Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko nousi sähkölasku, kun siirryitte ilmavesipumppuun?

Vierailija
18.05.2022 |

Saa myös kertoa mitä tuon asennus maksoi, jos ennen oli öljylämmitys. Ja kuinka iso asunto.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ely-keskukselta saa lämmitysjärjestelmän vaihtoon tukea 4 000 euroa, kun öljylämmityksestä siirrytään maalämpöpumppuun, ilma-vesilämpöpumppuun tai kaukolämpöön.

Olen tehnyt hakemuksen syyskuussa, mitään ei kulunut sen jälkeen kun ilmoittivat vastaanottaneensa hakemuksen.

Vierailija
22/31 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnat asennuksineen on kai pääosin siinä 10-15t. Tähän saa avustusta 4000e, tosin jälkikäteen. Nykyisin öljyä kuluu n.2000l/v, kun 160 neliötä, myös autotalli. Joten ei kauaa kestäisi, kun olisi hinnan säästänyt.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä hintaisia ilmavesilämpöpumppuja teillä on? Niiden hinnathan vaihtelee tolkuttomasti.

Minulla on reilu 150 neliötä lämmintä, tuo 5-6 tonnia voisi olla mahdollista sijoittaa pumppuun, mutta 15-30 tuntuu jo liialta.

Mutuilisin, että 30k saa jo maalämpöjörjestelmän.

Jos on valmis vesikiertolämmitys jonka tilalle asennetaan vesi-ilmalämpöpumppu, niin laitteet jotain 7k luokkaa + asennus

Tässä on vesikiertoinen lämmitys. Tässä järvenrannalla maalämpö toimisi kuulemma hyvin. Mutta näin isoon pitäisi olla kaksi kaivoa ja keskusyksikkö(?) ja menisi vähän yli 20 tonnia. Minä olen pohtinut tuota ilmavesilämpöpumppua. Itse en ole tuohon 30 tonnin pumppuun törmännyt, mutta viime kesänä semmoinenkin oli kuulemma kaupan. Pannuhuonekin olisi helposti ulkoseinän vieressä, mutta varaajan vaihto mietityttää - nyt on 3000 litran. 

Keruuputkiston voi levittää järveenkin, ei tarvi kaivoa porata, myös maahan voi upottaa, jos on tarpeeksi 'lääniä' .

Vierailija
24/31 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä hintaisia ilmavesilämpöpumppuja teillä on? Niiden hinnathan vaihtelee tolkuttomasti.

Minulla on reilu 150 neliötä lämmintä, tuo 5-6 tonnia voisi olla mahdollista sijoittaa pumppuun, mutta 15-30 tuntuu jo liialta.

Jos on valmis vesikiertolämmitys jonka tilalle asennetaan vesi-ilmalämpöpumppu, niin laitteet jotain 7k luokkaa + asennus

Tässä on vesikiertoinen lämmitys. Tässä järvenrannalla maalämpö toimisi kuulemma hyvin. Mutta näin isoon pitäisi olla kaksi kaivoa ja keskusyksikkö(?) ja menisi vähän yli 20 tonnia. Minä olen pohtinut tuota ilmavesilämpöpumppua. Itse en ole tuohon 30 tonnin pumppuun törmännyt, mutta viime kesänä semmoinenkin oli kuulemma kaupan. Pannuhuonekin olisi helposti ulkoseinän vieressä, mutta varaajan vaihto mietityttää - nyt on 3000 litran. 

Et tarvitse enää noin isoa varaajaa jos vaihdat vesi-ilmaan. Puukkosahalla varaaja pieniksi paloiksi ja romuttamolle. Tilalle 300l pannu

Vierailija
25/31 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keruuputkiston voi levittää järveenkin, ei tarvi kaivoa porata, myös maahan voi upottaa, jos on tarpeeksi 'lääniä' .

Tässä on jotakin 1,5 ha tonttina, eli maa-aluekin taitaa riittää. Varaajaa on lämmitetty puu/sähkö, mutta jos on tehnyt pitkän päivän töissä, puiden kanto tympäisee huolella.

Vierailija
26/31 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään kävi eräs firma tekemässä arvion. OKT jossa lämmitettävää tilaa on 140 neliötä. Tarjosivat vähän päälle 14 tuhatta ja tämän iltaisen laskemisen jälkeen todettiin että kun lämmitämme öljyllä noin 6kk, tulemme säästämään ilmavesilämpöpumpulla kuukaudessa (6kk) noin 350e.

Vierailija
27/31 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/31 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden hinnat on ihan hulluja. Ennen Brexittiä tilasin briteistä Fujitsun 8 kW vilpin. Tuo jäi pihaan kannettuna alle 4000 e. Vähän oli hankala löytää asentajaa tuntitöinä tuo laittamaan. Tein itse mekaanisen asennuksen, eli nostin pumpun jalustalle seinän viereen. Asennus tuon jälkeen maksoi noin tonnin. Talo noin 130 neliötä ja tuo pumppu riittää noin -12 C asti. Sähköä mennyt noin 10 000 kWh/v. Tuo -12 C siis tarkoittaa, että tuon jälkeen alkaa talon lämmöt pudota. Tosin jos yöllä on -15 C ja päivällä -10 C, niin silti lämpö riittää. Jos on pitempään kylmempää, niin sitten buustaa suoralla sähköllä tai puilla.

Nuo 10+ ke tarjoukset on kyllä yhtä ryöstöä.

Vierailija
29/31 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ely-keskukselta saa lämmitysjärjestelmän vaihtoon tukea 4 000 euroa, kun öljylämmityksestä siirrytään maalämpöpumppuun, ilma-vesilämpöpumppuun tai kaukolämpöön.

Ja työn osuuden asennuksesta saa kotitalousvähennykseen jos on vähennyksiä käyttämättä.

Ei saa kuin jomman kumman, jos myönnetään Ely-tukea niin sitten ei saa käyttää kotitalousvähennystä. Kannattaa laskea kumpi kannattaa, jos on suuri työn osuus ja taloudessa kaksi veronmaksajaa niin silloin kannattaa valita kotitalousvähennys.

Vierailija
30/31 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyypillistä viherideologiaa ja utopiaa, energian säästämiseksi tehtyjen toimenpiteiden jälkeen energiankulutus onkin kaksinkertaistunut ja kustannukset nelinkertaistuneet xD

Vierailija
31/31 |
21.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ollaan harkittu, mutta naapuruston huonojen kokemusten perusteella tilattiin kuitenkin vielä öljyä kolmeksi vuodeksi.

Moni naapuri on siis vaihtanut öljylämmityksen vilppiin ja tuskailevat sen toimimattomuudella ja sähkölaskujen suuruudella. Laitteet toimii talven pakkasilla niin huonosti että on sama vaikka olisi suora sähkölämmitys. Vilpit sopii kai huonosti vanhoihin patteritaloihin, mutta paremmin uusiin lattialämmitettyihin.

Onneksi älyttiin tilata säiliö täyteen öljyä silloin kun sen hinta oli vielä alle euron/ litra. Polttopuutakin on monen vuoden tarpeiksi.