Ajokortittoman kutsuminen mökille
Toisesta ketjusta tuli mieleen että miten toimitte kortittomien kavereiden kanssa jos mökille ei pääse julkisilla.
Yksi kaveri haluisi tulla mökkijuhliini mutta olettaa että hakisin hänet asemalta 20 km:n päästä.
Ei tosiaan olisi aikaa eikä haluakaan hakea kesken juhlien järjestelyjen.
Muut vieraat tulee eri suunnasta.
Kommentit (626)
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Taksit on keksitty. Autottomille jää valtavasti rahaa käteen kun ei ole autoa. Eli bussilla tai junalla lähimmälle pysäkille ka siitä taksi.
Itsellä menee autoon bensoineen 500-600 kuussa. En tietenkään kuskaa ketään. En maksa tuollaista summaa siitä ilosta, että saisin toimia ilmaisena taksina piheille ihmisille.
Jos ei ole autoon eikä taksiin laittaa rahaa niin sitten niille vieraille se reissu ei ole tärkeä. Heille on tärkeämpää säästää ja olla kotona, ettei vaan rahaa kulu. Kävellessäkin kengät voi kulua ja pyörän kumeihin menee ilmaa! Ei pysty menemään mihinkään. Voi voi.Miten niin valtavasti? Mulla on isohko dieselauto ja ilman ajoja kustannukset on 60e/kk. Pienemmällä bensa-autolla pääsis varmaan 30e/kk. Bussikortti kuukaudeksi maksaa 50-100e. Toki jos ajaa paljon, niin menee polttoaineisiin. Mutta aika moni ajaa jotta pääsee töihin, jolloin raha ei jäisi säästöön vaikka autoa ei olisi, koska sitten ei olisi töitä joista rahaa saisi.
Miten sä oikein lasket nuo kulut? Vakuutukset, vero, renkaat, huollot, hankintahinta, katsastus? Vai oliko sun auto ilmainen ja nyt se seisoo vaan?
Sanoiko ap kutsuneensa tämän vieraan?
Aloituksessa lukee, että "vieras haluaa tulla juhliin".
On niitä sellaisiakin vieraita, jotka ihan itse vaan haluaa tulla. Vaikkei kutsuttu oliskaan. Mutta jos on juttua juhlista, niin haluaa sitten vaan tulla.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Taksit on keksitty. Autottomille jää valtavasti rahaa käteen kun ei ole autoa. Eli bussilla tai junalla lähimmälle pysäkille ka siitä taksi.
Itsellä menee autoon bensoineen 500-600 kuussa. En tietenkään kuskaa ketään. En maksa tuollaista summaa siitä ilosta, että saisin toimia ilmaisena taksina piheille ihmisille.
Jos ei ole autoon eikä taksiin laittaa rahaa niin sitten niille vieraille se reissu ei ole tärkeä. Heille on tärkeämpää säästää ja olla kotona, ettei vaan rahaa kulu. Kävellessäkin kengät voi kulua ja pyörän kumeihin menee ilmaa! Ei pysty menemään mihinkään. Voi voi.Miten niin valtavasti? Mulla on isohko dieselauto ja ilman ajoja kustannukset on 60e/kk. Pienemmällä bensa-autolla pääsis varmaan 30e/kk. Bussikortti kuukaudeksi maksaa 50-100e. Toki jos ajaa paljon, niin menee polttoaineisiin. Mutta aika moni ajaa jotta pääsee töihin, jolloin raha ei jäisi säästöön vaikka autoa ei olisi, koska sitten ei olisi töitä joista rahaa saisi.
Miten sä oikein lasket tuon 30 euroa kun jo pelkkä ajoneuvovero ja halvin liikennevakuutus (molemmat pakollisia) tulee kalliimmaksi? Kaupungissa joutuu miltei aina maksamaan myös autopaikasta. Ja täytyy se auto katsastaakin ja öljyt vanhenee, vaikkei ajaisi. Arvo alenee myös koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Voi tulla paikallisella taksilla tai kulkea matkan polkupyörällä.
