Ihmiset eivät nykyään osaa kuunnella?
Heti alkuun aletaan tyrkyttää neuvoja ja ohjata keskustelua muihin asioihin. Nyt etätöitä työpaikalle palattua tätä näkee joka päivä. Kysytään kuulumisia, ja jos joku kertoo, että jokin asia on hieman "vinossa", niin jyrätään neuvoilla ja sitten vaihdetaan puheenaihetta. Teetkö sinä niin? Miksi?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
No miksi kertoa ongelmista jos niihin ei halua ratkaisua?
Tätä samaa kysymystä olen kysynyt yleisesti naisilta
Ei kun Kanariansaarilla käydään yleensä.
Onko ihmiset ennen sen paremmin osanneet?
Ollaan kasvetti feeeministiseen sekoamis huutamiseen. Ei edes kuulu ymmärtää. Huudetaan vaan että turvaton tilaaa, ilmasto hätätilaa, mulla on pissa hätää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse ongelmista. Ne ovat ihan tavallista kuulumisten vaihtoa, mihin kuuluu myös negatiivisista asioista puhuminen. Esimerkiksi tänään iltapäivällä kollega puhui toisen kanssa, ensimmäinen kertoi eräästä lapseensa liittyvästä asiasta, toinen alkoi heti neuvoa, miten tämän kollegan ja tämän lapsen pitäisi toimia.
Ihmisillä on kummallinen ajatus, että he tietävät kaiken paremmin ja että heidän näkemyksiään kaivattaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset ennen sen paremmin osanneet?
Mielestäni on, mutta ehkä aika on kullannut muistot.
Oon jo vuosia sanonut, että meidän pitäis normalisoida tää kysymys: kaipaatko myötätuntoa vai neuvoja? Ttosi moni alkaa tyrkyttää neuvoja ihmiselle joka kaipais vaan myötätuntoa, tällä palstalla kyllä myötätuntoa kaipaavat lytätään ja on aina lytätty.
Vierailija kirjoitti:
Oon jo vuosia sanonut, että meidän pitäis normalisoida tää kysymys: kaipaatko myötätuntoa vai neuvoja? Ttosi moni alkaa tyrkyttää neuvoja ihmiselle joka kaipais vaan myötätuntoa, tällä palstalla kyllä myötätuntoa kaipaavat lytätään ja on aina lytätty.
Tuo olisi kyllä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Häh? En ole ap. Mutta onko sun mielestä "kuulumisjutustelut" jonkinlainen "ongelmanratkaisutilanne"? No sun kanssa ei sitten ainakaan kannata ikinä jutustella yhtikäs mitään. Mahtaa olla tympeetä edes yrittää jutustella sun kanssa edes vähän jotain pientä kevyttä huoletonta juttua jos heti alat ehdotella kaikenlaista.
--
Mutta joo, mäkin ihmettelen tuota toista juttua jonka ap mainitsi. Tuo miten ihmiset heti "ohjaa keskustelun muihin asioihin", "vaihdetaan puheenaihetta". Saman olen huomannut. Ne ihmiset on hämäriä. Ne ohjaa keskustelut hakoteille, puheenaihe vaihtelee ja poukkoilee ihan ADHD-tahtia. Ihan niinkuin tahallaan vain pilaisivat keskustelut niin ettei mitään aihetta saada ikinä kunnolla käsiteltyä, niin ettei mistään asiasta tule ikinä oikeasti puhuttua. Ei osata pysyä missään aiheessa hetkeä pidempään. Aivan turhia keskusteluja.
Jos ei halua kuunnella jotain toisen ihmisen kertomaa juttua/aihetta loppuun, niin miksi pyytää häntä puhumaan ollenkaan, miksi kysyy kuulumisia ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Jos halveksit toista ihmistä noin paljon niin miksi juttelet hänen kanssaan, miksi edes tervehdit häntä, miksi edes katsot hänen suuntaansa?
Vierailija kirjoitti:
Jep. Aivan liian yleistä. Sitten taas osa "kuuntelee" ja vakiovastaukset joo/ok/kirjoittaessa saattaa olla jopa joku emoji yksinään, ja näiden vastausten jälkeen jatkavat omaa juttuaan, ikään kuin toinen ei olisi sanonut mitään ja sitten vain jatketaan siitä, mihin jäätiin ennen "keskeytystä"..