Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häälahjaksi rahaa, mikä on sovelias summa?

Vierailija
18.05.2022 |

Ollaan miehen kanssa menossa kaverimme häihin. Paljonko on mielestänne sellainen ok summa? Nimenomaan rahaa toivotaan. Itse olen ajatellut, että laitetaan 100 , mutta nyt aloin ajattelemaan, että onhan se iso summa, että onko se ihan välttämätöntä. Sen tiedän, että häiden budjetti on itsessään ollut pieni. Tosin ei kai sillä ole merkitystä. Muistan, että ennen koronaa häitä oli paljon, pitkään laitettiin aina se 100 , mutta kun häitä tosiaan alkoi olemaan niin usein, niin alettiinkin laittamaan sitten jossain vaiheessa vain 50 e. Mitä te olette mieltä, onko jotain yleistä summaa?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariskunnalta satanen. Näin olemme itse laittaneet. Tosin nyt meillä on lapsi ja jos tulisi kutsu häihin, laittaisin meiltä kolmelta vielä tämän saman satasen

Samoilla linjoilla olen: antaisin jokaista tämän perheyksikön aikuista kohden 50 euroa, yhteensä 100 tällä hetkellä. Lapset 6 ja 8 (eivät välttämättä tulisi häihin mukaankaan). Kun lapsi on teini (ehkä 14+) ja jos tulee mukaan, nostaisin summaa 50 eurolla. Lopulta siis meidän perheeltä 100-200 euroa, riippuen siitä, tuleeko jälkikasvu mukaan.

Vierailija
22/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieraat ovat työssä käyvä pariskunta, mielestäni 50 euroa / hlö eli 100 euroa on hyvä.

Jos vieraat ovat opiskelijapariskunta / työttömiä, 25 euroa / hlö eli 50 euroa on aivan riittävästi. 

Jos toinen on opiskelija ja toinen töissä, soveltaisin näistä pyöristäen täyteen kymmen- tai satalukuun. 

Miettisin myös sen mukaan, onko hääpari läheinen vai etäisempi. Ja lopulta sen mukaan, mitä oma kukkaro kestää. Rahalahja ei kuitenkaan ole mikään uusi juttu eikä osoita mielestäni hääparilta sen suurempaa röyhkeyttä tai ahneutta kuin muutkaan lahjatoiveet. Menisihän vierailla rahaa myös tavaralahjaan. Tänä päivänä monilla hääpareilla on jo valmiit kodit ja kaikki tilpehöörit, joten raha voi oikeasti olla perusteltu lahjatoive, ja se yleensä käytetään suureen hankintaan, kuten häämatkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi alle 50 euron rahalahja tuntuu jotenkin ajattelemattomalta. Sen voisi laskea ehkä 40 euroon, mutta ei sen alle. Mielestäni vieraan oman tilanteen (työtilanne, parisuhdestatus jne.) mukaan sopivia rahalahjoja voisivat olla 40, 50, 60, 80, 100, 150, 200 jne. euroa. 

Jostain syystä en näe 70:ää, 90:ää tai esim. 110:tä euroa lahjasummana. 

Vierailija
24/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

200 on hyvä summa, jos kaksi osallistuu häihin.

Vierailija
25/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on enempi lahjus kuin lahja.

Ja mikä on sellainen lahja, joka tilataan itse etukäteen?

Lahjakortit , pienetkin on kivoja lahjoja ja yhteinen aika, sovitaan mitä tehdään yhdessä ja minne mennään.

Vierailija
26/35 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 euroa jos ei kovin läheinen pari.

20 euroa jos läheinen.

Muistan, kun opiskelukaverini osti vuonna 2010 alaikäiselle pikkusiskolleen joululahjaa. Hän päätyi Henkkamaukan lahjakorttiin. Ensin ajatteli summaksi 15:ttä euroa, mutta sitten totesi, että kyllä se on vähän semmonen summa jouluaattona kuoresta avatessa, että päälimmäinen fiilis olisi "haista nyt ***". Ja sitten päätyi ostamaan 30 euroa lahjakortin. 

Häälahja olisi mielestäni kyllä suurempi kuin alaikäiselle ostettava lahjakortti. 

Vierailija
27/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan pariskuntana 50e jos ei läheinen, 100e jos läheinen. 

Vierailija
28/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Satanen per aikuinen ja 50 e per lapsi on ok summa. Sen minä olen antanut. Pitopalvelut ovat kalliita, pitää maksaa paikan vuokrat, koristelut yms.

Eihän niiden häiden kustannusten pitäisi lahjan hintaan vaikuttaa, silloinhan se tarkoittaa, että häät maksatetaan vierailla. Olen itse menossa suurituloisen pariskunnan ökyhäihin kesällä, ja vähän tökkii ajatus, että jokaisen pienituloistenkin vieraan pitäisi kustantaa heidän pröystäileviä valintojaan.

Vierailija
29/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisi edes puhua tästä nykyisestä rahanvonkaamiskulttuurista niinkuin se on: Tämä kirjoittamattomana sääntönä vaadittava min. 50 euroa on käytännössä pääsylippu häihin, vaikka teeskennellään, että on puolin ja toisin aidosta antamisen ilosta kyse. Ja se aiheuttaa tosiaan vähän ongelmia niissä tilanteissa ja joissa se 50 euroa on vieraalle oikeasti iso raha, mutta pari on esim. sen verran läheistä sukua, että pois ei voi jättäytyä.

Vierailija
30/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni naimisiin ei mennä lahjojen takia. Ja jos niitä liittoja on jo aiemmin ollut, niin ei kovin montaa kertaa kiinnosta antaa isoja summia.

Lahjojen toivossahan moni niitä juhlia pitää.

Vierailija
31/35 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnossa maksan häälahjan kirjoitti:

Maksan mielummin luonnossa häälahjan morsiamelle hääyönä. Puoliso ottakoon seuraavan yön sitten. Morsian saakoon minulta maksun näin.

Pidätkö itseäsi vitsikkäänä ja hauskana?

Vierailija
32/35 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette, korreloiko summa siihen monennettako kertaa hääpari on jo menossa naimisiin :D?

Vierailija
33/35 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosia sitten laitoin köyhänä tt-tuella elänneenä sinkkuna 50 e häälahjaksi. Pariskunnalta siis väh. 100 e lahjaksi. Kattakaa lahjalla lautasenne kulut + lahjan osuus. Mutta jos lahjan anto estäisi varattoman kutsuihin osallistumisen tai hääpari ei halua mitään, niin sitten ei tarvitse muistaa lahjalla. Kortti riittänee.

Vierailija
34/35 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette, korreloiko summa siihen monennettako kertaa hääpari on jo menossa naimisiin :D?

Ei. Ehkä sitten miettisin uudelleen, jos joku ihminen viettäisi häitään kerran vuodessa, mutta sellaista ei ole koskaan tulut minulle vastaan. 

Vierailija
35/35 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-200 eur oli meidän viime kesän häälahjat. Veljelle 200eur, siskontytölle 100eur ja tuttaville 50eur. Viimeiset oli myös pelkästään kahvitilaisuus, ei ruokaa.

Sanoisin, että 50 eur on ok oman rahatilanteen mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi