Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä muu voi aiheuttaa nuorella jatkuvaa janoa ja vessahätää kuin diabetes?

Vierailija
18.05.2022 |

Ollaan tuota epäilty pojan kanssa yhdessä. Veri- ja virtsakokeessa ei ole mitään erikoista. Aavistuksen koholla oli sokerit paaston jälkeen, mutta ei huomattavasti. Ei virtsatulehdusta. Perusverenkuva normaali ja kilpirauhasarvot normaalit. Poika juo jatkuvasti ja sanoo että silti on jano. Tuon takia ravaa vessassa vähän väliä. On väsynyt kun yölläkin uni katkeaa tämän vaivan takia muutaman kerran yössä.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin veikkaan alkavaa sokeritautia. Onko suvussa?

Ei diabeteksen puhkeaminen edellytä sitä, että suvussa olisi. Etenkään ykköstyypin kohdalla. Usein kyllä ainakin joitakin autoimmuunisairauksia löytyy suvusta, mutta monesti ykköstyypin diabeetikko saattaa olla sukunsa ainut. Joskus on sitten useammallakin perheen lapsella tai vanhemmalla myös.

Juu, voi tulla ihan muuten vaan. Eikä ykköstyyppiä pysty kauheasti ehkäisemään tai en ainakaan tiedä. Joskus puhuttiin runsaasta maidon juonnista mutta en tiedä onko tämäkään totta? Kakkostyyppi taitaakin olla vahvemmin periytyvä?

Vierailija
22/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet antanu lapsen läträtä vuosikausia colaa, spraittii ja nrgjuomia ja nyt mietit miksi orastava diabetes? On siin vuoden äiti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeet.

Samaa veikkaan

Vierailija
24/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahata

Vierailija
25/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokailussa olisi nyt oltava tarkkana eli jos on syönyt liikaa hiilihydraatteja, jotka nostaa sokeria, niin kyllä se laittaa janottamaan ja pissattamaan, kun elimistö yrittää päästä eroon liiasta sokerista. Näin sen itse huomaan, että olen syönyt liikaa verensokerin nostavia ruoka-ainetta, kun on esidiabetesvaiheessa oleva tauti, niin yölläkin herää janoon ja hetken päästä pissahätään. Eli kyllä se vähäinenkin koholla oleva sokeri aiheuttaa tuota. Pojan pitäisi päästä diabeteshoitajalle, niin saisi kunnolliset ohjeet, mitä pitää syödä, miten sokeria mitataan kun tehdään kotiseurantaa ja saa muutenkin tietoa, mistä on kyse.

Vierailija
26/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit kannatta kokeilla vähentää joksikin aikaa koska ruokavaliohoito saattaa olla apu just jos vasta esidiabetes.

Eli hiilarit kannattaa korvaa pääosin proteiineilla ja kasviksilla ja katsoa tasaako tilanteen.

Eli lihaa, kalaa, kanaa, munia, raejuustoa, juustoa, parsakaalia, kukkakaalia, kaalia, kurkkua...

Ei viljatuotteita, ei sokeria...

Vierailija
27/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiilarit kannatta kokeilla vähentää joksikin aikaa koska ruokavaliohoito saattaa olla apu just jos vasta esidiabetes.

Eli hiilarit kannattaa korvaa pääosin proteiineilla ja kasviksilla ja katsoa tasaako tilanteen.

Eli lihaa, kalaa, kanaa, munia, raejuustoa, juustoa, parsakaalia, kukkakaalia, kaalia, kurkkua...

Tämä ei ole oikea hoito-ohje.

Vierailija
28/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ykköstyypin diabetes on usein periytyvä. Tuolla arvolla ei vielä pitäisi oireita olla, mutta kannattaa seurata. Varmaan siihen on ohjeet annettukkin.

