En saanut taaskaan vakituista paikkaa
Minua ei pyydetty edes haastatteluun, vaikka olen ollut talossa 9 vuotta. Paikat sai muutama ihan uusi työntekijä. Varmasti he ovat hyviä työntekijöitä, mutta on kyllä todella p*ska ja katkera olo. Kai se on uskottova, että olen aivan järkyttävän huono ja epäonnistunut työntekijä. Tiedän, että esimies kiikuttaa minulle miljoonannen pätkäsopparin lähiaikoina, mutta en taida allekirjoittaa sitä.
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Ilman perusteita ei taida saada laillisesti ketjuttaa loputtomiin. Otapa yhteyttä liittoosi ja kysy sieltä ohjeita.
Kyllä se on laillista, ainakin julkisella sektorilla.
Meidän mökkipaikkakunnalla koulun keittäjälle oli tehty määräaikainen soppari vuodeksi kerrallaan 13v ja tietysti menetti kesälomat ja muut edut. Uusi sopimus aloitettiin seuraavana päivänä, kun edellinen oli loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Ilman perusteita ei taida saada laillisesti ketjuttaa loputtomiin. Otapa yhteyttä liittoosi ja kysy sieltä ohjeita.
Kyllä se näyttää olevan
Samassa veneessä ollaan. Kohta 10v ollut yksikön kysytty ja luotettu sijainen.
Kuitenkaan en ole vakityön arvoinen, ne paikat menee muille.
Nyt päätin että teen enää vain sen verran kun itseäni hyödyttää ja huvittaa, enää en juokse enkä auta yhdessäkään hätätilanteessa koska se ei tähänkään mennessä ole johtanut mihinkään.
Nyt sitten rekryfirman kautta kokemattomia sijaisia virtaa, ja koko työyhteisö on yhtä mylläkkää. Mutta joskus se vaan on stoppi tehtävä ja arvostaa edes itse itseään kun sitä muutkaan ei tee.
Alkuviikosta tuli toistamiseen hylkypäätös saman kuukauden sisällä. Taas kaksi uutta tyyppiä vakinaistettiin. Olen itkenyt monta päivää omaa paskuuttani ja kelpaamattomuuttani. Nyt tähän tulee stoppi. 9 vuotta ja 80 peräkkäistä työsopimusta riitti. Työnantaja saa haistaa pitkän paskan. En allekirjoita yhtäkään sopimusta enää. Mulla tuli mitta täyteen. Olen niin vihainen ja pettynyt. Sitten nuo pomot vielä kehtaavat valittaa, kun työntekijöistä on pulaa ja hyvistä sijaisista on pulaa. En tule tekemään enää koskaan tämän sopimuksen jälkeen hoitoalan töitä. Siinäpä etsivät työntekijöitä kissojen ja koirien kanssa. Taidanpa vielä mennä valittamaan työterveyteen totaalista romahdusta, unettomuutta ja itsêmurha-ajatuksia, jos saisi sairauslomaa loppupätkän ajaksi. Kaikki tuo on ihan totta. En jaksa enää päiväkään.
Aivan hirveä ahdistus ja pettymys itseeni.
Juu hyvähän se on hoitoalalla valittaa työvoimapulaa kun on kuitenkin vara ketjuttaa sopimuksia. Todella lyhytnäköistä hommaa, vaikka olisikin laillista. Miksi vakituisen henkilökunnan palkkaamista pelätään hoitoalalla? Eikö silloin voisi järjestää yt-neuvotteluita, jos sitten kävisikin sellainen ihme, että hoitajia onkin jossain liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinähän voit hakea oman alasi töitä, muista vastaavista paikoista.
Sitten näet, kuinka pärjäät todellisessa kilpailussa, ja miten sun työkokemuksesi huomoidaan.
Ja aina ei ole kysymys vain pelkästään sen työn osaamisesta, vaan työntekijästä persoonana, ja miten työntekijä sopetuu työyheisöön ja järjestelmään noin yleensä.
Voi olla vaikka ykkösluokan työntekijä, mutta on muita puutteita niin paljon, ettei työpaikkaa haluta vakinaistaa.
Tai sitten olet niin ykkösluokan työntekijä, että sinut halutaan pitää vakituisena sijaisena. Jos sinä et itse tee asialle jotain ja ilmoita työnantajalle riittävän selväsanaisesti, että tämä on sitten viimeinen määräaikainen, niin omapa on valintasi.
Hae nyt uusia työpaikkoja muualta. Ehkä pääset haastatteluun, kun olet nyt töissä.
Onhan sinun määräaikaisessasi irtisanomisehto niin, että pääset lähtemään heti, kun saat uuden paikan? Jos olet niin pöljä, että vieläkin tämän jälkeen jatkat, vaadit sen ehdottomasti!
Vierailija kirjoitti:
Juu hyvähän se on hoitoalalla valittaa työvoimapulaa kun on kuitenkin vara ketjuttaa sopimuksia. Todella lyhytnäköistä hommaa, vaikka olisikin laillista. Miksi vakituisen henkilökunnan palkkaamista pelätään hoitoalalla? Eikö silloin voisi järjestää yt-neuvotteluita, jos sitten kävisikin sellainen ihme, että hoitajia onkin jossain liikaa?
Myös hoitoalalla on mahdollista palkata vakituiseen työsuhteeseen sijaisia, eli heitä, jotka kiertäisivät muiden työntekijöitten sijaisina. Ja on aina mahdollisuus lomauttaa työntekijä, jos ei työtä ole tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten näet, kuinka pärjäät todellisessa kilpailussa, ja miten sun työkokemuksesi huomoidaan.
Ja aina ei ole kysymys vain pelkästään sen työn osaamisesta, vaan työntekijästä persoonana, ja miten työntekijä sopetuu työyheisöön ja järjestelmään noin yleensä.
Voi olla vaikka ykkösluokan työntekijä, mutta on muita puutteita niin paljon, ettei työpaikkaa haluta vakinaistaa.
Tai sitten olet niin ykkösluokan työntekijä, että sinut halutaan pitää vakituisena sijaisena. Jos sinä et itse tee asialle jotain ja ilmoita työnantajalle riittävän selväsanaisesti, että tämä on sitten viimeinen määräaikainen, niin omapa on valintasi.
Hae nyt uusia työpaikkoja muualta. Ehkä pääset haastatteluun, kun olet nyt töissä.
Onhan sinun määräaikaisessasi irtisanomisehto niin, että pääset lähtemään heti, kun saat uuden paikan? Jos olet niin pöljä, että vieläkin tämän jälkeen jatkat, vaadit sen ehdottomasti!
Kyllä työnantajien pitää itse tajuta vakinaistaa ihmisiä, jotka on olleet usein sijaisina tai palkkatuella.
Te muut työntekijät maksatte veroissa masentuneiden eläkkeet.
Työkkäri laittaa minut koko ajan uuteen työpaikkaan palkkatuella. Ei saa omistusasuntoa eikä voi viedä lapsia ulkomaille edes Viroon.
Kun nuorin lapsi täyttää 18 - vuotta niin menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa tehdä mitään. Sossu ei enää puutu ja jään loppuelämäksi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Työkkäri laittaa minut koko ajan uuteen työpaikkaan palkkatuella. Ei saa omistusasuntoa eikä voi viedä lapsia ulkomaille edes Viroon.
Kun nuorin lapsi täyttää 18 - vuotta niin menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa tehdä mitään. Sossu ei enää puutu ja jään loppuelämäksi kotiin.
Ei ole enää kesällä palkkatuella ihmistä kesälomia tuuraamassa.
Vierailija kirjoitti:
Terveystiedot on salaisia. Sanon naapureille ja sukulaisille, että pääsin selästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Meillä on talossa ns hyvä sijainen. Osaa hommansa ja on tässä yhdessä asiassa tosi hyvä. Se homma ei kuitenkaan riitä vakituiseen työhön ja lisäksi tämän sijaisen asenne on kamala. Tietää olevansa hyvä tässä yhdessä hommassa (töitä noin 1-2 päivää viikossa), niin ei suostu ottamaan muita töitä, vaikka esimies käskisi. En ehdi, on vakiolause. Haukkuu muut työt ja niiden tekijät, arvostelee esimiehen jokaista päätöstä ja on todella ylimielinen muille tiimin jäsenille, ei suostu tekemään mitään uutta tai tämän yhden tehtävän ohi meneviä asioita. Esimies on nössö eikä uskalla jyrähtää mutta hänen esimiehensä ilmoitti juuri, että vakituisesta on tuolla asenteella turha haaveilla. Sijainen sai raivarit ja huusi niin, että talo raikui,miten vastaa meidät kaikki oikeuteen, kun ollaan niin epäpäteviä.
Joskus se vika tosiaan on siinä omassa asenteessa.
Ihan vinkkinä valtiolle, jos jollakin on lapset teini iässä niin vakituisella työsopimuksella on kiire, jos valtio ei halua eläkettä masennuksesta maksaa.
Mutta ihan miten vain.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on talossa ns hyvä sijainen. Osaa hommansa ja on tässä yhdessä asiassa tosi hyvä. Se homma ei kuitenkaan riitä vakituiseen työhön ja lisäksi tämän sijaisen asenne on kamala. Tietää olevansa hyvä tässä yhdessä hommassa (töitä noin 1-2 päivää viikossa), niin ei suostu ottamaan muita töitä, vaikka esimies käskisi. En ehdi, on vakiolause. Haukkuu muut työt ja niiden tekijät, arvostelee esimiehen jokaista päätöstä ja on todella ylimielinen muille tiimin jäsenille, ei suostu tekemään mitään uutta tai tämän yhden tehtävän ohi meneviä asioita. Esimies on nössö eikä uskalla jyrähtää mutta hänen esimiehensä ilmoitti juuri, että vakituisesta on tuolla asenteella turha haaveilla. Sijainen sai raivarit ja huusi niin, että talo raikui,miten vastaa meidät kaikki oikeuteen, kun ollaan niin epäpäteviä.
Joskus se vika tosiaan on siinä omassa asenteessa.
Ja mites te muut työntekijät? Oletteko kahvitauolla hehkuttamassa kuinka lähdette palkallisella kesälomalla Espanjaan?
Kenestä tahansa tulee vihainen, kun koko ajan vain hyväksikäytetään.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vinkkinä valtiolle, jos jollakin on lapset teini iässä niin vakituisella työsopimuksella on kiire, jos valtio ei halua eläkettä masennuksesta maksaa.
Mutta ihan miten vain.
Tosi ihanaa. Loppuelämä käsitöitä, telkkarin katsomista ja nukkua voi silloin kun huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan miten vain.
Kukaan ei jaksa loputtomiin odottaa vakituista työpaikkaa.
On siinä työkkärikin ihmeissään, kun ne joilla lapsi täyttää 18- vuotta jäävät loppuelämäksi kotiin.
Sossu ei enää puutu, kun lapsi täyttää 18 - vuotta ja saa masentua ihan rauhassa, voi sanoa ettei jaksa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ihan miten vain.
Kukaan ei jaksa loputtomiin odottaa vakituista työpaikkaa.
On siinä työkkärikin ihmeissään, kun ne joilla lapsi täyttää 18- vuotta jäävät loppuelämäksi kotiin.
Sossu ei enää puutu, kun lapsi täyttää 18 - vuotta ja saa masentua ihan rauhassa, voi sanoa ettei jaksa yhtään mitään.
Vielä muutama vuosi pitää jaksaa työkkärin kyykytystä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 9 vuotta jo pidetty talossa niin en ihan jaksa uskoa että tässä nyt kyseessä olisi "puutteet". Minä luulen että tässä on kyse siitä että sijaisia on vaikeampi saada kuin vakinaisia ja siksi ap:ta pidetään löysässä hirressä.
Ap hae hiljaisuudessa uusi paikka ja kun ta tulee uuden pätkäsopparin kanssa niin sanot vaan kiitos,mutta ei kiitos.
Kunnalla työvoimapula aloilla tuntuvat tekevän sitä että vakinaistetaan aivan uusia kasvoja ja pyöritetään sitten niitä hyviä sijaisia/määräaikaisia työsuhteesta toiseen.
Monet ovat vaihtaneet alaa tämän takia, nyt sitten valitetaan kun ei ole ole työntekijöitä eikä sijaisia (varsinkaan niitä hyviä).