Teini myöhästyy aina tahallaan koulusta
En kestä. Tänään koulu alkoi 9:00, koulumatka kestää 10 minuuttia. Aloitin herättämisen 8:30, kertomalla paljonko kello on ja monenko minuutin päästä pitää lähteä. Vastauksena alkuun aina "joo joo", ja mitä enemmän kello kävi, alkoi sävy vastauksiin muuttua "JOO JOO TURPA KIINNI".
Klo 8:45 teini sitten nousi ylös, meni vessaan, saattoi ehkä pukea vaatteet päälleen, ja meni takaisin huoneeseensa kymmeneksi minuutiksi hiljaa odottamaan, että kello tuli 8:58, ja vasta sitten hän vaivautui lähtemään kouluun.
MIKSI?? Onko täällä joitain, jotka tekee noin? Mistä tuollainen käytös johtuu? Tämä siis toistuu joka aamu.
Kommentit (62)
Teinejä ei ole tehty heräämään 8.30.
Siirrät kaikki kellot vartin taaksepäin. Toimii ainakin yhtenä aamuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ kerro paljon kello on, ÄLÄ kerro monenko minuutin päästä on lähdettävä. Kellon pitää soida samaan aikaan joka aamu, niin että teini tietää sanomattakin, paljonko se on. Kellon pitää näkyä teinin sänkyyn niin, että hän näkee sen itse.
Monet ihmiset eivät halua kuulla puhetta heti aamusta. Ei myöskään kirkasta valoa, eli älä esim. väkivaltaisesti räppäise täysiä valoja päälle tai repäise verhoja auki. Anna herätä omaan tahtiin rauhassa ilman vaatimuksia, aamu-uniselle herääminen on ihan tarpeeksi vaikeaa ilman jotain naputtajaa vieressä muutenkin. Torkutus voi auttaa myös. Lempeys toimii paremmin kuin käskytys ja nalkutus. Tiedän, kun olin itse ihan samanlainen ja olen vieläkin.
Miten tämä kuulostaa jotenkin oudolta. Kyllä minä, omat lapseni ja taatusti useat muutkin käytimme herätyskelloja/puhelinherätystä jo ala-asteella. Miten ei teini osaa itse sellaisesta huolehtia tai sitä, että näkyykö kellonaika?
No ilmeisesti tuossa perheessä on tapa, että äiti toimii "neiti Aikana" ja huutelee niitä kellonaikoja jostain toisesta huoneesta. Siksi ehdotin, että muuttavat tapaa niin, että teini voi itse ottaa vastuuta siitä ajantajusta. Ehkä eivät vaan ole tulleet ajatelleeksi tai kello ei näy sänkyyn.
Hieman on hidas sytytys...
Oikeasti. Lapsilta voi ja kannattaa edellyttää ikätasonsa mukaista vastuunottoa.
Nojaa, teinikin on aika laaja käsite, 13 v. kuudesluokkalainen ja siitä ylöspäin lukiolaiseen/amikseen. Oikeasti, joillakin voi olla tosi vaikeaa se herääminen. Ap sanoi, että on muuten hyväkäytöksinen lapsi, mutta aamuisin kuin p*rseeseen ammuttu. Ap tekee oikein, kun pohtii mistä johtuu, jotta homma sujuisi paremmin. Käskytys ei toimi, vaan päin vastoin.
Voit kokeilla teiniä tekemään yksi asia kerrallaan. Sanot että nouse istumaan. Sitten hetken päästä ' avaa silmät', ' mene vessaan', 'nyt syömään'
Toimintaohjaus kirjoitti:
Voit kokeilla teiniä tekemään yksi asia kerrallaan. Sanot että nouse istumaan. Sitten hetken päästä ' avaa silmät', ' mene vessaan', 'nyt syömään'
Varmaan auttaa, kun teini huomaa että häntä kohdellaan kun kehitysvammaista...
Tota aikaa ei oöe ikävä.
Meillä otettiin palkkiokäyttöön.
Jokaisesta aamusta tuli ruksi ja viikon jälkeen sai vaatteen.
Onneksi tytör itsekin tajusi tekee hallaa vaan itselleen.
Meillä on suvussa luusereita. Oli helppo sanoa miten käy, jos ei käy koulua. Tyttärellä on kovat kuvitelmat tulevaisuudesta ja ehkä ymmörtää niiden eteen pitää tehfä töitä
Nyt ottaa enemmän vastuuta, 17 vuotias, mutta edelleen on ihan pihalla monista asioista. Esim haluaa muuttaa omaan kotiin, ei tajua mitä maksaa jne.
Tämä on tätä äitiyttä. Kyllä mulle on moni sanonut tee niin ja näin jne ja ei ne vaan auta. Oma polku pitää etsiä mikä auttaa ja mikä ei,
Halauksia sinne
Miksi nykyään lapset pompottelevat vanhempiaan?
Ei mitään kuria. Varmaan kasvaa hienoja aikuisia kun on pelkkiä etuja eikä yhtään vastuuta
Vierailija kirjoitti:
Mun teini ei ole mitenkään riippuvainen puhelimestaan, päinvastoin siitä on akku yleensä loppu eikä sitä saa kiinni. Eli jos otan puhelimen pois, sitä ei voisi vähempää kiinnostaa, päinvastoin. Enkä oikeastaan hae ideoita rangaistuksiin, vaan haluaisin ymmärtää, mistä tuollainen käytös voi johtua.
Ap
Mitä teini itse vastaa tähän syyksi, kun olet kysynyt?
Laitat aamuisin tuntia ennen lähtöä rokit soimaan täysille.
Vierailija kirjoitti:
Musta hälyttävintä on, että teini puhuu sinulle noin rumasti. Itsellä kaksi teiniä enkä voisi kuvitellakaan, että sanoisivat minulle turpa kiinni. Ja että minä kiltisti kuuntelisin. Siitä todellakin keskusteltaisiin ja yrittäisin parantaa suhdetta.
Tuleeko yllätyksenä että teinit on erilaisia ja toisilla on vaikeampi murrosikä? Itsellä kanssa tosi hankala ADD-teini, jonka kanssa aamut on tuskaa, ei herää millään motivoinnilla tai kiristyksellä, herätyskelloja hankittu tsilojoona mutta ne heittää aamu-unisena niin että niistä irtoaa patterit ja jatkaa uniaan. Joudun heräämään ja ramppaamaan niin kauan että lopulta ärtyy ja nousee ylös, toimii kuin hidastettu, puhuu rumasti. Kun on kunnolla hereillä, on kuin eri ihminen. Ja aikaisemmin herättäminen ei auta, ei vaikutusta vaan samalla tavalla pitkittää tuota jankutusvaihetta. Niinä aamuina kun koulu alkaa ysiltä on paljon helpompaa. Luuletko ettei vanhemmat joilla on hankala ja rumasti puhuva teini ole yrittäneet parantaa välejä ja keskustella? Ihanko oikeasti ajattelet että kaikessa on kyse vain vanhempien omasta erinomaisuudesta kun todellisuudessa kohdalle on sattunut helpommalla temperamentilla varustettu yksilö?
Ap tässä, kiitos monista kommenteista. Meillä on kaksi vanhempaakin lasta, joihin on toiminut ns. normaali kasvatus. Olen ajatellut, että niiden kohdalla on käynyt vaan hirveän hyvä tuuri, kun ovat tottelevaisia, kilttejä, hoitavat asiansa ja ovat ajoissa paikalla yms. enkä ole ajatellut että se olisi erityisesti kasvatuksen tulos.
Nuorin lapsi, josta tänne nyt alunperinkin kirjoitin, on ollut syntymästä asti toisenlainen. Vihaa käskyttämistä ja komentamista yli kaiken, ja jos niin teet, voit olla varma että silloin ei ainakaan tee niin kuin sanottiin. On kuitenkin lapsistani ylivoimaisesti oivaltavin, fiksuin ja huumorintajuisin.
Ilmeisesti on kuitenkin liian erilainen ainakin tämän palstan mukaan, kun ratkaisuiksi esitetään vaan kuria ja rangaistuksia. Tosiaan haluaisin ymmärtää syyn tuollaiseen käytökseen erityisesti aikataulun noudattamisen vaikeuden osalta, enkä kysellyt miten lasta rangaistaan.
Ja aamuisin on pakko käskyttää ja komentaa, mikä suunnattomasti lasta ärsyttää, koska lapsella ei ole mitään kiinnostusta herätä omatoimisesti ennen klo 12:00...
Ja ihan sivuhuomiona mainitsisin, että olen työssäkäyvä ihminen ja lapsenikin olisi kiinnostunut enemmän tekemään töitä, kuin käymään koulua. Lapsella on ystäviä ja hän on oikein mukava kaikkina muina vuorokauden aikoina, paitsi aamuisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta hälyttävintä on, että teini puhuu sinulle noin rumasti. Itsellä kaksi teiniä enkä voisi kuvitellakaan, että sanoisivat minulle turpa kiinni. Ja että minä kiltisti kuuntelisin. Siitä todellakin keskusteltaisiin ja yrittäisin parantaa suhdetta.