Vierailija
29/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mulla on tämä ihan sama vaiva! Olen 31-vuotias nainen, hoikka, ihan terveelliset elämäntavat. Mutta juon kuin kameli, ihan jatkuvasti. Helposti menee 5-6 litraa päivässä ja iltaa kohti jano aina pahenee ja pitää silti yrittää olla juomatta ettei yöllä niin usein tartteis ravata, mutta unet katkeilee silti kun herään aina pissahätään 2-4 kertaa yössä.

Tätä on kestänyt jo vuosia. Kaverit ja porukat aina naureskellut mun "pähkinänkokoiselle rakolle" ja heitetään huulta veden litkimisestä, eli tätä on ollu mulla tyyliin aina, mutta nyt muutama vuosi vain pahentunut.

Ajattelin että johtuuko oikeasti vain pienestä rakosta? Eikai diabetes näin kauan tuloaan tee?

Minulla ei ole lääkityksiä enkä käytä huumeita.

Vierailija
30/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöllä tuo tiesi ykköstyypin diabetestä. Ei voi mitenkään estää. Jos on tullakseen, tulee. Hoitoon pitää kuitenkin päästä sitten ajoissa, ettei tule pahaa ketoasiodoosia. Se on hengenvaarallinen tila.

Nyt kannattaa myös seurata, jos ruoan syöminen yököttää, silmissä välillä pimenee, laihtuu. Tyttärellä oli kaikki nämä oireet. Myös atooppinen ihottuma yllättäin parani. Siitä iloittiin, mutta johtuikin siitä, ettei ollut kehossa enää energiaa ihottuman ylläpitoon.

Nyt on kaikki hyvin, kun on insuliinipumput ja muut.

Vierailija
31/42 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei mulla on tämä ihan sama vaiva! Olen 31-vuotias nainen, hoikka, ihan terveelliset elämäntavat. Mutta juon kuin kameli, ihan jatkuvasti. Helposti menee 5-6 litraa päivässä ja iltaa kohti jano aina pahenee ja pitää silti yrittää olla juomatta ettei yöllä niin usein tartteis ravata, mutta unet katkeilee silti kun herään aina pissahätään 2-4 kertaa yössä.

Tätä on kestänyt jo vuosia. Kaverit ja porukat aina naureskellut mun "pähkinänkokoiselle rakolle" ja heitetään huulta veden litkimisestä, eli tätä on ollu mulla tyyliin aina, mutta nyt muutama vuosi vain pahentunut.

Ajattelin että johtuuko oikeasti vain pienestä rakosta? Eikai diabetes näin kauan tuloaan tee?

Ei se varmaan pienestä rakosta johdu, jos juot yli tuplasti sen määrän vettä mitä muut keskimäärin.

Aloittajan poikakin voisi mitata myös päivittäisen vedenkulutuksen. Oletan, että janoon juodaan vettä, eikä mehuja, limsoja, energiajuomia tai varsinkaan light-juomia. Koska jos on vaikkapa sokeri- tai aspartaamikoukussa ja juo em. juomia sen vuoksi, niin sehän selittää jo kaiken.

Janoon tietysti vaikuttaa myös se mitä on syönyt (suolainen ja makea janottavat), mutta myös lämpö, liikkuminen, kuiva ilma jne. Myös tottumuksella on tosi iso rooli. Se voi olla myös niin päin, että jos ei syö tarpeeksi suolaa, niin vesi tulee vain läpi ja koko ajan janottaa. Voi kokeilla laittaa vaikka merisuolarakeen siihen veteen tai imeskellä sen erikseen.

Vierailija
32/42 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on vesitystauti, jossa munuaiset eivät toimi oikein. Tämä pitää tietää esimerkiksi leikkaukseen mennessä, koska sinua pitää nesteyttää ihan toisella tavalla kuin muita. Lääkäriin mars.

Vierailija
33/42 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä verensokerimittaria saisi vaikka kouluterveydenhuollon kautta lainaan ja seuraisitte sokereita vaikka viikon ajan 4 x vrk.

