempana. Silloinkin vieraat huolehtivat omasta siirtymisestä paikasta toiseen.
Kaffebulla kirjoitti:
Taksit on keksitty. Autottomille jää valtavasti rahaa käteen kun ei ole autoa. Eli bussilla tai junalla lähimmälle pysäkille ka siitä taksi.
Itsellä menee autoon bensoineen 500-600 kuussa. En tietenkään kuskaa ketään. En maksa tuollaista summaa siitä ilosta, että saisin toimia ilmaisena taksina piheille ihmisille.
Jos ei ole autoon eikä taksiin laittaa rahaa niin sitten niille vieraille se reissu ei ole tärkeä. Heille on tärkeämpää säästää ja olla kotona, ettei vaan rahaa kulu. Kävellessäkin kengät voi kulua ja pyörän kumeihin menee ilmaa! Ei pysty menemään mihinkään. Voi voi.
Ootko sitä mieltä, että kaikilla autottomilla on jotenkin saman verran rahaa käytössä kuin sulla ja että tota 500-600e/kk kerrytellään hymistellen tilille ja sitten pihdataan kun ystävä kutsuu juhliin? Ehkä tulee uutisena, että kaikilla ei ole sama palkka ja se raha minkä autossa säästää menee sitten osittain vaikka niihin julkisiin liikennevälineisiin ja muihin kuluihin, esim kaupungissa asuminen monesti kalliimpaa mutta autoa siellä ei välttämättä tarvitse. Ja vaikka säästöön jäisikin rahaa, niin silti voi olla omasta mielestä liian kallista maksaa toista sataa euroa matkoista jonnekin mökkibileisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen viettää syntymäpäiviään, ja kutsuu sinne ystäviään, niin ne tulijat huolehtivat omasta matkastaan juhlapaikalle ja takaisin kotiinsa. Samoin menetellään kirkkohäiden kanssa eli ensin vihkiminen ja sitten hääjuhla voi olla jossain kauempana. Silloinkin vieraat huolehtivat omasta siirtymisestä paikasta toiseen.
Näin silloin, kun juhlitaan jossain mihin vieraat pääsevät kohtuullisen helposti. Ei mulle tee tiukkaa matkustaa julkisilla toiseen kaupunkiin kaverin juhliin, mutta jos ne pitää pitää 40km kaupungin ulkopuolella jonkun soratien päässä niin silloin tulee ongelmia ja juhlan järjestäjä on joko ajattelematon kun ei tätä huomioi, tai sitten ei kiinnosta tuleeko ne autottomat kaverit vai ei. Jos on häät, niin silloin yleensä vieraat jatkavat porukalla kirkolta juhlapaikalle, minusta tällöinkin olisi kohteliasta järkätä joko kimppakyytiä tai sitten antaa niille autottomille selvät ohjeet miten paikasta toiseen siirrytään. Häissä ollessani olen valmis sen taksin ottamaan jos muuten en pääse paikasta toiseen, oletan kuitenkin että sama pariskunta ei vietä häitä harva se vuosi ja harvoin se juhlapaikka missään kymmenien kilometrien päässä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilevana voin myös sanoa ettei sitä ajeta hetkessä. Jos vierasta ei ole kutsuttu, vaan kutsuu itse itsensä niinkuin aloituksessa puhuttiin, niin saa kyllä tulla millä tulee.
Kyllä vaan ajan 20 km ajassa 15 minuuttia. Mökkiteillä on kivaa ajaa kolmenkymmenen vuoden kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja porukkaa ottaa tämä trollin tosissaan. Ei juma...
Hyvin suunniteltu trolli, kaikki tulevat eri suunnasta ja ainoa mahdollisuus hakea kesken juhlien.
Mikäs tuossa niin outoa on. Oli meilläkin kerran juhlat Mikkelin suunnalla, muut tulivat autolla etelän suunnasta ja yksi pohjoisesta junalla. Ei niitä junia niin monta vaihtoehtoa ollut. Hän kylläkin pääsi paikallisbussilla suht lähelle.
Joo minut kutsuttiin mökille ja sitten kysyin, että milläs minä pääsen sinne linja-autoasemalta.
No älä siitä huolehdi. Lopulta ihan uppo-oudot ihmiset tulivat hakemaan, että täällä tarvittaisiin kyytiä.
He olivat matkalla siihen samaan suntaan ja asia oli järjestetty näin.
