Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen huonot käytöstavat

Vierailija
17.05.2022 |

Olen löytänyt maailman ihanimman miehen. Hän on todella rakastava, huomiova, kiltti, mukava, voin jutella hänen kanssaan kaikesta, voin aina luottaa että hän on tukena kun häntä tarvitsen, olemme samalla aaltopituudella, hänen kanssaan on kaikin tavoin hyvä ja turvallista olla.. Rakastan häntä ja toivon että tämä on se loppuelämän rakkaus. Olemme nyt seurustelleet 8 kk miehen huonot puolet on ihan alusta asti ollut kyllä esillä, mutta en ole niihin vielä kehdannut puuttua, koska ovat loppupeleissä tosi merkityksettömiä verrattuna siihen kaikkeen hyvään. Nyt on kuitenkin alkanut ärsyttää todella paljon varsinkin silloin kun olemme jossain julkisesti yhdessä. Olenko ihan kamala jos alan näistä huomauttelemaan?

Eli vessassa käydessä mies lorottaa seisaalleen niin että talo raikuu ja ihan AINA jättää ringin ylös. Syödessä kauhoo ruokaa suuhun kuin pikkulapsi ja maiskuttaa suu auki niin että vastapäätä istuva saa tuijottaa sitä mössöä miehen suussa. Ei KOSKAAN käytä veistä ja syö sivistyneesti vaan nimenomaan kauhoo sillä haarukalla ja käyttää sormia apuna jos ei saa ruokaa haarukoitua kerralla. Syö padat tyhjäksi niin että muille ei jää ruokaa, siis ensimmäisellä annoksella ottaa suoraan lautaselle puolet padasta ja sen jälkeen käy vielä hakemassa lisää. Syö kauhealla kiireellä ihan kun ei olisi eläissään ruokaa nähnyt eikä ota huomioon että muutkin ehkä haluaisivat santsata. Kaivaa hampaita sormillaan, pureskelee kynsiään...

Miehen lapsuudenperhe oli hyvin noh.. erikoinen. Vanhemmilla ei minkään näköistä tunnesidettä lapsiin eikä sisaruksilla sisaruussuhdetta. Perhe ei ollut perhe vaan enemminkin ihmisiä jotka nyt vaan sattuvat asumaan saman katon alla. Mies ei ole pitänyt ollenkaan yhteyttä vanhempiinsa tai sisaruksiinsa enää aikuisena. Ei edes sen äitienpäivä/isänpäivä onnittelujen verran. Ilmiesesti myöskään sitten minkäänlaista tapakasvatusta ei ole ollut. Olen usein ihmetellyt miten miehestä on tullut niinkin tasapainoinen, hellä ja raksatava ihminen kun ottaa huomioon millaisessa ympäristössä on kasvanut. Oma lapsuuden perheeni on sitten taas ihan päinvastainen. Meillä on aina ollut todella lämpimät ja rakastavat välit, juttelen äitini kanssa kerran viikossa ja näen vanhempiani ja veljeäni joka kuukausi. Veljen kumppanistakin on tullut ihan yhtä tärkeä ja toivon että omasta miesystävästänikin tulisi samalla tavalla osa perhettä. Ruokaetiketti ja muut hyvät käytöstavat opetettiin rakastaavsit mallin kautta. Huomautettiin vaan hellästi jos jotain teki väärin.

Tiedän että en itsekään ole mitenkään täydellinen ja kaikissa meissä on huonot puolemme. Mulle myös kumppania etsiessä se ainoa kriteeri oli että hyväksyy minut ja rakastaa minua sellaisena kuin olen eikä yritä muuttaa minua joksikin toiseksi. Onko epäreilua jos alan noista nyt sitten huomauttelmemaan ja koitan opettaa miehelle käytöstapoja? Kun mun mielestä nuo on ihan perus juttuja ja toisten ihmisten huomioon ottamista jotka ihmiset normaalisti oppii viimeistään kouluun mennessä. Jos mies porsastelisi vain kotona ja käyttäytyisi sivistyneesti julkisesti voisin antaa asian ollakin, mutta tosiaan sama meno myös kun ollaan vaikka vanhemmillani kylässä tai ravintolassa syömässä enkä haluaisi joutua häpeemään miestä kun hän on muuten hyvä ihminen. Mies on 37-vuotias minä 31- vuotias. Tämä on miehelle ensimmäinen parisuhde, itse olen seurustellut aikaisemmin pari kertaa. Vinkkejä miten tän asian voisi ottaa esille loukkaamatta miestä?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy haluaako mies tulla koulutetuksi. Kuvaile ongelma ja kysy haluaako neuvoja miten tehdä itsestään mies jota puolison ei tarvi hävetä. Tietysti muotoilet kohteliaammin.  Jos vastaus on ei, tiedät jättää asian sikseen. Miksi ihmiset ette puhu?

Vierailija
22/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette seurustelleet 8 kk ja nyt vasta mietit, voisitko huomattaa noista asioista? En muista montako kertaa olin tavannut oman puolisoni, kun kerroin hänelle, että misofonian takia en voi sietää syömisen ääniä. En todellakaan odottanut kuukausikaupalla ennen kuin sen sanoin, olisin siihen mennessä eronnut moneen kertaan, jos olisin yrittänyt pakottaa itseni sietämään niitä. Hänellä on myös pari muuta henkilökohtaista omituisuutta/huonoa tapaa, joista totesin varhaisessa vaiheessa, että ne häiritsevät minua ja toivoisin hänen lopettavan ne minun aikanani.

Ja kyllä, minullakin on omat huonot tapani ja hän on sanonut niistä, mutta juuri siksi, että kyseessä on muuten ihana mies, minusta oli parempi sanoa asioista kuin lopettaa tutustuminen. Kestän sen, että hän syö sushia haarukalla ja veitsellä; kestän sen, että hän laittaa ketsuppia ruokiin; kestän jopa sen, että hän syö leipää niin että puraisee sitä kolme kertaa ennen kuin alkaa pureskella posket pullollaan, mutta en kestäisi katsella hänen pureskelevan suu auki tai päästävän maiskutusääniä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden asioiden oppimisen paras herkkyysaika on ikävuosina 1-10. Hän on varmaan saanut elää aika pellossa.

En tiedä, miten aikuinen mies koulutetaan "skrätsistä". Mutta jos onnistut siinä niin sinulla on käsissäsi kultakimpale.

Kaikilla muilla tavoin hän onkin kultakimpale. Siksi tavallaan tuntuu myös että alan nillittää turhasta jos koitan miestä tässä "kouluttaa" mutta kun tosiaan kuvittelisi että nuo jutut olisi oppinut jo siinä varhaislapsuudessa. Miehen vanhempia ei vaan kiinnostanut lasten kasvatus tai lasten hyvinvointi muutenkaan. 

Älä kouluta vaan kerro, että ne asiat häiritsevät sinua ja toivot niihin muutosta. Hän joko vastaa toiveeseesi tai sitten ei. Jos ei, sitten sinun pitää päättää, voitko elää niiden kanssa. Väitän, että et. PItemmän päälle ei riitä, että hän on muuten hyvä mies, jos et pysty arvostamaan häntä kokonaisuutena.

Vierailija
24/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä ei ole aiemmin ollut parisuhdetta, eikä äitikään ole häntä neuvonut, niin sinun tehtäväksesi jää koulia hänestä herrasmies. Jos haluat ja jaksat.

Nämä asiat ovat naisten vastuulla, syystä jota en pysty selittämään.

Tämä on kyllä yksi elämän mysteereistä miksi naisten pitää aina kouluttaa miehistä ihmisiä. 

________________________________________________________________________________

Mitäs oikein puhut?

Ei yhdenkään naisen tarviste yhtäkään miestä mitenkään kouluttaa.

Nainen tekee sen aivan mielellään ja omasta halustaan,  jos hän todella rakastaa miestä.

Jos nainen ei rakasta miestä, vaan ainoastaan hengailee tämän kanssa, ajan kuluksi, ei nainen välitä p#skaakaan siitä millainen mies on.   Hänhän pitää vain väliaikaista seuraa miehen kanssa.

Mutta jos nainen välittää ja rakastaa miestä todella, hän totisesti  "kouluttaa" ja opettaa miehelle tietyjä käytöstapoja erilaisissa tilanteissa ja muutoinkin.

Eikä moniakaan miehiä ole edes äiti kotona opettanut juuri ollenkaan millekään käytöstavoille.

Kyllä ne osaamiset ja muistamiset ja käytöstavat tulevat useimmille miehille, täysin vaimon opettamina ja ohjaamina.

Vierailija
25/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hänellä ei ole aiemmin ollut parisuhdetta, eikä äitikään ole häntä neuvonut, niin sinun tehtäväksesi jää koulia hänestä herrasmies. Jos haluat ja jaksat.

Nämä asiat ovat naisten vastuulla, syystä jota en pysty selittämään.

Tämä on kyllä yksi elämän mysteereistä miksi naisten pitää aina kouluttaa miehistä ihmisiä. 

________________________________________________________________________________

Mitäs oikein puhut?

Ei yhdenkään naisen tarviste yhtäkään miestä mitenkään kouluttaa.

Nainen tekee sen aivan mielellään ja omasta halustaan,  jos hän todella rakastaa miestä.

Jos nainen ei rakasta miestä, vaan ainoastaan hengailee tämän kanssa, ajan kuluksi, ei nainen välitä p#skaakaan siitä millainen mies on.   Hänhän pitää vain väliaikaista seuraa miehen kanssa.

Mutta jos nainen välittää ja rakastaa miestä todella, hän totisesti  "kouluttaa" ja opettaa miehelle tietyjä käytöstapoja erilaisissa tilanteissa ja muutoinkin.

Eikä moniakaan miehiä ole edes äiti kotona opettanut juuri ollenkaan millekään käytöstavoille.

Kyllä ne osaamiset ja muistamiset ja käytöstavat tulevat useimmille miehille, täysin vaimon opettamina ja ohjaamina.

Eli mies on lähtökohtaisesti ääliö, koska on mies. Karmeaa olla heteronainen näillä ehdoilla.

Vierailija
26/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies söi taas. Eikö ne ikinä opi?

Vierailija
27/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kanssasi, vaikka en lukenut ollenkaan pitkää purkaustasi. En lue yleensä yli 5 riviä pitkiä avauksia tai kommentteja.

Vierailija
28/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä miehenä ihan ymmärrä tätä. No ikävää jos tekee noin mutta näissä joku oletus että miehet täysiä juntteja ja naiset sivistyksen kulminaatiopisteitä.

Itse en ihan kauheasti kyttää toisten tapaa syödä leipää ja muuta. Kuulostaa hieman kiusaamiselta tai vastaavalta.

Vierailija
29/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jostain vessassa käymisestä en rupeaisi nillittämään, kun on noinkin pieni asia, mutta kyllä minusta voi sanoa, että ruokaa tulee jättää reilusti muillekin.

Joo, en ymmärrä mitä vikaa on sen istuimen ylös jättämisessä. Oma mieheni kun nääs ei nosta istuinta ja virtsaa sille joka päivä monta kertaa... kuvottavaa.

Vierailija
30/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on ollut kauan sinkkuna, niin hän tottunut huonoihin tapoihin. Kuinka moni yksin ollessaan kiinnittää huomiota käytöstapoihin?

Vierailija
31/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa sekopäiseltä jätkältä. Ihanko oikeasti kehtaat tuollaisen kanssa liikkua ihmisten ilmoilla? Vaikuttaa jälkeenjääneeltä, koska ei ole itse huomannut käytöksessään mitään erikoista. Normaali ihminen oppii kyllä  kunnolliset aikuisten tavat ihan vain muita ihmisiä tarkkailemalla, vaikkei kotona olisi juuri mitään käytöstapoja opetettu. Järkyttävä tapaus, en voi kuin ihmetellä... 

Vierailija
32/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies on ollut kauan sinkkuna, niin hän tottunut huonoihin tapoihin. Kuinka moni yksin ollessaan kiinnittää huomiota käytöstapoihin?

Tämä hyvin todennäköisesti pitää paikkansa. Mies on kuitenkin asunut yksin käytännössä koko aikuiksikänsä eikä ole kukaan ollut huomauttamassa käytöstavoista. 

Vierailija
33/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessa-asiaan en puuttuisi, mikäli ei ohi kuse, mutta tuo ruokailu on ällöttävää. Kysy, eikö kotona vaadittu perusköytöstapoja ruokapöydässä.

Vierailija
34/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoneuroottinen konservatiivi kohtaa rahvaan tavallisen ihmisen, joka on rakastettava mutta ei niin hyvä ihmisenä että voi hyväksyä tasavertaiseksi kumppaniksi erilaisten kultuurierojen vuoksi.

Vierailija
35/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole provo ja en ole tänne palstalle aikaisemmin kirjoittanut eli en ole myöskään palstahullu. No joo tämä on varmasti juuri sitä mitä provot ja palstahullut mahdollisesti sanoisivat mutta siis tilanne on täysin totta. 

Ja siis en todellakaan ole miestä tämän takia jättämässä. Lähinnä mietin vaan onko kohtuutonta pyytää miestä muuttamaan tapojaan sillon kun itsekin toivon että minut hyväksytään sellaisena kuin olen. Ehkä joku sellainen pieni lempeä ohjailu toimisi jos en erikseen ala näistä kuitenkaan mitenkään nalkuttamaan..

Samaa ongelmaa, hieman pienemmässä mittakaavassa.

Mies ryystää kahvia juodessa ja keittoja syödessä. En osaa edes kuvailla, miten jumalattoman äänen voi saada aikaiseksi keiton siirtämisestä lusikasta suuhun! Voi yyh!

Kun normi ihminen vähän puhaltaa lusikkaan ja sen jälkeen siirtää sen suuhunsa, tämä mies - hyrlyrlyssyttää sen siitä lusikasta jotenkin (kuuluvan) ilmavirran avulla lusikasta suuhun. Karmaisevaa.

Enkä vain tiedä, miten sanoa nätisti tuosta.

Kahvin kanssa sama juttu. Hirveä hurlutusryystäys siitä kupin kulmalta.

Onko tämä joku heimo juttu? Etelä-suomalaiset eivät tätä tee, mutta luoja sentään tätä itä-suomea.

Vierailija
36/44 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole provo ja en ole tänne palstalle aikaisemmin kirjoittanut eli en ole myöskään palstahullu. No joo tämä on varmasti juuri sitä mitä provot ja palstahullut mahdollisesti sanoisivat mutta siis tilanne on täysin totta. 

Ja siis en todellakaan ole miestä tämän takia jättämässä. Lähinnä mietin vaan onko kohtuutonta pyytää miestä muuttamaan tapojaan sillon kun itsekin toivon että minut hyväksytään sellaisena kuin olen. Ehkä joku sellainen pieni lempeä ohjailu toimisi jos en erikseen ala näistä kuitenkaan mitenkään nalkuttamaan..

Samaa ongelmaa, hieman pienemmässä mittakaavassa.

Mies ryystää kahvia juodessa ja keittoja syödessä. En osaa edes kuvailla, miten jumalattoman äänen voi saada aikaiseksi keiton siirtämisestä lusikasta suuhun! Voi yyh!

Kun normi ihminen vähän puhaltaa lusikkaan ja sen jälkeen siirtää sen suuhunsa, tämä mies - hyrlyrlyssyttää sen siitä lusikasta jotenkin (kuuluvan) ilmavirran avulla lusikasta suuhun. Karmaisevaa.

Enkä vain tiedä, miten sanoa nätisti tuosta.

Kahvin kanssa sama juttu. Hirveä hurlutusryystäys siitä kupin kulmalta.

Onko tämä joku heimo juttu? Etelä-suomalaiset eivät tätä tee, mutta luoja sentään tätä itä-suomea.

Miksi et voi sanoa, että et kestä tuollaisia ääniä? Eroatko mieluummin hyvästä miehestä kuin kerrot, että et halua hänen tekevän noin? Minä olen sanonut puolisolleni myös tuosta puhaltamisesta. Aikuinen ihminen ei puhalla ruokaansa. Hänellä on aikaa syödä sen verran rauhallisesti, että ruoka jäähtyy ihan ilman puhaltamista. Ihan sama liittyen "haukkausääniin", kun haukataan lusikasta tai haarukasta jotain, ryystämisestä puhumattakaan.

Puolisoni on aikuinen ihminen ja hän voi halutessaan etsiä myös kumppanin, jolle nuo äänet ja käytöstavat eivät ole ongelma. Hän on kuitenkin valinnut olla minun kanssani ja luvannut kiinnittää niihin huomiota.

Vierailija
37/44 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 8kk jälkeen nuo asiat haittaavat jonkun verran, niin voin kertoa että parin vuoden jälkeen ne ärsyttävät aivan jumalattomasti.

Itse en voi sietää hotkijoita, sitä että ruokaa vedetään naamariin kuin elukat, soosit poskilla ja rinnuksilla ja kykenemättöminä edes keskusteluun koska se syöminen on kaiken keskipiste. Oksettavaa.

Kuitenkin tällaista miestä tapailen jo toista vuotta. On paljon muitakin ällöttäviä tapoja joita hänessä karsastan ja mitä pidemmälle alkuhuumasta mennään, sitä epäviehättävämpänä häntä pidän. Ehkä kohta päätän tämän pitkäksi venähtäneen deittailun.

Vähän ohi aiheen, monet naisetkin syövät kuin viikon paastolla olleet. Minuutissa parissa esim. pizza mennyt alas, en voi ymmärtää tätä ja olen siitä kyllä maininnutkin ystävilleni.

Pureksikaa ihmiset se ruokanne rauhassa, keskustelkaa ja olkaa läsnä!

Vierailija
38/44 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 8kk jälkeen nuo asiat haittaavat jonkun verran, niin voin kertoa että parin vuoden jälkeen ne ärsyttävät aivan jumalattomasti.

Itse en voi sietää hotkijoita, sitä että ruokaa vedetään naamariin kuin elukat, soosit poskilla ja rinnuksilla ja kykenemättöminä edes keskusteluun koska se syöminen on kaiken keskipiste. Oksettavaa.

Kuitenkin tällaista miestä tapailen jo toista vuotta. On paljon muitakin ällöttäviä tapoja joita hänessä karsastan ja mitä pidemmälle alkuhuumasta mennään, sitä epäviehättävämpänä häntä pidän. Ehkä kohta päätän tämän pitkäksi venähtäneen deittailun.

Vähän ohi aiheen, monet naisetkin syövät kuin viikon paastolla olleet. Minuutissa parissa esim. pizza mennyt alas, en voi ymmärtää tätä ja olen siitä kyllä maininnutkin ystävilleni.

Pureksikaa ihmiset se ruokanne rauhassa, keskustelkaa ja olkaa läsnä!

Mulla yleensä alkuhuuma kestää juurikin tuon 8 kk ja sitten vasta varsinaisesti ekan kerran näkee kunnolla millainen ihminen siinä vieressä onkaan ja alkaa pohtia onko suhteella tulevaisuutta vai eikö. Joitain häiritseviä tapoja olen jo saanutkin mieheltä kitkettyä mainitsemalla asiasta muutaman kerran ja joissain ollaan tehty kompromisseja (esim. mies polttaa mikä on mulle ollut aina täysin deal breaker, että normaalisti en edes harkitse seurustelevani tupakoijan kanssa. Ollaan sitten sovittu että mies ei koskaan polta seurassani, eikä myöskään ennen kun on tulossa luokseni.) Eli ihan kehityskelpoinen yksilö kyseessä. Nuo ruokailutavat on vaan niin iso onglmavyyhti että en tiedä mistä sitä edes lähtisi purkamaan, mutta ehkäpä senkin joko ajan kanssa oppii hyväksymään tai mies oppii ajan kanssa huomiomaan muitakin myös silloin kun nenän edessä on ruokaa. Nyt on jo usein muistanut kysyä haluanko lisää ennen kun tyhjentää koko padan omalle lautaselleen, eli kahdestaan syödessä tuo toisen huomiominen ainakin ruoan määrän suhteen nyt jo jossain määrin onnistuu, mutta sitten kun on 6 ihmistä syömässä niin on vähän hakusessa että sitä ruokaa pitäisi riittää ihan kaikille. Kynsien pureskelusta olen myös maininnut ja ojennan hammastikun aina kun alkaa kaivella sormilla hampaitaan ruokapöydässsä, mutta en tiedä miten opettaisi käyttämään veistä ja syömään sivistyneesti hotkimatta ja mässyttämättä. 

Vierailija
39/44 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko se tepsiä mässytykseen tai muihinkin ongelmiin, että alkaisi itsekin mässyttämään? Toki parasta olisi vaan keskustella asiasta ihan suoraan toisen kanssa

Vierailija
40/44 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En alkaisi seurustella tuollaisen porsaan kanssa. 

Minulla on ollut kaksikin miespuolista kollegaa, joiden käytös ruokapöydässä muistutti ap:n miesystävän tapoja, ja mikä pahinta, pitkälle koulutettuja molemmat, teologeja. Joskus olen lukenut muistelmista, miten ennen nuoret teologit aloittelivat uraansa apupappeina ja asuivat usein pappilassa. Jos käytös- ja pöytätavoissa oli toivomisen varaa, niin ruustinna kyllä tarttui toimeen ja koulutti nuoret miehet. Kun katselin noita työkavereitani, tuli mieleeni, että kumpikaan ei ilmeisesti ole joutunut ruustinnan koulutukseen, vaikka ainakin toinen on tiettävästi toiminut myös pappina. Molemmilla on vaimo ja perhettä, joten onpa siinä todellinen malli lapsillekin. Kas kun ei vaimo ole opastanut puolisoaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan