Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos saa työnantajalta 200:n motivaatiolisän, paljonko siitä lähtee veroja euroina?

Vierailija
18.05.2022 |

En hahmota, onko kyse muutamasta eurosta vai muutamasta kympistä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sun veroprosentista ja siitä onko se kertakorvaus vai pysyvä lisä.

ainakin 90-luvulla outokummun terästyöntekijät kertoivat ylityökorvausten menevän veroihin.siis kokonaan

Tätä mantraa isänikin väitti, kun teki paljon ylitöitä metallialalla 90-luvulla. Jos kaikki ylityökorvaukset menivät veroihin, miksi niitä ylitöitä edes kannatti tehdä?

Todellisuudessa: kaikki ei todellakaan mennyt veroihin, mutta tavispalkansaaja ei ymmärtänyt silloista kumulatiivisen verokortin käyttäytymistä ennakonpidätystä laskiessa. Palkansaajalle se näytti siltä, että kaikki meni veroihin. Ehkä hetkellisesti meni lisäprosentilla, koska kumulatiivisessa verokortissa oli palkkakausikohtaiset tulorajat ja tulorajan ylittävältä osalta meni ennakonpidätystä lisäprosentilla. Lopullisessa verotuksessa se kyllä tasaantui.

Vierailija
22/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, vähän vaikea sanoa, kun ei ole veroprosentti tiedossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prosentti on yksi sadasosa. Prosentti 200 eurosta on 2 euroa. Kerrot sen verokortissasi olevalla veroprosentilla. Nopeamman lopputuloksen saat vähentämällä sadasta veroprosenttisi verran ja kertomalla 2€ sillä, mutta se taitaa olla aivan liian vaativa laskutoimitus aloittajalle.

Huomaamme, että aloittaja kysyi vain veron määrää. Sen lisäksi lähtee muihin maksuihin melkein 10%. Jotta asia ei olisi aivan näin yksinkertainen, pitää ottaa huomioon myös mahdollinen progressiivinen veroprosentin nousu tulojen lisääntyessä. 

Vierailija
24/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veroprosentilla siitä jäisi itselle noin 150.

Vierailija
25/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimeltään marginalivero ja pyörii keskituloisilla 40-50% hujakoilla. Eli joka lisäeurosta maksat 40-50 senttiä veroa.

Voi valita toisinkin. Itsellä on tosi epäsäännölliset tulot, kolmivuotoa ja keikkaa, pätkiä, joten olen aina valinnut vuositulorajan. Näin kaikesta menee sama vero. Pitää vain itse seurata vuositulorajan täyttymistä.

Vierailija
26/26 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun palkasta vähennyksiin menee kaikkineen noin 38%. Jos saisin 200 euroa ylimääräistä, niin siitä lähtisi 76 euroa pois. Jäisi 124 euroa käteen.

ELi tienaat alle 2200 kuussa tuolla marginaaliverolla.

Tai sitten hän on valinnut vuositulorajan verokorttiin ja kaikesta menee sama vero.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi