Teini myöhästyy aina tahallaan koulusta
En kestä. Tänään koulu alkoi 9:00, koulumatka kestää 10 minuuttia. Aloitin herättämisen 8:30, kertomalla paljonko kello on ja monenko minuutin päästä pitää lähteä. Vastauksena alkuun aina "joo joo", ja mitä enemmän kello kävi, alkoi sävy vastauksiin muuttua "JOO JOO TURPA KIINNI".
Klo 8:45 teini sitten nousi ylös, meni vessaan, saattoi ehkä pukea vaatteet päälleen, ja meni takaisin huoneeseensa kymmeneksi minuutiksi hiljaa odottamaan, että kello tuli 8:58, ja vasta sitten hän vaivautui lähtemään kouluun.
MIKSI?? Onko täällä joitain, jotka tekee noin? Mistä tuollainen käytös johtuu? Tämä siis toistuu joka aamu.
Kommentit (62)
Välinpitämättömien vanhempien lapsista kasvaa välinpitämättömiä tolloja. Sukuvika.
Jos kouluun meno on sille niin helvetin vaikeeta, rankase sitä. Puhelin, tietokone jne pois kunnes alkaa vastuu kiinnostamaan
Siis meillä on teini myöhästynyt yhden kerran vuoden aikana. Eihän tuollainen jatkuva myöhästely käy. Eikö koulusta ole tullut soittoa tms? Sun täytyy ottaa kovat keinot käyttöön eli puhelin pois tms ja ns pakotat lähtemään hyvissä ajoin. En tajua, miten lepsu ap olet, ettet saa komennettua häntä lähtemään ajoissa.
Miksi et herätä aiemmin? Jos aloitat herättämisen 30min ennen koulun alkua. Kauanko nuorella menee normaalisti herätä? 30 minuuttiakin aamu heräilyyn, toimiin, pukeutumiseen ja kulkemiseen kuulostaa aika lyhyeltä ajalta.
Asutteko koulun vieressä?
Mun teini ei ole mitenkään riippuvainen puhelimestaan, päinvastoin siitä on akku yleensä loppu eikä sitä saa kiinni. Eli jos otan puhelimen pois, sitä ei voisi vähempää kiinnostaa, päinvastoin. Enkä oikeastaan hae ideoita rangaistuksiin, vaan haluaisin ymmärtää, mistä tuollainen käytös voi johtua.
Ap
Anna myöhästyä, et sinä sille mitään voi.
Tyttö? Kuulemani/kokemukseni mukaan naaraspuolisilla taipumus tuohon koko ikänsä.
Anoppi on säntillinen mutta tyttärensä jo "normaalisti" aina myöhässä.
Vältteleekö muiden kohtaamista? Ilmeisesti haluaa suoraan tunnille, eikä jutella toisten oppilaiden kanssa ennen sitä? Voisiko olla jotain hankaluuksia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et herätä aiemmin? Jos aloitat herättämisen 30min ennen koulun alkua. Kauanko nuorella menee normaalisti herätä? 30 minuuttiakin aamu heräilyyn, toimiin, pukeutumiseen ja kulkemiseen kuulostaa aika lyhyeltä ajalta.
Asutteko koulun vieressä?
Koulumatkan kesto on 10 min. Jos herätän aiemmin, niin tuo "joo joo" ja "JOO JOO TURPA KIINNI" vaihe kestää vaan pidempään, muuta vaikutusta ei ole. Ap
Mä en viitsisi herätellä. Nukkukoot pommiin ja kärsikööt seuraukset ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Mun teini ei ole mitenkään riippuvainen puhelimestaan, päinvastoin siitä on akku yleensä loppu eikä sitä saa kiinni. Eli jos otan puhelimen pois, sitä ei voisi vähempää kiinnostaa, päinvastoin. Enkä oikeastaan hae ideoita rangaistuksiin, vaan haluaisin ymmärtää, mistä tuollainen käytös voi johtua.
Ap
Siitähän se johtuu, että sinä olet liian lepsu. Jos teini sanoo, että "turpa kiinni", niin sinä odotat vaan hiljaa. Sulla ei ole auktoriteettiä. Kyllä meilläkin teini saattaa noin sanoa, mutta minä sanon vaan, että nyt lähdet kouluun. Kyllä hän tietää, että äitiä pitää totella. T. Nro 4
Eikö useammasta myöhästymisestä tule rangaistus koulun puolesta? Jospa se saisi teinin ajattelemaan, että mitähän tässä pitäisi tehdä. Teini-ikäistä ei tarvitse kenenkään kouluun hoputtaa. Tuntee kyllä kellon. Eikä tuolla hoputtamisella ole teidän tapauksessa edes mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vältteleekö muiden kohtaamista? Ilmeisesti haluaa suoraan tunnille, eikä jutella toisten oppilaiden kanssa ennen sitä? Voisiko olla jotain hankaluuksia?
En usko, on ihan mukava ja sosiaalinen ihminen kaikkina muina vuorokauden aikoina, paitsi aamuisin. Ap
Pistäkää se koulukotiin, oppii käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö useammasta myöhästymisestä tule rangaistus koulun puolesta? Jospa se saisi teinin ajattelemaan, että mitähän tässä pitäisi tehdä. Teini-ikäistä ei tarvitse kenenkään kouluun hoputtaa. Tuntee kyllä kellon. Eikä tuolla hoputtamisella ole teidän tapauksessa edes mitään merkitystä.
Ei tule rangaistusta. Tulee vaan merkintä Wilmaan, että on myöhästynyt. Jos en herättäisi aamuisin, tuo lapsi ei olisi ikinä käynyt koulua. Ap
Joka vitsaa säästää se vihaa lastaan. Nii sinä vihaat.
Nepsy? Voi olla just tuollaista kutvaamista ajan kanssa.
Itse olin samanlainen. Diagnoosi adhd
Koko perheeltäsi puutu ajan hallinta ,ruoka rytmi ja nukkumaan meno rytmit. Kuin lähikasvattajan kunnioitus.Rajattu netti ja Tv aikakin! Voit vain syytää itseäsi!Kun sinulla aikaa tällä aamusta kirjoitaa? Olet työtön? Eikö sinulla ole kotihommia?