Vierailija
34/42 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkara ja olut

Vierailija
35/42 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö paljon sipsejä, pitsaa yms suolaista mikä sitten janottaa?

Cola-juomat yms aiheuttavat myös janoa itsessään.

Vierailija
36/42 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla pojalla sama. Ja koht usein aamuisin nielu kipeä tai ääni käheä. Kova väsymys iltapäivisin. Olen tullut siihen tulokseen, että kyseessä on refluksi. Pahimmillaan hän valittaa poltetta kurkussa, mutta janon tunnekin on usein sellainen kuivan tai kuristavan oloinen kurkku, näin hän sitä selittää itse. Pitäisi mennä tutkimuksiin (taas). Tutkittu on perus verikokeet, se paastosokeri, virtsa jne, koska koronan aikaan poissaoloja alkoi olla paljon kun aamuisin ääni on toisinaan käheä /kurkku kipeä ja lisäksi opettajat ovat kiinnittäneet huomiota väsymykseen oppitunneilla

Vierailija
37/42 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla vesitystauti, jossa oireena on juurikin hurja jano ja sen seurauksena pissittää tietysti paljon. Tosin tämä sairaus on aika harvinainen.

Joskus tuo liiallinen juominen voi olla ihan tottumuksestakin kiinni. Itse olen aina juonut todella vähän, ja tumman virtsan seurauksena yrittänyt tsempata juomisessa. Joskus kokeilin n. 3 viikon ajan juoda joka päivä yli 2 litraa vettä ja tähän päälle saattoi mennä vielä limutölkki, kahvi tai jotain muuta. Huomasin siinä, että mitä enemmän join, sen enempi tuntui janottavankin ja oli pakko saada lisää vettä. Hiljalleen kun juominen taas väheni, janon tunnekin tuntui vähenevän. Kokeile ensin vain vähentää juomista vaikka kuinka janottaisi, jos olisikin vaan tästä kyse. Jos ei auta, kannattaa mennä lääkäriin, kyllähän tuollainen rajoittaa jo elämääkin jos pitää monesti yöllä herätä vessaan.

Vierailija
38/42 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan todennäköisimmin johtuu siitä, että olet vuosien aikana totuttanut korvienvälisi tuohon jatkuvaan juomiseen kulkemalla koko ajan vesipullo kädessä. Jos ihminen juo 5-6 litraa vettä päivässä, niin ihan sama, miten iso rakko, siellä vessassa on pakko ravata jatkuvasti. Tuo ei ole enää millään tapaa normaali nestemäärä. Jossain vaiheessa kaiken maailman julkkisten perässä osalla naisista meni vedenjuominen ihan överiksi ja siitä kierteestä on sitten vaikea opetella pois, vaikka oikeasti tuollaisilla veismäärillä tekee jo elimistönsä suolatasapainolle todellista hallaa. Sinun kannattaa nyt pikku hiljaa alkaa vähentää noita juomiasi määriä ja totuttaa elimistösi normaaliin, noin 1-2 litran päivittäiseen vedenjuontiin. Alkuun voi olla vaikeaa ja tuntuu, että suu kuivaa tai on jano koko ajan, mutta kun teet muutokset vähitellen ja annat elimistölle aikaa tottua aina vähäisempään nestemäärään, homman pitäisi kyllä onnistua.

Vierailija
39/42 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole oikea hoito-ohje.

Lukiko siinä, että on hoito-ohje? Itsellä sama kokemus, et sain tilanteen normalisoitua VHH ruokavaliolla.

Oikea "hoito -ohje" on, että diabeetikko tankkaa jatkuvasti hiilareita ja insuliinia ja jatkuva sokeri vuoristorata käynnissä. Perheenjäsen kuoli alle 50 vuotiaana kun uskoi siihen oikeaan hoito-ohjeeseen...

Vierailija
40/42 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele uudestaan. Johtuisiko jano pienestä rakosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan