Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ihan yleistäkin, että opiskelijoita kohdellaan huonosti hoitoalalla?

Vierailija
17.05.2022 |

Pistetään opiskelija tekemään kaikki juoksupojan hommat, eikä annetta mahdollisuutta harjoitella mitään tärkeää. Ei anneta opiskelijalle puheenvuoroa missään tilanteessa. Opiskelijan kysymyksiä pidetään hölmöinä. Ei oteta mukaan esim. perjantai-illan yhteiseen pizzatilaukseen. Suututaan opiskelijalle, jos tämä on kirjannut asioita niin kuin ne on (esim asiakkaan oireet). Ei kuulemma saisi kirjata turhaan sellaisia yhdentekeviä asioita (Eivät halua, että asiat tulee tietoon ja työllistävät lisää?)

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paikkoja missä joutuu syömään käytävällä tai opiskelijan taukotilaksi on osoitettu liinavaatevarasto. Kahvihuoneeseen ei saa mennä.

Mitäs salaista siellä tehdään, kun ei saa kahvihuoneeseen mennä?

Luultavasti siellä ei ole tuoleja jokaiselle.

Eihän sinne ruokatauolle kaikki yhtäaikaa menee.  Eikä se taukotila voi jatkuvasti olla täynnä hoitajia.

Tuohan kuuloostaa joltakin kehitysmaan meininingiltä, ettei saa edes ruokaansa syödä taukohuoneessa, vaan sekin pitää hotkia jossain kopperossa.

En missään, en yhdessä ainoassakaan työpaikoissa ole tuollaista kokenut enkä nähnyt että opiskelijoiden ja harjoittelijoiden pitäs syödä, kuin tavanomaisessa taukotilassa.

En oikein usko tuota,  miksi tuollainen käytäntö voi edes olla?

Syrjinnältä jo tuntuu tuollainen.

Vierailija
22/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paikkoja missä joutuu syömään käytävällä tai opiskelijan taukotilaksi on osoitettu liinavaatevarasto. Kahvihuoneeseen ei saa mennä.

Pitäiskö niitä tuoleja vaan sitten viedä sinne kahvihuoneeseen? Niitähän voi ostaa tarvittaessa lisää vaikka Ikeasta, halvalla tai mihin nyt sitten tarjouskilpailu onkaan päätynyt. Ostakaa pinottavia, niin mahtuu enemmän.

Usko pois, ei edes niihin ole rahaa osaston budjetissa, niinhän se aina menee, mutta johtajien kokouskahvituksiin kyllä tulee talon puolesta suolaiset ja makeat tarjottavat, lautasliinoineen päivineen.

-eri-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita ap:väitettä. Olen ollut opiskelijana ja ihan tasavertaisena työntekijänä minua pidettiin.

Siten, kun olin ns ohjaajana, niin ainoastaan töiden kesken jättämisestä ja parettain toisen opiskelijan kanssa vessassa juoksemisesta huomauttamista joskus tuli.

Suurin osa opiskelijoista oli vastuuntuntoisia ja heistä tuli hyviä työntekijöitä.

Vierailija
24/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣 joten ongelma ratkaistaan jättämällä opiskelijat ulkopuolelle. Kertoo kaiken terveydenhuolto-alan ongelmanratkaisutaidoista. Mitäs jos vaan:

1. Hankitte jostain lisää tuoleja

2. Porrastatte tauot = ette änkeä kaikki yhtaikaa sinne kahvihuoneeseen, niin ne vähät tuolit riittää

3. Siirrätte tämän vaikeanntuolidilemman ylemmän johtoportaan ratkaistavaksi

4. Naulaatte kahvihuoneen oven kiinni, kukaan ei enää käytä sitä ja ryystätte sumppinne kanttiinissa.

5. Lakkaatte syömästä ja juomasta, ettehän te kuulemma ehdi kuitenkaan.

Vierailija
25/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö niitä tuoleja vaan sitten viedä sinne kahvihuoneeseen? Niitähän voi ostaa tarvittaessa lisää vaikka Ikeasta, halvalla tai mihin nyt sitten tarjouskilpailu onkaan päätynyt. Ostakaa pinottavia, niin mahtuu enemmän.

Usko pois, ei edes niihin ole rahaa osaston budjetissa, niinhän se aina menee, mutta johtajien kokouskahvituksiin kyllä tulee talon puolesta suolaiset ja makeat tarjottavat, lautasliinoineen päivineen.

-eri-

Vie oma taitettava retkijakkara, joka päivän päätteeksi mahtuu pukukaappiin. Vähennä työkuluina verotuksessa. Laita siihen oma nimi ja teksti: muut ei saa istua.

