En jaksa kun mun lapsi ei nuku
Se vain valvoo ja valvoo vaikka mitä tekisin. Ja herää aikaisin. Ei toivoakaan, että nukkuisi päiväunia. En muuta haluaisi kuin päästä suihkuun lapsen nukahdettua ja sitten itse nukkumaan. Mutta kun tuo ei nukahda. Miten voi neljävuotiaalle riittää niin vähä uni? Tuntuu, että itse tarvisin enemmän unta kuin lapsi, mutta en ehdi nukkua kun lapsi ei nuku.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota lomaa, muutama päivä mummolassa ja sulle hyvät yöunet. Jo jaksaa taas.
Ei se valvominen ikuisesti kestä, mutta ymmärrän että on todella raskasta.
VOimia <3
Niin, kun meillä kaikilla on se mummola mihin voi noin vaan viedä lapsen
Niinpä. Meillä ei ole.
Ap
Missäs mummot ja ukit on? On ne mummolat vaikka ero tuleekin vai onko isukki kaukoidän ihmeitä, jolloin mummolaan on vähän enempi matkaa?
Nuku sinä niin se matkii ja ei uskalla yksin olla hereillä
Satuhierontaa iltaan, selkeät iltarutiinit, jää itse hetkeksi viereen. Lämmin kylpy joka ilta, pimentää huoneita jo hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa, alkaa aivot valmistumaan nukkumaan menoon.
Vierailija kirjoitti:
No semmonen juttu että, 4v pitäs jo pystyä olemaan yksin sen aikaa että käyt suihkussa.
Sitten, kun tulette päiväkodista, vartti ja kuuntelet kaiken mitä on päivällä tapahtunut. Vaikka keinutte pihalla rauhassa. EI se ruoka mihinkään karkaa, sen aikaa leikkii kun valmistat ruuan.
On vähäuninen, virkeä lapsi, "ei kerkeä" nukkumaan ettei mene mitään "tärkeää" ohi.
Anna paljon puuhaa, pikkasen ikätasoa "vaikeampaa" jotta joutuu rasittamaan aivojaan.
JA illalla vielä tovi ulos juoksemaan, sitte iltatoimet.
Semmosta tylsää arkea.
Kyllä se siitä.
Toiset vaan on vähäunisia.
Jos menisin illalla suihkuun kun lapsi on hereillä ei hän pysy sängyssä vaan kulkee pitkin asuntoa iltahulinoillaan eli ei nuku. Kävisi kesken suihkuni varmaam 30 kertaa kylpyhuoneen ovella huutelemassa jotain ja ties mitä keksisi yksin häärätä keittiössä. Ap
YouTubesta rauhoittavaa unimusiikkia lapsille. Tai kani joka tahtoi nukahtaa. Pimennysverhot.
Ja kyllä sen lapsen voi jättää suihkun ajaksi leikkimään. Tai ota mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selkeät rutiinit iltaan. Meillä 4v joka nukahtaa kiltisti iltasadun jälkeen, jään aina hetkeksi silittämään selästä ja 2min niin täydessä unessa. Aika ajoin saa jalkahieronnan ja hyvä ettei nukahda siihen.
Päikkypäivän jälkeen pieni välipala ja ulos. Päivällinen ja rauhoittuminen.
Iltaan selkeät rutiinit, iltakylpy, iltapala, iltasatu. Jos jo liian aikaisin odottaa että pitää rauhoittua nii ei ihme että ei väsytä jos päivällä jo levätään monta kertaa ja illalla jo päivällisen jälkeen aloitetaan rauhoittumaan. Päivällisen jälkeen ehtii hyvin leikkiä ja touhuta. Niin meillä ainakin ja 20.00 sitkeässä unessa jo.
Lukiko jo jossain paljonko lapsi siis nukkuu? Milloin herää ja milloin nukahtaa, edeltääkö nukahtamista pitkä nukutus?
Millainen on päivärytmi? Väsyykö lapsi enemmän fyysisestä aktiivisuudesta vai olisiko hänelle parempi tarjota pulmapähkinöitä ja älyjumppaa iltapäivisin?
Tiedän yhden lapsen, 3v, joka nukkuu päiväunet vain perjantaisin päiväkodissa. Tuolloin hän on jo niin väsynyt, että torstaista asti on yhtä kiukuttelua ja perjantaina kävelee päin seiniä, vessaan mennessä alkaa housujen sijaan riisua paitaa jne. Mutta onko sinun lapsesi unimäärä kuitenkin hänelle riittävä määrä unta, sehän se on pääasia?
Vierailija kirjoitti:
YouTubesta rauhoittavaa unimusiikkia lapsille. Tai kani joka tahtoi nukahtaa. Pimennysverhot.
Tämä, itse olen yh niin käydään lapsen kanssa yhdessä suihkussa. Lapsi kylpyammeessa ja minä käyn suihkussa. Hyvin saa peseytyä ja voi itsekin mennä ajoissa nukkumaan.