Tuleeko yllätyksenä että teinit on erilaisia ja toisilla on vaikeampi murrosikä? Itsellä kanssa tosi hankala ADD-teini, jonka kanssa aamut on tuskaa, ei herää millään motivoinnilla tai kiristyksellä, herätyskelloja hankittu tsilojoona mutta ne heittää aamu-unisena niin että niistä irtoaa patterit ja jatkaa uniaan. Joudun heräämään ja ramppaamaan niin kauan että lopulta ärtyy ja nousee ylös, toimii kuin hidastettu, puhuu rumasti. Kun on kunnolla hereillä, on kuin eri ihminen. Ja aikaisemmin herättäminen ei auta, ei vaikutusta vaan samalla tavalla pitkittää tuota jankutusvaihetta. Niinä aamuina kun koulu alkaa ysiltä on paljon helpompaa. Luuletko ettei vanhemmat joilla on hankala ja rumasti puhuva teini ole yrittäneet parantaa välejä ja keskustella? Ihanko oikeasti ajattelet että kaikessa on kyse vain vanhempien omasta erinomaisuudesta kun todellisuudessa kohdalle on sattunut helpommalla temperamentilla varustettu yksilö?
Onko lääkitystä? Adhd/add ihan oikeasti tekee monesta asiasta vaikeaa ja vaikuttaa lopulta itsetuntoon kun ei onnistu asioissa mitkä muilta sujuu. Rutiinit ja struktuuri kaikkeen tekemiseen niin sujuu helpommin. Niitä on itse vaikea luoda, joten apua ensin tarvitsee.
Toiminnanohjaus ei vaan toimi, joten ulkoa tuleva suunnittelu on avuksi ennenkuin käy automaattisemmin. Eli vaikka ajastin/tietty biisi tai tmv. suihkuun. Toinen biisi aamupala. Ihan konkreettinen ajastus kaikelle, jotta tietää että aika kuluu. Se on ihan kauheaa kun ajatukset ei järjesty päässä ja sieppaavat huomion ajankululta ja tekemiseltä jatkuvasti. Kaikki on melko stressaavaa vaikka ilmiasu saattaa olla "välinpitämättömyys". Nuorellasi on elämä edessä ja energian voisi suunnata vaikka siihen itse opiskeluun. Ei ole syytä kompastua vaikeuksiin, joita ei ole itse aiheuttanut.
Terv. Itse kamppailen samojen asioiden kanssa vielä aikuisenakin, mitään ihmeparantumista ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä, kiitos monista kommenteista. Meillä on kaksi vanhempaakin lasta, joihin on toiminut ns. normaali kasvatus. Olen ajatellut, että niiden kohdalla on käynyt vaan hirveän hyvä tuuri, kun ovat tottelevaisia, kilttejä, hoitavat asiansa ja ovat ajoissa paikalla yms. enkä ole ajatellut että se olisi erityisesti kasvatuksen tulos.
Nuorin lapsi, josta tänne nyt alunperinkin kirjoitin, on ollut syntymästä asti toisenlainen. Vihaa käskyttämistä ja komentamista yli kaiken, ja jos niin teet, voit olla varma että silloin ei ainakaan tee niin kuin sanottiin. On kuitenkin lapsistani ylivoimaisesti oivaltavin, fiksuin ja huumorintajuisin.
Ilmeisesti on kuitenkin liian erilainen ainakin tämän palstan mukaan, kun ratkaisuiksi esitetään vaan kuria ja rangaistuksia. Tosiaan haluaisin ymmärtää syyn tuollaiseen käytökseen erityisesti aikataulun noudattamisen vaikeuden osalta, enkä kysellyt miten lasta rangaistaan.
Ja aamuisin on pakko käskyttää ja komentaa, mikä suunnattomasti lasta ärsyttää, koska lapsella ei ole mitään kiinnostusta herätä omatoimisesti ennen klo 12:00...
Ja ihan sivuhuomiona mainitsisin, että olen työssäkäyvä ihminen ja lapsenikin olisi kiinnostunut enemmän tekemään töitä, kuin käymään koulua. Lapsella on ystäviä ja hän on oikein mukava kaikkina muina vuorokauden aikoina, paitsi aamuisin.