Vierailija
26/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paikasta. Meillä opiskelijoita kohdellaan asiallisesti, opetetaan töitä, annetaan tehdä tärkeitä asioita, otetaan mukaan joukkoon. Olemme paljon parjatun Attendon yksikkö joten ihan jo tuo Attendo karkoittaa työnhakijat eikä edes oteta selvää minkälainen yksikkö. Siksi haluamme pitää hyvää huolta opiskelijoista, että jäisivät meille keikkalaisiksi, tulisivat kesätöihin ja valmistumisenkin jälkeen vielä tulisivat töihin. Jotkut ovat jääneet meille valmistumisen jälkeen, ensin sijaisiksi ja sitten saaneet vakipaikan.

Mutta tosiaan tuo Attendo-nimi karkottaa osan väestä vaikka ihan on siellä kunnallisellakin puolella huonoja yksikköjä. Meillä on tehty kovasti töitä, että saadaan nostettua mainetta, mutta vaikeaa on ihmisten ennakkoluulojen takia. Meillä oli avoimetkin ovet niin kaksi ihmistä taisi tulla... Paikallislehdessä kyllä haukutaan yksikköä, mutta ei olla siellä koskaan käyty.

Hyvä kirjoitus. Olen itse hoitaja evp ja meidän mummo on Attendon hoivakodissa.

Ilmapiiri on paljon parempi kuin kunnan omassa paikassa.

Hoitajat ova ihania ja tuntuvat tekevän hyvää yhteistyötä.

Kiitos heille.

Vierailija
27/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin varmaan riippuu paikasta. Harkkajaksoilla missään minua ei kohdeltu kuin opiskelijaa, vaan olin osana työyhteisöä. Hyvin sain perehdytystä ja pääsin tekemään asioita jotka kuuluivat harjoitteluun. Jäin sitten viimeiseen harkkapaikkaani töihin, ihan vakinainen paikka, ja edelleen meidän työyhteisö on mahtava.

Mutta opiskellessa tein kuukauden työjakson eräässä vanhusten palveluasumisessa. Siellä kohtelu oli ihan erilaista kuin harkkapaikoissani. Pitkä aika oli kuukausi olla ko. paikassa, kun tehtiin henkisesti selväksi etten ole osa työyhteisöä. Tauoilla minulle ei puhuttu. En saanut kunnon perehdytystä. Ne "paskat" hommat jätettiin minulle. Ei tervehditty yms.

Vierailija
28/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paikasta. Meillä opiskelijoita kohdellaan asiallisesti, opetetaan töitä, annetaan tehdä tärkeitä asioita, otetaan mukaan joukkoon. Olemme paljon parjatun Attendon yksikkö joten ihan jo tuo Attendo karkoittaa työnhakijat eikä edes oteta selvää minkälainen yksikkö. Siksi haluamme pitää hyvää huolta opiskelijoista, että jäisivät meille keikkalaisiksi, tulisivat kesätöihin ja valmistumisenkin jälkeen vielä tulisivat töihin. Jotkut ovat jääneet meille valmistumisen jälkeen, ensin sijaisiksi ja sitten saaneet vakipaikan.

Mutta tosiaan tuo Attendo-nimi karkottaa osan väestä vaikka ihan on siellä kunnallisellakin puolella huonoja yksikköjä. Meillä on tehty kovasti töitä, että saadaan nostettua mainetta, mutta vaikeaa on ihmisten ennakkoluulojen takia. Meillä oli avoimetkin ovet niin kaksi ihmistä taisi tulla... Paikallislehdessä kyllä haukutaan yksikköä, mutta ei olla siellä koskaan käyty.

Hyvä kirjoitus. Olen itse hoitaja evp ja meidän mummo on Attendon hoivakodissa.

Ilmapiiri on paljon parempi kuin kunnan omassa paikassa.

Hoitajat ova ihania ja tuntuvat tekevän hyvää yhteistyötä.

Kiitos heille.

Vierailija
29/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin varmaan riippuu paikasta. Harkkajaksoilla missään minua ei kohdeltu kuin opiskelijaa, vaan olin osana työyhteisöä. Hyvin sain perehdytystä ja pääsin tekemään asioita jotka kuuluivat harjoitteluun. Jäin sitten viimeiseen harkkapaikkaani töihin, ihan vakinainen paikka, ja edelleen meidän työyhteisö on mahtava.

Mutta opiskellessa tein kuukauden työjakson eräässä vanhusten palveluasumisessa. Siellä kohtelu oli ihan erilaista kuin harkkapaikoissani. Pitkä aika oli kuukausi olla ko. paikassa, kun tehtiin henkisesti selväksi etten ole osa työyhteisöä. Tauoilla minulle ei puhuttu. En saanut kunnon perehdytystä. Ne "paskat" hommat jätettiin minulle. Ei tervehditty yms.

Tähän vielä lisäys, että uuden opiskelijan tullessa meille haluan että hänellä on samanlainen olo kuin itselläni. Eli että on tervetullut, eikä riesa. Saa tarvitsemaansa oppia ja perehdytystä, on tasavertainen työyhteisön jäsen. Muistutan heitä, että meillä tervehditään kaikkia - ja kaikki tervehtivät häntä. Nämä asiat voivat toivottavasti taata, että opiskelijat jäävät meille tekemään keikkaa ja hakeutuvat työsuhteeseen.

Vierailija
30/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aiemmin tätä samaa aihetta sivuten oli täällä keskustelua ja sanoin, että vastaisin simputukseen samalla mitalla, en katselisi, sain kuulla olevani "alalle sopimaton" "narsisti/psykopaatti"

En siis ole hoitoalalla. Vaikea kestää tyhmiä henkilöitä, jotka näköjään luulevat alan tekevän muuten tyhmästä m*kusta empaattisen. :)

Vierailija
31/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤣 joten ongelma ratkaistaan jättämällä opiskelijat ulkopuolelle. Kertoo kaiken terveydenhuolto-alan ongelmanratkaisutaidoista. Mitäs jos vaan:

1. Hankitte jostain lisää tuoleja

2. Porrastatte tauot = ette änkeä kaikki yhtaikaa sinne kahvihuoneeseen, niin ne vähät tuolit riittää

3. Siirrätte tämän vaikeanntuolidilemman ylemmän johtoportaan ratkaistavaksi

4. Naulaatte kahvihuoneen oven kiinni, kukaan ei enää käytä sitä ja ryystätte sumppinne kanttiinissa.

5. Lakkaatte syömästä ja juomasta, ettehän te kuulemma ehdi kuitenkaan.

Voihan sarkasmi, juuri heränneenä en muistanut ettei se toimi. Meillä kyllä on tuoleja riittävästi eikä opiskelijakaan joudu liinavaatevarastoa sotkemaan kahvilla.

Muistan kun erialan harjoittelussa tein paska hommaa puoli vuotta, pomon mukaan opin niin kunnioittamaan sitten tulevia alaisiani, jotka tuota paska hommaa joutuivat tekemään, en oppinut, vaihdoin alaa, hoitoalalle, jossa olen hyödyntänyt oppia, joka alalta löytyy mulkkuja.

Vierailija
32/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He varmaan kokevat jotain vahvistusta omalle "yhteishengelleen" syrjimällä.  On "He" ja "Tuo" 🙄 

Vierailija
33/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa miksi opiskelijoille delegoidaan ne kelloihin vastaamiset ja muu juoksuhomma.

Hoitajia on aivan liian vähän. Kun osastolle tulee opiskelijpoita jotka eivät saa eivätkä osaa tehdä itsenäisesti mitään, heidät laitetaan näinin "hanttihommiin" jotta hoitajat ehtivät paremmin tehdä työnsä.

Kun hoitaja sidotaan opiskelijan kanssa jonkin asian harjoitteluun siihen menee valtavasti kallisarvoista aikaa joka on potilastyöstä pois. Kuitenkin työt on tehtävä. Miten? Miten repeät opiskelijan ohjaukseen ja samanaikaisesti teet sinulle kuuluvat muut työt? 

Sen sijaan että haukutte hoitajia osoittakaa kysymyksenne sinne missä osastojen miehityksestä päätetään.  

Jos jäät alalle tulet itse tämän selkänahassasi kokemaan jos asioihin ei muutosta saada.

Tilanne tulee pahenemaan katastrofaalisesti ja on kyllä aikakin. Aivan liian kauan on tätä siedetty. 

Hoitaja voi ihan itse ottaa tämän puheeksi, kun hänet ohjaajaksi valitaan. On se kumma, kun hoitaja itse on kuin k*si sukassa asioissa, jotka koskevat hänen omaa työyhteisöään. Ei niitä muidenkaan alojen oloja ole mikään Batman käynyt muuttamassa.

Vierailija
34/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestävä kehitys ei toteudu. Ei nähdä nokkaansa pidemmälle. Näköalatonta, itsekeskeisyyttä. Kannattaisiko hoitoalan rakennetta uudelleenjärjestää?

Hoitoalan rakenteiden uudelleen järjestäminen on välttämättömyys, samoin kuin epöergonimisten ja epäjohdonmukaisten työtapojen karsiminen ja järkeistäminen. Asenteellinen ja hierarkinen ajattelu pitää myös ensitilassa kitkeä pois.

