Missä päin Suomea sanotaan hapsenkakkiainen?
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joka puolella mutta ei kaikki ole Pikku Kakkosta aikoinaan katsellut.
Olin 12 kun pikkukakkonen alkoi ja eikös siellä ollut hapsiainen, ei hapsenkakkiainen? Tunsin sanan jo pienenä
Meillä Karjalassa sanotaan hapsankakkiainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 12 kun pikkukakkonen alkoi ja eikös siellä ollut hapsiainen, ei hapsenkakkiainen? Tunsin sanan jo pienenä
Itsekin meinasin mainita pikku kakkosen, mutta aioin linkittää pätkän youtubesta ja selvisi että se onkin hapsiainen, eikä hapsenkakkiainen, jotenkin olen aina muistanut tämän väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin meinasin mainita pikku kakkosen, mutta aioin linkittää pätkän youtubesta ja selvisi että se onkin hapsiainen, eikä hapsenkakkiainen, jotenkin olen aina muistanut tämän väärin.
Taisi Nasse-setä tehdä oman esityksensä hapsenkakkiaisesta. Näin muistaisin.
P-Pohjanmaalla ainakin käytetään sanaa hapsenkakkiainen.
Sana esiintyy kirjassa Ronja Ryövärintytär. En ole varma onko suomentaja poiminut sen murteesta vai onko suomentajan keksimä ja levinnyt siitä.
Hapsenkakkiainen on kovakuoriainen, sarvijäärä. Aivan normaali sana.
Vierailija kirjoitti:
Sana esiintyy kirjassa Ronja Ryövärintytär. En ole varma onko suomentaja poiminut sen murteesta vai onko suomentajan keksimä ja levinnyt siitä.
Korjaus: tarkistin ja Ronjassa seikkaili kakkiaisia! Ilman hapsen-liitettä. Näemmä kakkiaiset ovat myyttisiä olentoja ja tosiaan hapsenkakkiainen nimitys kovakuoriaiselle.
No, voi että, koko elämäni olen luullut, että HAPSKAKKIAINEN, nimenomaan tässä muodossa, on pitkäjalkainen hämähäkki. HAUSJÄRVELTÄ kotoisin oleva äitini puhuu hapskakkiaisista, kun tarkoittaa tosiaan niitä erittäin pitkäjalkaisia hämähäkkejä, jotka notkuvat rakennusten seinustoilla ym. aina syksyisin. Jokin lukki se taitaa olla oikealta nimeltään. (Tänään juuri äiti otti hapskakkiaiset puheeksi, totesi, että niitä, hämähäkkejä siis, ei näkynyt tänä syksynä. Ja totta tosiaan, ei näkynyt! - Niin kuin ei ainakaan meillä päin ollut leppäkerttujakaan.)
Tupu