Ap
Jotkut lapset (kuten minä nuorena) ovat erittäin auktoriteettivastaisia. Siihen ei auta "lannistamishoito" vaan toisenlainen lähestymistapa. Voit kertoa lapselle, paljon kello on, mutta älä käskytä ylös. Kysy, haluaako hän, että autat häntä jotenkin, tai haluaako lapsi, että laitat vaikka aamupalan jo valmiiksi. Aamuista on voinut teillä muodostua tahtojen taisto ja lapsi ei halua tehdä kuten käsket. Kysy lapselta, miten hänestä aamuista saisi sujuvempia. Ja yksi suurin juttu, mikä meillä muutti aamut täysin. Älä osallistu, holhoa ja hoputa. Meillä oli ennen aamut suoraa huutoa ja pahimmillaan heitin kamat ja repun ovesta ulos, kun taksi kurvasi pihaan ja työnsin penskan ulos, että ehtii. Asiat kuitenkin muuttuivat sormia napsauttamalla (oikeasti!), kun sovimme lapsen kanssa, että hänellä on herätys-hälytys sekä ulos lähtö-hälytys puhelimessa. Rupesin aamuisin vain hakemaan kahvini keittiöstä ja tulin takaisin makkariin ja laitoin oven kiinni ja lapsi hoiti siitä lähtien itse aamutoimensa, eikä ole kertaakaan myöhästynyt taksista sen jälkeen.
Ja tosiaan, adhd on tässä meilläkin taustalla. -54
Vierailija kirjoitti:
Miksi et herätä aiemmin? Jos aloitat herättämisen 30min ennen koulun alkua. Kauanko nuorella menee normaalisti herätä? 30 minuuttiakin aamu heräilyyn, toimiin, pukeutumiseen ja kulkemiseen kuulostaa aika lyhyeltä ajalta.
Asutteko koulun vieressä?
----
Herätä aiemmin? Eikö jumankauta teini itse kykene laittamaan kelloa soimaan ja heräämään itse?! Meidän 14 v poika ainakin kykenee! En ole passannut pilalle eikä hän ole avuton
Adhd:n kanssa yksi hyvä oivallus on ollut se, ettei ongelma ole siinä, etteikö tietäisi mitä pitäisi tehdä, vaan miten. Ihan konkreettisesti. Esimerkiksi vaatteiden valinta aamulla saattaa olla liian vaikeaa, ne voi vähintään miettiä illalla valmiiksi. Samoin avaimet, reppu ja sellaiset voivat olla samassa paikassa valmiina. Aamupalan voi tehdä illalla valmiiksi, jos sitä tarvitsee, muttei aamusta löydä aikaa sen tekemiselle. Kellot. näkyville auttaa meillä. Suihkussa on timetimer, vessassa on ollut kello, ruokapöydän vieressä on iso kello yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et herätä aiemmin? Jos aloitat herättämisen 30min ennen koulun alkua. Kauanko nuorella menee normaalisti herätä? 30 minuuttiakin aamu heräilyyn, toimiin, pukeutumiseen ja kulkemiseen kuulostaa aika lyhyeltä ajalta.
Asutteko koulun vieressä?
----
Herätä aiemmin? Eikö jumankauta teini itse kykene laittamaan kelloa soimaan ja heräämään itse?! Meidän 14 v poika ainakin kykenee! En ole passannut pilalle eikä hän ole avuton
Voitko jumankauta uskoa, että kaikki ei tähän kykene? Voisko olla mahdollista? Mitä mä täällä valittaisin jos hommat toimisivat meillä normaalisti? Ap
Meillä oli ihan samaa. Voi luoja kuinka ärsyttävää se oli. Joko ei herännyt ajoissa tai jos heräsi niin ei vain lähtenyt. Istui huoneessa kuulokkeet korvissa.
Yksi selitys oli, että ei viitsi mennä ekalle tunnille enää, koska ovat lukossa ja joutuu jokatapauksessa odottamaan sen tunnin. No joo, selitys tuokin, mutta se teinin logiikka ei ihan avautunut, et miksei mennyt sitten ekalle tunnille jo kun olisi kerennyt.
Vastaukset myös luokkaa "JOOJOO" ja "KOHTA".
Onneksi noista vuosista jo aikaa ja siis oli muutakin ihme jumittamista. Myöhemmin, lähes täysi-ikäisenä sai kyllä AD/HD (ADD) diagnoosin.
Hieman on hidas sytytys...
Oikeasti. Lapsilta voi ja kannattaa edellyttää ikätasonsa mukaista vastuunottoa.