Liika typerä thln, avin kyselyt pois, mummot on tillin tallin kotikarjalasssa, ensimmäiset omaiset ovat kahden vuoden jälkeen päässeet katsomaan ja thl pommittaa kukaan ei ole vastannut miten hyvin heitä hoidetaan. Kuka prkl valvoo valvojia, pukekaa turvavarusteet ja tulkaa katsomaan.

Vierailija
35/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on härskiä sissimarkkinointia ja valkopesua.

Vierailija
36/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hoitajilla on töissä oikeitakin hommia. opiskelijat pitäköön turpansa kiinni ja pysyköön poissa jaloista

Tässähän tämä tuli tyhjentävästi todistettua. Ei ihme, ettei hoitoala nuoria enää kiinnosta.

Vierailija
37/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kyllä sattunut hyvät harjoittelupaikat koska en ole koskaan kokenut että olisin ollut juoksupoikana, vaan ihan selkeästi opiskelemassa. Olen opiskellut lähihoitajaksi, sairaanhoitajaksi ja kätilöksi, eli aika monta harjoittelupaikkaa on tullut käytyä läpi. Erityisesti kätilöharjoitteluissa oli kyllä ihan kunnia-asia ohjaajalle joka paikassa että kätilöopiskelija pääsi tekemään ja oppimaan mahdollisimman paljon ja saavutti oppimistavoitteet sekä EU-direktiivien mukaiset tavoitteet erilaisten toimenpiteiden määristä.

Melkein jokaisesta harjoittelupaikasta on myös jakson jälkeen tarjottu töitä.

Vierailija
38/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He varmaan kokevat jotain vahvistusta omalle "yhteishengelleen" syrjimällä.  On "He" ja "Tuo" 🙄 

Luultavasti he olivat siellä töissä, tekivät työn joka näkyy jokaiselle, eivät sitä mikä pitää paikan pyörimässä, mikä tekee hoivakodissa hoivakodin.

Käytiin sunnuntain iltavuorossa, meitä on kaksi iltavuorossa, keskustelua kesästä, lomasijaiset ovat opiskelijoita, jotka eivät näe sitä miten mummon kunto ei ole sitä mitä eilen, nyt pitää tukea ja tarkkailla mitä pitää tehdä, uudelta sijaiselta on turha kysyä näyttääkö hän sinusta erilaiselta, miten nyt tuo menee tuonne jos nyt nopeasti menen perässä ehdin vessattaa sen ennen ruokaa eikä se ehdi pissiä housuun, en laita Marttaa ja Mariaa vierekkäin istumaan kohta ne huutavat kilpaa tvn kanssa ja sitten koko osasto on ihan hurlumhei ja joku ei suostu iltapesulle kun on hermostunut metelistä ja haluaa kotiin, jota ei enää ole jne jne.

Eli kun olet vain töissä, ihan sama, teet tämän vuoron ja lähdet pois. Uusi sijainen tai opiskelija ei näe vielä samaa ja vakituisia asia rasittaa todella paljon.

Vierailija
39/39 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa miksi opiskelijoille delegoidaan ne kelloihin vastaamiset ja muu juoksuhomma.

Hoitajia on aivan liian vähän. Kun osastolle tulee opiskelijpoita jotka eivät saa eivätkä osaa tehdä itsenäisesti mitään, heidät laitetaan näinin "hanttihommiin" jotta hoitajat ehtivät paremmin tehdä työnsä.

Kun hoitaja sidotaan opiskelijan kanssa jonkin asian harjoitteluun siihen menee valtavasti kallisarvoista aikaa joka on potilastyöstä pois. Kuitenkin työt on tehtävä. Miten? Miten repeät opiskelijan ohjaukseen ja samanaikaisesti teet sinulle kuuluvat muut työt? 

Sen sijaan että haukutte hoitajia osoittakaa kysymyksenne sinne missä osastojen miehityksestä päätetään.  

Jos jäät alalle tulet itse tämän selkänahassasi kokemaan jos asioihin ei muutosta saada.

Tilanne tulee pahenemaan katastrofaalisesti ja on kyllä aikakin. Aivan liian kauan on tätä siedetty. 

Hoitaja voi ihan itse ottaa tämän puheeksi, kun hänet ohjaajaksi valitaan. On se kumma, kun hoitaja itse on kuin k*si sukassa asioissa, jotka koskevat hänen omaa työyhteisöään. Ei niitä muidenkaan alojen oloja ole mikään Batman käynyt muuttamassa.

Kyllä se sieltä ylemmältä taholta lähtee että lisää hoitajia saadaan, onneksi meillä pomot kuuntelevat. Tällä hetkellä kyllä on tilanne ettei hoitajia tunnu olevan vaikka haetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi