Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aurinkorasva polttaa ihon?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen aina käyttänyt aurinkorasvaa 50+, suojautunut vaatteilla ja yrittänyt olla varjossa aina kun mahdollista. Joudun olemaan paljon ulkona, mutta en ikinä makaa rannalla tai ota aurinkoa. Silti olen palanut joka kesä. Olen punatukkainen ja pisamainen. Myös ihottumaa joka kohdassa missä aurinkorasvaa ollut.

Tänä kesänä olen ollut ilman aurinkorasvaa, muut suojautumiset ennallaan. Isot aurinkolasit ja leveälierinen hattu lisäksi. Ei ole ihottumaa, en ole kertaakaan palanut eikä iho kutise kuten ennen. Ennen  kutina ei lakannut edes aurinkorasvan pesun jälkeen.  

Onko kukaan muu havainnut tällaista? Itselleni tämä tuntuu sopivan, tosin ei varmaan toimisi jos ottamalla ottaisi aurinkoa. 

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olet ollut allerginen jollekin aineosalle

Vierailija
4/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlaisia kokemuksia on, mutta olen hyvin allerginen kaikille rasvoilla. Miten muut herkkäihoiset toimivat?

Vierailija
5/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä havainto. Meitä usein opetetaan käyttämään monia valmisteita joista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kannattaa jatkaa sellaisella mallilla mikä sopii itselle.

Vierailija
6/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoihottuma. Sitä ei estä mitkään voiteet. Vaatetus on paras tapa suojautua. Nimimerkillä Kokemusta on.

Vierailija
7/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut kymmeniä eri aurinkorasvoja ja kaikki herkkäihoisillekin tarkoitetut. Iho palaa aina, ja tulee ihottumaa. Nykyisin käytän apteekin perusvoiteita sisällä ja ulkona, ei ongelmaa.

Ap

Vierailija
8/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aurinkoihottuma koska ilman aurinkorasvoja ei ihottumaa tule.

Ap 

Vierailija
9/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkorasvoissa on tosi paljon kemikaaleja.... Meretkin myrkyttyvät, miten ei sitten ihmisen iho.

Vierailija
10/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkosuojan toiminta perustuu siihen, että se reagoi auringonsäteilyn kanssa imien ultraviolettisäteitä ja muuttaen ne lämmöksi. Ei minusta ole mitenkään ihmeellistä, että iho reagoi tuohon tapahtumaketjuun.

Vierailija
11/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, täällä sama. Olen lopettanut aurinkorasvojen käytön kokonaan enkä ole palanut sen jälkeen. En ole vars. punatukkainen, mutta ne geenit ovat olemassa suvussa. Nykyään ulkoilen aikaisin aamulla, päivällä suojaan väljillä vaatteilla ja asia ok.

Vierailija
12/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhentunut aurinkovoide saattaa polttaa ihon jopa tummatukkaisiltakin, saatikka sitten Sinunlaisiltasi herkkäihoisilta!

Vierailija
13/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmiset ei vartavasten grillasi itseään auringossa, makaisi tunteja rannoilla niin näitä aurinkorasvoja ei tarvittaisi.Kyllähän teollisuus tähänkin vastaa ja rahat pois. 

Vierailija
14/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös suurimmalle osalle aurinkorasvoja allerginen. Ostan apteekista yhtä tiettyä merkkiä, missä suoja on 50+ ja tarkoitettu allergisille lapsille. Hieman tyyristä, yli 20€ purkki, mutta riittoisaa, ei pala, eikä tule mitään allergioita. 

Vierailija
15/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä ei aurinko ole porottanut edellisvuosien tapaan joten auringolta suojautumiselle ei ole mitään tarvetta. Jos jotain käyttää niin pitää valita tuote paremmasta päästä kuten  La Roche-Posay Anthelios. 

Vierailija
16/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myös suurimmalle osalle aurinkorasvoja allerginen. Ostan apteekista yhtä tiettyä merkkiä, missä suoja on 50+ ja tarkoitettu allergisille lapsille. Hieman tyyristä, yli 20€ purkki, mutta riittoisaa, ei pala, eikä tule mitään allergioita. 

Olen kokeillut tätä samaa, ja myös muita lapsille tarkoitettuja. Ei vaan mikään sovi mun iholle...

Vierailija
17/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap Lidlin Kids aurinkorasva + 50 ei pala. 

Ostakaa Kids aurinkorasvoja +50. Tottakai Kids rasvat Aina aikuisille, ne on hellempiä iholle ja suojaa paremmin. 

Vierailija
18/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ehdottomasti, mutta ihan hyvin voit kokeilla sitä Lidl Kids +50 rasvaa, jossa ei ole hajusteita. Se sopii herkälle iholle, vartalolle. Kasvoille en laittaisi. Kasvoille kannattaa olla oma kasvoille tarkoitettu voide, mutta myös + 50 allergisille. 

Vierailija
19/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuiva iho? Se herkistyy herkemmin. Laita ensin jotain puhdasta kosteutta esimerkiksi xyliderm tai aloe vera ja anna imeytyä . sitten aurinkovoide

20/42 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ottamaan aurinkoa ilman uv-suojaa. Se ultravioletti kun ihan oikeasti on ionisoivaa säteilyä ja aiheuttaa siksi DNA- vaurioita soluihin altistaen ihosyövälle. Luokkaa 90% ihon melanoomatapauksista aiheutuu auringonvalon uv-säteilystä.

https://www.duodecimlehti.fi/duo94344

Jos aurinkovoiteet eivät sovi niin vältä pitkiä altistumisia voimakkaalle ultraviolettisäteilylle. UV-indeksi kertoo säteilyn voimakkuuden.

M60