Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja odottaa taaperon vanhemmalta ekstrajoustoa töissä - onko muilla tällaista?

Vierailija
19.05.2022 |

Sen tajuan, että työt hoidetaan ihan normaalisti, oli perhetilanne mikä tahansa. Sitä en ymmärrä, miksi ihmeessä työnantaja ajattelee joustoa löytyvän pikkulapsiarjessa vielä kaikkeen ylimääräiseen. Minulla on 1 v lapsi kotona ja palasin juuri hoitovapaalta töihin. Työnantaja ehdotti, että osallistuisin työn ohessa yli 2 viikkoa kestävään koulutukseen vuoden aikana (olisin aina kerrallaan koulutuksessa muualla Suomessa 5 päivää + matkat, en voi siis käydä koulutuksessa kotoa käsin). Eli olisin pois kotoa yli kaksi viikkoa sen lisäksi, että joudun olemaan työmatkoilla jo valmiiksi pari viikkoa vuodesta. Olisin siis yli kuukauden pois kotoa vuoden aikana työmatkoilla ja koulutuksessa (työni ei ole matkatyö, vaan pääasiassa ollaan työpaikalla). Puolisoni joutuisi olemaan täysin vastuussa lapsesta työmatkojeni ja koulutusjaksojen ajan + puolison töiden takia tuollaiseen koulutukseen sitoutuminen olisi todella vaikeaa. Eikä rehellisesti sanottuna riittäisi jaksamista pitkään koulutukseen töiden ohessa, kun töissä ja pikkulapsiarjessa on riittävästi hommaa. Koulutus on onneksi vapaaehtoinen, niin sanoin, että tässä elämäntilanteessa tuollainen pitkä poissaolo taaperon luota on minulle mahdoton. Katsellaan sitten, kun lapsi on vähän isompi. Sinänsä en vastusta koulutusta, mutta ajankohta on aivan väärä. Haluan käyttää jaksamiseni nyt töissä ja kotona, en kouluttautumalla. Olen ollut jo vuosia työelämässä ja työt kyllä hoituvat, vaikka en nyt koulutukseen menisi.

Erityisesti tämä koulutusasia pännii siksi, että aikanaan ennen lasta olisin halunnut käydä yhden tärkeän koulutuksen, josta olisi ollut hyötyä työssäni. Koulutus ei ollut pitkä eikä kallis. Työnantaja eväsi koulutuspyyntöni joka vuosi suoralta kädeltä ja sanoi, että tuon koulutuksen aika ei ole vielä ja olen liian nuori lähtemään tuohon koulutukseen. Tuo koulutus olisi mm. antanut minulle mahdollisuuden työllistyä toiseen työpaikkaan, kun olisin pätevöitynyt lisää. Maksoin tuon koulutuksen omasta pussistani ja kävin sen omalla ajallani, mistä työnantaja ei ollut lainkaan mielissään. Eivät kuitenkaan voineet estää, koska kävin koulutuksen vapaa-ajallani. Lapsettomana tuo onneksi onnistui helposti. Kummasti nyt on muuttunut ääni kellossa kouluttautumisen suhteen ja pikkulapsiarjessa pitäisi jaksaa kouluttautuakin. Sen takia nimenomaan halusin kouluttautua aiemmin, että ei nyt tässä vaiheessa tarvitsisi.

Onko muilla työnantaja odottanut vapaaehtoisiin koulutuksiin osallistumista ja muuta ylimääräistä, kun olette eläneet pikkulapsiarkea?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, työnantajasi tuli alapeukuttamaan ketjuun ;)

Vierailija
22/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuvittelisin, että tuo on kädenojennus. Olet ollut pitkään poissa, mutta voit paikata sitä lisäkouluttautumalla. Eikö se ole kiva diili?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kuvittelisin, että tuo on kädenojennus. Olet ollut pitkään poissa, mutta voit paikata sitä lisäkouluttautumalla. Eikö se ole kiva diili?

Pitkään poissa? Ilmeisesti vain reilun vuoden, jos on jäänyt äitiyslomalle ja hoitanut lasta kotona töihin paluuseen asti? Eihän tuo ole pitkä aika!

Vierailija
24/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitovapaalta palaavia ja pienten lasten äitejä ei haluta työpaikoille. Koska potkuja ei voi antaa, niin aletaan vaatia mahdottomua, ja sillä yritetään savustaa ihmistä pois.

Mistä lähtien pari viikkoa koulutus on mahdotonta? Minusta tuo on osa normaalia työelämää. Toisissä tehtävissä matkustetaan enemmän kuin toisissa. 

Vierailija
25/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin sinkkuna ollessani se, joka aina jousti töissä. Lomailin toukokuussa ja elo-syyskuussa, jotta muut saivat paremmat loma-ajat. Tein vaikeisiin aikoihin olleet työvuorot ja pyhäpäivät. Joustin ottamalla työvuorot, jotka olisivat monille perheellisille olleet tosi kurjia. Nyt kun olen itse saanut lapsen ja lapsi on pieni, niin en aio enää joustaa. Nyt on minun vuoroni sanoa, että ei onnistu. Ei mene kauaa, kun lapsi on iso ja taas onnistuu joustaminen ainakin joissain asioissa.

Vierailija
26/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä valitetaan, kun mihinkään koulutuksiin ei pääse. Ymmärrän aloittajan ongelman, joten kiität työnantajaa tarjoamastaan mahdollisuudesta saada lisäkoulutusta, mutta kieltäydyt vedoten pieneen lapseesi. Toivottavasti työpaikaltasi löytyy joku toinen, jolle tuosta koulutuksesta olisi hyötyä ja jolla olisi mahdollisuus lähteä. 

