Koiran hankinta kasvattajalta
*Montako viikkoa ennen pennun luovutusta saa tavallisesti tietää saako koiran?*
Pennut ovat siis jo viikkoja sitten syntyneet, mutta kasvattaja ei ole vielä kertonut päätyykö joku pennuista meille. Kasvattaja sanoi valitsevansa pennut heille sopiviin koteihin, mutta ei kertonut aikataulua ja nyt alkaa jo vähän jännittää. Ennen koiran tuloa olisi kuitenkin hyvä saada tilattua tarvikkeet ja koirasta olisi kiva tietää hetki ennakkoon, niin saa suunniteltua kesälomaa.
Seuraavaa pentuetta täytyy taas odotella ties kuinka pitkään, niin emme uskalla tilata kaikkea tarvittavaa kaappiin pölyttymään, jos koiraa ei tälle vuodelle saadakkaan.
Kokemuksia siis kaipailisin. Missä vaiheessa pennun luovutus lyötiin lukkoon?
Kommentit (45)
Ainakin laadukkaasta pentueesta pentuja lähtee usein myös sijoitukseen, minne lähtee ne parhaat koirat pentueesta. Kasvattaja tietää vasta joskus viiden viikon iässä, että onko koira rakenteeltaan hyvä ja laskeutuuko esim. kivekset, niin kuin pitää ja näyttääkö koira siltä, miltä sen kuuluukin. Sitten kun sijoitettavat on valittu mietitään myytäviä pentuja, että minne ja kenelle haluaa myydä. Koirilla on niin valtava kysyntä ollut viimekuukausina, että kaikenlaisia ostaja-ehdokkaita on "oven takana jonoksi asti". Jos pentue on pieni-1-4 pentua, niin tokihan heille haluaa valita mahdollisesti näyttelyitä tai jotain muuta ohjattua harrastetta tekevät perheet. Turkkirotuiselle pennulle täytyy olla sellaiset omistajat, joilla on oikeasti aikaa ja mielenkiintoa hoitaa koiraa asianmukaisesti ja rodunomaisesti vielä puolen vuoden kuluttuakin. Monenlaista pohdittavaa on kasvattajallakin. ;)
Pentu ei tarvitse alkuun, kuin kupit, pannan ja hihnan, sekä esim. vanhan peiton pedikseen, mitään hienoja "tarvikkeita" ei tarvitse viikkoja ennen ostaa.
Odota nyt ihan rauhassa, kyllä sinä tiedon saat, jos pentu on tulossa ja hyvältä kasvattajalta tiedon myös siitä, jollei sinulle ei nyt sopivaa pentua ole. Meillä kasvattajillakin on kuitenkin omakin elämä, perhe ja työt yms, eli malttia, kiitos. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yhteydessä kasvattajaan, kun pennut olivat viikon ikäisiä ja minulle varattiin alustavasti pentu.
Kun pennut olivat 4vkoa ja kävimme katsomassa pentuja varaus vahvistettiin ja 7vkon ikäisenä haimme pennun kotiin.
Pentua etsin 2 viikkoa.Minulle tarjottiin tuon ottamani pennun lisäksi pentua 3 eri pentueesta, ihan tuon 2viikon etsimisajan aikana.
Ette siis selvästikään ole mikään ykkösvalinta pennunottajaksi ja kasvattaja odottelee, löytyisikö jostain parempi koti.
Myös nämä, jotka odottelee pentujaan parikin vuotta... noh, he eivät millään mittapuulla ole erityisen hyviä kotiehdokkaita.
Kommentteihin kirjoitinkin, että kasvattajan kanssa on jo keskustelut käyty, mutta ongelmana on vain liian vähän pentuja. Kasvattaja ei todellakaan odota uusia ostajia, vaan joutuu jo meidän nykyisten ostajaehdokkaitten joukosta valitsemaan pennuille sopivat kodit.
Olisi mekin toki saatu pentu aiemmin eri yhdistelmistä, mutta sukulinjojen terveys ja koirien luonne on meille tärkeämpää, kuin "nopea toimitus".
-ap
Arvasin, että tähän puututaan :D ei ollut mitään pentutehtailu pentueita, mistä pentua minulle tarjottiin, vaan ihan lupaavista pentueista ja hyviltä kasvattajilta. Se vain on fakta, että toiset kodit ovat parempia kuin toiset ja jos ap olisi kasvattajan toivoma koti, ei arvonta kestäisi noin kauaa.
Meillä on tarjota koiralle sellainen koti, mitä kasvattajat arvostaa, toisilla ei.Meillä on tarjota koiralle sellainen koti, mitä kasvattajat arvostaa, toisilla ei
Eli harrastatte koiranäyttelyitä. Wau miten ihailtavaa. Et kuitenkaan tainnut vastata aloituksen kysymykseen, vaan piti päästä nostamaan itsensä jalustalle.
Ei harrasteta, todellakaan 🤣 ilmoitin heti ekassa yhteydenotossa, että en ikinä vie koiraa näyttelyyn 😄
Asuinpaikka, koirakokemus, lasten ikä jne ovat monet asioita joita kasvattajat pitää tärkeinä kriteereinä.
Tutulta kuoli koira, hänelle on 4 kasvattajaa tarjonnut pentua. Kasvattajat kun pitää usein pentuja varaamatta juuri siksi, että jos oikeanlainen/parempi koti löytyy, kuin ne, jotka on roikkunut listoilla kuukausia/vuosia, heille annetaan ne jämäpennut, jotka ei löydä parempaa kotia.
Kriteerit toki riippuu jokaisesta kasvattajasta.Itse haen itselleni ja elämäntilanteeseen sopivia rotuja ja siksi pennun saa helposti.
Laitatteko siis jotain osto ilmoituksia vai miten noin lukuisat kasvattajat tietävät teille tarjota pentuja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta odottelin noutajan pentua.
Tarkoitin siis, että kun kasvattaja oli valittu ja pentue syntynyt, niin monennellako viikolla tiesit varmaksi saavasi pennun siitä pentueesta?
-ap
Me saatiin tietää kaksi viikkoa ennen kuin pennut luovutettiin, eli olivat kuusi viikkoisia ennenkuin saatiin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yhteydessä kasvattajaan, kun pennut olivat viikon ikäisiä ja minulle varattiin alustavasti pentu.
Kun pennut olivat 4vkoa ja kävimme katsomassa pentuja varaus vahvistettiin ja 7vkon ikäisenä haimme pennun kotiin.
Pentua etsin 2 viikkoa.Minulle tarjottiin tuon ottamani pennun lisäksi pentua 3 eri pentueesta, ihan tuon 2viikon etsimisajan aikana.
Ette siis selvästikään ole mikään ykkösvalinta pennunottajaksi ja kasvattaja odottelee, löytyisikö jostain parempi koti.
Myös nämä, jotka odottelee pentujaan parikin vuotta... noh, he eivät millään mittapuulla ole erityisen hyviä kotiehdokkaita.
Voi vi..u mikä pelle olet.
Asuinpaikalla, eli kaupungilla jossa asut ei ole kyllä mitään tekemistä koiran elämän kannalta. Koira voi elää ihan yhtä täyttä ja onnellista koiran elämää missä tahansa kaupungissa.