Koiran hankinta kasvattajalta
*Montako viikkoa ennen pennun luovutusta saa tavallisesti tietää saako koiran?*
Pennut ovat siis jo viikkoja sitten syntyneet, mutta kasvattaja ei ole vielä kertonut päätyykö joku pennuista meille. Kasvattaja sanoi valitsevansa pennut heille sopiviin koteihin, mutta ei kertonut aikataulua ja nyt alkaa jo vähän jännittää. Ennen koiran tuloa olisi kuitenkin hyvä saada tilattua tarvikkeet ja koirasta olisi kiva tietää hetki ennakkoon, niin saa suunniteltua kesälomaa.
Seuraavaa pentuetta täytyy taas odotella ties kuinka pitkään, niin emme uskalla tilata kaikkea tarvittavaa kaappiin pölyttymään, jos koiraa ei tälle vuodelle saadakkaan.
Kokemuksia siis kaipailisin. Missä vaiheessa pennun luovutus lyötiin lukkoon?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yhteydessä kasvattajaan, kun pennut olivat viikon ikäisiä ja minulle varattiin alustavasti pentu.
Kun pennut olivat 4vkoa ja kävimme katsomassa pentuja varaus vahvistettiin ja 7vkon ikäisenä haimme pennun kotiin.
Pentua etsin 2 viikkoa.Minulle tarjottiin tuon ottamani pennun lisäksi pentua 3 eri pentueesta, ihan tuon 2viikon etsimisajan aikana.
Ette siis selvästikään ole mikään ykkösvalinta pennunottajaksi ja kasvattaja odottelee, löytyisikö jostain parempi koti.
Myös nämä, jotka odottelee pentujaan parikin vuotta... noh, he eivät millään mittapuulla ole erityisen hyviä kotiehdokkaita.
Kommentteihin kirjoitinkin, että kasvattajan kanssa on jo keskustelut käyty, mutta ongelmana on vain liian vähän pentuja. Kasvattaja ei todellakaan odota uusia ostajia, vaan joutuu jo meidän nykyisten ostajaehdokkaitten joukosta valitsemaan pennuille sopivat kodit.
Olisi mekin toki saatu pentu aiemmin eri yhdistelmistä, mutta sukulinjojen terveys ja koirien luonne on meille tärkeämpää, kuin "nopea toimitus".
-ap
Arvasin, että tähän puututaan :D ei ollut mitään pentutehtailu pentueita, mistä pentua minulle tarjottiin, vaan ihan lupaavista pentueista ja hyviltä kasvattajilta. Se vain on fakta, että toiset kodit ovat parempia kuin toiset ja jos ap olisi kasvattajan toivoma koti, ei arvonta kestäisi noin kauaa.
Meillä on tarjota koiralle sellainen koti, mitä kasvattajat arvostaa, toisilla ei.
Vierailija kirjoitti:
Me odotamme pentuja syntyväksi kesäkuun alkuun. Kasvattaja tietää mitä etsin (väri, sukupuoli) joten tiedämme saavamme pennun jo nyt vaikka ne eivät ole vielä syntyneet.
Ei joka pentueessa synny kaiken värisiä ja molempia sukupuolia välttämättä ollenkaan. Voi hyvinkin olla, että pentueeseen syntyy pelkkiä narttuja tai pelkkiä uroksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me odotamme pentuja syntyväksi kesäkuun alkuun. Kasvattaja tietää mitä etsin (väri, sukupuoli) joten tiedämme saavamme pennun jo nyt vaikka ne eivät ole vielä syntyneet.
Ei joka pentueessa synny kaiken värisiä ja molempia sukupuolia välttämättä ollenkaan. Voi hyvinkin olla, että pentueeseen syntyy pelkkiä narttuja tai pelkkiä uroksia.
Tottakai ymmärrän tämän. Jos ei synny oikeaa väriä ja sukupuolta, sitten etsimme koiran muualta.
Minä olen ilmoittanut ostajille kun pennut ovat noin 4 vkon ikäisiä. Samalla olen tietysti kutsunut heidät katsomaan pentuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yhteydessä kasvattajaan, kun pennut olivat viikon ikäisiä ja minulle varattiin alustavasti pentu.
Kun pennut olivat 4vkoa ja kävimme katsomassa pentuja varaus vahvistettiin ja 7vkon ikäisenä haimme pennun kotiin.
Pentua etsin 2 viikkoa.Minulle tarjottiin tuon ottamani pennun lisäksi pentua 3 eri pentueesta, ihan tuon 2viikon etsimisajan aikana.
Ette siis selvästikään ole mikään ykkösvalinta pennunottajaksi ja kasvattaja odottelee, löytyisikö jostain parempi koti.
Myös nämä, jotka odottelee pentujaan parikin vuotta... noh, he eivät millään mittapuulla ole erityisen hyviä kotiehdokkaita.
Kommentteihin kirjoitinkin, että kasvattajan kanssa on jo keskustelut käyty, mutta ongelmana on vain liian vähän pentuja. Kasvattaja ei todellakaan odota uusia ostajia, vaan joutuu jo meidän nykyisten ostajaehdokkaitten joukosta valitsemaan pennuille sopivat kodit.
Olisi mekin toki saatu pentu aiemmin eri yhdistelmistä, mutta sukulinjojen terveys ja koirien luonne on meille tärkeämpää, kuin "nopea toimitus".
-ap
Arvasin, että tähän puututaan :D ei ollut mitään pentutehtailu pentueita, mistä pentua minulle tarjottiin, vaan ihan lupaavista pentueista ja hyviltä kasvattajilta. Se vain on fakta, että toiset kodit ovat parempia kuin toiset ja jos ap olisi kasvattajan toivoma koti, ei arvonta kestäisi noin kauaa.
Meillä on tarjota koiralle sellainen koti, mitä kasvattajat arvostaa, toisilla ei.
Meillä on tarjota koiralle sellainen koti, mitä kasvattajat arvostaa, toisilla ei
Eli harrastatte koiranäyttelyitä. Wau miten ihailtavaa. Et kuitenkaan tainnut vastata aloituksen kysymykseen, vaan piti päästä nostamaan itsensä jalustalle.
Hyvähän se olisi tietää ajoissa niin voi ostaa tarvittavat tarvikkeet valmiiksi ja miettiä kesäloman suunnitelmat tilanteen mukaan.
Kun pennut syntyi sain vahvistuksen että saadaan koira kyseisestä pentueesta (syntyi tarpeeksi monta haluamaamme sukupuolta). Noin 5-viikkoisena satiin tietää mikä pennuista tulee meille ja käytiin katsomassa. Pentujen piti kasvaa tarpeeksi isoiksi että näki edes jotain luonteesta ja rakenteesta. Me toivottiin isoa ja rauhallista urosta ja sellainen lopulta saatiin. Jos on pieni pentue ja paljon ostajaehdokkaita niin voi olla vaikeaa yhdistää oikea pentu oikeaan talouteen.
No jos kohta on luovutusikä eikä teille ole ilmoitettu pentuihin ja kasvattajaan tutustumisesta mitään, niin ette ole varmaankaan kasvattajan valitsema perhe. Yleensä pentuja käydään katsomassa siinä 5-6 vk iässä ja silloin kasvattaja myös tutustuu mahdollisiin ostajiin ja heidät tavattuaan ilmoittaa sitten, kenelle pennut olisi menossa ja mikä pentu mihinkin. Jos ei mitään ole kuulunut, kysyisin kyllä jo itse perään, että olemmeko vielä listalla vai ei. Todennäköisesti ei. Eli etsintä jatkuu. Jos haluatte samalta kasvattajalta niin seuraava pentue samasta koirasta voi olla aikaisintaan vuoden päästä. Toki jis on useampia siitoskoiria, voi onnistua toisen koiran pennut aiemmin. Tai sitten täytyy vaihtaa kasvattajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kodyaz.com/images/pics/random-number-generator-dilbert-comi…
Kohtelias kysymys kasvattajalle toimii varmasti paremmin kuin tänne vauvapalstalle.
Ihan ekana palauta mieleen mitä konkreettisesti olet sopinut kasvattajan kanssa. Pitikö hänen vai sinun olla yhteydessä ja jos, milloin? Onko sinulle luvattu jo pentu vai onko keskustelu ollut yleisellä tasolla?
Viittaa mahdolliseen aiempaan keskusteluun ja sopimiseen ja kysy, joko hän on tehnyt valintansa, sillä odotatte kovasti tietoa ja valmistaudutte pennun tarvitsemaan hoitoon yms.
Kuten moni on kertonut, pentua yleensä käydään katsomassa jo hyvissä ajoin ennen luovutusikää ja siinä sovitaan miten homma etenee. En jäisi odottamaan enempää vaan varmistaisin asian, miten kasvattaja aikoo edetä hommassa.
Vaikuttaisi aloittajan tapauksessa siltä, että kasvattaja ei ole vielä pystynyt päättämään, minkälainen koti sopii millekin pennulle.
Saattaa olla myös niin, että tilanteeseen vaikuttaa muut pennunottajat. Esim. jos pentujen isän omistaja on ottamassa pentua, hän saa usein valita ensin. Sitten voi olla muita valitsijoita jonossa ennen teitä. Voi olla sellaisiakin, jotka eivät ole vielä päättäneet, ottavatko pennun. Ja kyllä, tällainen epävarma pennunottaja voi joissakin tilanteissa mennä varman edelle, esim. jos on ennestään kasvattajan tuttu. Usein on erikseen uros- ja narttujonot, mutta joku koti saattaakin arpoa uroksen ja nartun välillä, joten tämä valinta vaikuttaa jonojen viimeisiin. Kasvattaja itsekin voi miettiä, haluaako pitää jonkun pennun itsellä ja/tai sijoittaa jonkun. Eli näissä on usein muuttujia.
Kannattaa ehkä kuitenkin kysyä kasvattajalta, joko on selvinnyt, tuleeko teille pentu, koska joko kasvattaja tai pennunottaja on saattanut ymmärtää jotain väärin tai unohtaa mitä on puhuttu. Pennunottaja voi luulla, että kasvattaja ilmoittaa sitten ja odottelee tuskissaan tietoa, kun samaan aikaan kasvattaja luulee, ettei heitä enää kiinnostakaan, kun mitään ei kuulu. Kommunikointi on tärkeää.
En muista tarkalleen, mutta molempien koirien (eri rotuja, eri kasvattajat) kohdalla tieto on varmistunut pentujen ollessa 4-5 vko.
Soitin kasvattajalle ja tilanteen ei kuulemma saada vielä varmuutta, koska pentueen isän kasvattaja haluaa valita parhaan näyttelykelpoisen pennun ensimmäisenä, ei vielä ole varma sukupuolesta. Pahoitteli tilannetta ja viimetippaan jättämistä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Meillä on tarjota koiralle sellainen koti, mitä kasvattajat arvostaa, toisilla ei.Meillä on tarjota koiralle sellainen koti, mitä kasvattajat arvostaa, toisilla ei
Eli harrastatte koiranäyttelyitä. Wau miten ihailtavaa. Et kuitenkaan tainnut vastata aloituksen kysymykseen, vaan piti päästä nostamaan itsensä jalustalle.
Ei harrasteta, todellakaan 🤣 ilmoitin heti ekassa yhteydenotossa, että en ikinä vie koiraa näyttelyyn 😄
Asuinpaikka, koirakokemus, lasten ikä jne ovat monet asioita joita kasvattajat pitää tärkeinä kriteereinä.
Tutulta kuoli koira, hänelle on 4 kasvattajaa tarjonnut pentua. Kasvattajat kun pitää usein pentuja varaamatta juuri siksi, että jos oikeanlainen/parempi koti löytyy, kuin ne, jotka on roikkunut listoilla kuukausia/vuosia, heille annetaan ne jämäpennut, jotka ei löydä parempaa kotia.
Kriteerit toki riippuu jokaisesta kasvattajasta.
Itse haen itselleni ja elämäntilanteeseen sopivia rotuja ja siksi pennun saa helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Meillä on tarjota koiralle sellainen koti, mitä kasvattajat arvostaa, toisilla ei.Meillä on tarjota koiralle sellainen koti, mitä kasvattajat arvostaa, toisilla ei
Ei harrasteta, todellakaan 🤣 ilmoitin heti ekassa yhteydenotossa, että en ikinä vie koiraa näyttelyyn 😄
Asuinpaikka, koirakokemus, lasten ikä jne ovat monet asioita joita kasvattajat pitää tärkeinä kriteereinä.
Tutulta kuoli koira, hänelle on 4 kasvattajaa tarjonnut pentua. Kasvattajat kun pitää usein pentuja varaamatta juuri siksi, että jos oikeanlainen/parempi koti löytyy, kuin ne, jotka on roikkunut listoilla kuukausia/vuosia, heille annetaan ne jämäpennut, jotka ei löydä parempaa kotia.
Kriteerit toki riippuu jokaisesta kasvattajasta.Itse haen itselleni ja elämäntilanteeseen sopivia rotuja ja siksi pennun saa helposti.
Luulisi kaikkien hakevan itselleen ja elämäntilanteelleen sopivia rotuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kriteerit toki riippuu jokaisesta kasvattajasta.Itse haen itselleni ja elämäntilanteeseen sopivia rotuja ja siksi pennun saa helposti.
Mitkä ihmeen jämäpennut? Miten asuinpaikka vaikuttaa koiran elämään? Mitkä on mielestäsi paremman kodin tai hyvän kodin kriteerit?
Meillä meni kaksi vuotta sitten niin, että ensin muutaman kerran kasvattajan kanssa juteltiin puhelimessa. Kun pennut oli syntyneet, kasvattaja soitti että meille olisi siellä yksi tyttönen.
Tuon puhelun jälkeen maksoin varausmaksun. Sitten käytiin katsomassa pentuja ja niiden elinympäristöä. Kasvattaja valitsi minkä narttu pennun meille antaa vasta kai aika viime hetkessä, kun osa koirista oli menossa ihan töihin ja sitten "pahnanpohjimmaiset" kotikoiriksi.
Kun haettiin pentu (oli ns. yli-ikäinen, mutta tämä kasvattaja antoi emän itse vierottautua imetyksestä), saatiin paperit mukaan. Loppusumma maksettiin muutaman päivän sisään.
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se olisi tietää ajoissa niin voi ostaa tarvittavat tarvikkeet valmiiksi ja miettiä kesäloman suunnitelmat tilanteen mukaan.
Niin ja vaikka kilpailuttaa vakuutukset.