Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan diagnoosin saaminen terapiassa kestää?

Vierailija
17.05.2022 |

Noin niinkuin keskimäärin. Onko kyseessä parin kuukauden, puolen vuoden vai yli vuoden juttu?

Aloittaneella on siis ollut erilaista mielenterveysoireilua lapsesta asti. Osittain puolison toiveesta olen monen vuoden tauon jälkeen hakemassa ammattiapua. Yhtenä toiveena hänellä on ollut saada jokin nimi ja selitys sille, mikä mulla on. Siksi kysyn.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tekee diagnoosin  - ei terapeutti.

Vierailija
2/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutit ei kai yleensä mitään diagnosoi. Lääkärit on sitä varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuettua terapiaa ei saa ilman diagnoosia.

Vierailija
4/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö.. Kävin ensin tutkimuksissa. Psykologi teki arviot, lääkäri diagnoosin.

Psykologi suositteli sitä ja tätä hoitomuotoa ja niistä sitten valittiin sopiva ja lääkäri teki lähetteen.

Voi sitä toki hoitaa itseään ilman diagnooseitakin, esim käymällä terapiassa ja sitä kauttakin voi saada jonkun diagnoosinkin.

Minä menin päiväsairaalaan ihan muista syistä kuin masennuksesta, enkä ymmärtänyt että olen niiden muiden syiden lisäksi myös masentunut.

Vierailija
5/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä terapiassa diagnoosia saa vaan ensin tarvitset lääkäriltä diagnoosin ja vasta sitten on se terapia.

Vierailija
6/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei no kuinka pitkä prosessi tämä lääkäriltä diagnoosin saaminen sitten on? Olen siis vuosia sitten viimeksi käynyt missään juttelemassa, niin ei ole tuttua, miten tämä etenee ja kuka tekee mitäkin.

ap

Vierailija
7/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain heti ekalla käynnillä kun kuvailin oireitani.

Vierailija
8/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei no kuinka pitkä prosessi tämä lääkäriltä diagnoosin saaminen sitten on? Olen siis vuosia sitten viimeksi käynyt missään juttelemassa, niin ei ole tuttua, miten tämä etenee ja kuka tekee mitäkin.

ap

Riippuu täysin oireista. Joku masennus on suhteellisen helppo keissi, ei sitä varten tarvitse käydä kuin 1-2 kertaa. Jos taas on monimutkainen oirekuva ja mahdollinen pers.häiriö, moniongelmaisuutta tai neurologista ongelmaa, voi mennä pidempään.

Vierailija
9/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Riippuu kui akuutilta kuulostaa. Jonot on mielenterveys puolella pitkät lääkärin juttusille, jote helposti voi mennä kuukausia. Mut jos kyseessä on akuutti tilanne, voi olla et jo ekalla käynnillä sut pistetää päivystävälle perus lääkärille joka tekee nopeasti jonki tasaisen diagnoosin ja määrää lääkkeet. Näin kävi mulle ko terapeutti totes et sen verra pahalta kuulostaa tilanne.

Vierailija
10/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosin saa heti psykiatrilta. 

Vierailija
11/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se yksi ongelma on, että diagnoosi lätkäistään heti alkuun vain sen perusteella mitä asiakas sattuu osaamaan kertoa.

Ajan myötä asiakassuhteen syventyessä voi ilmetä, että kyse on enemmästä kuin hätäisesti lätkitystä masennuksesta. Mutta silti sillä pelkällä masennuksella mennään virallisesti.

Vierailija
12/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lääkärillä on lupa tehdä diagnoosi. Jos kyse on psyykkisestä oireesta, suosittelen käyntiä psykiatrian erikoislääkärillä. On helpompia diagnooseja, kuten tavallinen masennus, tai vaikeampia, kuten vaikkapa tarkkaavaisuushäiriö tai skitsoaffektiivinen sairaus. Psykiatrian erikoislääkäri on opiskellut ja opetellut psykiatriaa 6 vuotta enemmän kuin erikoistumaton lääkäri. Terapeutti voi olla kuka tahansa ilman koulutusta. Psykoterapeutti-nimikettä saa käyttää, jos on suorittanut Valviran hyväksymän psykoterapeuttikoulutuksen, jonka kesto on soveltuvan ammattitutkinnon jälkeen vähintään 4 vuotta.

Vierailija
13/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella varmaan etenee nopeammin kuin julkisella. Olen itse odottanut diagnoosia ja lääkärin tutkimuksia/haastattelua yli vuoden. Päivystyksessä on oltu perusteellisempia kuin omassa hoitopaikassa. Jos olisin tiennyt miten kauan tässä menee ja miten vointi huononee olisin hanakammin hakenut lääkäriaikaa yksityiseltä. En moiti ihmisiä jotka julkisella puolella töitä tekevät, heillä on tällä hetkellä liikaa potilaita ja myös korona on sotkenut hoitoa. Toivottavasti sinä saat apua nopeammin. 

Vierailija
14/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä puolella varmaan etenee nopeammin kuin julkisella. Olen itse odottanut diagnoosia ja lääkärin tutkimuksia/haastattelua yli vuoden. Päivystyksessä on oltu perusteellisempia kuin omassa hoitopaikassa. Jos olisin tiennyt miten kauan tässä menee ja miten vointi huononee olisin hanakammin hakenut lääkäriaikaa yksityiseltä. En moiti ihmisiä jotka julkisella puolella töitä tekevät, heillä on tällä hetkellä liikaa potilaita ja myös korona on sotkenut hoitoa. Toivottavasti sinä saat apua nopeammin. 

Just tämä on mullakin pelkona. Eikö yksityiselle lääkärille voi sitten myöhemmin varata aikaa, jos julkisella puolella ovat kiireisiä?

ap

Vierailija
15/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosit tekee psykiatri. Ei kannata kuitenkaan kompastua siihen koska ei se psykiatri ole kuitenkaan mikään jumala joka automaattisesti tietää mikä ap:ta vaivaa.

Terapeutti voi kirjoittaa havaintonsa ja tämä auttaa sen oikean diagnoosin saamiseen tai sitten ei.

Mihin ap tarvitset diagnoosia?

Vierailija
16/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se yksi ongelma on, että diagnoosi lätkäistään heti alkuun vain sen perusteella mitä asiakas sattuu osaamaan kertoa.

Ajan myötä asiakassuhteen syventyessä voi ilmetä, että kyse on enemmästä kuin hätäisesti lätkitystä masennuksesta. Mutta silti sillä pelkällä masennuksella mennään virallisesti.

mun sisko oli mielenterveyspotilaana 13 vuotta kunnes huomattiin ettei hänellä ole masennusta vaan meidän isä on narsisti. oli aika kova paikka hänen hyväksyä että niitä vuosia ei saa koskaan takasin ja täytyy vaan oppia elämään sen asian kanssa.

Vierailija
17/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosit tekee psykiatri. Ei kannata kuitenkaan kompastua siihen koska ei se psykiatri ole kuitenkaan mikään jumala joka automaattisesti tietää mikä ap:ta vaivaa.

Terapeutti voi kirjoittaa havaintonsa ja tämä auttaa sen oikean diagnoosin saamiseen tai sitten ei.

Mihin ap tarvitset diagnoosia?

Kirjoitin sen aloitusviestiin. Puolison toive olisi saada diagnoosi.

ap

Vierailija
18/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä itse epäilet diagnoosiksi? Miksi tarvitset diagnoosia, mitä oireita?

Vierailija
19/21 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä itse epäilet diagnoosiksi? Miksi tarvitset diagnoosia, mitä oireita?

Vastasin tähän diagnoosikysymykseen jo kerran ja aloitusviestissäkin. Puolison toive olisi saada jokin diagnoosi tai diagnooseja, jotta voitaisiin ymmärtää paremmin, että mikä mulla oikein on.

En koe olevani pätevä diagnosoimaan itseäni edes arvausmielessä. Oireita on hyvin sekalaisia. Mielenterveysoireilu alkoi noin 12-vuotiaana, ja siihen on vuosien mittaan kuulunut mm. mielialaoireita, mielialojen heittelyä, häiritseviä pakkoajatuksia, paniikkikohtauksia, kuulo- ja näköharhoja, impulsiivisen käytöksen jaksoja, erilaisia pelkoja ja sosiaalista ahdistusta. Tällä hetkellä ehkä päälimmäisenä ongelmana ahdistuskohtaukset, voimakkaasti vaihtelevat mielialat ja elämänhallinnan haasteet. Yhtenä päivänä (tai hetkenä) kaikki on ihan hyvin ja seuraavana elämä on kamalaa. Elämä on välillä yhtä sotkua oireideni takia

ap

Vierailija
20/21 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Riippuu kui akuutilta kuulostaa. Jonot on mielenterveys puolella pitkät lääkärin juttusille, jote helposti voi mennä kuukausia. Mut jos kyseessä on akuutti tilanne, voi olla et jo ekalla käynnillä sut pistetää päivystävälle perus lääkärille joka tekee nopeasti jonki tasaisen diagnoosin ja määrää lääkkeet. Näin kävi mulle ko terapeutti totes et sen verra pahalta kuulostaa tilanne.

Millaiset tilanteet luokitellaan akuuteiksi? Tarkoittaako se siis vasta, että on itsemurhavaarassa tai psykoosissa tms.

ap