Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini myöhästyy aina tahallaan koulusta

Vierailija
19.05.2022 |

En kestä. Tänään koulu alkoi 9:00, koulumatka kestää 10 minuuttia. Aloitin herättämisen 8:30, kertomalla paljonko kello on ja monenko minuutin päästä pitää lähteä. Vastauksena alkuun aina "joo joo", ja mitä enemmän kello kävi, alkoi sävy vastauksiin muuttua "JOO JOO TURPA KIINNI".

Klo 8:45 teini sitten nousi ylös, meni vessaan, saattoi ehkä pukea vaatteet päälleen, ja meni takaisin huoneeseensa kymmeneksi minuutiksi hiljaa odottamaan, että kello tuli 8:58, ja vasta sitten hän vaivautui lähtemään kouluun.

MIKSI?? Onko täällä joitain, jotka tekee noin? Mistä tuollainen käytös johtuu? Tämä siis toistuu joka aamu.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelet sä oikeasti tuollaista "turpa kiinni" puhetta? Jo se osoittaa kuinka ei ole arvostusta eikä auktoriteettia.

Vierailija
22/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö useammasta myöhästymisestä tule rangaistus koulun puolesta? Jospa se saisi teinin ajattelemaan, että mitähän tässä pitäisi tehdä. Teini-ikäistä ei tarvitse kenenkään kouluun hoputtaa. Tuntee kyllä kellon. Eikä tuolla hoputtamisella ole teidän tapauksessa edes mitään merkitystä.

Ei tule rangaistusta. Tulee vaan merkintä Wilmaan, että on myöhästynyt. Jos en herättäisi aamuisin, tuo lapsi ei olisi ikinä käynyt koulua. Ap

Jotainhan tuossa on pielessä, kun jo ekaluokkalaisetkin osaa kouluun mennä ajoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kerrot monenko minuutin päästä pitää lähteä? Se ärsyttää teiniä, heti ensimmäisenä silmät avatessa aikavaatimus. 

Laitat kellon soimaan 25 yli. Sitten torkutusta 5-6 min. Älä sano mitään, hammasharjan voit tuoda sänkyyn, jos haluat auttaa. Turhat ärsyttävät pölinät ja niskaan hönkimiset pois, kukaan ei halua aamulla kuulla sellaisia, tuskin itsekään haluat. Anna toiselle aikaa heräillä rauhassa. Teini kapinoi passiivis-aggressiolla nyt, kun höngyt niskaan.

Vierailija
24/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin samanlainen. Diagnoosi adhd

Todellisuudessa jälleen siis kasvatus pielessä. ..

Vierailija
25/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun teini sentään lähtee kouluun...Mun poikani ei mene ollenkaa..

Välillä saattaa käydä tunnin pari ja siinä se. Eilen yhtäkkiä kesken päivän vain tokaisi, kun satuin olemaan kotona, että lähtee kouluun. Sinne meni ja parin tunnin päästä tuli takaisin. Olemme käyttäneet kaikki keinot, mikään ei ole muuttanut tilannetta.

Jopo luokalle siirtyy syksyllä.

Vierailija
26/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi päätellä, että myöhästelevän teinin äiti on työtön ja että kysymyksessä on "valkoroskaperhe"?

Vierailija
27/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun teini ei ole mitenkään riippuvainen puhelimestaan, päinvastoin siitä on akku yleensä loppu eikä sitä saa kiinni. Eli jos otan puhelimen pois, sitä ei voisi vähempää kiinnostaa, päinvastoin. Enkä oikeastaan hae ideoita rangaistuksiin, vaan haluaisin ymmärtää, mistä tuollainen käytös voi johtua.

Ap

Juttele sen teinin kanssa. Keitä kupit kaakaota ja pelatkaa vaikka korttia.

Vierailija
28/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun teini sentään lähtee kouluun...Mun poikani ei mene ollenkaa..

Välillä saattaa käydä tunnin pari ja siinä se. Eilen yhtäkkiä kesken päivän vain tokaisi, kun satuin olemaan kotona, että lähtee kouluun. Sinne meni ja parin tunnin päästä tuli takaisin. Olemme käyttäneet kaikki keinot, mikään ei ole muuttanut tilannetta.

Jopo luokalle siirtyy syksyllä.

Tällä pojalla on myös adhd, mutta en usko että kokonaan selittää syytä miksi ei käy koulua.

Vierailija
29/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi kolmesta lapsesta harrasti tuota samaa, joten hymähdin hieman tuota lukiessani. Ensinnäkin, et ole huono äiti ja nämä piiskaa ja remmiä sille kakaralle -tollerot täällä voivat hukkua siihen omaan valkoroskaisuuteensa. Toiseksi tuokin on vain vaihe ja teinin kaaoksessa olevien aivojen ratkaisu, jolla haetaan tuollaista mua ette määrää ja et sä mulle mitään voi -tyyppistä itsenäistymisuhoa. Raivostuttavaa, tiedän, mutta menee ohi tämäkin ajallaan. Nyt jo itseä naurattaa, vaikka joitain vuosia sitten olin itsekin ihan hiilenä joka aamu. Ja pian on onneksi kesä ja loma.

Vierailija
30/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kerrot monenko minuutin päästä pitää lähteä? Se ärsyttää teiniä, heti ensimmäisenä silmät avatessa aikavaatimus. 

Laitat kellon soimaan 25 yli. Sitten torkutusta 5-6 min. Älä sano mitään, hammasharjan voit tuoda sänkyyn, jos haluat auttaa. Turhat ärsyttävät pölinät ja niskaan hönkimiset pois, kukaan ei halua aamulla kuulla sellaisia, tuskin itsekään haluat. Anna toiselle aikaa heräillä rauhassa. Teini kapinoi passiivis-aggressiolla nyt, kun höngyt niskaan.

Tiedän, että herättäminen ja niskaanhönkiminen ärsyttää. Mutta jos en tee sitä, teini kääntää kylkeä ja laittaa tyynyn mukavasti ja nukahtaa. Kun huutelen kellonaikoja (ja jos en niin tee, niin se saattaa niitä itse kysyä), auttaa se ärsytys ilmeisesti jonkin verran heräämiseen, kun ei ole niin mukava nukahtaa takaisin kun vähän jo kiristää. Ap

Vierailija
31/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herätä aikaisemmin. Tuollainen käytös johtaa työpaikoilla potkuihin.

Vierailija
32/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesätöihin teini on herännyt yleensä ongelmitta. Ap

Vierailija
33/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitikö sen aikuisen miehenkin tulee herättämään ja patistelemaan töihin? Kyllä nuorten pitää oppia itsekin ottamaan vastuuta. Ei se muuten aikuisenakaan onnistu.

Vierailija
34/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ kerro paljon kello on, ÄLÄ kerro monenko minuutin päästä on lähdettävä. Kellon pitää soida samaan aikaan joka aamu, niin että teini tietää sanomattakin, paljonko se on. Kellon pitää näkyä teinin sänkyyn niin, että hän näkee sen itse.

Monet ihmiset eivät halua kuulla puhetta heti aamusta. Ei myöskään kirkasta valoa, eli älä esim. väkivaltaisesti räppäise täysiä valoja päälle tai repäise verhoja auki. Anna herätä omaan tahtiin rauhassa ilman vaatimuksia, aamu-uniselle herääminen on ihan tarpeeksi vaikeaa ilman jotain naputtajaa vieressä muutenkin. Torkutus voi auttaa myös. Lempeys toimii paremmin kuin käskytys ja nalkutus. Tiedän, kun olin itse ihan samanlainen ja olen vieläkin.

Vierailija
35/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kukaan voi päätellä, että myöhästelevän teinin äiti on työtön ja että kysymyksessä on "valkoroskaperhe"?

Samaa mietin itsekin. Ihmettelen myös, miten todella ilkeitä täällä monet kommentoijat ovat. Omassa erinomaisuudessa kellutaan, hönkien omaa hyvyyttä ja onnistumista ympärille, muita solvaten ja "tietäen" kaikki. Että onkohan näillä kommentoijilla kaikki niin täydellistä kuitenkaan, kun on pakottava tarve haukkua toisia, vaikkei minkään perheen tilannetta edes tiedä?

Vierailija
36/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta hälyttävintä on, että teini puhuu sinulle noin rumasti. Itsellä kaksi teiniä enkä voisi kuvitellakaan, että sanoisivat minulle turpa kiinni. Ja että minä kiltisti kuuntelisin. Siitä todellakin keskusteltaisiin ja yrittäisin parantaa suhdetta.

Vierailija
37/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että herättäminen ja niskaanhönkiminen ärsyttää. Mutta jos en tee sitä, teini kääntää kylkeä ja laittaa tyynyn mukavasti ja nukahtaa. Kun huutelen kellonaikoja (ja jos en niin tee, niin se saattaa niitä itse kysyä), auttaa se ärsytys ilmeisesti jonkin verran heräämiseen, kun ei ole niin mukava nukahtaa takaisin kun vähän jo kiristää. Ap

Tuleeko unta tarpeeksi, jos herääminen on noin vaikeaa? Mihin aikaan hän menee nukkumaan illalla? Meneekö aina samaan aikaan? Pelaako öisin? Älä huutele niitä aikoja, vaan mene sängyn viereen ja kuiskaa, että nyt on aika, ja sitten lähdet pois. Lempeämmin se herätys. Jos on nukahtanut uudelleen, niin menet uudelleen kuiskaamaan. 

Vierailija
38/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ kerro paljon kello on, ÄLÄ kerro monenko minuutin päästä on lähdettävä. Kellon pitää soida samaan aikaan joka aamu, niin että teini tietää sanomattakin, paljonko se on. Kellon pitää näkyä teinin sänkyyn niin, että hän näkee sen itse.

Monet ihmiset eivät halua kuulla puhetta heti aamusta. Ei myöskään kirkasta valoa, eli älä esim. väkivaltaisesti räppäise täysiä valoja päälle tai repäise verhoja auki. Anna herätä omaan tahtiin rauhassa ilman vaatimuksia, aamu-uniselle herääminen on ihan tarpeeksi vaikeaa ilman jotain naputtajaa vieressä muutenkin. Torkutus voi auttaa myös. Lempeys toimii paremmin kuin käskytys ja nalkutus. Tiedän, kun olin itse ihan samanlainen ja olen vieläkin.

Miten tämä kuulostaa jotenkin oudolta. Kyllä minä, omat lapseni ja taatusti useat muutkin käytimme herätyskelloja/puhelinherätystä jo ala-asteella. Miten ei teini osaa itse sellaisesta huolehtia tai sitä, että näkyykö kellonaika?

Vierailija
39/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä kuulostaa jotenkin oudolta. Kyllä minä, omat lapseni ja taatusti useat muutkin käytimme herätyskelloja/puhelinherätystä jo ala-asteella. Miten ei teini osaa itse sellaisesta huolehtia tai sitä, että näkyykö kellonaika?

No ilmeisesti tuossa perheessä on tapa, että äiti toimii "neiti Aikana" ja huutelee niitä kellonaikoja jostain toisesta huoneesta. Siksi ehdotin, että muuttavat tapaa niin, että teini voi itse ottaa vastuuta siitä ajantajusta. Ehkä eivät vaan ole tulleet ajatelleeksi tai kello ei näy sänkyyn. 

Vierailija
40/62 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko teinisi olla masentunut? Huomasin kun mainitsit että hän ei edes välitä onko puhelimessa akkua vai ei. Joskus kun ihminen tuntee olonsa apaattiseksi hän ei itsekkään ehkä enään huomaa ajan kulkua tai mitä ympärillä tapahtuu. Onko hän muutenkin hyvin hankala kun pitäisi tehdä jotain tai lähteä jonnekkin?