Sellaisesta reittiopastuksesta ymmärtää yksinkertaisempikin, ettei ole tervetullut ja kutsu on vain pakollinen muodollisuus, ei tarkoitettu vakavasti otettavaksi.
Minut ja mieheni oli kutsuttu saareen viettämään viikonloppua. Onneksi ei tarvinnut uida mökkisaareen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsuminen on kohteliasta jo sinällään. Osallistua voi, jos haluaa ja pystyy, se ei ole pakollista kenellekään. Jos ei pääse paikalle, niin oma on menetyksensä.
Ai että pitää olla kiitollinen, kun sinä kutsut minut sinne laavuusi, jossa on ulkovessa, johonkin jumalanselän taakse (todennäkoisesti juhlimaan sinua)? Miten alentuvaa.
Tästä ketjusta huomaa, miten ihmiset jakaantuvat kahteen porukkaan. Toiset ovat jotain maailmannapoja, jotka armosta jakelevat näitä "kutsujaan", kuin kuningatar almuja, mutta eivät kuitenkaan ole kovin kiinnostuneita, pääsevätkö kutsutut reppanat edes perille saakka, tai ketä he edes ovat... Sitten on tämä normaalien ihmisten ryhmä, joka kutsuu kemuihinsa ihmisiä, joita haluavat nähdä, tai joihin haluavat tutustua ja ratkovat nämä kuljetusongelmat ihan osana prosessia ja iloisena. Kummankohan porukan juhliin menisin mieluummin, hmm...
Siis olihan Ap selvittänyt sen kyytiasian. Paikallinen taksi perille maksaisi 35 euroa. Vieras vaan on niin nuiva tai pihi että vaatii kyytiä. Tuskin juhlat tuollaista kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt ymmärrä mikä on niin kauheaa tuossa että se vieras pulittaisi 35 euroa taksista?
Kohtuullinen bensakorvaus 40 km:sta olisi n. 20 euroa (kilometrikorvaus 0,46). Ei ole kovin iso erotus varsinkin kun emännältäkin säästyisi se yksi tunti ajelua.
Vai onko niin ettei autottomat halua maksaa kyydistä yhtään mitään?Mistä tulee tämä oletus että 20km taksi maksaisi 35e? Itsellä maksaa Lahden alueella 7-8km matka 20e juna-asemalta kotiin ja taksien hinnoissa on eroa, riippuu myös ajeleeko pyhinä tai illalla.
Jokainen yrittäjä hinnoittelee itse. Maaseudulla asun itsekin ja sovitaan usein paikallisen yrittäjän kanssa kiinteä hinta etukäteen. Tuo on varmaan arkihinta.
Miten täällä joku ehdottaa polkupyörää? Siis kuka oikeasti ottaisi pyörän julkisiin, että saa loppumatkan 20 km pyöräillä sinne mökille? Jos mulle ehdotettaisiin tällaista, niin ymmärtäisin kyllä, ettei minua sinne oikeasti kaivata kutsusta huolimatta. Taksilla tietysti voisin tulla, mutta esim. pääseekö ap:n mökille varmasti taksilla? Onko tästä ollut puhettä kaverin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä joku ehdottaa polkupyörää? Siis kuka oikeasti ottaisi pyörän julkisiin, että saa loppumatkan 20 km pyöräillä sinne mökille? Jos mulle ehdotettaisiin tällaista, niin ymmärtäisin kyllä, ettei minua sinne oikeasti kaivata kutsusta huolimatta. Taksilla tietysti voisin tulla, mutta esim. pääseekö ap:n mökille varmasti taksilla? Onko tästä ollut puhettä kaverin kanssa?
Junissa näkee usein pyöriä. Miksi pyöräily on sulle noin vieras asia? Moni pyöräilee tuollaisen työmatkan päivittäin.
Onko 20 km jotenkin paljon pyörällä 😃
Yläkoululaiset polkee liikuntatuntien aikana tuon. Osa pidemmänkin reitin.
Vierailija kirjoitti:
Siis, huom, olen emännöimässä isompia juhlia. Tuo haku veisi tunnin. Kesken järjestelyjen en tosiaan haluaisi lähteä, osa vieraista on todennäköisesti tullutkin jo tuolloin.
Ap
Olisiko mahdollista jonkun toisen virtaan kanssa sopia, että noukkisivat hänet asemalta mukaan? Mukavahan olisi yksinään liikkeellä olevalle myös tutustua vähän ennen juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, huom, olen emännöimässä isompia juhlia. Tuo haku veisi tunnin. Kesken järjestelyjen en tosiaan haluaisi lähteä, osa vieraista on todennäköisesti tullutkin jo tuolloin.
Ap
Olisiko mahdollista jonkun toisen virtaan kanssa sopia, että noukkisivat hänet asemalta mukaan? Mukavahan olisi yksinään liikkeellä olevalle myös tutustua vähän ennen juhlia.
Siis toisen vieraan kanssa.
Tuu kuule miten haluat asemalta. En halua hakea enkä ehdi. Ap mikset sanonut suoraan, että et halua tätä yhtä ihmistä. Kuka pyöräilee paremmissa vaatteissa? Vit tumainen aloittaja. Paskat juhlat teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junissa näkee usein pyöriä. Miksi pyöräily on sulle noin vieras asia? Moni pyöräilee tuollaisen työmatkan päivittäin.
Tuossahan tarvitsee vaihtovaatteekin, kun kuka nyt juhlavaatteissa pyöräilisi 20 km ja juhlien jälkeen taas takaisin? Uskon, että aika harva lähtee pyörällä juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Onko 20 km jotenkin paljon pyörällä 😃
Yläkoululaiset polkee liikuntatuntien aikana tuon. Osa pidemmänkin reitin.
Niin liikuntatuntien aikana. Pikkasen eri asia kuin pyöräillä juhlatamineissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan tarvitsee vaihtovaatteekin, kun kuka nyt juhlavaatteissa pyöräilisi 20 km ja juhlien jälkeen taas takaisin? Uskon, että aika harva lähtee pyörällä juhliin.
Ja voi olla vielä joku pölyinen soratie, että juhlavaatteetkin siinä pölyyntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kyllä vieras asia, kun en ole koskaan pyöräillyt tuota matkaa hame päällä ja korkkarit jalassa. Jättäisin tuollaiset juhlat väliin, jos ei tosiaan olisi muuta kyytiä loppumatkalle. No onko ap:n kylässä edes juna-asemaa vaan pitääkö vaan jäädä jollekin bussipysäkille keskellä ei mitään.
Ap:n sijassa unohtaisin koko asian. Keittelisin vaan perunoita. Kyllä sen sitten näkee kuka vieras tulee paikalle ja kuka ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä, jotka eivät arjessaan tarvitse pyörää ja liikuntansakin hoitavat muulla tavalla.
Ap:n reissu alkaisi ehkä siis polkupyörän hankkimisella, selvittämisellä, miten sen saa kuljetettua julkisilla ja hikisen juna/bussimatkan päätteeksi rentouttavat 2 tuntia fillarointia johonkin pöpelikköön. Ja sama toisinpäin ehkä jo seuraavana päivänä.
Itse en viitsisi mokoman takia vaivautua. Itikoita syöttämään pääsee vähemmälläkin vaivalla.
Miten niin valtavasti? Mulla on isohko dieselauto ja ilman ajoja kustannukset on 60e/kk. Pienemmällä bensa-autolla pääsis varmaan 30e/kk. Bussikortti kuukaudeksi maksaa 50-100e. Toki jos ajaa paljon, niin menee polttoaineisiin. Mutta aika moni ajaa jotta pääsee töihin, jolloin raha ei jäisi säästöön vaikka autoa ei olisi, koska sitten ei olisi töitä joista rahaa saisi.