Täällä olleen keskustelun ansiosta innostuin tekemään amk:n ensimmäistä ruotsin kurssia itsenäisesti
Tuo keskustelu poistui, mutta siinä siis joku kertoi tekevänsä amk:n ruotsinkurssia itsenäisesti ja googlekääntäjän avulla.
Otin nyt itsekin itsenäisesti ruotsin ensimmäisen kurssi ja käytän paljon apuna tuota kääntäjää. Toki vähän osaa ruotsia ja ymmärrän suhtautua varauksella siihen kääntäjään. Virkamieruotsin antavan kurssin varmaan joudun suorittamaan lähiopetuksessa koska siinä kurssissa on ihan moodle kokeet niin kirjallisesti kuin suullisesti. Ei riitä mulla rahkeet suorittaa sitä itsenäisesti.
Harmittaa kun pitää väkisin vieläkin suorittaa ruotsia. En tule sitä tulevassa ammatissani tarvitsemaan koska asun suomenkielisellä alueella. Olisi saanut jäädä lukioon tämä pakkoruotsi. Kun mun alalla opiskelevat ruotsinkieliset kaikki osaa sanaakaan suomea. On se kumma kun ei toisinpäin vaadita tuota pakkoa.
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä miettii kuinka paljon onkaan paukkuja laitettu siihen että suomalaisille opetetaan sitä pakkoruotsia... monta monta vuotta, jos on esim. lukionkin käynyt.
Ja sit käytännössä hyvin harva sitä kuitenkaan osaa, niin, että esim. työelämässä pystyisi käyttämään :,D
No tämä! Kyllä mä tässä jotakin opin ammattisanastosta, mutta en mä koskaan pärjäisi työelämässä ruotsilla. En vaikka osallistuisin lähiopetukseen. Mä en tarvitse missään ruotsinkieltä niin sehän unohtuu aika pitkälti. Tarpeellisempana pidän englantia.
2:n viestissä oleellisin pointti:
Lähes kaikki (jos ikäihmiset ja pikkulapset unohdetaan) ovatvähintään n. 6 vuotta opiskelleet ruotsia (yläkoulu+lukio/amis) ja suurimmalla osalla ruotsintaito on tasoa "jag heter..." ja "tack".
Olisiko nuo paukut voinut laittaa johonkin muuhun? Siis ihan mihin tahansa, vaikka ulkona kävelyyn niin vaikutus olisi useimpien elämän ollut isompi (kunto kasvanut).
Puhumattakaan siitä, että tuon ajan olisi voinut käyttää itseä kiinnostavaan aineeseen, olkoon sitten matematiikka tai puutyöt.
On ehdottoman tärkeää, että Suomessa on jokin muukin pakkokieli kuin englanti (joka tosin ei ole pakollista). Minkä tahansa kielen osaaminen edes alkeiden tasolta avartaa maailmaa.
Ruotsi on helpoin koulussa tarjolla oleva kieli.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikki (jos ikäihmiset ja pikkulapset unohdetaan) ovatvähintään n. 6 vuotta opiskelleet ruotsia (yläkoulu+lukio/amis) ja suurimmalla osalla ruotsintaito on tasoa "jag heter..." ja "tack".
Olisiko nuo paukut voinut laittaa johonkin muuhun? Siis ihan mihin tahansa, vaikka ulkona kävelyyn niin vaikutus olisi useimpien elämän ollut isompi (kunto kasvanut).
Puhumattakaan siitä, että tuon ajan olisi voinut käyttää itseä kiinnostavaan aineeseen, olkoon sitten matematiikka tai puutyöt.
No kyllä todellakin olisi voinut käyttää johonkin muuhun. Suurin osa ei ruotsia työssään tarvitse. Jos meiltä suomenkielisiltä vaaditaan ruotsin osaamista, niin sitten pitäisi vaatia ruotsinkielisiltä suomen osaamista. Jos ruotsinkielinen sairaanhoitaja-opiskelija ei osaa suomeksi edes numeroita, niin ei hyvin mene. Mä sentään osaan jotakin numeroita, lyhyitä lauseita ja yksittäisiä sanoja ruotsiksi. Tuo kyseinen opiskelija tulee tekemään töitä alueella missä on sekä suomen- että ruotsinkielisiä.
Asut NYT suomenkielisellä alueella.
T. Se joka koulussa inhosi pakkoruotsia eikä ikinä oppinut mitään koska ei vain kiinnostanut vaikka kielipää hyvä, ja joka nyt asuu ruotsinkielisellä alueella ruotsinkielisen puolison kanssa, ja jonka lapset on tietysti myös ruotsinkielisiä.
Kohtalon ironiaa sanoisin, mutta en koskaan enää sano ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Asut NYT suomenkielisellä alueella.
T. Se joka koulussa inhosi pakkoruotsia eikä ikinä oppinut mitään koska ei vain kiinnostanut vaikka kielipää hyvä, ja joka nyt asuu ruotsinkielisellä alueella ruotsinkielisen puolison kanssa, ja jonka lapset on tietysti myös ruotsinkielisiä.
Kohtalon ironiaa sanoisin, mutta en koskaan enää sano ei koskaan.
En ole muuttamassa mihinkään täältä ja olen naimisissa suomenkielisen miehen kanssa. Ihan turha tulla inttämään, että kaikki muuttaa joskus ruotsinkieliselle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
ska jag knulla dig?
Joskus sitä miettii kuinka paljon onkaan paukkuja laitettu siihen että suomalaisille opetetaan sitä pakkoruotsia... monta monta vuotta, jos on esim. lukionkin käynyt.
Ja sit käytännössä hyvin harva sitä kuitenkaan osaa, niin, että esim. työelämässä pystyisi käyttämään :,D