Vahva veikkaus, että on erityislapsi, vaikka aiempi kommentti poistettiin. Normaalit keinot eivät pure tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vahva veikkaus, että on erityislapsi, vaikka aiempi kommentti poistettiin. Normaalit keinot eivät pure tällöin.
Ei ainakaan tiedossa ole, että olisi erityis.
Mutta mitkä keinot sitten puree, jos on?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, itse olen yh niin käydään lapsen kanssa yhdessä suihkussa. Lapsi kylpyammeessa ja minä käyn suihkussa. Hyvin saa peseytyä ja voi itsekin mennä ajoissa nukkumaan.
Millainen kylpyamme sinulla on lapselle? Meillä ei ole kylpyammetta vaan suihkukaappi eikä lapsi ole pitkään aikaan siihen vauvavannaan mahtunut. Ap
Eikö lapsi voisi katsoa tv:stä vaikka pikkukakkosta niin saisit rauhassa käydä edes siellä suihkussa? Ja vaikka vaan istua hiljaa vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsi voisi katsoa tv:stä vaikka pikkukakkosta niin saisit rauhassa käydä edes siellä suihkussa? Ja vaikka vaan istua hiljaa vähän aikaa.
Ei sitä kiinnosta pikkukakkonen. Ja luulen, että se on jotenkin kauheasti minun perään kun isänsä häipyi vuosi sitten. Ei haluaisi olla hetkeäkään yksin. Minä taas tarvisin edes sen pitkån rauhallisen suihkun ennen omaa nukahtamista, jotta jaksaisin, siis henkisesti. Ap
Lapsi verikokeisiin ja rauta-arvot selville.
Oletko kokeillut kuulosuojaimia. Meidän taapero ei malttanut nukahtaa kun kuuli kaikenlaista ääntä joka häiritsi. Nyt vanhempana vielä vaatii niitä itse, ymmärtää oman ääniherkkyytensä. Ruoan kanssa oli myös kaikenlaista ongelmaa, allergiaa mikä vaikutti yleiseen olotilaan. Siihen päälle vielä nielemisvaikeus mikä korjaantui nielurisaleikkauksella. Leikkauksen jälkeen meidän elämä muuttui täysin eli illat ja yöt rahottuivat kun lapsi söi kunnolla. Harmi kun ei tajuttu aiemmin. Tsemppiä sinulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen kylpyamme sinulla on lapselle? Meillä ei ole kylpyammetta vaan suihkukaappi eikä lapsi ole pitkään aikaan siihen vauvavannaan mahtunut. Ap
Neljävuotias vauvavannassa :D
Onko lapsen huoneessa kunnon pimennysverho? Voi herätä liikaan valon määrään kun aurinko nousee
Otan osaa! Turhaa osa neuvoo, kun osa vaan nukkuu vähemmän vaikka mitä tekisi. Meidän esikoinen on aina nukkunut paljon ja hyvin ja kuopus vähän ja huonommin. En vaan ymmärrä miten joku nukkuu niin vähän, mutta mikään ei ole auttanut. Energiataso vaan on niin korkea. Nyt on jo 9-vuotias neiti. Tsemppiä ap, tiedän miten raskasta tuo voi olla!
En edes vaivautunut lukemaan kommentteja, kun ne varmaankaan eivät sinua juuri edes auta. Oma 4-vuotiaani meni just takaisin sänkyyn, ehkä vielä pari kertaa käy tässä ennen kuin nukahtaa. Herää aamulla 8 aikaan ja voi tosiaan nukahtaa joskus 23. Ei nuku päiväunia. Säännöllinen rytmi on ja ulkoilee, syö, on yhteistä aikaa, rauhoittumista jne. Olen miettinyt painopeittoa. Tytöllä on kaikenlaisia pelkoja ja päällimmäisenä vain se, että "äiti mä en tykkää nukkua". Laitan hänet nykyään suosiolla vasta 22 sänkyyn, muuten turhautuu huoneessaan ja sotkee vaan.
Niin ja lapsi on sisarussarjan viides. Kolmannella oli samanlaisia ongelmia ja hällä on edelleen 14-vuotiaana yliherkkä kuulo.
En siis yritä antaa sulle mitään vinkkejä. Sanon vaan, että muitakin samanlaisia on ja joskus vain aika auttaa. Et ole huono äiti eikä lapsesi ole huono myöskään, teillä vain on nyt tällaista. Hiljalleen hän kasvaa ja saat kyllä käydä suihkussa rauhassa! Tsemppiä tuhannesti.
Mun tyttö ei nukkunut pienenä, varsinkaan mennyt nukkumaan.. kauheat tappelut joka ilta. Nyt parikymppisenä todettu ADHD.
Neuroepätyypillisten on vaikea nukahtaa. Hae diagnoosi, ja hae apua. Jos rutiinit on kunnossa ja lapsi ei nuku, voi olla nepsy.