Vierailija
27/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitovapaalta palaavia ja pienten lasten äitejä ei haluta työpaikoille. Koska potkuja ei voi antaa, niin aletaan vaatia mahdottomua, ja sillä yritetään savustaa ihmistä pois.

Mistä lähtien pari viikkoa koulutus on mahdotonta? Minusta tuo on osa normaalia työelämää. Toisissä tehtävissä matkustetaan enemmän kuin toisissa. 

Jos työ ei normaalisti ole matkatyötä, niin miksi ihmeessä pikkulapsiaikana pitäisi ryhtyä matkustelemaan enemmän? Luulisi, että joku muu olisi kiinnostunut matkustelemaan ja elämäntilanne sen sallisi paremmin.

Vierailija
28/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas nuristiin siitä, kun en halunnut lähteä työyhteisön virkistysmatkalle useammaksi päiväksi lapsen ollessa tosi pieni. Kun se niin lisäisi porukan yhteishenkeä, että lähtisin. Miksi ihmeessä lähtisin reissuun useammaksi päiväksi kiertelemään jotain nähtävyyksiä ja juomaan kaljaa? Mieluummin tein päivällä työt ja illalla odotti kotityöt ja lapset. Öisin todellakin halusin nukkua, enkä valvoa kaljan ääressä työkaverien kanssa.

Vierailija
29/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on vielä tosi pieni, pelkästään jo klo 8-16 (tai pidempään?) kestävät päiväkotipäivät viisi kertaa viikossa tuottaa hänen mittakaavassa hurjan paljon erossaoloa vanhemmasta, ettei kukaan järkevä ihminen ehdota vanhempaa olemaan tuon ajan lisäksi vielä ekstraa poissa!!!

Valitettavasti kuulostaa siltä, ettei työnantaja edes tahdo ymmärtää. Kenties yrittää "savustaa" sinut ulos, vaikkakin nuo koulutukset on vapaaehtoisia. Mutta vastaavaa tilannetta vierestä seuranneena, kohta niihin saattaa liittyä ns vapaaehtoinen pakko osallistua, eli vedotaan siihen että ellet osallistu, katsotaan ettet muka enää pysy kärryillä työn vaativuudessa kun et "päivitä osaamistasi"

Sinuna alkaisin katsella uutta työpaikkaa. Niitäkin on, usko tai älä, joissa työnantaja huomioi kunkin perhetilanteen, eikä pient n lasten vanhempia puolipakoteta moisiin tyhmyyyksiin....

Vierailija
30/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin sinä, niin alkaisin harkitsemaan työpaikan vaihtoa, ellet ole jo uutta paikkaa etsinytkin. Asenne, että ensin sinun ei anneta kouluttautua ja sitten sitä vaaditaan taaperon odottaessa kotona, kertoo siitä, ettei työnantajaa kiinnosta sinun hyvinvointisi.

Vierailija
31/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole esimies, mutta minusta on itsestään selvää, että seuraavilta ryhmiltä ei vaadita jotain ekstraa töissä:

-raskaana olevat/pienten lasten vanhemmat

-omaishoitajat/iäkkäitä vanhempiaan saattohoitavat

-syövästä tai muusta vakavasta sairaudesta toipuvat/jos työntekijän perheenjäsen on tällainen toipilas

Ihan oikeasti noissa tilanteissa sen työntekijän jaksaminen menee siellä kotioloissa ja töissä mennään sillä minimillä, mitä pystytään. En näe mitään syytä olettaa, miksi työntekijästä pitäisi repiä jotain ekstraa irti, jos muutenkin on jo kuormittava tilanne kotona.

Tähän listaan lisäyksenä vielä lähiomaisensa hiljattain menettäneet.

Vierailija
32/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun olisi pitänyt lähteä yön yli koulutukseen, vaikka imetän 9kk ikäistä vauvaa enkä heru pumpulle. Luonnollisestikaan vauvan tai sen toisen vanhempainvapaalla olevan vanhemman yöpymistä ei olisi kustannettu.

Jälleen muistuu mieleen, miksi synnytysikäisiä naisia ei kannata palkata. Aina on jotain.

Vierailija
33/33 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole esimies, mutta minusta on itsestään selvää, että seuraavilta ryhmiltä ei vaadita jotain ekstraa töissä:

-raskaana olevat/pienten lasten vanhemmat

-omaishoitajat/iäkkäitä vanhempiaan saattohoitavat

-syövästä tai muusta vakavasta sairaudesta toipuvat/jos työntekijän perheenjäsen on tällainen toipilas

Ihan oikeasti noissa tilanteissa sen työntekijän jaksaminen menee siellä kotioloissa ja töissä mennään sillä minimillä, mitä pystytään. En näe mitään syytä olettaa, miksi työntekijästä pitäisi repiä jotain ekstraa irti, jos muutenkin on jo kuormittava tilanne kotona.

Tähän listaan lisäyksenä vielä lähiomaisensa hiljattain menettäneet.

Tämä!

Kuka ihan oikeasti olisi sillä tavalla "Moi Pekka! Tervetuloa saikulta takaisin töihin, mites ne vaimosi hautajaiset eilen meni? Ois muuten hei nyt hyvä sauma lähteä neljäksi päiväksi koulutukseen, varaanko lentoliput?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä