Onko huono merkki jos työhaastattelussa ei kysytä "koska voit aloittaa" eikä ole kerrottu työn aloituspäivää?
Kävin työhaastattelussa, jossa ei kysytty, koska voisin aloittaa. Hakuilmoituksessa eikä haastattelussa sanottu päivää, jolloin työt alkaisivat.
Onko tämä nyt huono merkki ja kertoo siitä, että paikka on valmiiksi pedattu jo tutulle hakijalle? Olen siis ulkopuolinen hakija. Haastattelu meni hyvin, tulin juttuun haastattelijoiden kanssa ja haastattelusta jäi hyvä fiilis tuota yksityiskohtaa lukuunottamatta.
Kommentit (8)
Ei voi tietää. Odota rauhassa. Ja vaikka et saisi paikkaa, se ei välttämättä tarkoita sitä että paikka olisi "pedattu tutulle hakijalle".
Niin no, tavallaan on.
Jos olisit harkittavissa oleva vaihtoehto, varmaankin kysyttäisiin, milloin voisit työsi aloittaa.
Eiköhän siellä haastatella kymmeniä. Mitä niille kaikille kertomaan tarkkoja tietoja. Ne soittaa sit ja kysyy. Jos soittaa.
Voi olla huono merkki, jos et ole asiaa kysynyt haastettelussa.
"Ei tuo ollut edes kiinnostunut työn aloittamis ajankohdasta..."
Haastateltavia oli 7. Yleensä alallani on kysytty, koska voit aloittaa tai jo hakiessa on sanottu "toivotaan valittavan aloittavan työnsä elokuussa 2022".
Ap
Kysyitkö itse asiasta? Mikset?
Haastattelijat voi olla ihan mitä tahansa eli ei välttämättä ollenkaan ammattilaisia. Eivät edes aina tiedä koko tehtävästä yhtään mitään. Itse olin kerran haastattelussa, jonka piti jonkun toisen osaston vetäjä koska varsinainen haastattelija ja hänen ns. kakkosmiehensä oli molemmat sairaana. Haastattelija ei osannut kertoa paikasta yhtään mitään, joten jutusteltiin niitä näitä ja kertoilin osaamisestani jne. Enemmän siinä oli kait kyse siitä miten hyvin soveltuisin työympäristöön. Varsinaista haastattelua ei ollut. Sain tarjouksen työpaikasta. Ymmärrettävää kyllä halusin kuulla vähän enemmän työstä, joten tein lopullisen päätöksen samalla kun menin allekirjoittamaan sopparia. Jos en olisi pitänyt kuulemastani, en olisi allekirjoittanut.
Mulla oli kerran niin hätäinen haastattelu (30 minsaa, monta haastattelijaa ja paljon kysymyksiä), että eipä siinäkään turhia kyselty tai kerrottu. Lopussa sain itse kysyä yhden kysymyksen, vastasivat nopeasti ja sanoivat haastatteluajan olevan lopussa. :D
Ei välttämättä kerro muusta kuin huolimattomista haastattelijoista. Työhaastattelijoita ei kannata pitää automaattisesti ammattilaisina.