Kaikilla on kova kiire aloittaa dokaaminen, ei noi juhlat mitään autotonta kaipaa.... Kohta on "ilo" ylimmillään, räkä poskella ja ekat riidat jo rähisty, joku jo sammui ja jollain pää auki kun kännissä kaatui vessapolulla 😂😂 hirveän hauskaa ja laadukasta. Autoton säästyy paskajuhlista ja voi viettää oikeitten ystävien kanssa laatuaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja porukkaa ottaa tämä trollin tosissaan. Ei juma...
Hyvin suunniteltu trolli, kaikki tulevat eri suunnasta ja ainoa mahdollisuus hakea kesken juhlien.
Mikäs tuossa niin outoa on. Oli meilläkin kerran juhlat Mikkelin suunnalla, muut tulivat autolla etelän suunnasta ja yksi pohjoisesta junalla. Ei niitä junia niin monta vaihtoehtoa ollut. Hän kylläkin pääsi paikallisbussilla suht lähelle.[/quote
Juhlikaa te nyt vaan siellä mökillänne ihan miten lystääte .
En edes halua osallistua.
Tässä kun nyt on muutenkin ollut vähän kaikenlaista, enkä oikein muutenkaan taida tässä jaksaa, olla vireessä ,enkä kait oikein viitsiäkään...
Mä en nyt ymmärrä mikä on niin kauheaa tuossa että se vieras pulittaisi 35 euroa taksista?
Kohtuullinen bensakorvaus 40 km:sta olisi n. 20 euroa (kilometrikorvaus 0,46). Ei ole kovin iso erotus varsinkin kun emännältäkin säästyisi se yksi tunti ajelua.
Vai onko niin ettei autottomat halua maksaa kyydistä yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut syntymäpäiväjuhlilla, jonne järjestettiin bussikuljetus. Oli kyllä hyvin järjestetty homma. Osa tuli omalla autolla, mutta moni autollinenkin tuli mieluummin tällä bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä mikä on niin kauheaa tuossa että se vieras pulittaisi 35 euroa taksista?
Kohtuullinen bensakorvaus 40 km:sta olisi n. 20 euroa (kilometrikorvaus 0,46). Ei ole kovin iso erotus varsinkin kun emännältäkin säästyisi se yksi tunti ajelua.
Vai onko niin ettei autottomat halua maksaa kyydistä yhtään mitään?
Ei pienellä paikkakunalla välttämättä ole sitä taksia aina saatavilla. Itse vuokraan auton tarvittaessa, mutta kyllä taksillakin tulee huristeltua. Auto on ollut ennen, mutta tulin siihen tulokseen, että pärjään ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuminen on kohteliasta jo sinällään. Osallistua voi, jos haluaa ja pystyy, se ei ole pakollista kenellekään. Jos ei pääse paikalle, niin oma on menetyksensä.
Ai että pitää olla kiitollinen, kun sinä kutsut minut sinne laavuusi, jossa on ulkovessa, johonkin jumalanselän taakse (todennäkoisesti juhlimaan sinua)? Miten alentuvaa.
Tästä ketjusta huomaa, miten ihmiset jakaantuvat kahteen porukkaan. Toiset ovat jotain maailmannapoja, jotka armosta jakelevat näitä "kutsujaan", kuin kuningatar almuja, mutta eivät kuitenkaan ole kovin kiinnostuneita, pääsevätkö kutsutut reppanat edes perille saakka, tai ketä he edes ovat... Sitten on tämä normaalien ihmisten ryhmä, joka kutsuu kemuihinsa ihmisiä, joita haluavat nähdä, tai joihin haluavat tutustua ja ratkovat nämä kuljetusongelmat ihan osana prosessia ja iloisena. Kummankohan porukan juhliin menisin mieluummin, hmm...
Ei tuo mitään, sukulaispoika ilmoitti just, että tulee 200 km päähän OLETTAEN, että hakemaan tullaan.
Meillä oli vieraille whatsapp ryhmä, missä autottomat ja muut pystyivät sopimaan, miten perille. Siinä monet autottomat saivat sovittua kyydin ja osa sopi myös kimpassa tulemisen, vaikka autollisia olivat ( säästää rahaa, ekologista ja saa matkaseuraa).
Jos nyt jossain perähikiällä haluu juhlansa pitää, niin vähintä mitä voi tehdä on organisoida kaikille kyyti paikalle. Myötähäpeä tulee näistä jokainen löytäköön itse perille, ei oo kenenkään vastuulla.
Tietenkin jokainen huolehtii omat kyytinsä itse. Ymmärsin että kyseessä oli joku kaveritapaaminen, eikö tuo julkisten käyttäjä itse tunne niitä muusta suunnasta tulevia vai miksi APtä ylipäätään pitää vaivata kyydin järjestämisellä? Sopikoot keskenään.