Aurinkorasva polttaa ihon?
Olen aina käyttänyt aurinkorasvaa 50+, suojautunut vaatteilla ja yrittänyt olla varjossa aina kun mahdollista. Joudun olemaan paljon ulkona, mutta en ikinä makaa rannalla tai ota aurinkoa. Silti olen palanut joka kesä. Olen punatukkainen ja pisamainen. Myös ihottumaa joka kohdassa missä aurinkorasvaa ollut.
Tänä kesänä olen ollut ilman aurinkorasvaa, muut suojautumiset ennallaan. Isot aurinkolasit ja leveälierinen hattu lisäksi. Ei ole ihottumaa, en ole kertaakaan palanut eikä iho kutise kuten ennen. Ennen kutina ei lakannut edes aurinkorasvan pesun jälkeen.
Onko kukaan muu havainnut tällaista? Itselleni tämä tuntuu sopivan, tosin ei varmaan toimisi jos ottamalla ottaisi aurinkoa.
Kommentit (42)
Ehkä olet ollut allerginen jollekin aineosalle
Vähän samanlaisia kokemuksia on, mutta olen hyvin allerginen kaikille rasvoilla. Miten muut herkkäihoiset toimivat?
Hyvä havainto. Meitä usein opetetaan käyttämään monia valmisteita joista on enemmän haittaa kuin hyötyä. Kannattaa jatkaa sellaisella mallilla mikä sopii itselle.
Aurinkoihottuma. Sitä ei estä mitkään voiteet. Vaatetus on paras tapa suojautua. Nimimerkillä Kokemusta on.
Olen kokeillut kymmeniä eri aurinkorasvoja ja kaikki herkkäihoisillekin tarkoitetut. Iho palaa aina, ja tulee ihottumaa. Nykyisin käytän apteekin perusvoiteita sisällä ja ulkona, ei ongelmaa.
Ap
Ei ole aurinkoihottuma koska ilman aurinkorasvoja ei ihottumaa tule.
Ap
Aurinkorasvoissa on tosi paljon kemikaaleja.... Meretkin myrkyttyvät, miten ei sitten ihmisen iho.
Aurinkosuojan toiminta perustuu siihen, että se reagoi auringonsäteilyn kanssa imien ultraviolettisäteitä ja muuttaen ne lämmöksi. Ei minusta ole mitenkään ihmeellistä, että iho reagoi tuohon tapahtumaketjuun.
AP, täällä sama. Olen lopettanut aurinkorasvojen käytön kokonaan enkä ole palanut sen jälkeen. En ole vars. punatukkainen, mutta ne geenit ovat olemassa suvussa. Nykyään ulkoilen aikaisin aamulla, päivällä suojaan väljillä vaatteilla ja asia ok.
Vanhentunut aurinkovoide saattaa polttaa ihon jopa tummatukkaisiltakin, saatikka sitten Sinunlaisiltasi herkkäihoisilta!
Jos ihmiset ei vartavasten grillasi itseään auringossa, makaisi tunteja rannoilla niin näitä aurinkorasvoja ei tarvittaisi.Kyllähän teollisuus tähänkin vastaa ja rahat pois.
Itse olen myös suurimmalle osalle aurinkorasvoja allerginen. Ostan apteekista yhtä tiettyä merkkiä, missä suoja on 50+ ja tarkoitettu allergisille lapsille. Hieman tyyristä, yli 20€ purkki, mutta riittoisaa, ei pala, eikä tule mitään allergioita.
Tänä kesänä ei aurinko ole porottanut edellisvuosien tapaan joten auringolta suojautumiselle ei ole mitään tarvetta. Jos jotain käyttää niin pitää valita tuote paremmasta päästä kuten La Roche-Posay Anthelios.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös suurimmalle osalle aurinkorasvoja allerginen. Ostan apteekista yhtä tiettyä merkkiä, missä suoja on 50+ ja tarkoitettu allergisille lapsille. Hieman tyyristä, yli 20€ purkki, mutta riittoisaa, ei pala, eikä tule mitään allergioita.
Olen kokeillut tätä samaa, ja myös muita lapsille tarkoitettuja. Ei vaan mikään sovi mun iholle...
Ap Lidlin Kids aurinkorasva + 50 ei pala.
Ostakaa Kids aurinkorasvoja +50. Tottakai Kids rasvat Aina aikuisille, ne on hellempiä iholle ja suojaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ehdottomasti, mutta ihan hyvin voit kokeilla sitä Lidl Kids +50 rasvaa, jossa ei ole hajusteita. Se sopii herkälle iholle, vartalolle. Kasvoille en laittaisi. Kasvoille kannattaa olla oma kasvoille tarkoitettu voide, mutta myös + 50 allergisille.
Onko kuiva iho? Se herkistyy herkemmin. Laita ensin jotain puhdasta kosteutta esimerkiksi xyliderm tai aloe vera ja anna imeytyä . sitten aurinkovoide
En suosittele ottamaan aurinkoa ilman uv-suojaa. Se ultravioletti kun ihan oikeasti on ionisoivaa säteilyä ja aiheuttaa siksi DNA- vaurioita soluihin altistaen ihosyövälle. Luokkaa 90% ihon melanoomatapauksista aiheutuu auringonvalon uv-säteilystä.
https://www.duodecimlehti.fi/duo94344
Jos aurinkovoiteet eivät sovi niin vältä pitkiä altistumisia voimakkaalle ultraviolettisäteilylle. UV-indeksi kertoo säteilyn voimakkuuden.
M60
Up